Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesirokko ja raskaus

Vierailija
19.05.2008 |

Apua kaivataan tänne. Eli meillä on kaikki lapset sairaastaneet vesirokon ihan pieninä. Mies ei ole sairastanut, enkä tod. näk minäkään. Sillä ennen lasten vesirokkoa ei mulla ole ollut kyseistä tautia, eikä lastenkaan sairastelun aikana mulla ainakaan ollut mitään näkyvää.

Nyt kuitenkin sain kuulla, että tuttavan lapsella on vesirokko ollut jo 5 päivää. Lapsi oli meillä kylässä viikonloppuna. En edes osanut ajatella vesirokkoa hänellä, koska naamassa oli vaan kaksi pientä näppyä. Ne kyllä huomasin, mutta oletin että oli joitakin kutina näppyjä johtuen koiristamme, sillä hän on koirille allerginen. Vanhemmat eivät maininneet siis viikonloppuna vesirokosta miään, vaikka se jo lapsella silloin oli. Olivat kuulemma ajatelleet ettei se ole merkittävää, koska lapsemme ovat sen sairastaneet.

Nyt kuitenkin huolettaa asia, ihan itseäni. Touhusin todella paljon lapsen kanssa. Raskausviikkoja on 14, ja vauva on kovasti toivottu perheeseemme. Mitä haittaa tuosta vesirokosta on raskaanaolevalle? Ja mistä tiedän olenko sen sairastanut. Lapsena en siis ole.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suurin osa aikuisista on sairastanut vesirokon lapsuudessa tai nuoruudessa. Sairastamattomia on vain 1-3 %, ja he ovat riskissä saada vesirokon virustartunnan aikuisiällä. Vesirokkovirus voi vaurioittaa sikiötä, jos äiti sairastaa vesirokon raskausaikana. Virus kulkeutuu sitä helpommin istukan läpi, mitä pitemmällä raskaus on. Onneksi sikiön vesirokko-oireyhtymän (=vaurioituminen)todennäköisyys on pieni vaikka äiti sairastaisikin vesirokon raskausaikana. Vesirokko raskausaikana on tautina kovempi kuin ei raskaana ollessa.

Jos et ole täysin varma, että olet sairastanut vesirokon aiemmin, ei missään nimessä kannata hakeutua vesirokkoisten ihmisten kanssa tekemisiin. Jos olet epävarma sairastamisesta ja mahdollisesti altistut virukselle raskausaikana, voi verestä tarkistaa vesirokkoviruksen vasta-aineet ja selvittää oletko sen sairastanut aiemmin. Rutiinisti vasta-ainemääritystä ei kannata tehdä, riittää kun vältät kontakteja vesirokkopotilaisiin ja huomioit, että vesirokko on helposti tarttuva tauti.

t. 2

Vierailija
2/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen lause löytyi sairaslapsi.comista. Kannattaa varmaan kysyä neuvolasta.

t. parvorokon raskausaikana sairastanut, nyt 12 viikkoa seurannassa oleva äippä, rv 22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan kävi paska mäihä, että olin tartunnan saanut raskausaikana.

t. 2

Vierailija
4/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisella verikokeella voi tarkistaa onko sinulla vasta-aineita vesirokkoa vastaan, ts. silloin olet sairastanut taudin.

Vierailija
5/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt vaan neuvolaan yhteyttä ja pyydät lähetteen vesirokko vasta-aine verikokeeseen. Parvorokon kanssa tuloksissa kesti kaksi viikkoa, mä sairastin parvon oireettomana. Vesirokosta voi tulla terveellekin aikuiselle tosi pahat oireet.

t.2

Vierailija
6/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa tilanteessa oleva odottaja. Lapsella vesirokko ja mulle iski paniikki ,kun en tiennyt olinko sen jo sairastanut eikä vanhempanikaan muistaneet. Se kun voi olla niin lievä ettei sitä huomaa.

Soitin siis neuvolaan ja sain lähetteen vasta-aine verikokeeseen mistä selviää olenko sen sairastanut. Tulos tulee viikon päästä. Neuvolan lääkäri kirjoitti vielä reseptin vesirokon estolääkityksestä varmuuden vuoksi.

On harvinaista ,että aikuinen sairastuu siihen ja juuri raskausaikana. Ja jos sairastuu niin 25% sikiöihin se tarttuu.

Olen samoilla viikoilla kuin sä ja rv 20 se ei vahingoita sikiötä, mut siis nyt vielä..

Soitat siis vain neuvolaan ja kerrot tilanteesi. Lisätietoja ja faktaa löydät myös googlettamalla "raskaus ja vesirokko". Toivottavasti kaikki menee hyvin ja et ole saanut tartuntaa!!!

Vierailija
7/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen tilanne ja neuvolasta kyllä laittoivat vasta-ainetestiin, mutta terkka jaksoi vakuutella, että "kyllä sä sen oot sairastanut lapsena, sun vanhemmat ei vaan muista". Ja samaa jaksoi vakuuttaa verinäytettä ottanut hoitaja, että "kun niitä on vaan se 1-3 prossaa aikuisväestöstä jotka ei oo sitä sairastaneet niin tuskin sä siihen pieneen joukkoon kuulut". No, kuuluinpa vaan.

Estolääkitysresepti mulla oli kaiken varalta - ja hirvittävä huoli - mutta tartuntaa en sitten kuitenkaan saanut.

Vierailija
8/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin neuvolaan. Yritinkin jo aikasemmin laitella tänne viestiä, mutta taas sivut tökkivät. Eli neuvolantäti oli sitä mieltä,e ttä on todella epätödennäköistä, että en olisi sitä vesirokkoa sairstanut ja hänen mielesään panikoin aivan turhaan. Sanoin, että vanhempieni kyllä uskoisin muistavan jos 4 lastaan olisi vesirokon sairastanut, ja he ovat sanoneet ettei kukaan meisä siaruksista sitä ole sairastanut. Isosiskoni sairasti vuosi sitten, ja hänelle tuli niin rajuna, että joutui sairaalahoitoon.

Neuvolantädin mielestä siis olen tod.näk sairastanut vesirokon, ehkä niin lievänä etten ole sitä edes itse tajunnut. Vaadiin kuitenkin vasta-aine testejä, ja sain nyt sitten huomiseksi ajan neuvolaan, vaikka olenkin kuulemma ihan turhaan paniikissa.

Vierailija
9/12 |
19.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin kaikki yritti vakuutella, et kyl sä sen oot sairastanu. Olin kotihoidossa lapsuuteni mitä nyt srk:n kerhossa kävin. 7.

Vierailija
10/12 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokkorokotetta käsittääkseni et saa raskaana ollessasi - en tiedä koska en koskaan ehtinyt siihen vaiheeseen- odotin vasta-ainetietoja saadessani vesirokon.

Vasta-aineissa ainakin täällä Satakunnassa menee kohtuuttomasti aikaa. Olen raskaana viikoilla 18 ja minuun suhtauduttiin rauhallisesti koska raskaus ei ole täysin alussa eikä loppumetreilläkään, hätä ei ole niin suuri. Sain siis vesirokon ja tässä nyt näpyt naamassa tätä kirjoittelen, voisin sanoa että ainoa hyvä hoitoneuvo on Määrätyt lääkkeet naamariin ja oireen mukainen hoito + Unta palloon niin paljon kuin kehtaa. Vesirokko on väsyttänyt minua itseäni todella paljon enkä muuta juuri päivisin itse teekkään kun nukun. Se alkoi häiritsemään hieman mutta kun ukko tuli kotiin iltasella ja herätti minut, tajusin miksi olin mieluummin nukkunut.

Iho oli täynnä nokkospistoksia, kurkkuun sattui ja pyörrytti. Ennen olin heräillyt vain tutkimaan rakkuloiden kehitystä pistääkseni pään jälleen tyynyyn. Eli. Raskaana olevat äidit joille vesirokko epäonnisesti tulee - Se uni todella auttaa.

Vierailija
11/12 |
03.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain kyllä ihan ehdottoman kiellon mennä neuvolaan, kun lapset oli vesirokossa, varsinkin kun oli kuulemma samana päivänä tulossa odottava äiti, joka ei ollu sairastanu..

Vierailija
12/12 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että vaadit päästä testeihin. Itse puhuin monta vuotta omalääkärilleni että minut pitäisi testata, koska en varmasti ollut sitä sairastanut, mutta hän viittasi asialle kintaalla. Neuvolassa ei onneksi viitattu, vaan pistettiin kokeisiin. Kuuluin sitten tosiaan siihen 1-3 prosenttiin. Raskausajan elin eristyksistä kummilapsistani ja olin muutenkin lievästi sanottuna neuroottinen mahdollisesta tartunnasta, mutta kenties juuri siksi sen onnistuin välttämään. Toivottavasti sinulla käy yhtä hyvin :)

Nyt on sitten edessä tilanne että pitäisi ottaa asap se rokote, mutta kun pikkuneiti on täysimetykellä, niin joutuu pohtimaan kummasta on enemmän vaaraa pikkuiselle, siitä että minä atoopikkona saatan sairastua siihen hyvin rajuna ja olen suljettuna sairaalaan viikkokausiksi, vaiko se että otamme riskin että rokotuksestani seuraa jotain pikkuneidille...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan