D-vitamiini voi suojata muistisairaudelta
Keski-iän D-vitamiinitasoilla on yhteys aivojen terveyteen vanhemmalla iällä.
Ihmisillä, joilla oli korkeammat D-vitamiiniarvot noin 39 vuoden iässä, esiintyi huomattavasti vähemmän Alzheimerin tautiin liittyvää tau-proteiinia aivoissaan 16 vuotta myöhemmin.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/alzheimer-riski-saattaa-nakya-jo-keski…
Minä syönkin D3-vitamiinia 50 mikrogrammaa syksystä kevääseen, tähän päälle lähes päivittäinen rasvaisen kalan syönti. Lohta 2 kertaa viikossa, muuten päivittäinen sardiini tai makrillipurkillinen.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
200 mikrogrammaa päivässä ympäri vuoden. Onhan se paljon, mutta en sitten tiedä, onko minulla joku imeytymishäiriö. Käyn kerran vuodessa mittauttamassa ja tuota pienemmillä annoksilla on viitearvo puutoksen puolella. Olen kyllä kokeillut. Mielummin söisin vähemmän, ei tulisi niin kalliiksi.
Oletko kokeillut erilaisia valmisteita? Öljypohjainen imeytyy parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 mikrogrammaa päivässä ympäri vuoden. Onhan se paljon, mutta en sitten tiedä, onko minulla joku imeytymishäiriö. Käyn kerran vuodessa mittauttamassa ja tuota pienemmillä annoksilla on viitearvo puutoksen puolella. Olen kyllä kokeillut. Mielummin söisin vähemmän, ei tulisi niin kalliiksi.
Oletko kokeillut erilaisia valmisteita? Öljypohjainen imeytyy parhaiten.
No sitä öljypohjaista juuri syönkin.
Mä ihan kauhistun jos täällä Suomessa joku ei ole syönytkään D-vitaa ikinä :o Heitäkin on.
Liikaa ei myöskään saa syödä, koska se varastoituu ja aiheuttaa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on hyvä saada D-vitamiinia, mutta en usko mihinkään poppakonsteihin. Tärkeintä on nousta sohvanpohjalta, haastaa aivojansa ja liikkua.
Et usko tieteellisiin tutkimuksiin? Ei voi olla todellista.
Ehkä hän ei usko auringonkaan olemassaoloon....