Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ajassa voisi opiskella lähihoitajaksi? Paljonko saa palkkaa?

Vierailija
11.04.2026 |

Voiko lähihoitajaksi opiskella 2 vuodessa?

Paljonko on normaali palkka alussa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähäreitä on jo nyt ihan liikaa, koska ulkomailta tuotu jotain apukäsiä silloin kun lähäreistä oli pulaa. EI OLE ENÄÄ . Nykyään tuodaan myös sairaanhoitajat aasiasta, eli ei tarvetta kielitaitoisille niillekkään. Opiskele vaikka puutarha-alaa, mielekkäämpää.

Puutarha-alan työllisyys on todella huono. Ja jossain vaiheessa se ruohonleikkuu ja rikkaruohojen kitkentä alkaa tympiä.

On se minun mielestäni silti paljon mielekkäämpää, kuin samojen ripulivaippojen vaihtelu, ja pahimmassa tapauksessa voit saada hoidokilta turpaan tai puugosta.

Miksi näihin perustason ammatteihin edes vaaditaan vuosien koulutus? Suomessa on ilmeisesti liikaa rahaa valtiolla kun on varaa kouluttaa ihmisiä tuohon tyyliin.

Vierailija
22/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset opiskelevat yleensä opsoina ja valmistuvat noin kahdessa vuodessa. Kannustimena juuri palkankorotus, kun valmistuu.

Mitä sinä horiset? Minä opiskelin aikuisena, mitään työpaikkaa ei ole tullut palkankorotuksista puhumattakaan. Nyt pyrin sitten aivan toiselle alalle.

Oppisopimusopiskelijalla on se työpaikka jo olemassa kun aloittaa opinnot. Kun valmistuu ja saa paperit, fiksu työnantaja korottaa palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luet niin tee työtä jota voita tehdä myös viikonloppuisin, koska silloin maksetaan lisiä ja vaikuttavat palkkaasi merkittävästi.
Pelkkä päivätyö oli sitten mikä tahansa tuottava naisvaltainentyö ma-pe 7-16.000 ei sillä kauheita tienaa.

Vierailija
24/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lähärikoulu ole normaalisti 2 vuotta, eikä soveltuvuustestejä enää ole...

Kaveri vasta valmistui lähihoitajaksi 1,5 vuodessa. Lukion jälkeen ei tarvinnut kaikkia yleissivistäviä aineita käydä läpi. Lähinnä muutama lähiopiskelu ja sitten harjoittelut. Nopeutti myös, kun oli harjoittelupaikat hommanut jo valmiiksi itsenäisesti.

Voi, jos ytot käyty. Tosin jos niistä on aikaa yli 10 v. niin et tod.näk. saa hyväksilukuja.

Lukion käynnistä saa hyväksiluvun 10v jälkeenkin.

Tutkinnot ei vanhene, jos on jokin toinen tutkinto tehtynä. Yksittäiset opintosuoritukset vanhenevat 10 vuodessa, eli jos on opiskellut mutta ei ole valmistunut. 

Vierailija
25/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhustyössä olen, 2650 peruspalkka ja siihen vuorotyö lisät päälle. Yhteensä jotain 3500 tai sinnepäin kuussa

Eli enemmän kuin sh.lla. 

Joo, mä katsoin ihan samaa. Lähihoitajaksi varsin hyvä palkka. Täytyy toki olla aika paljon pyhiä ja/tai viikonloppuja ja/tai yötöitä. Kirjoittaja toki mainitseekin vuorotöistä. 

Vierailija
26/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lähärikoulu ole normaalisti 2 vuotta, eikä soveltuvuustestejä enää ole...

Kaveri vasta valmistui lähihoitajaksi 1,5 vuodessa. Lukion jälkeen ei tarvinnut kaikkia yleissivistäviä aineita käydä läpi. Lähinnä muutama lähiopiskelu ja sitten harjoittelut. Nopeutti myös, kun oli harjoittelupaikat hommanut jo valmiiksi itsenäisesti.

Voi, jos ytot käyty. Tosin jos niistä on aikaa yli 10 v. niin et tod.näk. saa hyväksilukuja.

Lukion käynnistä saa hyväksiluvun 10v jälkeenkin.

En saanut, vaikka näytin todistuksen.

Vierailija
27/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhustyössä olen, 2650 peruspalkka ja siihen vuorotyö lisät päälle. Yhteensä jotain 3500 tai sinnepäin kuussa

Eli enemmän kuin sh.lla. 

No, ei meillä ainakaan sh:n peruspalkka ole 2650€/kk. Liki 3000€ on.

Vierailija
28/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli enemmän kuin sh.lla. 

Joo, mä katsoin ihan samaa. Lähihoitajaksi varsin hyvä palkka. Täytyy toki olla aika paljon pyhiä ja/tai viikonloppuja ja/tai yötöitä. Kirjoittaja toki mainitseekin vuorotöistä. 

Niin? Hyvinvointialueilla esh:n puolella on tuollaiset palkat ja sh:lla lähes 3000€/kk.

Vierailija
29/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taisi kysyä ns. alkupalkkaa. Tosin, parhaiten hän löytää sen netistä, jos viitsii etsiä. Googlaamalla. Palkka vaihtelee käsittääkseni aika paljon riippuen paikkakunnasta, työskenteleekö Helsingissä tai Rovaniemellä. Onko erikoissairaanhoidossa tai perusterveydenhuollossa jne jne. Kukaan ei täällä pysty 100% tarkaa euromääräistä palkkaa sanomaan, joka kattaisi kaikki Suomen työpaikat.

Vierailija
30/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli enemmän kuin sh.lla. 

Niin? Hyvinvointialueilla esh:n puolella on tuollaiset palkat ja sh:lla lähes 3000€/kk.

Eli lh ja sh kokonaispalkka liki sama kk:ssa?

Vierailija
31/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni on että vanhustyössä töitä riittää. Siitäkin huolimatta että niitä ulkomaalaisia on tänne tuotu tuhansittain lähihoitajaksi. Niin paljon ongelmia on tullut siitä kun huonoa suomea puhuvia on osastoilla. Esihenkilöt myös on tajunnut kuinka paljon  heistä on vaivaa eivätkä palkkaa heitä.

Vierailija
32/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli enemmän kuin sh.lla. 

Eli lh ja sh kokonaispalkka liki sama kk:ssa?

Kokonaisuutena lh tienaa joskus jopa enemmän kuin sh, koska lh:n työ on sote-alalla melkein aina kolmivuorotyötä, ja sh:lla usein päivätyötä. 

Tosin ne sairaanhoitajat, jotka tekee kolmivuoroa esim. esh:n päivystyksessä tai vuodeosastoilla, tienaa enemmän, tai jos sh:lla on jotain erityisvastuita tai -koulutuksia, lääkkeenmääräämisoikeudet, terapeuttikoulutuksia tms, niin voi olla myös parempi palkka. 

Vierailija
33/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen palkka on 2 tonnia?

Esim lastenhoitajan bruttopalkka päivätyöstä on n. 2600e kk.

Kehitysvammaisten ohjaaja, vuorotyössä n. 3200e.

Lisäksi lisät (kokemus, henkkoht)..

Vierailija
34/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja taisi kysyä ns. alkupalkkaa. Tosin, parhaiten hän löytää sen netistä, jos viitsii etsiä. Googlaamalla. Palkka vaihtelee käsittääkseni aika paljon riippuen paikkakunnasta, työskenteleekö Helsingissä tai Rovaniemellä. Onko erikoissairaanhoidossa tai perusterveydenhuollossa jne jne. Kukaan ei täällä pysty 100% tarkaa euromääräistä palkkaa sanomaan, joka kattaisi kaikki Suomen työpaikat.

Perusterveydenhoidossa tai erikoissairaanhoidossa ei ole kummassakaan kovin paljon lähihoitajille töitä, eikä niihin usein pääse suoraan vastavalmistuneena. Sote-alaan suuntautunet lähihoitajat on useimmiten töissä vanhusten hoivassa, kotihoidossa tai vammaispalveluissa. Lapsiin ja nuoriin suuntautuneista suurin osa on täissä päiväkodeissa. Varsinkin vastavalmistuneilla on näin. 

Vierailija
35/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka päivätöistä on brutto 3000e kk (sisältäen edut ja lisät).

Lähihoitaja olen.

Vierailija
36/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen palkka on 2 tonnia?

Esim lastenhoitajan bruttopalkka päivätyöstä on n. 2600e kk.

Kehitysvammaisten ohjaaja, vuorotyössä n. 3200e.

Lisäksi lisät (kokemus, henkkoht)..

Yksityisessä hoivakodissa lähihoitajan peruspalkka G20 C on 2 560,37 €.  

Mutta sen saa vasta sitten jos tutkinto on valmis. Oppisopimuksella jos tekee, niin palkasta saa vähentää -10 %. Mutta ennen kuin pääsee siihen pisteeseen, että saa alkaa tekemään lähihoitajan sijaisuutta, niin pitää olla vähintään 90 op suoritettuna. 

Ensimmäsen vuoden ajan ainakin yleensä joutuu tekemään hoiva-avustajan palkalla G18 B eli 2 340,33 €. 

Vierailija
37/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoito peruspalkka 2700 + vuorolisät. Reilusti yli kolmen tonnin tulee joka kk

Vierailija
38/38 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli enemmän kuin sh.lla. 

No, ei meillä ainakaan sh:n peruspalkka ole 2650€/kk. Liki 3000€ on.

Meillä lähihoitajalla 2706 euroa, sh 3200 euroa. Julkinen vanhuspuoli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän