Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kutsu hääparin vihkitilaisuuteen?

Vierailija
09.04.2026 |

Onko miten tavallista että saa kutsun pelkästään hääparin vihkitilaisuuteen kirkkoon? varsinainen hääjuhla ystäväville myöhemmin toisella paikkakunnalla. miten toimin?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi samalla paikkakunnalla eikä muuta menoa silloin  niin kiitos kutsusta , tulen mielelläni. Häälahjaa en tietysti veisi kun ei edes kahvitarjoilua saisi.

Ai niin että lahja ei olekaan lahja vaan vaihtokauppa? Jännästi ajateltu. Kaikki ei pidä juhlia edes. Silti ostan läheisekke lahjan pienempiinkin juhliin kuin häihin.

Vierailija
22/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaat kutsuun joko "kiitos kutsusta, tulen mielelläni" tai "kiitos kutsusta, valitettavasti en pääse paikalle".

MIkäli kutsussa on häälahjatoive, niin toimit sen mukaan. Sopiva summa rahaa on 20 e.

Mielestäni lahjaa ei tarvitse antaa jos pelkästään kirkkoon kutsutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin miten toimit? Mikä tässä on epäselvää? 

Joko menet tai et mene. Vai oletko siis nyt ystävä, jota ei ole kutsuttu niihin juhliin? 

Vierailija
24/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin mennä pelkkään vihkitilaisuuteen, jos olisi samalla paikkakunnalla ja kulkeminen kätevää. Lahjaa tai lahjarahaa en tosin antaisi. Mistään tyhjästä ala maksamaan. Kortin voisin hankkia. Se saisi riittää, jos pelkkään vihkitilaisuuteen kutsuttaisiin. 

Tämä.

Minäkin annan aina lahjan jälkikäteen, kunhan olen ensiksi laskenut kuinka monta kuppia kahvia join, mitä oli ruokana ja tarjoiltiinko alkoholia. Mitä kalliimmat tarjoilut, sitä kalliimpi lahja.

Vierailija
25/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se sitten normaalia on, itse olin pelkässä vihkitilaisuudessa ja olen sentään morsiamen isä. Ymmärsin jäädä myös takapenkkiin, en tiedä huomasiko hääpari edes minua.

Tuli paha mieli sun puolesta (jos et itse ole omalla käytökselläsi tuota aiheuttanut).

Vierailija
26/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaat kutsuun joko "kiitos kutsusta, tulen mielelläni" tai "kiitos kutsusta, valitettavasti en pääse paikalle".

MIkäli kutsussa on häälahjatoive, niin toimit sen mukaan. Sopiva summa rahaa on 20 e.

Miksi lahja, jos kutsuttu vain vihkimiseen? En ole muutenkaan ikinä kuullut tällaisesta kutsusta. Kirkkoonhan voi tulla kuka vaan, eihän sinne voi kutsua!

Minut on kerran kutsuttu vihkimiseen ja sitten illalla jatkobileisiin muiden b-luokan vieraiden kanssa. Parempi väki sai kutsun myös varsinaiseen hääjuhlaan.

Vierailija
27/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tavallista. Omissa häissäni tein näin että jaoin porukat kirkko porukkaan ja jatkoporukkaan, jos joku siitä mielensä pahoitti niin sitten se on niin.m43

Odotitko lahjoja kirkkoporukalta? Saitko?

Vierailija
28/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tyytyväinen jos saisin kutsun pelkästään vihkitilaisuuteen. Syy on se että inhoan kaikenlaisia väkinäisiä juhlia olipa tarjoilu kuinka hyvää tahansa. Mutta koska olen laistanut kaikki hääkutsut minua ei enää kutsuta mihinkään suvun ja kaverien vihkiäisiin. Parasta niin, varsinkin kesäviikonloppujen tuhlaaminen niihin olisi ärsyttävää. T introvertti

Vierailija
29/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi samalla paikkakunnalla eikä muuta menoa silloin  niin kiitos kutsusta , tulen mielelläni. Häälahjaa en tietysti veisi kun ei edes kahvitarjoilua saisi.

Ai niin että lahja ei olekaan lahja vaan vaihtokauppa? Jännästi ajateltu. Kaikki ei pidä juhlia edes. Silti ostan läheisekke lahjan pienempiinkin juhliin kuin häihin.

Sä voit ostella ihan kuin tykkäät, kukaan ei estä. Aikamoinen tarve kohottaa itseä muiden yläpuolelle. Mutta sen verran voisit mieltäsi avartaa ja ymmärtää, että ei kaikki näe mitään pointtia ostaa lahjaa, kun kerran ei ole juhliin kutsuttu! Ja tuo on ihan järkevä ajatus.

Itse en todellakaan ostaisi häälahjaa, jos en saisi kutsua hääjuhlaan. Onko hääpari niin ahne, että odottaa lahjaa jopa niiltä jotka on heille b-luokan vieraita ja joita ei haluta kirkkoa pidemmälle? 

Vierailija
30/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä "en osta lahjaa jos en pääse syömään häihin"-asenteesta, tarina elävästä elämästä.

Meitä on neljä veljestä. Kaikki ihan töissä käyviä, eikä mitään ihan persaukisia, vaan tavallista keskituloista sakkia.

Yksi veljistä täytti 50v, joten me muut kolme sovittiin että pidetään sankarille saunailta nyyttäritarjoiluineen, kulut jaetaan meidän kolmen kesken. 

Vieraina me veljekset puolisoineen. Ok.

Kun tarjoilut oli ostettu, yhteiskustannusten määrä oli 210€, eli 70€ per veli. Yksi veli sitten vetäytyi juhlista hinnan kuultuaan, koska hänen puoliso ei päässytkään tulemaan. Kuulema tosi kallista, hän ei rupea 70 euroa maksamaan kun ei mitenkään pysty syömään tai juomaan koko rahan edestä! Jos olisivat tulleet kahdestaan, 35€/hlö olisi ollut siedettävä summa maksaa.

Kyllä mä olen aina pitänyt tätä veljeä nuukana paskana, mutta en tiennyt että on kaiken lisäksi myös idiootti.

Vierailija
31/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tavallista. Jos et voi kutsua itse juhliin, niin älä kutsu ollenkaan.

Vierailija
32/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tavallista. Omissa häissäni tein näin että jaoin porukat kirkko porukkaan ja jatkoporukkaan, jos joku siitä mielensä pahoitti niin sitten se on niin.m43

Odotitko lahjoja kirkkoporukalta? Saitko?

Olen aikuinen, työssäkäyvä ihminen, en tarvitse enkä toivo lahjoja. Minulla on jo riittävästi kaikkea elämässäni. Kutsuun laitoin etten toivo lahjoja, mutta halutessaan voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen asian hyväksi joka on lähellä sydäntäni, esim suomalaisten pienten lasten hyväksi. m43

Vierailija
33/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on matkittu hautajaisista: ruumiin siunaaminen kirkossa kaikille halukkaille ja juhla vain valituille.

Vierailija
34/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin serkun häissä, missä vihkiminen ja hääjuhlat oli samassa paikassa. Ei tarvinnut siirtyä paikasta toiseen. Syy: pariskunnan vanhemmat ja isovanhemmat olivat jo iäkkäitä, huolehtivat ettei siirtyminen rasittaisi. Samassa yhteydessä vietettiin molempien sukujuhlia (yhteensä n. 60 henkilöä). Oli muuten kauniit juhlat. Oma sisko taas teki, että vanhukset kirkkoon, mutta hääjuhlaan ei asiaa, koska halusi bilejuhlat. Siihenhän se sitten meni, että häissä ei ollut sukua nimeksikään.

Vierailija
35/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut rahalahjaa silti odotetaan? :D Juu, en menisi. Ei kiinnosta vihkitilaisuus tippaakaan etenkin jos pari on niin etäinen ettei juhlatilaisuuteen kutsuta. Sama kai kun menis tuntemattomien vihkiäisiä katsomaan.

Vierailija
36/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pelkässä vihkitilaisuudessa.  Paluumatkalla poikkesin leivoskahville kahvilaan.  Nykyään on erilaisia tapoja.   Jos pelkkä vihkiminen järjestetään ja sinne kutsutaan, niin sinne sitten mennään.

Ei ole mikään pakko mennä mihinkään jos ei halua, tollo.

Miksi olet ilkeä, kun toinen kertoi vaan omasta toimintatavastaan.

Vierailija
37/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaveripariskunta teki noin. Vihkimiseen oli kutsuttu kirkkoon ja heillä oli ruokailu vain lähisukulaisille. 

Ihan per sees tä.  Menimme kirkkoon ja annoimme lahjan. He kutsui kaikki iltajuhlaan, joka oli (oli yleinen juhlapäivä) maksullinen ja sinne pystyi menemään kuka vaan. Se oli hotellin järjestämä juhla, ei mikään heidän yksityistilaisuus. Sinne emme menneet. En todellakaan maksa (lahjan lisäksi) päästäkseni hotellin yleisiin juhliin. 

Suututti tuollainen nuukailu. Olivat hyvätuloisia (erikoislääkäri), mutta kitsaita. 

Vierailija
38/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäänkuin joku naimisiin meno olisi niin ainutlaatuista,että "pynttäytyisi"kirkkoseremoniaa varten ja siitä sitten kotiin kahville.Kyllä tuollaisesta kutsusta tulee mieleen,että on B-luokan ystävä/sukulainen...sekä se,että hääpari kuvittelee olevansa jotenkin niin erityistä joiden avioliiton siunaamisen kaikki haluaa kokea.Älä mene.

Vierailija
39/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään kirkkoon ei voi hääpari  edes ketåän kutsua, sillä kirkon tila ja  ovet ovat kaikille avoimet ja kuka tahansa, milloin tahansa voi kirkkoon tulla. 

Älä saivartelu. Mistä sen käytännössä tietää, että Sirpa ja Jorma vihitään Tuusulan vanhassa kirkossa heinäkuun ensimmäisenä lauantaina klo 14, jos ne ei siitä itse tiedota?

Sinähän se saivartelet. Kyllä tuommoiset asiat tuppaa liikkumaan suusta suuhun, juorun avulla. Tai sitten entäs jos on kyseisen kirkon aktiivijäsen ja olisi paikalla anyway.

Vierailija
40/47 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei edes kahveja vihkimisen jälkeen? Aika ankeaa. Mitä hääpari tekee vartin vihkimisen jälkeen, täydessä tällinnigissä ja aihetta juhlaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän