Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS lukijan mielipide: Työpaikka ei voi olla elämänkoulun ensimmäinen luokka

Vierailija
09.04.2026 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011930212.html

"Lukijan mielipide | Jos kotona ei ole voimia opettaa vastuunkantoa ja rutiinien sietämistä, työpaikasta tulee paikka, jossa nuori kohtaa todellisuuden ensimmäistä kertaa."

"Julkinen keskustelu vaatii työnantajilta jatkuvasti joustavuutta ja uudenlaista ymmärrystä, mutta yksi kysymys ohitetaan: onko nuorella työelämään tullessaan hallussaan elämän perustaidot?"

"Nuoren pitää töissä ehkä ensimmäistä kertaa sitoutua aikatauluihin ja jättää puhelin pukuhuoneeseen. Pitää tehdä tylsiä rutiinitöitä, ottaa vastaan ohjeita ja tulla paikalle silloinkin, kun väsyttää tai kaverit ovat vapaalla. Monelle työpaikka on ensimmäinen paikka, jossa pitää täyttää astianpesukone tai siivota vessa."

"Pelkään, että tässä ajassa kohta kukaan ei uskalla palkata nuoria, koska työnantajat eivät yksinkertaisesti jaksa ottaa enää sitäkin vastuuta - elämäntaitojen opettamista."

Nuorissa on tulevaisuus! Vai miten se oli?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoren Pitää töissä ensikertaa sitoutua aikatauluihin? 
Mitä helv..ttiä? Miten tämä on mahdollista? 😳

Samaa ihmettelin.

Lapsi sitoutuu aikatauluihin jo päiväkodissa, ja viimeistään 7 v, kun hoitaa kouluun heräämiset ja menot ja harrastukset itse.

Vierailija
42/45 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoren Pitää töissä ensikertaa sitoutua aikatauluihin? 
Mitä helv..ttiä? Miten tämä on mahdollista? 😳

Samaa ihmettelin.

Lapsi sitoutuu aikatauluihin jo päiväkodissa, ja viimeistään 7 v, kun hoitaa kouluun heräämiset ja menot ja harrastukset itse.

Mä olin jo ekaluokasta lähtien myöhässä lähes joka aamu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu voisi varmaankin ottaa koppia ongelmasta, onhan se nyt jumalauta tullut selväksi jo aikoja sitten ettei liian moni saa kotoa minkäänlaisia eväitä elämällensä.

Ei siitä voi mitään haittaa olla, että peruskoulussa oppisi jotakin hyödyllistäkin.

Suomessa on tuhansia lapsia, jotka eivät käy koulua ja ongelmat kärjistyvät usein yläkoulun aikana.

Vierailija
44/45 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi huono äiti on jotenkin täynnä itteään. Ja ukkoaan.

Heidän työntekijät ovat tuoneet esiin huonoa kohtelua, niin Helinin täytyy iskeä takaisin etukäteen,jos uudet sattuu taas valittamaan.

Vierailija
45/45 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 50v enkä ole koskaan töissä tiskikonetta täyttänyt tai vessaa pessyt