Milloin uhmaikä loppuu?
Milloin uhmaikä on loppunut lapsillanne?
Jos uhmaikä jatkuu vielä 6-vuotiaana niin onko silloin syytä epäillä käytöshäiriötä, uhmakkuushäiriötä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan 79 vuoden iässä
Tässä tapauksessa taitaa olla enemmän lukutaidon puutteesta tai luetun ymmärtämisen puutteesta kyse.
Voisitteko hölmöt aikuiset uhmaikäiset poistua keskustelusta?
Ap
Että sinä saat viisana kertoa mitä lääkärikirjassa sanotaan.. 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joillekin tulee uusi uhmaikä nimenomaan viisissäkymmenissä. Naisille varsinkin.
Uhmaikä on vaihe, jossa lapsi luo omaa minuuttaan ja tahtoaan. Surullista miten moni, varsinkin nainen alkaa vasta keski-iässä, tuossa kriisiksikin kutsutussa iässä paremmin hahmottamaan millaista elämää oikeasti haluaa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-vuotiaana monet lapset käyvät läpi uuden itsenäistymisvaiheen (ns. eskarilaishuuma), jolloin lapsi harjoittelee omien rajojen vetämistä ja sääntöjen vastustamista.
Onko eskariuhma uusi uhma vai onko se viivästynyt uhmaikä? Tiedän lapsia, joilla tämä on tullut, koska uhmaa ei ollut lainkaan 1-5-vuotiaana.
Ao
Se on eri juttu. Uhmaiässä lapsi oppii olevansa vanhemmista erillinen yksilö, jolla on oma halu ja omat tarpeet. Eskariuhmassa taas lapsi oppii ottamaan vastuuta itsestään ja hakemaan itsenäisyyttä. Niissä on samaa minä itse -juttua mutta kumminkin tarve on erilainen. Ja toki jos varsinainen uhmaikä on ollut helppo, niin tuossa kohtaa voi olla voimakkaampi tarve itsenäistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6-vuotiaana monet lapset käyvät läpi uuden itsenäistymisvaiheen (ns. eskarilaishuuma), jolloin lapsi harjoittelee omien rajojen vetämistä ja sääntöjen vastustamista.
Onko eskariuhma uusi uhma vai onko se viivästynyt uhmaikä? Tiedän lapsia, joilla tämä on tullut, koska uhmaa ei ollut lainkaan 1-5-vuotiaana.
Ao
Hyvä kun kerroit , kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ao
Voi olla ihan miten vain. Lapsi kehittyy, ja hän kriiseilee kunnes on saanut kyseisen kehitystehtävän hoidettua, tai sitten innostuu jostakin muusta ja palaa asiaan myöhemmin.
Mun lapseni olivat 4-5-vuotiaina itse piruja, ei tietoakaan leppoisasta keskilapsuudesta. Murrosikä on ollut helppo.
-eri.
Meillä 7-v eskarilaisella vielä jatkuu...ei ole missään vaiheessa loppunut sieltä 2-vuotiaasta alkaen. Alkaa olla raskasta. Tuleekohan tässä joku seesteisempi vuosi vielä ennen murrosikää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ao
Voi olla ihan miten vain. Lapsi kehittyy, ja hän kriiseilee kunnes on saanut kyseisen kehitystehtävän hoidettua, tai sitten innostuu jostakin muusta ja palaa asiaan myöhemmin.
Mun lapseni olivat 4-5-vuotiaina itse piruja, ei tietoakaan leppoisasta keskilapsuudesta. Murrosikä on ollut helppo.
-eri.
4-5-vuotias on ainakin oman kokemukseni mukaan kaikkein vaikein ikä, kun järkeä on jo vähän enemmän ja lapsi pystyy käyttämään sitä pahaankin. Päiväkodissa mitä itse olen havainnoinut lapset voivat myös kiusata toisiaan rankasti tuossa iässä, vaikka sen jälkeen olisivat kunnollisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään uhmaikää.
Ihminen tahtoo erilaisia asioita.Ainahan me rajoja etsimme.
Elämä on yhtä kasvua.Aina meitä vanhemmat neuvoo, meitä ennen varttuneet, ovat viisaampia.
Minulla ei henk.koht ole mitään tarvetta enää aikuisena etsiä tai kokeilla rajoja. Elämä on jatkuvaa kasvua, mutta keskittyy jo syvällisempiin asioihin.
Nukkumaan mennessä unohtuu päivän jutut.
🐖 kiitos, tuota kukaan ei tiennyt täällä 🤣