Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti suosii toista lastaan

Vierailija
09.04.2026 |

Miten palstalaiset toimisitte seuraavassa tilanteessa?:

Eli siis pohjustuksena; mummallani on kaksi lasta, ja kaksi lastenlasta (molemmilla lapsilla yksi lapsi).

Toinen näistä lapsista asui varsin pitkään mummani luona, ja toinen muutti nuorena pois.  Tämä, joka asui mummani luona pitkään, reilusti yli kolmekymppiseksi, löysi sittemmin puolison ja he muuttivat yhdessä lähelle mummaani. Lopulta he vaihtoivat Maisemore  mutta kävivät varsin usein silti mummani luona ja myös meillä. Sellainen perheemme oli; vietettiin aikaa yhessä, koko suku juhlina jne.

Sitten, heille syntyi lapsi, ja kaikki meni aluksi ihan ok. Lopulta kuitenkin lapsi katkaisi välit mummaaini ja koko perheeseemme yhden aivan typerän syyn takia (en kerro sitä, ettei minua tunnisteta). 

Toinen lapsi eli mun vanhempi ja minä pidettiin ja pidetaan yhteyttä mummaani kokoajan. Myöhemmin kun vanhempani sisarus oli katkaissut välit, mummini sairastui vakavasti fyysisesti. Oli kauan sairaalassa. Minä ja vanhempani olimme ainoita perheestä jotka kävimme siellä. Toista lasta ei kiinnostanut ollenkaan, vaikka kyllä kerroimme asiasta. Mummani on aina hiukan suosinut tätä lastaan, joka nyt katkaisi välit mummiin ja perheeseemme.

No sitten itse asiaan!

Mummani tarvitsee apua eräisiin arjenasioihin, siis sellasta perheenjäsenten apua ym. Asuu itekseen. Viime vuonna vietin syyslomani lähes kokonaan mummaa auttaen.

Kerran hän sitten tokaisi että "[välit katkaisseen lapsen nimi] teki asian x parhaiten, mitä tiiän" jne. Olin siis samalla tekemässä ko asiaa. 

Sitten tänään mummani alkoi puhumaan samasta asiasta ja mietti jos pyytäisi tämän välit katkaisseen lapsen auttamaan, katsos kun minä oon niin paska ja vanhempani on töissä jne. Olen sanonut mummalleni että eikö vieläkään tajua ton lapsensa toimintaa, ei oo pitänyt yhteyttä vuosiin, lopettaisi jo suosimisen jne. Mummani aina silloin vaihtaa puheenaihetta ym ja syyttelee kuinka haukun hänen lastaan ja niin edelleen. Kuulemma kaikki on vanhempieni vika ja ihan oikeutettua jne. Lisäksi mummallani on tapa alkaa värittämään tapahtumia, jos siitä on etua sille välit katkaisseelle lapselle. Yritän luonnollisesti välttää siitä lapsesta puhumistakaan mummani kanssa ollenkaan. Mutta, tunnen mummani ja hän voi oikeesti ottaa siihen lapseensa yhteyttä ja keksiä ihan höpöhöpö-juttuja etenkin vanhemmistani ja jopa minusta.

Olemme nyt päättäneet, että jos noin tekee, emme sitten mene enää mummani luokse koskaan.

Mutta mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Antaisitteko vaan olla, sanoisitteko jotain, ottaisitteko puhelimen pois (ettei pysty soittamaan) vai mitä?

Pahoittelen erittäin pitkää tekstiä sekä sekavaa selostusta. Pahoittelut myös etten kerro nht mitään tarkkoja tietoja tähän.

Kiitos jos jaksoit lukea:)

Loppuun sanon; mummani on minulle todella tärkeä, mutta ottaa nyt vaan päähän koko tilanne.

Kaipaan oikeesti järkeviä ja ASIALLISIA vastauksia:)

KIITOS!

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävästi näkyy aloituksessa kielemma rappio nuoremmissa sukupolvissa.

Käsittämätöntä sekamelskaa, josta olisi voinut pienellä jäsentelyllä saada huomattavasti lukukelpoisemman.

Se on yllättävän vaikeaa kirjottaa kun ei saa paljastaa nimiä tms tietoja. Tai oikein mitään tunnistustietoja.

Ap

Vierailija
102/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että joka kerta kun epäreilu vertailupuhe tms haukkuminen alkaa niin sä lopetat sillä kertaa auttamisen siihen ja poistut. Ja sitten kanssa poistut. Jos äitisi kanssa molemmat toimitte niin, luultavasti mumma edes vähän miettii ennen kuin taas jauhannan aloittaa. Ja peräänsoitteluista ette taivu vaan sovitte jonkun ajan mikä teille sopii esim viikon päästä kokeillaan uudestaan, jos apu kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmrtin sekava tarina.

Ei sitä voi vähemmän sekavimmin oikein selittää.

Ap

Selittelyistä mitään hyötyä harvemmin onkaan. Pahentaa vain tulannetta.

No, jos oisin selittäny pintapuolisesti sit joku ois valittanu siitki kuinka ei ymmärrä taustoja😀😀

-ap

Persoonallisuushäiriöiset ihmiset eivät kohtele lähimmäisiään normaalisti. Sitä on turha toivoa, odottaa tai edellyttää. Itse voi päättää vain omasta toiminnastaan. 

Vierailija
104/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin mumma? Kirjoita suomea!

Käytän sitä nimeä isoäidistäni! Murrejuttu varmaan;)

-AP

Älykkyysjuttu - hymiöistä päätellen.

Vierailija
105/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmrtin sekava tarina.

Ap

No, jos oisin selittäny pintapuolisesti sit joku ois valittanu siitki kuinka ei ymmärrä taustoja😀😀

-ap

Persoonallisuushäiriöiset ihmiset eivät kohtele lähimmäisiään normaalisti. Sitä on turha toivoa, odottaa tai edellyttää. Itse voi päättää vain omasta toiminnastaan. 

En ehkä sinuna haukkuisi tuntemattomia persoonallisuishäiriöisiksi.

Vierailija
106/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmrtin sekava tarina.

Ap

-ap

Ap ilmeisesti tuntee mummonsa ja totesi aloituksessaan, että mummo voi ihan helposti keksiä höpöhöpö juttuja lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Peroonallisuushäiriöiset manipuloijat toimivat noin. 

Mikä toki tarkoittaa sitä, että se höpöhöpöjuttu minkä takia toinen aikuisista lapsista pitää etäisyyttä äitiinsä on mummon höpöhöpö versio oikeasta syystä.

Vierailija
107/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin mumma? Kirjoita suomea!

Käytän sitä nimeä isoäidistäni! Murrejuttu varmaan;)

-AP

Älykkyysjuttu - hymiöistä päätellen.

Etelä-Pohjanmaalla mummo on mumma ja pappa on paappa.

-ohis

Vierailija
108/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmrtin sekava tarina.

Ap

-ap

Ap ilmeisesti tuntee mummonsa ja totesi aloituksessaan, että mummo voi ihan helposti keksiä höpöhöpö juttuja lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Peroonallisuushäiriöiset manipuloijat toimivat noin. 

Mikä toki tarkoittaa sitä, että se höpöhöpöjuttu minkä takia toinen aikuisista lapsista pitää etäisyyttä äitiinsä on mummon höpöhöpö versio oikeasta syystä.

Olet muuten oikeassa, mutta kyllä se syy miksi toinen lapsista katkaisi välit, on totta. Olin itse paikalla, kun he puhuivat puhelimessa. Mummani ei siis päässyt sairastumisen takia yksiin juhliin, josta he sitten veti herneet nenäänsä. Katkaisivat samalla välit kaikkiin meihin.

Ap

Vierailija
109/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin seuraavalla kerralla, että "Mumma,olet minulle rakas ja autan sinua mielelläni mutta koen epäoikeudenmukaisena tuon käytöksesi ja muiden kohtelun. 

Jos haluat tahallasi satuttaa minua ja perhettåni, sekä toimia epäreilusti, sekä minun apuni on vääränlaista ja vain sen toisen tekemä täydellistä, on sitten varmaan parempi etten tule enää auttamaan."

Tämän jälkeen et ota yhteyttä ellei mummasi älyä pyytää anteeksi. 

Kiitokdia vinkistä! Tuotahan toki yritämme sanoa (ja sanommekin), mutta fakta on ettei se toinen lapsi ainakaan ilmaiseksi tule. Jos emme mummaa auta, ei auta kukaan. Mutta toisaalta, maksakoot sitten sille toiselle lapselle, jos meijän apu ei kelpaa. 

-AP 

Veikkaan, että jos vähäksi aikaa lakkaatte auttamasta / vähennätte apua niin mummalla on aivan eri ääni kellossa. Kunnes ajaudutte taas auttamaan ja hän alkaa taas haikailla tämän välit katkaisseen perään.

Mummasi ei ole tasapuolinen ihminen eikä tule koskaan olemaan reilu sinua ja äitiäsi/isääsi kohtaan. Terveintä on hyväksyä tämä ja miettiä kuinka paljon jaksaa auttaa häntä tämän puitteissa. Itse en hirveästi pakollisia enemmän auttaisi tämän valossa, en ainakaan syyslomaani uhraisi hänelle.

Vierailija
110/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin, että joka kerta kun epäreilu vertailupuhe tms haukkuminen alkaa niin sä lopetat sillä kertaa auttamisen siihen ja poistut. Ja sitten kanssa poistut. Jos äitisi kanssa molemmat toimitte niin, luultavasti mumma edes vähän miettii ennen kuin taas jauhannan aloittaa. Ja peräänsoitteluista ette taivu vaan sovitte jonkun ajan mikä teille sopii esim viikon päästä kokeillaan uudestaan, jos apu kelpaa.

Tämä on hyvä idea!

Ja älkää välittäkö siitä, jos mummo keksii juttuja teistä sukulaisille. Jos uskovat ennemmin katkeraa mummoa kuin teitä niin ette te sille mitään voi. En rakentaisi elämääni sen ympärille, että mummo ei vaan saisi päähänsä keksiä minusta jotain satuja, ei niin voi elää.

Vierailija
111/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei taas,

Puhelin-asiasta on tullut paljon kommenttia, joten vastaan vielä yhteisesti siihen:

Emme tietenkään aio oikeasti ottaa mummaltani puhelinta pois, tai edes poistaa numeroita (rehellisesti; mä en ainakaan edes osaisi poistaa niitä 🤭). Kirjoitin tämän eilen aikalailla ennen klo 23;a, joten en alkanut tota muokkaamaan.

Päädyimme vanhempieni kanssa tulokseen et tod.näk mummani saa noin meidät sinne, kun sanoo "mie pyydän x:n tekemään asian y", niin sitten menemme sinne koska emme halua sen toisenlapsen menevän. Tietysti varmoja emme voi olla.

Tänään kävimme taas mumman luona auttamassa ja ei nut moittinut mitään, ei puhunu toisesta lapsestaan. Enkä kysynyt todellakaan. Ajattelin ainakin ite et puhukoot siitä jos puhuu (jos se on jotain tyyliin "30vuotta sitten x teki asian y"), ja sanokoot vaikka et pyytääkin. Jos oikeesti pyytää ja haukkuu meitä, sitten voi välienkatkasua miettiä ainaskin. 

Eli ei tässä vielä olla välejä mummaan katkasemassa.;)

Jokainen toki toimii vastaavissa tilanteissa itelle sopivalla tavalla. Ja on vaikea tietää toisten tilanteen vakavuutta, kun ei itse elä sitä arkea.;)

Vielä kaikille yhteisesti; mummani mies on tosiaan kuollut parikymmentä vuotta sitten. 

Kaikki vinkit oli muuten tosi hyödyllisiä, kiitti oikeesti niistä!;)

-AP

Miksi te ette halua sen toisen lapsen menevän mumman luo? Kuulostaa oudolta. Kyllähän mummalla ja tällä toisella lapsella on oikeus yrittää korjata viimeinkin välinsä. Ei teillä ole oikeutta estää sitä. 

Vierailija
112/120 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei taas,

Puhelin-asiasta on tullut paljon kommenttia, joten vastaan vielä yhteisesti siihen:

Emme tietenkään aio oikeasti ottaa mummaltani puhelinta pois, tai edes poistaa numeroita (rehellisesti; mä en ainakaan edes osaisi poistaa niitä 🤭). Kirjoitin tämän eilen aikalailla ennen klo 23;a, joten en alkanut tota muokkaamaan.

Päädyimme vanhempieni kanssa tulokseen et tod.näk mummani saa noin meidät sinne, kun sanoo "mie pyydän x:n tekemään asian y", niin sitten menemme sinne koska emme halua sen toisenlapsen menevän. Tietysti varmoja emme voi olla.

Tänään kävimme taas mumman luona auttamassa ja ei nut moittinut mitään, ei puhunu toisesta lapsestaan. Enkä kysynyt todellakaan. Ajattelin ainakin ite et puhukoot siitä jos puhuu (jos se on jotain tyyliin "30vuotta sitten x teki asian y"), ja sanokoot vaikka et pyytääkin. Jos oikeesti pyytää ja haukkuu meitä, sitten voi välienkatkasua miettiä ainaskin. 

Eli ei tässä vielä olla välejä mummaan katkasemassa.;)

Jokainen toki toimii vastaavissa tilanteissa itelle sopivalla tavalla. Ja on vaikea tietää toisten tilanteen vakavuutta, kun ei itse elä sitä arkea.;)

Vielä kaikille yhteisesti; mummani mies on tosiaan kuollut parikymmentä vuotta sitten. 

Kaikki vinkit oli muuten tosi hyödyllisiä, kiitti oikeesti niistä!;)

-AP

Miksi te ette halua sen toisen lapsen menevän mumman luo? Kuulostaa oudolta. Kyllähän mummalla ja tällä toisella lapsella on oikeus yrittää korjata viimeinkin välinsä. Ei teillä ole oikeutta estää sitä. 

Tottakai on oikeuksia, vaikka mitä. Ainoa vaan etten koe tota toista lasta kovinkaan tasapainoiseksi ja hyväksi seuraksi yhtään kellekään. Ja mieti nyt; jos hän alkaisi alvariisa mummallani hengaamaan, ja esim minä menisin sinne kun hän ois siellä... siitä tulis sellanen riita et huh huh. Toivon ettei mun tarvitse niitä idootteja nähdä kun aikanaan mumman perunkirjoituksissa yms, jos sielläkään. Hautajaisiin aikanaan ei ainakaan kutsua saa, se on varma.

Ap

Vierailija
113/120 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa

Vierailija
114/120 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa

Mitä jaa? Onko sulla vinkkejä?

Ap

Vierailija
115/120 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu taas hiukan lopahtanutta. Nostan vielä et mahd.moni näkis tän.

Ap

Vierailija
116/120 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm

.

Vierailija
117/120 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin vielä

Kommentoikaa ihan vapaasti!

-ap

Vierailija
118/120 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä uudelleen.

Terkuin,

AP

Vierailija
119/120 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummisi kuulostaa epätasapainoiselle. Samoin äitisi sisarus. Äitisi ja säh kuulostatte vahvoilta. Onko äitis sit periny nk toisen puolen geenit, who knows? Toivottavasti et tosiaan joudu näitä hirviöitä tapaamaan koskaan. Toivon toki että saisit heidän lastaan eli sun serkkua tavata.

Vierailija
120/120 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas. Ap täällä nostaa keskustelua, ja samalla kerron viimeaikojen tapahtumia ym. Josko joku osaisi auttaa vielä, kaikki vinkit tervetulleita!

Mummani on todella kiittämätön. Hän ei koskaan kiitä mua, äitiäni taikka isääni, jos teemme siellä mitä tahansa. Ja ollut aina tollanen, mutta noin viimeinen vuosi ollut etenkin tällaista. Hän kehuu vain toista lastaan. Lisäksi kaikenlaiset perhepäivälliset yms loppuivat toisen lapsen katkaistessa ne välit, mekään ei saaha kutsua päivällisille tms.

Eilen tilanne meni vieläkin naurettavammaksi ja sairaamaksi. Olimme hänen luonaan kylässä. Taustatietona, että yksi hänen naapurinsa tuntee molemmat vanhempani erittäin hyvin. Mummani väitti, että hänen naapurinsa ja tämän mies olisivat menneet mummani pihalle sanomatta sanaakaan. Sitten naapuri olisi sanonut, että mummallani on hyvin hoitamaton piha. He olisi käyttäneet sanaa, mitä vain mummani käyttää. Tämän jälkeen naapuri olisi vielä käskenyt mummaani soittamaan välittömästi meille, ja pyytämän hoitamaan. Meillä on siis yhdet juhlat tulossa lähiaikoina, joten olemme järjestelleet niitä. Tämän ko naapuri kyllä tietää. Mummani mukaan naapurini mies ei olisi sanonut sanaakaan. 

Mielestäni em. tarina kuulostaa keksitylle ja mummani keksimälle valheelle. 

Lisäksi mummani väärentelee monia muitakin tapahtumia.

Olemme alkaneet miettiä; josko nyt katkaisisimme lopullisesti välit mummaani? Emme enää auttas Alkaisiko sitten kaduttaa? 

Olemme myös miettineet sitä yhtä asiaa; onko hän niin katkera äidilleni, kun hän pärjää ja isäni ansiosta olemme myös hyvätuloisia (isälläni on hyväpalkkanen työ, ja hän on usein ylitöissäkin jne), samaan aikaan kun toinen lapsistaan on huonotuloinen jne?

Mitä mieltä olette? Antakaa hei kans vinkkejä!  Oon kiitollinen kaikista niistä!

-ap