Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 20-vuotias kotona asuva toimeentulotukea?

Vierailija
08.04.2026 |

Meillä on vanhempien kanssa asuva 20-vuotias nuori, jolla ei ole työpaikkaa ja opiskelu keskeytyi. Ymmärsin kelan sivuilta, että olisi oikeutettu toimeentulotukeen työkkärin työmarkkinatuen odotusajalle? Muun perheen tulot ei pitäisi vaikuttaa eikä niitä tarve toimittaa?

Meillä vanhemmilla on omaisuutta, mutta tulot ei ole huimat (alempaa keskituloa), muitakin lapsia on ja rahasta on melko tiukkaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä se pihalle.

Vierailija
2/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap aina kyselet tätä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on vanhempiensa lapsi vaikka olisi 42v, mutta voisko tää 20v jatkaa niitä opiskelujaan jos patistelette, vai aikooko tt-tukilaiseksi kouluttauta

Vierailija
4/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulot ja varallisuus eivät vaikuta, mutta tuki on lähtökohtaisesti pienempi kuin omillaan asuvalle. Lisäksi varmaan tarvitaan selvitys, miksei opiskele ja hakeeko töitä. Opiskelijan on yleensä haettava opintotukea ja lainaa ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Omat säästöt vaikuttavat ja hakemus on tehtävä itse. Jos kaikki ehdot toteutuvat, saa 422,25€/kk.

Vierailija
5/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 20-vuotias kotona asuva voi saada toimeentulotukea, jos omat tulot (esim. opintotuki, palkka) ja varat eivät riitä välttämättömiin menoihin. Vanhempien tulot eivät pääsääntöisesti vaikuta täysi-ikäisen toimeentulotukeen, mutta tuki on viimesijainen, eli muut etuudet on selvitettävä ensin. 

Tuen määrä: Kotona asuva 18 vuotta täyttänyt kuuluu pienempään perusosaan, ja siitä leikataan maaliskuusta 2026 alkaen 3 %.
Haku: Tukea haetaan Kela:sta.
Velvollisuudet: Nuoren on yleensä ilmoittauduttava työnhakijaksi tai opiskeltava, jotta tuki voidaan myöntää.
Vanhempien tulot: Varakkaidenkaan vanhempien tulot eivät estä aikuisen lapsen toimeentulotukea. 

Huom: Jos olet opiskelija, toimeentulotuki on viimesijainen, ja ensisijaisesti tulee hakea opintotukea ja opintolainaa. 

Vierailija
6/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Katsotaan edelleen ruokakuntaan, joten vaikka vanhempien tulot eivät suoraan vaikuta, hylky tulee. 

Vierailija
7/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen lajden  lspsen äiti ja vaikea suoriutua yksin 1560€ vuokrasta. Kauan Kela maksas tuota vuokraa? Olen työtön. 
Ei tämä lukaali vain itseäni varten ole ja ei sitä miin vaan muuteta. Olen katsomassa halvempia. Mils joillekin edelleen  maksetaan ylisuuria vuokria? Kuulin huhuina sossulta. 

Tähän asti Kela korvannut vain 1040 joka mukamas raja kolmelle TT-tuessa. Tuostahan jää sitten yli 500€ maksettavaksi omasta TT-tuesta, jättäen 100€ käyttörahaa. Onko laillista? 

Pitkän aikaa selvisin aikuisen pojan avulla joka maksoi tuon ylimenevän osan ja olijan hämen osuus jo muutenkin tuo kun asui täällä. 
Nyt otan takkiin usea satanen säästöistä. 
Mitäs kum säästöjä ei enää ole?

Voiko Kela sanoa että  e voi mitääm jos jää 100€? 
Ei ole laillista, tiedän ja jos sanoo etyä on niin valehtelee. 

Vierailija
8/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaa lakien mukaan kiitos. Ei paskamkaujantaa. . 

Vierailija
9/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksa

Vierailija
10/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Olen lajden  lspsen äiti ja vaikea suoriutua yksin 1560€ vuokrasta. Kauan Kela maksas tuota vuokraa? Olen työtön. 
Ei tämä lukaali vain itseäni varten ole ja ei sitä miin vaan muuteta. Olen katsomassa halvempia. Mils joillekin edelleen  maksetaan ylisuuria vuokria? Kuulin huhuina sossulta. 

Tähän asti Kela korvannut vain 1040 joka mukamas raja kolmelle TT-tuessa. Tuostahan jää sitten yli 500€ maksettavaksi omasta TT-tuesta, jättäen 100€ käyttörahaa. Onko laillista? 

Pitkän aikaa selvisin aikuisen pojan avulla joka maksoi tuon ylimenevän osan ja olijan hämen osuus jo muutenkin tuo kun asui täällä. 

Oletko kännissä?

Vierailija
11/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Katsotaan edelleen ruokakuntaan, joten vaikka vanhempien tulot eivät suoraan vaikuta, hylky tulee. 

Ei katsota toimeentulotuessa. Asumistuessa katsotaan, mutta ei toimeentulotuessa.

Vierailija
12/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kännissä?

Tuhannen tuiterissa!😄

Vierailija
13/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keskustelupalsta. Et sinä määrää, mitä täällä muut saa vastata. 

Vierailija
14/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta. Saa reilu 400€ kk. Meillä tällainen ja vanhempien tuloja ei katsota.

Voisi tietty heittää pihalle, mutta silloin veronmaksajille tulee vielä isompi lasku. Täys tt-tuki tai työttömyyskorvaus, vuokra ja muut kulut jotka kela maksaa. 

Vierailija
15/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kännissä?

Tuhannen tuiterissa!😄

Miksi ihmeessä asut noin kalliissa vuokra asunnossa?

Vierailija
16/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nuori asui lukion jälkeen puoli vuotta vielä kotona, ja sai toimeentulotukea. Minun tiliote piti liittää hakemukseen, vaikka ei sinällään vaikuttanut tukeen. Lukion käynyt saa 5kk karenssin ennen työmarkkinatuen alkamista, jolloin saa toimeentulotuen. 

Vierailija
17/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilet, että saa, niin ei kun hakemaan, sittenpähän tiedätte.

Vierailija
18/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mikäli hänellä ei ole säästöjä. Täysi-ikäinen lapsi on oma ruokakuntansa toimeentulotuessa vaikka asuisitte saman katon alla.

Vierailija
19/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta. Saa reilu 400€ kk. Meillä tällainen ja vanhempien tuloja ei katsota.

Voisi tietty heittää pihalle, mutta silloin veronmaksajille tulee vielä isompi lasku. Täys tt-tuki tai työttömyyskorvaus, vuokra ja muut kulut jotka kela maksaa. 

Meillä periaatteena ettei tukea haeta jos pystyy vanhemmat elättämään tilapäisesti..Ei ohjattu eikä kannustettu lasta tukien hakemiseen jos perheestä löytyy sen verran rahaa että pystytään ruoat ja välttämättömät tarjoamaan. tämä ihan periaatekysymys etteiyhteiskunnan  tukiluukulle mennä kuin viime hädässä.

Vierailija
20/28 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä periaatteena ettei tukea haeta jos pystyy vanhemmat elättämään tilapäisesti..Ei ohjattu eikä kannustettu lasta tukien hakemiseen jos perheestä löytyy sen verran rahaa että pystytään ruoat ja välttämättömät tarjoamaan. tämä ihan periaatekysymys etteiyhteiskunnan  tukiluukulle mennä kuin viime hädässä.

Aivan järjetön asenne! Tekin olette todennäköisesti veroja maksaneet ihan riittävästi, joten niille haetaan vastinetta aina kun se on mahdollista. Itse olen ainakin opettanut lapsille, että itsekseen ei tarvitse kituuttaa jollain pennin puolikkaalla vaan hyvinvointiyhteiskunnan tehtävä on huolehtia kansalaisistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän