Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja erosta selviämiseen

Vierailija
09.04.2026 |

No niin se tuli sitten ero minullekin.

Vuoden verran tätä on vatvottu, mies sairaalloisen mustasukkainen jne. vaikka pettämistä ei ole ollut.

Mutta miten pääsen tästä ahdistuksesta eroon? Koko ajan mietin suhteen hyviä puolia, joita ei itse asiassa ollut kuin ihan alussa. Kun menimme naimisiin, mies muuttui ja suhteemme oli aivan kamala jos suoraan sitä ajattelee.

Mutta nyt vain haikailen sitä vanhaa, hyvää aikaa, vaikka huonoja vuosia oli tätä enemmän.

Tämän lisäksi elintason lasku ahdistaa, joudun muuttamaan hulppeasta omakotalosta kaksioon, jonka hommasin kun muutaman kuukausi sitten edellisen kerran erosta keskusteltiin.

Eropäätös tehty eilen, nyt viikonloppuna pitäisi jaksaa mennä hakemaan loput tavarat talosta ka mökiltä. Mökkikin jää miehelle😭

Tsempatkaa mua miten pääsen tästä yli.

Onneksi ei ole yhteisiä lapsia ja on avioehtokin, mutta en pysty muuta nyt ajattelemaan kuin tätä eroa ja töitäkin pitäis tehdä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erota olisi pitänyt jo aiemmin oli oma ajatus aikoinaan

Vierailija
2/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nyt varmaan otat opiksesi ja alat keskittymään oman taloutesi vahvistamiseen etkä jatkossa jätä elämää lokkeilun varaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit olemassa jo ennen sitä miestäkin. Löydä se oma itsesi uudelleen.

Vierailija
4/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muuttui, miehessä vika, mies on roisto, nainen on uhri, yhyy byhyy, sama ikivihreä laulu soi taas

Vierailija
5/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vatvo menneisyyttä turhaan. Eteenpäin vaan.

Vierailija
6/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule tänne niin alkaa ukko unohtumaan

Vierailija
7/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se hyvien aikojen haikailu, koska ne ei enää koskaan palaa. Se on sitä aikaa, kun mies teeskenteli. Todelliset karvat nousi esiin ja sen vuoksi eroat. Muista se!

Vierailija
8/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette, pitäisikö mahdollisimman nopeasti hakea omat tavarat, jotta ns. pääsee edes vähän eteenpäin. 

Nimittäin ahdistaa sinne mökillekin lähteä kun siitä ehti tull mulle niin rakas paikka. 

Mutta olipa iso virhe myydä asunto ja muuttaa miehen omistamaan taloon, ehdin hävittää kaiken käyttötavarankin ja nyt on ne hankittava uudelleen. Ja tosiaan, kyllä ehdin kiintyä myös leveämpään elintasoon, mutta nyt on siis aloitettava alusta.

Ristiriitaista tässä on, että suhde oli tosiaan huono jo pitkään ja luulen tosiaan, että kun tästä edes vähän jaloilleni pääsen, niin tulee todettua että miksi en tätä aikaisemmin tehnyt. 

Mies siis oli sairaalloisen mustasukkainen ( aiheetta) ja kontrolloiva, jota aivan liian pitkään siedin. Nyt kuitenkin jo kaipaan häntä..  Olenkohan läheisriippuvainen tai jotain.. 

AP.

Vierailija
9/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda se hyvien aikojen haikailu, koska ne ei enää koskaan palaa. Se on sitä aikaa, kun mies teeskenteli. Todelliset karvat nousi esiin ja sen vuoksi eroat. Muista se!

Tämä se pitäisi muistaa, todellakin. Ja nyt minulla on vapaus, kukaan ei kellota työmatkoja, ei tutki puhelintani tai kyttää koska olen whatsupissa paikka.

Huh, tää suhde on ollut ollut tosi toksinen, olisi pitänyt juosta jo ensimmäisestä varoitusmerkistä mutta seitsemän vuotta jaksoin. Ja vielä tämän jälkeen haikailen niitä ensimmäisiä, ihania vuosia.. Olen kai päästäni sekaisin. Mutta onhan tämä ero ollut mielessä, itkut on itketty, nyt on vain niin ahdistunut olo.

AP

Vierailija
10/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota toksiset suhteet tekevät, ne ikäänkuin addiktoi ja jäät helposti miettimään vaan hyviä puolia. Yritä aktiivisesti miettiä noita syitä miksi erosit. Hyvien asioiden ajattelu ei auta. Itse olen saman käynyt läpi pari vuotta sitten, ja nyt hyvässä suhteessa hyvän miehen kanssa ja odotetaan lasta. Kyllä se aurinko risukasaankin paistaa vielä, usko pois. 

Vierailija
11/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valitat?

Eikö toi ratkaisu ole sinun?

Vierailija
12/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, teet töissä töitä ja kotona itket, niin kauan kuin itkettää. Kannattaa jopa ihan tietoisesti mennä niihin ikäviin tiloihin välillä, jotta saat kaiken pahan itsestäsi ulos. Siitä sitten tervehtyminen alkaa. Tsemppiä. 

Vierailija
13/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota toksiset suhteet tekevät, ne ikäänkuin addiktoi ja jäät helposti miettimään vaan hyviä puolia. Yritä aktiivisesti miettiä noita syitä miksi erosit. Hyvien asioiden ajattelu ei auta. Itse olen saman käynyt läpi pari vuotta sitten, ja nyt hyvässä suhteessa hyvän miehen kanssa ja odotetaan lasta. Kyllä se aurinko risukasaankin paistaa vielä, usko pois. 

Tämäpä juuri, niin monet kerrat olen vannonut eroavani, mutta en ole uskaltanut/ halunnut sitten lähteä, olen vain sietänyt tätä paskaa. Enkä väitä, etteikö minussa ole ollut suhteessa vikaa. Nyt eropäätöksen otti esille mies, oli monia syitä, mm. ettei jaksa vahtia minua koko ajan. Ja tämä sama  kyttääminen on siis minusta ollut todella ahdistavaa. Oli muitakin seikkoja, jotka täysin allekirjoitan, tiedän, ettei muuta vaihtoehtoa ole. 

Nyt vaan täytyisi keskittyä itseensä, mutta se on vaikeaa, niin pettynyt olo. 

AP

Vierailija
14/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vaarallinen vaihe, monella on jo lähtö valmiina ja sitten alkaa kaipaus entiseen, koska on tottunut. Mutta aivot on neuroplastiset, voi opetella uusia ajatustapoja. Älä missään tapauksessa haikaile mennyttä enää, mieti vain eteenpäin. 

Hyvä vaan että heitit vanhat pois, kun ostat jotain uutta mieti tämä on uusi alku. Kevät on myös hyvä aika uudelle alulle. Seuraa kasvien kasvua, osallistu johonkin ja harrasta liikuntaa, se lievittää stressiä.

Hienoa että pääsit eroon. Pidä varasi miehen suhteen, se voi vielä vainota, niinkuin väkivaltaiset voi tehdä. Soita Naistenlinja tai Nollalinja.

Vierailija
15/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla kyseessä toksinen suhde. Itsekin välillä ajaudun muistelemaan miten paljon muka rakastin eksääni. Tunne oli sillä hetkellä totta, mutta se perustui valheeseen. Kun saan itseni kiinni noista haikailuista, niin yritän sen jälkeen taas muistaa kaiken sen, mitä myöhemmin sain selville. Plus että hän oli kaiken lisäksi todennäköisesti enemmän homo kuin hetero. Niin, että muista ne faktat, miksi eroat.

Vierailija
16/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaarallinen vaihe, monella on jo lähtö valmiina ja sitten alkaa kaipaus entiseen, koska on tottunut. Mutta aivot on neuroplastiset, voi opetella uusia ajatustapoja. Älä missään tapauksessa haikaile mennyttä enää, mieti vain eteenpäin. 

Hyvä vaan että heitit vanhat pois, kun ostat jotain uutta mieti tämä on uusi alku. Kevät on myös hyvä aika uudelle alulle. Seuraa kasvien kasvua, osallistu johonkin ja harrasta liikuntaa, se lievittää stressiä.

Hienoa että pääsit eroon. Pidä varasi miehen suhteen, se voi vielä vainota, niinkuin väkivaltaiset voi tehdä. Soita Naistenlinja tai Nollalinja.

Mies ei ole koskaan ollut väkivaltainen, mutta pelkään, että olisi saattanut mustasukkaisuuksissaan sellaiseksi muuttua. Onpa heitellyt kerran drinkinkin mun naamaan ( eli sellainen suhde tosiaan ja minä vielä tässä haikailen vanhaa.)  Täksi illaksi olen menossa avantoon, joka oli meidän yhteinen harrastus. Hyvänä puolena on se, ettei tarvitse miettiä kehen päin vahingossa katsoo kun mies, tai siis ex-mies tulkitsee sen että olen pettämään lähdössä. Miettikää, olen monta kertaa saunassakin pelännyt, että joku tuntematon mies alkaa puhua siellä, koska kotona mies kuvittelee suurin piirtein, että meillä on suhde! Sairasta. 

Olen tosiaan aikaisemmin pohtinut tätä eroa ja olen sitäkin miettinyt, että mies alkaa hankalaksi. Hänellä on varallisuutta ja vaikutusvaltaa. Siksi voi olla nyt hyvä asia, että mies sai tarpeekseen minun vahtimisestani, tosin luulen kyllä että voipi olla toinen nainenkin jo, mutta se olisi vain hyvä asia, niin saisin olla rauhassa.

Täytyy vain yrittää hoitaa käytännön asiat järkevästi, nopeasti ja asiallisesti. 

Olen yrittänyt ajatella positiivisesti, että minulla on kuitenkin asiat tosi hyvin, on kuitenkin työpaikka, terveyttä, aikuiset lapet ja oma, tosin velkainen asunto. Mutta mikä saa mielen vielä haikailemaan vanhaa. Olihan se liian hyvää ollakseen totta. 

Pitäisikö ottaa äkkilähtö etelään, vai odottaako ongelmat sitten täällä? 

AP

Vierailija
17/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä erosta vuoden verran, ja voin antaa muutaman neuvon.

1. Älä, siis ÄLÄ hyppää heti uuteen suhteeseen! Anna itsellesi reilusti aikaa käsitellä tapahtunutta, ja kun luulet sen vaiheen olevan suunnilleen maalissa niin se ei ole. Vielä.  Odota ja keskity oman elämäsi hyviin puoliin, harrastuksiin yms.

Jossain vaiheessa pahimman tuskan mentyä ohi mieti omia parisuhteeseen liittyviä valintojasi ja mieltymyksiäsi. Kun opit tuntemaan itseäsi, ja mitä itseasiassa haet parisuhteelta niin seuraavan parisuhteen "valinta" on paljon kivuttomampaa eli et toista vanhoja virheitä.

2. Puhu muiden vastaavia kokeneiden kanssa. Itse miehenä avauduin kaikille mahdollisille tutuille ja tuntemattomille asiasta. Koin miehenä että etenkin vertaistuki vastaavaa kokeneiden naisten kanssa oli äärimmäisen terapeuttista. Sain tavata uskomattomia ihmisiä, ja huomasin että eroja on todellakin monenlaisia helposta (kuten itselläni oli) aina aivan raastaviin väkivaltaisiin kokemuksiin.

3. Sitten kun sitä uutta suhdetta haet niin muista että sinä et tarvitse ketään "täydentämään" itseäsi; olet jo täydellinen kunhan vain löydät oikean näkökulman asiaan. Uusi, parempi rakkaus löytyy kyllä kun aika on oikea.

Tsemppiä ja mukavaa kesän odotusta! :)

T. 45v äijänköriläs

Vierailija
18/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä erosta vuoden verran, ja voin antaa muutaman neuvon.

1. Älä, siis ÄLÄ hyppää heti uuteen suhteeseen! Anna itsellesi reilusti aikaa käsitellä tapahtunutta, ja kun luulet sen vaiheen olevan suunnilleen maalissa niin se ei ole. Vielä.  Odota ja keskity oman elämäsi hyviin puoliin, harrastuksiin yms.

Jossain vaiheessa pahimman tuskan mentyä ohi mieti omia parisuhteeseen liittyviä valintojasi ja mieltymyksiäsi. Kun opit tuntemaan itseäsi, ja mitä itseasiassa haet parisuhteelta niin seuraavan parisuhteen "valinta" on paljon kivuttomampaa eli et toista vanhoja virheitä.

2. Puhu muiden vastaavia kokeneiden kanssa. Itse miehenä avauduin kaikille mahdollisille tutuille ja tuntemattomille asiasta. Koin miehenä että etenkin vertaistuki vastaavaa kokeneiden naisten kanssa oli äärimmäisen terapeuttista. Sain tavata uskomattomia ihmisiä, ja huomasin että eroja on todellakin monenlaisia helposta (kuten itselläni oli) aina aivan raastaviin väkivaltaisiin kokemuksiin.

3. Sitten kun sitä uutta suhdetta haet niin muista että sinä et tarvitse ketään "täydentämään" itseäsi; olet jo täydellinen kunhan vain löydät oikean näkökulman asiaan. Uusi, parempi rakkaus löytyy kyllä kun aika on oikea.

Tsemppiä ja mukavaa kesän odotusta! :)

T. 45v äijänköriläs

Kiitos tsempeistä äijänköriläs!

Hyviä neuvoja, nimittäin kun erosin lasteni isästä ja pitkästä 20 vuoden parisuhteessa, tämä tuleva uusin ex-mies osasi minut liehitellä liian nopeasti tähän suhteeseen. Jos olisin käsitellyt ensimmäisen eroni paremmin, en ehkä olisi antanut kohdella itseäni näin huonosti. No, en tiedä. Mutta tosiaan aivan liian nopea eteneminen, kihlat, avioliitto ja yhteenmuutto. Sitten alkoivat ne vihjailut, kontrollointi, väheksyntä. Ja minä vain siedin ja siedin. Mies on todella varakas, ajattelin lapsellisesti, että mieluummin itken mersussa kuin ladassa. Mutta eihän se niin mene. 

Tosiaan elintaso laskee reilusti, sille ei voi mitään. Ystäviin en ole saanut pitää vuosiin yhteyttä, nolottaa nyt ottaa yhteyttä kun tilanne on tämä. Vain muutama ystävä tietää tilanteen oikeasti, mutta en haluaisi heitä kuormittaa ajatuksillani, sillä ne ovat niin ristiriitaiset. 

Uutta suhdetta en tosiaan haikaile, luulen, että menee hetki toipua tästä.  Nyt kuitenkin ero lopullinen, vaikka onhan tämä pitkään roikkunut ilmassa.

Kiitos vielä kaikille vastanneille. 

AP

Vierailija
19/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä vielä jos tulisi uusia kommentteja. 

AP

Vierailija
20/24 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaan miehen takia ei kannata itkeä jos ero tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän