Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haaste kesälle 2026: Voitetaan sota vieraskasvilajeja vastaan!

Vierailija
09.04.2026 |

Lupiinit, balsamit, jättiputket jne.

Itse taistelen kahdeksatta kesää peräkkäin lupiineja vastaan melko isolla alueella. Kukintoja poistamalla ne eivät tosiaankaan katoa, vaan ne on kiskottava pois yksitellen. Balsamisodan voitin jo, eivätkä ne ole palanneet takaisin. Balsamit ovat nopeita hävittää verrattuna lupiineihin.

Muita amazoneja?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kitkenyt lupiiineja tontilta jo 20 vuotta, edelleen yksittäisiä Lupiineja nousee joka kesä mutta määrät ovat hyvin vähäisiä.  

Minullakin nousee aina muutama joka kesä, mutta ei leviä noilta plänteiltä mihinkään. Lupiinihan on aika kaunis, ja käytän sen lehtiä kukkakimpuissa koristeena. Kukat katkon pois ennen kuin nuput aukeavat, nekin ovat kauniita maljakossa. Kertokaa te, jotka tiedätte: onko kukista vaaraa pölyttäjille jo ennen nuppujen aukeamista? Olisiko parempi ettei anna kukkavarren kehittyä ollenkaan?

Vierailija
22/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiinit saavat kasvaa. Eivät häiritse minua. Jättiputkia varon, mutta annan niidenkin kasvaa. Nehän ovat tehokas tapa torjua häiriköitä (lapset, koirat) joita joskus tunkee väkisin tänne meidän kotipihalle. Lain mukaan piha on kotirauhan suojaama alue, joten jos täällä joku liikkuu ilman lupaa (ilman kutsua talon asukkailta) niin se on sitten voi voi. Jos tunkeilija saa vammoja jättiputkista, ei se ole minun vikani. Minä leikin tyhmää ja sanon, etten ole huomannut mitään. "Ai ne oli jättiputkia? Luulin että koiranputkia." 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupiinit saavat kasvaa. Eivät häiritse minua. Jättiputkia varon, mutta annan niidenkin kasvaa. Nehän ovat tehokas tapa torjua häiriköitä (lapset, koirat) joita joskus tunkee väkisin tänne meidän kotipihalle. Lain mukaan piha on kotirauhan suojaama alue, joten jos täällä joku liikkuu ilman lupaa (ilman kutsua talon asukkailta) niin se on sitten voi voi. Jos tunkeilija saa vammoja jättiputkista, ei se ole minun vikani. Minä leikin tyhmää ja sanon, etten ole huomannut mitään. "Ai ne oli jättiputkia? Luulin että koiranputkia." 

Sulla mitään pihaa edes oo.

Vierailija
24/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla mitään pihaa edes oo.

Mikäs ennustajaeukko siellä huutelee? Meillä on ollut oma piha vuodesta 1990 alkaen. Ja tämä siis kaupunkiasunto. Loma-asunnolla on yli hehtaarin verran pihaa. Tämäkin tontti sijaitsee taajamassa eli pienen maaseutukylän ja suuren vesistön (Saimaa välissä). Tontilla pyörii turisteja joka kesä. Äkkiä tulee lähtö kun törmäävät nokkosiin ja jättiputkiin.