Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka siistit kodit teillä on?

Vierailija
10.04.2026 |

Ja asutteko yksin/onko perhettä?

Joillain näkyy kodeissa, että on aina siistiä. Ei kertakaikkiaan ole likaisia astioita tiskipöydällä tai aamuleivistä jääneitä muruja pöydällä. Esimerkiksi yksi ystäväni on sellainen, joka ei siedä yhtään likaa pöydillä. 

Itse olen oikeastaan mielissäni, jos menen kylään johonkin ja elämisen jälki näkyy. Tiskivuoret on isot, ruokapöydällä ties mitä roinaa ja pyykkivuoret ulottuu olohuoneeseen asti. Vessanpönttökin on pesemättä ja pölyä ja käsipyyheliinat vähän jo nihkeät. Sitähän se monesti ainakin lapsiperheissä on ja mitä sitä pingottamaan liikaa.

Itse yritän pitää kotia siistinä ja välillä on kausia, että en siedä yhtään aamuisia leipämuruja pöydällä tai likaista astiaa pöydällä. Oikein ärsyttää jos mies jättää pöydälle tyhjän rahkapurkkinsa ja se rahkapurkki on siinä vielä seuraavana päivänä.

Toisaalta on taas kausia, että vaikka ollaan molemmat vapailla miehen kanssa tai lomalla ja sitten yhtäkkiä mua ei yhtään kiinnosta, oliko tyhjät rahkapurkit pöydällä tai kunnon tiskivuori pöydällä, leivänmuruja joka puolella ja tyhjät likaiset paistinpannut lojuu hellan vieressä ja eläminen näkyy kyllä. Sekin on ihan ok.

Mites teillä? Kuinka siistiä teillä on ja mitä ajattelet esim vieraiden sotkuisista kodeista?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei. Ei.

Ollaan juuri air&be tyylisesti muiden nurkissa muutaman kuukauden. Hyllyt on tyhjät, kaapit on tyhjät. Ajattelin, että nyttenkö onnistuisi siisti elämä. Moppaan joka aamu,otan vessat ja keittiön. ( ja tietenkin kokkailun jälkeen ym.)

Mutta ei tästä mitään tuu, kun olen yksin!

Mies, lapsi ja koira on kuin etanaparvi, joka jättää limavanan perässään. Tiedän vika on silti minun. Pitäisi kouluttaa paremmin.

Vierailija
42/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kuinka komea 

+10 vuotta vanhempi lääkärimies

oli kyläilemässä luonani. 

'Harvoin tapaa naista, jonka

koti on siistimpi kuin sairaala.'

Näillä sanoin hän minun 

silloista kotiani kehaisi. 

Ihaili sisustustani päälle.

.

Tämä case alle 30 iässä. 

Olen jo lapsesta ollut kodinpalvoja.

Eeltä hyvää huomenta.🖐

🐻👋🥰hyvää viikonloppua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, että pystyy olemaan. Siivooja käy kerran kuussa tekemässä isomman perussiivouksen, muutoin imuroidaan muutaman päivän välein pääasiallisesti käytössä olevat tilat (pitkäkarvaisia kissoja talossa) ja hoidetaan muuten normaalista ylläpitosiivouksesta. 

Tavaraa voi olla sekaisin ja välillä likaisia astioita tiskipöydällä, ne hoidetaan ehtiessä. Ei tässä talossa siivoaminen ole mikään ykkösprioriteetti, mutta toisaalta ei kumpikaan halua asua myöskään missään sikolätissä. Kahden aikuisen talous (sekä mainitut nelijalkaiset). 

Vierailija
44/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä pyykkivuoria. Tunti sitten otin kaikkien aluslakanat ja tyynyliinat sängyistä. Just siirsin ne kuivaajaan, 35 tai 40 minuuttia ja laitan ne takaisin sänkyihin. Sitten teen saman pyyhkeille, kaikki vessasta ja kylppäristä koneeseen, 1h5min koneessa, sitten 45 min kuivaajassa ja puhtaat pyyhkeet takaisin koukkuihin. 

No sulla ei taida olla adhd:ta. Kaikkien aivot eivät toimi samalla tavalla. Minulle kaikki vaatteisiin liittyvä järjestelmällinen tekeminen on todella vaikeaa. Aivoni eivät toimi suoraviivaisesti. Lisäksi koen tuollaisen homman aivan helkkarin tylsäksi, ja tekisin mielummin jotakin aivan muuta.,

Vierailija
45/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vähän OCD niin siistiä on 

Vierailija
46/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin jo lapsuudenkodissa, että tavaroilla on paikkansa, ja heti kun esim pyyhkii muruset säästää omia hermojaan, eikä synny sitä siivous painetta. Nykyinen koti ollaan suunniteltu niin, että siisteyttä on helppo ylläpitää.

Vierailija
47/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin, meidän kaikki kotimme ovat siistejä.

Vierailija
48/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siisteyden ylläpito on osa kasvatustyötä ja siisti ja turvallinen koti on lapsen perusoikeus. 

Vierailija
49/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole siistiä. Mies on huithapeli ja joutuisin kulkemaan hänen perässään, jos haluaisin meillä olevan siistiä. En jaksa itsekään enää sotkusta välittää, siivoan sitten, kun siltä tuntuu. Yllätysvierailla ei meille ole mitään asiaa, sen verran tilanne hävettää.

Jotkut kyllä sietää ties mitä paskaa (kirjaimellisesti, heh)

Vierailija
50/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kertomus siitä, Sitähän se monesti ainakin lapsiperheissä on . . . 

Vierailija
51/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämppä aina siinä kunnossa että 0-20 min siivoamisen jälkeen kehtaisi pyytää kenet tahansa käymään. Puhdasta on aina mutta pölyä/vaatekasaa/tavarakasaa voi olla

Vierailija
52/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kahden hengen taloudessa on aina siistiä. Mieskin siivoaa omat jälkensä aina enkä voisi sietää miestä joka jättäisi astioita ja vaatteita ympäriinsä. Jos yllätysvieraita tulee ei tarvitse hävetä ja hyvä niin.

Vierailija
53/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina hyvä järjestys, mutta ei välttämättä puhdas-siistiä.

Vierailija
54/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun yksin nykyään isossa omakotitalossa, lapset maailmalla. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja en milään jaksa tätä taloa siivorta niinpaljon kuin tarvitsisi. Yläkertaa en tosin käytä, lapset silloin kun tulevat käymään. Pitäisi yrittää myydä tämä pois mutta huonosti kauppa käy.

Asut isossa omakotitalossa, mutta kuka siellä sotkee ja aiheuttaa sitä siivoamisen tarvetta. Ei meillä ainakaan tarvi paljon siivota. Koneet pesee astiat ja vaatteet. Toki wc: n puhdistus on tärkeä ja pölyt pitää poistaa pölyhuiskalla. 
Esim keittiön tasoilla ei ole koskaan ,muuta kuin kahvinkeitin ja leivänpaahdin. Teen kaikki ruuat kotona. Olemme siistejä molemmat.

Vierailija
55/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on vähän OCD niin siistiä on 

En kyllä haluaisi ahdistuneisuushäiriötä. Mielummin vaikka pari vaatekasaa tuoleilla. 

Vierailija
56/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ne tavarat tekee siellä kasoissa. Minulla ei ikinä ole ollut vaate-tai muitakaan kasoja. Miks olisi. Käyttövaatteet on hengareissa tai pesukaapissa ( koneeseen menevät) . En ymmärrä kasoja.

Vierailija
57/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti ei ole varsinaisesti likainen, mutta hallittu kaaos silti on läsnä. Tavaraa on liikaa ja pitäisi karsia. 

Vierailija
58/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut siistiä, myös lapsivuosina. Mieheni on kummallinen näkymätön siivooja, että hoitaa suisait huomaamatta kaikki sotkut. On oppinut äidiltään, että jäljet siivotaan. Ei edes itse huomaa siinä mitään erikoista. En kyllä itsekään ole mikään sottapytty. Nyt huomaan pojan perheestä, että taito on periytynyt. Tytölle ei.😊 Anopille kiitokset pilven päälle.

Vierailija
59/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen kaaos että vain yhden pahemman olen nähnyt. Vieraita ei voi käskeä paitsi lapsen synttäreille, ja silloin tungetaan isommat tavarakasat piiloon mun työhuoneeseen. Pyykkejä ei loju missään, mutta kaikki muu on sekaisin.

Vierailija
60/64 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ne tavarat tekee siellä kasoissa. Minulla ei ikinä ole ollut vaate-tai muitakaan kasoja. Miks olisi. Käyttövaatteet on hengareissa tai pesukaapissa ( koneeseen menevät) . En ymmärrä kasoja.

Vanhempi kämppä, tiloja remontoidaan hartiavoimin mitä nyt töiltä ehditään. Johonkin ne tavarat pitää aina siksi aikaa siirtää, kun huone kerrallaan revitään auki. 

Nyt viimeksi käytöstä poissa olevia tiloja ovat olleet toinen vaatehuone ja alakerran lämpimät varastotilat, sen verran vaan työkiireitä ja -reissuja molemmilla (plus yksi kiireellisempi välittömästi hoidettava korjaus, joka vei pari viikkoa), että työt edenneet hitaammin. Joten kyllä, on täällä ollut vaatekasoja viime kuukausina, johonkin ne käyttövaatteet on tarvinnut pinota :)