Milloin uhmaikä loppuu?
Milloin uhmaikä on loppunut lapsillanne?
Jos uhmaikä jatkuu vielä 6-vuotiaana niin onko silloin syytä epäillä käytöshäiriötä, uhmakkuushäiriötä?
Kommentit (31)
ADHD ja autisti potilailla se jatkuu hautaan saakka.
Jos katsot palstaa, niin näet yli 50 v. naisia ja yli 70 v. miehiä, joilla on vieläkin uhmaikä meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se viimeistään viisikymppisenä helpottaa, siis sillä lapsella
Minä olen jo 54-vuotias, eikä vielä ole helpottanut. Ei äitini, eikä omastakaan mielestäni.
Vanhemman käytös ja kasvatus vaikuttaa. Onko vanhempi uhmakas, josta esimerkki.
6-vuotiaana monet lapset käyvät läpi uuden itsenäistymisvaiheen (ns. eskarilaishuuma), jolloin lapsi harjoittelee omien rajojen vetämistä ja sääntöjen vastustamista.
Uhmaikä loppuu, kun seuraava uhmakausi alkaa.
Ihminen on yksilö ja kaikki ovat erilaisia. On persoonia, jotka ovat hankalia kehdosta hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan 79 vuoden iässä
Tässä tapauksessa taitaa olla enemmän lukutaidon puutteesta tai luetun ymmärtämisen puutteesta kyse.
Voisitteko hölmöt aikuiset uhmaikäiset poistua keskustelusta?
Ap
Ei ole mitään uhmaikää.
Ihminen tahtoo erilaisia asioita.Ainahan me rajoja etsimme.
Elämä on yhtä kasvua.Aina meitä vanhemmat neuvoo, meitä ennen varttuneet, ovat viisaampia.
Uhmaikä alkaa noin 2-vuotiaana ja loppuu 4-5-vuotiaana. 5-7-vuotiaana on sitten kuningasikä, joka tunnetaan myös eskariuhmana. Esiteini-ikä alkaa sitten siinä 9-vuotiaana.
Kyllä pojat yleensä siinä 50-ikävuoden jälkeen rupeaa vähitellen rauhoittumaan.
Uhmaikä ei ole vain ole yksi yksittäinen vaihe vaan välttämätön osa lapsen psyykkistä kehitystä, jossa itsenäisyys kasvaa aaltoillen ensimmäisestä ikävuodesta murrosikään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pojat yleensä siinä 50-ikävuoden jälkeen rupeaa vähitellen rauhoittumaan.
Tytöillä se kestää synnytyslaitoksesta terhokotiin saakka.
Mulla loppui siinä vaiheessa, kun murrosikä alkoi, 10-vuotiaana (olen naispuolinen). Murrosikä olikin sitten leppoisa. Mun tapauksessa todennäköisesti vaikuttaa eniten se, että olen autismin kirjolla. Lapsena elämä oli kertakaikkisen vaikeaa, kuin olisi tervassa uinut. Hormonitoiminnan myötä olo helpotti.
Kyllä joillekin tulee uusi uhmaikä nimenomaan viisissäkymmenissä. Naisille varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Uhmaikä ei ole vain ole yksi yksittäinen vaihe vaan välttämätön osa lapsen psyykkistä kehitystä, jossa itsenäisyys kasvaa aaltoillen ensimmäisestä ikävuodesta murrosikään saakka.
No ei kai se nyt voi koko lapsuutta kestää? Entisaikaan ei tytöillä ainakaan ollut ala-asteiässä minkäänlaista uhmaa, pojillakin vain vaikeimmilla häiriköillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
6-vuotiaana monet lapset käyvät läpi uuden itsenäistymisvaiheen (ns. eskarilaishuuma), jolloin lapsi harjoittelee omien rajojen vetämistä ja sääntöjen vastustamista.
Onko eskariuhma uusi uhma vai onko se viivästynyt uhmaikä? Tiedän lapsia, joilla tämä on tullut, koska uhmaa ei ollut lainkaan 1-5-vuotiaana.
Ao
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman käytös ja kasvatus vaikuttaa. Onko vanhempi uhmakas, josta esimerkki.
Niinkö sillä lastenlääkäri kirjassa sanottiin.
Kyllä se viimeistään viisikymppisenä helpottaa, siis sillä lapsella