Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 20-vuotias kotona asuva toimeentulotukea?

Vierailija
08.04.2026 |

Meillä on vanhempien kanssa asuva 20-vuotias nuori, jolla ei ole työpaikkaa ja opiskelu keskeytyi. Ymmärsin kelan sivuilta, että olisi oikeutettu toimeentulotukeen työkkärin työmarkkinatuen odotusajalle? Muun perheen tulot ei pitäisi vaikuttaa eikä niitä tarve toimittaa?

Meillä vanhemmilla on omaisuutta, mutta tulot ei ole huimat (alempaa keskituloa), muitakin lapsia on ja rahasta on melko tiukkaa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin.

Vierailija
22/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tulot ja varallisuus eivät vaikuta, mutta tuki on lähtökohtaisesti pienempi kuin omillaan asuvalle. Lisäksi varmaan tarvitaan selvitys, miksei opiskele ja hakeeko töitä. Opiskelijan on yleensä haettava opintotukea ja lainaa ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Omat säästöt vaikuttavat ja hakemus on tehtävä itse. Jos kaikki ehdot toteutuvat, saa 422,25€/kk.

Nuori kävi koulua päivittäin, mutta opinnot eivät edenneet koulun suunnitelman mukaisesti, jolloin hänet erotettiin. Olisi itse halunnut jatkaa koulua. Erotusvaroituksia oli tullut jo pari aiemmin.

On hakenut töitä, mutta töiden saanti on nyt erittäin vaikeaa ja etenkin alalla, jota on opiskellut opiskeluaikansa. 

Omaan asuntoon ei kannata varmaankaan muuttaa, koska syrjäytymisvaara on todellinen. Kyseessä ADD nuori, jolla ahdistuneisuutta (ujohko jännittäjä, ihmistyyppinä sellainen kaikkien kanssa toimeen tuleva "helppo", mutta vaikeus saada asioita käyntiin). On asunutkin kertaalleen omassa asunnossa, mutta passivoitui ja kouluun lähtö vaikeutui sekä ei viihtynyt yksinään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 22 / Ap

Vierailija
24/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien tulot ja varallisuus eivät vaikuta, mutta tuki on lähtökohtaisesti pienempi kuin omillaan asuvalle. Lisäksi varmaan tarvitaan selvitys, miksei opiskele ja hakeeko töitä. Opiskelijan on yleensä haettava opintotukea ja lainaa ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Omat säästöt vaikuttavat ja hakemus on tehtävä itse. Jos kaikki ehdot toteutuvat, saa 422,25€/kk.

Nuori kävi koulua päivittäin, mutta opinnot eivät edenneet koulun suunnitelman mukaisesti, jolloin hänet erotettiin. Olisi itse halunnut jatkaa koulua. Erotusvaroituksia oli tullut jo pari aiemmin.

On hakenut töitä, mutta töiden saanti on nyt erittäin vaikeaa ja etenkin alalla, jota on opiskellut opiskeluaikansa. 

Omaan asuntoon ei kannata varmaankaan muuttaa, koska syrjäytymisvaara on todellinen. Kyseessä ADD nuori, jolla ahdistuneisuutta (ujohko jännittäjä, ihmistyyppinä sellainen kaikkien kanssa toimeen tuleva "helppo", mutta vaikeus saada asioita käyntiin). On asunutkin kertaalleen omassa asunnossa, mutta passivoitui ja kouluun lähtö vaikeutui sekä ei viihtynyt yksinään.

Tsemppiä! Mun lapsella ihan sama tilanne ja nyt hän on ollut tän kevään kotona kasvamassa, koulu on ollut hänelle todella vaikeaa jostain kuudennesta luokasta lähtien.

Vierailija
25/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Olen lajden  lspsen äiti ja vaikea suoriutua yksin 1560€ vuokrasta. Kauan Kela maksas tuota vuokraa? Olen työtön. 
Ei tämä lukaali vain itseäni varten ole ja ei sitä miin vaan muuteta. Olen katsomassa halvempia. Mils joillekin edelleen  maksetaan ylisuuria vuokria? Kuulin huhuina sossulta. 

Tähän asti Kela korvannut vain 1040 joka mukamas raja kolmelle TT-tuessa. Tuostahan jää sitten yli 500€ maksettavaksi omasta TT-tuesta, jättäen 100€ käyttörahaa. Onko laillista? 

Pitkän aikaa selvisin aikuisen pojan avulla joka maksoi tuon ylimenevän osan ja olijan hämen osuus jo muutenkin tuo kun asui täällä. 
Nyt otan takkiin usea satanen säästöistä. 
Mitäs kum säästöjä ei enää ole?

Voiko Kela sanoa että  e voi mitääm jos jää 100€? 
Ei ole laillista, tiedän ja jos sanoo etyä on niin valehtelee. 

Aika sekavaa settiä.

Vierailija
26/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ratkaisu ongelmaan ei ole se, että nuori jää kotiin. Hän syrjäytyy. Meillä ei opinnot sujuneet, joten hän vaihtoi alaa ja meni oppisopimuskoulutukseen.

Vierailija
27/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ratkaisu ongelmaan ei ole se, että nuori jää kotiin. Hän syrjäytyy. Meillä ei opinnot sujuneet, joten hän vaihtoi alaa ja meni oppisopimuskoulutukseen.

On hakenutkin, mutta ei pääse muulle alalle kouluun sormia napsauttamalla. Pelottaa myös, saako opiskelupaikkaa, koska hakijoita on ollut aloille ennätysmäärät.

Oppisopimuskoulutuspaikan saanti lienee tällä hetkellä melko vaikeaa, jos olet seurannut Suomen työllisyystilannetta, saati tässä tapauksessa.

Vierailija
28/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Mun lapsella ihan sama tilanne ja nyt hän on ollut tän kevään kotona kasvamassa, koulu on ollut hänelle todella vaikeaa jostain kuudennesta luokasta lähtien.

Kiitos! 

Meillä vaikeus alkoi yläasteella, kun 7.luokalla oppilaat hajautettiin kesken lukuvuoden (sama luokka oli ollut ala-asteelta saakka, luokassa useampi erityisoppilas eikä hommaa saatukaan toimimaan). Siirrettiin luokkaan, jonka oppilaat eivät olleet tuttuja. Sai sieltäkin kavereita, mutta itse koulunkäynti vaikeutui. Toki muutoinkin yläaste toi haasteita ja vaihtuvat luokkatilat. Peruskoulun saaminen päätökseen oli suuri helpotus.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan