Äiti suosii toista lastaan
Miten palstalaiset toimisitte seuraavassa tilanteessa?:
Eli siis pohjustuksena; mummallani on kaksi lasta, ja kaksi lastenlasta (molemmilla lapsilla yksi lapsi).
Toinen näistä lapsista asui varsin pitkään mummani luona, ja toinen muutti nuorena pois. Tämä, joka asui mummani luona pitkään, reilusti yli kolmekymppiseksi, löysi sittemmin puolison ja he muuttivat yhdessä lähelle mummaani. Lopulta he vaihtoivat Maisemore mutta kävivät varsin usein silti mummani luona ja myös meillä. Sellainen perheemme oli; vietettiin aikaa yhessä, koko suku juhlina jne.
Sitten, heille syntyi lapsi, ja kaikki meni aluksi ihan ok. Lopulta kuitenkin lapsi katkaisi välit mummaaini ja koko perheeseemme yhden aivan typerän syyn takia (en kerro sitä, ettei minua tunnisteta).
Toinen lapsi eli mun vanhempi ja minä pidettiin ja pidetaan yhteyttä mummaani kokoajan. Myöhemmin kun vanhempani sisarus oli katkaissut välit, mummini sairastui vakavasti fyysisesti. Oli kauan sairaalassa. Minä ja vanhempani olimme ainoita perheestä jotka kävimme siellä. Toista lasta ei kiinnostanut ollenkaan, vaikka kyllä kerroimme asiasta. Mummani on aina hiukan suosinut tätä lastaan, joka nyt katkaisi välit mummiin ja perheeseemme.
No sitten itse asiaan!
Mummani tarvitsee apua eräisiin arjenasioihin, siis sellasta perheenjäsenten apua ym. Asuu itekseen. Viime vuonna vietin syyslomani lähes kokonaan mummaa auttaen.
Kerran hän sitten tokaisi että "[välit katkaisseen lapsen nimi] teki asian x parhaiten, mitä tiiän" jne. Olin siis samalla tekemässä ko asiaa.
Sitten tänään mummani alkoi puhumaan samasta asiasta ja mietti jos pyytäisi tämän välit katkaisseen lapsen auttamaan, katsos kun minä oon niin paska ja vanhempani on töissä jne. Olen sanonut mummalleni että eikö vieläkään tajua ton lapsensa toimintaa, ei oo pitänyt yhteyttä vuosiin, lopettaisi jo suosimisen jne. Mummani aina silloin vaihtaa puheenaihetta ym ja syyttelee kuinka haukun hänen lastaan ja niin edelleen. Kuulemma kaikki on vanhempieni vika ja ihan oikeutettua jne. Lisäksi mummallani on tapa alkaa värittämään tapahtumia, jos siitä on etua sille välit katkaisseelle lapselle. Yritän luonnollisesti välttää siitä lapsesta puhumistakaan mummani kanssa ollenkaan. Mutta, tunnen mummani ja hän voi oikeesti ottaa siihen lapseensa yhteyttä ja keksiä ihan höpöhöpö-juttuja etenkin vanhemmistani ja jopa minusta.
Olemme nyt päättäneet, että jos noin tekee, emme sitten mene enää mummani luokse koskaan.
Mutta mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Antaisitteko vaan olla, sanoisitteko jotain, ottaisitteko puhelimen pois (ettei pysty soittamaan) vai mitä?
Pahoittelen erittäin pitkää tekstiä sekä sekavaa selostusta. Pahoittelut myös etten kerro nht mitään tarkkoja tietoja tähän.
Kiitos jos jaksoit lukea:)
Loppuun sanon; mummani on minulle todella tärkeä, mutta ottaa nyt vaan päähän koko tilanne.
Kaipaan oikeesti järkeviä ja ASIALLISIA vastauksia:)
KIITOS!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin mumma? Kirjoita suomea!
Käytän sitä nimeä isoäidistäni! Murrejuttu varmaan;)
-AP
Itse sanoisin seuraavalla kerralla, että "Mumma,olet minulle rakas ja autan sinua mielelläni mutta koen epäoikeudenmukaisena tuon käytöksesi ja muiden kohtelun.
Jos haluat tahallasi satuttaa minua ja perhettåni, sekä toimia epäreilusti, sekä minun apuni on vääränlaista ja vain sen toisen tekemä täydellistä, on sitten varmaan parempi etten tule enää auttamaan."
Tämän jälkeen et ota yhteyttä ellei mummasi älyä pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoisin seuraavalla kerralla, että "Mumma,olet minulle rakas ja autan sinua mielelläni mutta koen epäoikeudenmukaisena tuon käytöksesi ja muiden kohtelun.
Jos haluat tahallasi satuttaa minua ja perhettåni, sekä toimia epäreilusti, sekä minun apuni on vääränlaista ja vain sen toisen tekemä täydellistä, on sitten varmaan parempi etten tule enää auttamaan."
Kiitokdia vinkistä! Tuotahan toki yritämme sanoa (ja sanommekin), mutta fakta on ettei se toinen lapsi ainakaan ilmaiseksi tule. Jos emme mummaa auta, ei auta kukaan. Mutta toisaalta, maksakoot sitten sille toiselle lapselle, jos meijän apu ei kelpaa.
-AP
Kannattaa tosiaan olla rakentava mutta puhua suoraan- sano siis ihan reilusti että mummasi käytös sinua ja perhettäsi kohtaan ei tunnu reilulta ja se on loukkaavaa, ja ettet mielelläsi tule uudelleen sinne loukattavaksi.
Onko mummolle mahdollisesti kehittymässä jonkinlainen dementia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokdia vinkistä! Tuotahan toki yritämme sanoa (ja sanommekin), mutta fakta on ettei se toinen lapsi ainakaan ilmaiseksi tule. Jos emme mummaa auta, ei auta kukaan. Mutta toisaalta, maksakoot sitten sille toiselle lapselle, jos meijän apu ei kelpaa.
-AP
Sitten toimita näin. Vaikka olisi kuinka rakas niin tuollaista kohtelua ei tarvitse kestää. Lopettaisin auttamisen jos käytös ei muutu. Anteeksipyynnön jälkeen voi sitten harkita jatkoa, mutta omilla ehdoillasi.
Vierailija kirjoitti:
Onko mummolle mahdollisesti kehittymässä jonkinlainen dementia?
En oikein usko siihen, ollut kirjaimellisesti aina tuollainen. Tai niin kauan kun muistan. Aina väritellyt ton välit katkasseen lapsen edukseen. Olen monesti sanonut tämän lapsen ja etenkin hänen puolison hyvin ilkeästä käytöksestä, ja mumman mielestä kaikki onkin puolison vika. Siis myös tapahtumat jo ennen puolison tulemista kuvioihin..
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Sitten toimita näin. Vaikka olisi kuinka rakas niin tuollaista kohtelua ei tarvitse kestää. Lopettaisin auttamisen jos käytös ei muutu. Anteeksipyynnön jälkeen voi sitten harkita jatkoa, mutta omilla ehdoillasi.
Tuskinpa mumma koskaan anteeksi pyytäisi. Asetelma ollut aina tollainen; mumma suosi vain toista lastaan, mun äitini oli sitten ns isän eli siis ukkini tyttö. Ukki kuitenkin kuoli vuosia sitten, joten... Ukkini ei olisi ikimaailmassa hyväksynyt tollasta käytöstä keltään.
-AP
Jatkan vielä..
Eli siis, fakta on ettei mummamme pärjää ilman apuamme. Ei omista autoa, joten kaupassakäynti olisi jo vaikeaa. Äitini maksaa hänen laskut (yhdessä mumman kanssa tietysti), koska ei omista tietokonetta. Äitini toimii keittiöalalla joten tuo mummalle ruuat töistã.
Laitokseen tms mumma ei edes pääsisi. Sisarukset on hällä kuolleet jo vuosia sitten. Sisarusten lapsetkin katkaisseet välit. Eli minä ja vanhsmpani olemme ainoita jotka käymme. Ilman äitiäni mumma ei olisi edes elossa (sairastui vakavasti 2,5v sitten kuten kerroin). Mutta mumman mukaan on äitini syy, että hän edes sairastui.
-AP
Harva vaatii taaperolta Finlandia-palkittua romaania. Suunnilleen yhtä kohtuuttomia odotuksia asetamme sukupolville, jotka ovat kasvaneet emotionaalisessa erämaassa.
Olet siis elämäsi päätepisteessä, olen nähnyt kaikki lähisukulaistesi puutteet, yms. Mitä nyt sitten?
Mun huomioni kiinnittyi kohtaan, jossa mietitte puhelimen pois ottamista. Ei aikuiselta ihmiseltä oteta pois puhelinta eikä määräillä ketä hän tapaa tai kelle soittaa!!!!! On mummosi asia, pitääkö hän toiseen lapseensa yhteyttä vai ei. Ei sen takia välejä pitäisi katkaista.
Mutta se, autatteko häntä ja millä ehdoilla, on toinen asia. Jos hän loukkaa arvostelemalla ja vertaamalla, niin voi sanoa, että tuo on loukkaavaa ja apu loppuu, jos puheet ei muutu. Riippumatta toisesta lapsesta ja hänen suhteestaan mummoon.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis elämäsi päätepisteessä, olen nähnyt kaikki lähisukulaistesi puutteet, yms. Mitä nyt sitten?
Kiitos vain kaikki muut , kun pilasitte elämäni.
En usko että mummasi tulee ikinä muuttumaan tai muuttamaan käytöstään. Hänelle on niin suuri häpeä että toinen hänen lapsistaan on hänet täysin hylännyt että hän ei vain pysty käsittelemään sitä tai suhtautumaan siihen tosiasiana. Sen takia hän sepittelee jutyuja ja yrittää purkaa pahaa oloaan teihin.
Minusta teillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko homma jatkuu kuten nytkin, haamasta purren tai lopetatte mummalla käymisen. Teidän pitää valita teidän itsenne kannalta paras vaihtoehto. Se vaihtoehto jonka kanssa te pystytte parhaiten elämään. Onko teille helpompaa elää mumman hylkäämisen tuskan kanssa vai hammasta puuren kuunella haukkuja. Vain te tiedätte vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Keksin taas koko paska aloituksen. 🐖
Mummosi ei kuulosta kivalta ihmiseltä. On myös outoa arvioida ulkopuolisena ihmisenä joidenkin välien menneen poikki vähäpätöisestä syystä.
Ap. Noin pitkää paska juttua ei jaksa lukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän sitä nimeä isoäidistäni! Murrejuttu varmaan;)
-AP
Pohjanmaan kardemumma 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vain kaikki muut , kun pilasitte elämäni.
Ole hyvä 💩