Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti suosii toista lastaan

Vierailija
09.04.2026 |

Miten palstalaiset toimisitte seuraavassa tilanteessa?:

Eli siis pohjustuksena; mummallani on kaksi lasta, ja kaksi lastenlasta (molemmilla lapsilla yksi lapsi).

Toinen näistä lapsista asui varsin pitkään mummani luona, ja toinen muutti nuorena pois.  Tämä, joka asui mummani luona pitkään, reilusti yli kolmekymppiseksi, löysi sittemmin puolison ja he muuttivat yhdessä lähelle mummaani. Lopulta he vaihtoivat Maisemore  mutta kävivät varsin usein silti mummani luona ja myös meillä. Sellainen perheemme oli; vietettiin aikaa yhessä, koko suku juhlina jne.

Sitten, heille syntyi lapsi, ja kaikki meni aluksi ihan ok. Lopulta kuitenkin lapsi katkaisi välit mummaaini ja koko perheeseemme yhden aivan typerän syyn takia (en kerro sitä, ettei minua tunnisteta). 

Toinen lapsi eli mun vanhempi ja minä pidettiin ja pidetaan yhteyttä mummaani kokoajan. Myöhemmin kun vanhempani sisarus oli katkaissut välit, mummini sairastui vakavasti fyysisesti. Oli kauan sairaalassa. Minä ja vanhempani olimme ainoita perheestä jotka kävimme siellä. Toista lasta ei kiinnostanut ollenkaan, vaikka kyllä kerroimme asiasta. Mummani on aina hiukan suosinut tätä lastaan, joka nyt katkaisi välit mummiin ja perheeseemme.

No sitten itse asiaan!

Mummani tarvitsee apua eräisiin arjenasioihin, siis sellasta perheenjäsenten apua ym. Asuu itekseen. Viime vuonna vietin syyslomani lähes kokonaan mummaa auttaen.

Kerran hän sitten tokaisi että "[välit katkaisseen lapsen nimi] teki asian x parhaiten, mitä tiiän" jne. Olin siis samalla tekemässä ko asiaa. 

Sitten tänään mummani alkoi puhumaan samasta asiasta ja mietti jos pyytäisi tämän välit katkaisseen lapsen auttamaan, katsos kun minä oon niin paska ja vanhempani on töissä jne. Olen sanonut mummalleni että eikö vieläkään tajua ton lapsensa toimintaa, ei oo pitänyt yhteyttä vuosiin, lopettaisi jo suosimisen jne. Mummani aina silloin vaihtaa puheenaihetta ym ja syyttelee kuinka haukun hänen lastaan ja niin edelleen. Kuulemma kaikki on vanhempieni vika ja ihan oikeutettua jne. Lisäksi mummallani on tapa alkaa värittämään tapahtumia, jos siitä on etua sille välit katkaisseelle lapselle. Yritän luonnollisesti välttää siitä lapsesta puhumistakaan mummani kanssa ollenkaan. Mutta, tunnen mummani ja hän voi oikeesti ottaa siihen lapseensa yhteyttä ja keksiä ihan höpöhöpö-juttuja etenkin vanhemmistani ja jopa minusta.

Olemme nyt päättäneet, että jos noin tekee, emme sitten mene enää mummani luokse koskaan.

Mutta mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Antaisitteko vaan olla, sanoisitteko jotain, ottaisitteko puhelimen pois (ettei pysty soittamaan) vai mitä?

Pahoittelen erittäin pitkää tekstiä sekä sekavaa selostusta. Pahoittelut myös etten kerro nht mitään tarkkoja tietoja tähän.

Kiitos jos jaksoit lukea:)

Loppuun sanon; mummani on minulle todella tärkeä, mutta ottaa nyt vaan päähän koko tilanne.

Kaipaan oikeesti järkeviä ja ASIALLISIA vastauksia:)

KIITOS!

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko puppa täyttämässä vasuaan, vai miksi mumma joutuu hoitamaan asioita aivan yksin?

Tämä oli oikeesti suht typerä kommentti. Ukkini on tosiaan kuollut kuten kerroinkin.

-AP

Vierailija
22/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko puppa täyttämässä vasuaan, vai miksi mumma joutuu hoitamaan asioita aivan yksin?

On hakemassa kylän kaupalta bisseee ..🤠🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei hän pärjää ilman teidän apuanne ja toinen lapsi on katkaissut välit eikä mumma itse tule muuttumaan tai pyytämään anteeksi, vaihtoehtoja on aika vähän. Eli pitää joko auttaa edelleen tai lopettaa auttaminen. Minkä ikäinen sinä muuten olet? Puhut isovanhemmastasi jotenkin infantilisoiden, tuo ajatus puhelimen pois ottamisesta oli todella erikoinen, oikeus yhteydenpitoon ja kommunikaatiovälineeseen on kiistaton. 

Vierailija
24/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun huomioni kiinnittyi kohtaan, jossa mietitte puhelimen pois ottamista. Ei aikuiselta ihmiseltä oteta pois puhelinta eikä määräillä ketä hän tapaa tai kelle soittaa!!!!! On mummosi asia, pitääkö hän toiseen lapseensa yhteyttä vai ei. Ei sen takia välejä pitäisi katkaista. 

Mutta se, autatteko häntä ja millä ehdoilla,  on toinen asia. Jos hän loukkaa arvostelemalla ja vertaamalla, niin voi sanoa, että tuo on loukkaavaa ja apu loppuu, jos puheet ei muutu. Riippumatta toisesta lapsesta ja hänen suhteestaan mummoon.

Puhelinta ei tietysti voi pois ottaa. Kuitenkin, mummani ei päässyt osallistumaan yhteen juhlaan jossa oli se lapsi perheineen. Syy oli täysin hyväksyttävä. Tämän jälkeen se mummani LAPSI katkaisi ne välit, siis kaikkiin meihin. Mumman kaikki kortit yms heitettiin roskiin, mitã sinne lähetteli. Ei annettu puhua lapsenlapsen kanssa puhelimessa jne. Sitä toistalasta minä ja vanhempani tulemme aina inhoamaan, ja emme halua nãhdä ikinä. 

Toki, jos ihan ilmaiseksi mummalle menisi auttaan, mikãs siinä. Mutta kun ei mene, oftaisi oikeesti paljon rahaa (itse tai viimeistään puoliso vaatisi rahaa). 

Tãstä toisesta lapsesta minulla ei oo paljoa muistoja, olin hyvin pieni kun lähti kuvioista. 

Mutta kaikki mitä muistan, on tavalla tai toisella huonoa. 

Pahoittelut taas pitkästä viestistä, vaikea selittaa lyhyesti.

-AP

Vierailija
25/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hakemassa kylän kaupalta bisseee ..🤠🤣

Yllättävän hyvin sen hoitaa noin kuolleeksi.

-AP

Vierailija
26/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei hän pärjää ilman teidän apuanne ja toinen lapsi on katkaissut välit eikä mumma itse tule muuttumaan tai pyytämään anteeksi, vaihtoehtoja on aika vähän. Eli pitää joko auttaa edelleen tai lopettaa auttaminen. Minkä ikäinen sinä muuten olet? Puhut isovanhemmastasi jotenkin infantilisoiden, tuo ajatus puhelimen pois ottamisesta oli todella erikoinen, oikeus yhteydenpitoon ja kommunikaatiovälineeseen on kiistaton. 

En tarkkaa ikää sano ettei tunnisteta. Nuori kuitenkin.

Vastasin puhelin-juttuun ylempänä.

-AP

Vierailija
27/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On äiti tai mummo tai vaikka mumma heillä on aina suosikki lapsi. Älä puutu asiaan, turhaa tapella vastaan toki voit olla menemättä auttamaan ja niin voi vanhempasikin, mikään pakko ei ole paskaa ottaa niskaan 

Vierailija
28/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että mummasi tulee ikinä muuttumaan tai muuttamaan käytöstään. Hänelle on niin suuri häpeä että toinen hänen lapsistaan on hänet täysin hylännyt että hän ei vain pysty käsittelemään sitä tai suhtautumaan siihen tosiasiana. Sen takia hän sepittelee jutyuja ja yrittää purkaa pahaa oloaan teihin.

Minusta teillä on kaksi vaihtoehtoa. Joko homma jatkuu kuten nytkin, haamasta purren tai lopetatte mummalla käymisen. Teidän pitää valita teidän itsenne kannalta paras vaihtoehto. Se vaihtoehto jonka kanssa te pystytte parhaiten elämään. Onko teille helpompaa elää mumman hylkäämisen tuskan kanssa vai hammasta puuren kuunella haukkuja. Vain te tiedätte vastauksen.

Ja vielä kun ottaa huomioon, että luonteeltaan mumma ja toinen lapsi on tosi samankaltasia. Äiti taas kuulemma ukkini kaltainen.

Häpeä on varmaan suuri, sitä en epäile. Sanomme aina kuitenkin ettei mikään ole mumman vika, hän teki kaikkensa ja enemmänkin lapsensa eteen. Hoiti myös minua kun olin pieni, paljon sairaana jne. Mutta ei vaan tajua. Tuo lapsensa ollut aina tärkein. Sai jopa nuorena ollessaan tavaroita ym äitini rahoilla ilman äitini lupaa. 

-Ap

Vierailija
29/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Noin pitkää paska juttua ei jaksa lukea

Älä sitten lue.

Tiedän kyllä jutun pituuden. Vaikeaa selittää lyhyesti, ja vielã anonyymisti tämä. 

Vierailija
30/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin seuraavalla kerralla, että "Mumma,olet minulle rakas ja autan sinua mielelläni mutta koen epäoikeudenmukaisena tuon käytöksesi ja muiden kohtelun. 

Jos haluat tahallasi satuttaa minua ja perhettåni, sekä toimia epäreilusti, sekä minun apuni on vääränlaista ja vain sen toisen tekemä täydellistä, on sitten varmaan parempi etten tule enää auttamaan."

Tämän jälkeen et ota yhteyttä ellei mummasi älyä pyytää anteeksi. 

Suurin piirtein näin tekisin myös. En vaan tiedä jaksaisinko noin kärsivällisesti selittää, jos minun auttamistani haukuttaisiin toistuvasti paskaksi. Itseni tuntien saattaisin jättää auttamisen kesken ja poistua. 

Mumma on törkeä narsistinen suosijavanhempi, jolla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. En usko, että suosiminen loppuu koskaan. Tulen itse samanlaisesta perheestä ja olen se huonompi lapsenlapsi ja lapsi. 

Persoonallisuustasoinen häiriö on pysyvä, joten apn kannattaa miettiä kauanko jaksat olla sylkykuppina. Itse en enää ole.

Vierailija
31/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekava sepustus kaiken kaikkiaan. Silmiin pomppasi kysymys siitä, että pitääkö ottaa vanhukselta puhelin pois?

Mitä h*lvettiä?!

Puhelin on turvallisuuskysymys, etenkin vanhukselle, joka saattaa kaatua tai joutua muuten pulaan. Jos ei soita sinulle, niin pääsee kuitenkin hätänumeroon soittamaan. Ei aikuisia ihmisiä tuolla tavalla voi kontrolloida.

Vierailija
32/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin seuraavalla kerralla, että "Mumma,olet minulle rakas ja autan sinua mielelläni mutta koen epäoikeudenmukaisena tuon käytöksesi ja muiden kohtelun. 

Jos haluat tahallasi satuttaa minua ja perhettåni, sekä toimia epäreilusti, sekä minun apuni on vääränlaista ja vain sen toisen tekemä täydellistä, on sitten varmaan parempi etten tule enää auttamaan."

Tämän jälkeen et ota yhteyttä ellei mummasi älyä pyytää anteeksi. 

Suurin piirtein näin tekisin myös. En vaan tiedä jaksaisinko noin kärsivällisesti selittää, jos minun auttamistani haukuttaisiin toistuvasti paskaksi. Itseni tuntien saattaisin jättää auttamisen kesken ja poistua. 

Mumma on törkeä narsistinen suosijavanhempi, jolla on kultalapsi ja syntipukkilapsi. En usko, että suosiminen loppuu koskaan. Tulen itse samanlaisesta perheestä ja olen se huonompi lapsenlapsi ja lapsi. 

Persoonallisuustasoinen häiriö on pysyvä, joten apn kannattaa miettiä kauanko jaksat olla sylkykuppina. Itse en enää ole.

OSUIT NAULAN KANTAAN!

Mistään narsismista tms en tiedä, mutta siis muuten niin oikeessa oot. Myös tämän toisen lapsen lapsi ollut aina tärkeempi. 

-AP

Vierailija
33/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekava sepustus kaiken kaikkiaan. Silmiin pomppasi kysymys siitä, että pitääkö ottaa vanhukselta puhelin pois?

Mitä h*lvettiä?!

Puhelin on turvallisuuskysymys, etenkin vanhukselle, joka saattaa kaatua tai joutua muuten pulaan. Jos ei soita sinulle, niin pääsee kuitenkin hätänumeroon soittamaan. Ei aikuisia ihmisiä tuolla tavalla voi kontrolloida.

Sekava varmaan on, mutta saan paskaa niskaan jos tunnistetaan täällä.

Puhelimen pois otto oli huono idea, myönnän. Parempi idea olisi tietysti poistaa sieltã sen toisen lapsen numero. Tajusin jo tekstin kirjoittaessa, mutten jaksanut muokata enää.

-AP

Vierailija
34/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Hyvä kirjoitus ja ymmärrän hyvin, että et enempää avaa paljastumisen pelosta. Tuosta kirjoituksestasi pääsi hyvin kiinni mitä tarkoitat.

Sinun ei todellakaan tarvitse sietää mummaltasi tuollaista käytöstä.  Jos ei apusi kelpaa ilman arvostelua, jättäisin itse menemättä. Sanoisin vain, että pyydä erinomaista suosikkilastasi auttamaan ja se on moro.

Varmasti kirpaisee sisintäsi tuo aluksi, mutta sinun on huolehdottava myös omasta hyvinvoinnistasi.  Mummasi tuntuu sellaiselta ihmistyypiltä, että ei tule muuttumaan.

Itse en pystyisi tuollaisen epäreilun mumman kanssa toimimaan.

Ja sinulle joka ihmettelit mumma sanaa tiedoksi, että mumma sanaa Etelä-Pohjanmaalla käyttävät kaikki isoäidistään. Vähänpä murteita tunnet.

Tsemppiä Ap.👍

Vierailija
35/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa jos hänen sisarustensakin lapset on katkaiseet välit häneen. Onko hän sitten ollut ihan hirveä heitä kohtaan? Hyviä neuvoja jo tullut, itse miettisin myös tekemisissä olemista jos saisin osakseni vain vähättelyä. Kunnalta voi hakea avustajan palveluita tai jotain, jos ei yksin kotona pärjää. 

Vierailija
36/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummasi tuntuu olevan todella vaikea persoona, kun kaikki katkaisseet häneen välinsä. Tulee mieleen joku Niskavuoren Heta.

Vierailija
37/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin mumma? Kirjoita suomea!

Sivistystasosi taitaa olla aika surkea. Yleisesti pohjanmaalla, sekä etelä-pohjanmaalla käytetään mumma sanaa. Läntisen naapurimaamme vaikutusta.

Vierailija
38/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä h*lvettiä?!

Puhelimen pois otto oli huono idea, myönnän. Parempi idea olisi tietysti poistaa sieltã sen toisen lapsen numero. Tajusin jo tekstin kirjoittaessa, mutten jaksanut muokata enää.

-AP

No ei tuokaan olisi mitenkään oikeutettua. Kyse on äidin ja lapsen välisestä yhteydenpidosta. Vaikka taustalta löytyisi mitä, mummallasi on oikeus toimia niin kuin haluaa. Samoin, jos hän haluaa maksaa lapselleen auttamisesta, hän saa käyttää omat rahansa siihen. Voi olla, että hän kaipaa tätä lasta ja haluaisi tätä nähdä, huolimatta siitä, että tämä tulisi vain rahan takia.

Mumma ei kuulosta kovin kivalta ihmiseltä ja on ikävä tilanne teille. Voitte tehdä omat ratkaisut auttamisesta ja yhteydenpidosta, mutta ette paljoa muuta.

Vierailija
39/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä h*lvettiä?!

-AP

Provo mikä provo, mutta tietenkään et poista mumman tai paapan tai kenenkään muunkaan puhelimesta mitään numeroita.

Jos mummasi soittelee toistuvasti seksilinjoille ja aiheuttaa sillä tavalla käsittämättömät puhelinlaskut jotka ylittävät hänen varansa, voit laittaa jonkun eston.

Vierailija
40/79 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä h*lvettiä?!

-AP

Pistä sinä mummolle esto päälle, älä nyt ota muiden numeroita puhelimesta pois 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi