Sairasloma ja kolmivuorotyö, lapsen sairastaminen ja yövuoro, sairaanhoitajat -OV-
Miten menee tässä tilanteessa. Lapsi sairas, mulla yövuoro edessä. Lapsen isä on kotona yön, joten periaatteessa voisin ihan hyvin tehdä työ-yö-vuoroni. Mutta, lapsen isä lähtee aamulla töihin, juuri ennen kuin minä palaan, ja kun lapsi on kipeä, lapsi jää kotiin. Ja minä en pääse siis yövuoron jälkeen nukkumaan.
Voinko minä olla yövuorosta poissa sairaslomalla? Vai onko lapsen isä omasta työstään poissa huomenna kun minä nukun? Vai onko vain niin paska tilanne että nukkumaan en pääse?
Kommentit (11)
Ei ihme, että loppuu hoitajat. Siinähän sairastatte, kun ei ole päteviä ihmisiä toteuttamassa hoitoja.
Meillä on jo se helkutin vaikeaa ymmärtää, jos mies
ihan sairastahan tuo on, mutta näin asia nähdään...itsekin olen pienten lasten vanhempi ja yötyössä.
Kyllä tuohonkin pitäisi saada liittojen joku muutos aikaan!
Siis jos mies menee klo 14 töihin ja mulla on päivätyö, niin työmaalla on niin vaikea ymmärtää sitä et olisin vaan klo 13 asti töis. Älkää kysykö miksi. Olem katsonut sitten parhaaksi olla kotona koko päivän. Helpompaa itselle ja muille...
Eli jos mieheni menee iltaan töihin, niin kyllä mä voin jäädä koko päiväksi hoitamaan sairasta lasta kotiin. Teen päivätyötä. Onhan isän saatava nukkua pitkään kun kerran on iltavuorossa. Ja mä joutuisin tulemaan kotiin todella vauhdikkaasti, että ehtisin paikalle kun isän pitää lähteä töihin. Eihän tuossa olisi mitään järkeä, joten helpompi mun jäädä siis kotiin koko päiväksi.
Meillä on tehty joskus niin, että mies on jäänyt hoitamaan, kun itse nukun, toisen kerran sitten niin, etten nukkunut ennenkuin lapsi nukkui, eli hoidin lastani kun olisi pitänyt nukkua työvuoron jälkeen.
Jos viet lapsen lääkäriin/terkkariin, saat todistuksen lapsen sairaudesta ja sinun läsnäolosi välttämättömyydestä ja siten vapaata töistä. Tai sitten otat saikkua itsellesi " mahataudin" takia niin ei tarvitse selitellä missä vuorossa itse kukin olette töissä.
Riippuu varmaan työnantajastakin? Meillä mies jäi viimeksi kotiin hoitamaan lasta ja minä nukuin.
nyt valvomaan yön ja huomisen, ellet kierrä totuutta.
Meidän työnantaja on ymmärtänyt hyvin sen, etteivät kaikki tee 8-16 arkisin töitä. Eli jos olen sanonut, että minun on mentävä kotiin klo 12.30, että mies ehtii töihin ja minä hoitamaan lapsia, niin kaikki ovat ymmärtäneet sen.
Samoin kuin sen, että jos lapset sairastuvat kesken päivän päivähoidossa, olen minä se, jonka saa puhelimella kiinni eli minä olen se, joka lähtee hakemaan lapset. Miestäni ei välttämättä saa puhelimella kiinni työpäivän aikana, ei läheskään aina.
hoitamaan sairaan lapsesi huomenna... ikävää, mutta totta!