Onko valikoiva osaamattomuus totta kotona?
Usein sanotaan, että perheenjäsen tahallaan teeskentee osaamattomuutta, jotta hänen ei tarvitse tehdä jotain. Onko tuollainen tapa toimia oikeasti totta?
Itse sain kiinni oman aikuisen poikani osaamattomuuden teeskentelystä hänen muutettuaan asumaan yksin. Asiat, mitä ei muka osannut tehdä hyvin/ollenkaan sujuivat ongelmitta yksin asuessaan. Oli siis sinnikkäästi tehnyt niitä äärimmäisen huonosti tai pakotettuna lapsuudenkodissaan ja täysin helposti ja hyvin omillaan.
Hän oli teini, joten voinkin uskoa tuollaista laiskuutta, mutta minun on hyvin hankalaa uskoa, että perheen aikuinen/vanhempi haluaisi tai kehtaisi vuodesta toiseen tuollaista esittää. Eikö se hävetä? Jos pitää perheestää, kuten uskon vaikka puolisoni pitävän, niin miten ihmeessä kehtaa toimia noin, jos se aiheuttaa haitta kaikille muille ja usein itsellekkin.
Kommentit (22)
äitini ja sisareni joskus lyöttäytyivät isääni vastaan heidän lähtiessään lomalle. Isä koki, että he suunnittelivat kahdestaan koko loman sisällön eikä yhtään hänen toivettaan kuultu. Hän sitten sanoi noille kahdelle siitä, toivoi, että ede sjoku hänen lomatoiveistaan toteutettaisiin myös. Ei halunnut yksin lähteä katsomaan omaa nähtävyyttään, kun oli sydänsairaus. Siitä seurasi sitten lentokentälle asti, pääasiassa sisareni taholta tuleva piiloaggressiivinen nälvintä.
(itse en ole vuosiin osallistunut lomille, jonne sisareni tulee, koska hän ei vaan osaa ottaa muita huomioon ja haluaa suunnitella itse koko lomat, koska kokee, että niin tulee parhaat lomat (todellisuudessa niistä ei pidä kuin hän itse))
Isä sai sitten matkalla lentokentälle tosiaan tarpeekseen ja pisti lentokentän parkissa matkalaukkuun auton hansikaslokerosta yhden esineen, jonka tiesi hälyttävän turvatarkastuksessa. Sitten hiukan viivytelyä niin, että olisi mahdollista, että hän myöhästyy lennolta, kun varmasti portit hälyttää. Äitini ja sisaren lähtivät jo etukäteen katsomaan missä portit ja muut on ja ilmoittamaa itsensä lennolle ja sitä odottamaan.
Niinhän siinä kävi, että isä jäi turvatarkastuksessa kiinni ja myöhästyi lennolta. Totesi tyynen rauhallisesti "novoiettä nyt on sitten otettava seuraava lento kohteeseen ja joutuu matkustamaan yksin sinne, voivoi". Hotellissa sitten sanoi, että on vähän heikko olo, että hän nyt jääkin tänne hotellille nauttimaan tarjoiluista ja altaasta.
äiti ja sisareni nälvivät isääni vielä pitkään matkalta saapumisen jälkeen siitä miten joku voi lähteä lennolle tarkistamatta matkalaukkua ja sen vuoksi jää lennolta pois, miten voi olla noin osaamaton. Isäni totesi siihen jotain sen suuntaista, että tajusin heti isän tehneen kaiken tahallaan. Kun siitä hältä kysyin, isä vinkkasi silmää ja sanoi että älä vaan kerro noille kahdelle.
Olen törmännyt tuohon valikoivaan osaamattomuuteen. Osa siitä on ihan laiskuutta, ei vain huvita tehdä. Sitten ne muut tekevät, joita asia kiusaa.