Onko OIKEASTI joidenkin pakko viedä 9kk lapsi hoitoon? En tarkoita sitä että kolmivuotiaaksi kotona pitäisi
mutta esim. vähän reilut 1 vuotiaaksi edes. Oma meni veljen perheeseen 1v2kk ikäisenä ja oli toki pieni, mutta oli vähän kuin " kotona" hoidossa vaikka joku muu hoitikin. Oli tuttu ja turvallinen hoitaja.
Jos rahasta on kyse niin luulisi että muutaman kuukauden voi aina jotenkin keplotella.
Kommentit (24)
Luuleeko joku ihan oikeesti, että sillä on lapsen kannalta mitään käytännön merkistystä meneekö se 9kk ikäisenä hoitoon vai 1v ikäisenä? Sillä ei ole mitään väliä..kyse on kolmesta vaivaisesta kuukaudesta. Eri asia on sitten viedä hoitoon 9kk vanha tai esim 2v vanha.
No minä en vienyt lasta 9kk iässä hoitoon vaan 1,5 vuoden iässä. olisin kotona pikkuisen kanssa mieluusti pidempaankin, mutta rahat eivät vaan yksinkertaisesti riitä. Ymmärrän ihan täysin, että joidenkin on pakko mennä työelämään takaisin.
Meilläkin punnittiin, että menenkö minä työhön vai alkaako mies tekemään kahta työtä. Jokatapauksessa pelkät mieheni työtulot ja minun pari hassua satasta hoitovapaalla eivät riittääneet mihinkään. Jouduimme jokainen kuukausi ottamaan lainaa ystäviltä, jotta saimme loppukuusta vaippoja ja ruokaa! Ei siinäkään mitään järkeä ollut.
Mutta koska haluan isänkin luovan siteen lapsiin, niin siksi valitsimme sen, että minä menen työhön ja näin ollen myös isäkin ehtii näkemään lapsiaan.
sinnittelen kotona noin vuoden ja sitten ehkä voisi olla isä kotona pari kuukautta. Tiedän jo nyt, että joutuisin tuon vuoden aikana pyörittämään työasioita mielessäni ja yrittää pitää itseni ajan tasalla. ´
Minun kohdalla kyse ei rahallisesti olisi vain niistä kuukausista, jotka olisin kotiäitinä, vaan maksaisin pitkää kotonaoloa vielä monta vuotta huonompana urakehityksenä ja pienempänä palkkana.
Eli tässä taiteillaan rauhallisen vauva-ajan ja naisen tulevan palkkakehityksen ja uramahdollisuuksien välillä, ei vain niiden kuukausien asuntolainaerien kanssa, jotka kotiäitiaikana pitää jostain maksaa.
Olin työtön, tulin raskaaksi ja yllätys yllätys tuli kaksoset. Sain n. 400 kuussa äitiyspäivärahaa.. Olihan siinä hiukan taiteilemista, että sai ostettua kaikki tarpeelliset pelit ja vehkeet kahdelle tulokkaalle, varsinkin kun ennestään ei ollut lapsia, eikä näinollen mitään tarvikkeitakaan. Nyt olen kotihoidontuella ja saan ruhtinaalliset 440 kuussa. Työttömänäkin tienaisi enemmän prkl.. (välikommentti =)) Mut tullaan toimeen ihan hyvin.. =)
olet yh niin saat luultavimmin asumistukea ja toimeentulotukea.
Mutta jos olet erehtynyt ostamaan oman asunnon, puoliso on töissä niin muuta tukea ei tule kuin kotihoidontuki ja sillä ei tule toimeen.
Asunto on oltava, samoin auto että pääsee töihin nämä eivät ole mitään elintasokapineita.
Joo olen yh ja asun vuokralla. Asumistukea saan toimeentulotukea en. Tuloni ovat nyt kotihoidontuki 440 ja lapsilisä 283 ja mieheltä 100 eli yhteensä 823 kuussa. Asumistuen vähennyksen jälkeen vuokraa jää maksettavaksi noin 150 eli " käyttörahaa" jää noin 670/kk mistä maksetaan sähköt, netit, ruoat, vaipat ja muut. Mut sitä se elämä on, valintoja. Ei ole omaa autoo, asuntoo ym. Mut eipä oo pakko noita pieniäkään raahata vielä hoitoon, kun toistaiseksi näinkin tullaan toimeen.. =)
Vierailija:
kun äitiysloma loppuu koska koulusta en saa enempää lykkäystä. ja inhan se lapsellekin varmasti hauskempaa olla muiden lasten kanssa, siinähän lapsi varmasti kehittyy apremmin kun oppii toisilta lapsilta. tuttumme lapsi on ollut koko ajan kotona, ikää yli1,5vuotta, ei puhu, oppi justiinsa käveleen ja muutenkin on jotenkin " häiriintyneen " oloinen. ja toisen tuttumme lapsi mrupesi heti liikkumaan paremmin kun pääsi hoitoon..
Perustelusi ovat kyllä aika hatarat. Ajattelet vain fyysistä puolta, entäpä psyykkinen puoli???
Minun täytyy viedä 10kk vanha hoitoon koska sain työelämästä tarjouksen mikä ei ehkä toistu pienellä paikkakunnalla.
Eli saan oman alan vakityön en ehkä enää kahden vuoden kulutta
Vein siis lapseni hoitoon alle vuoden ikäisenä, mutta ihan hyvin meni. Opiskelijana tein lyhyttä päivää.
kun äitiysloma loppuu koska koulusta en saa enempää lykkäystä. ja inhan se lapsellekin varmasti hauskempaa olla muiden lasten kanssa, siinähän lapsi varmasti kehittyy apremmin kun oppii toisilta lapsilta. tuttumme lapsi on ollut koko ajan kotona, ikää yli1,5vuotta, ei puhu, oppi justiinsa käveleen ja muutenkin on jotenkin " häiriintyneen " oloinen. ja toisen tuttumme lapsi mrupesi heti liikkumaan paremmin kun pääsi hoitoon..
Kaikilla ei todellakaan ole koko suku pörräämässä päivät pitkät ympärillä niin että on vara valita hoitaja sukulaisten keskuudesta.
Miksei tehdä lapsia kesken opiskelun? Onko sinulla tuohon kommenttiisi jokin perustelu?
Itse olen sitä mieltä et lapset hyvä saada nuorena.
Aborttiinkaan en halunnut ryhtyä kun olin 22-vuotias ja naimisissakin jo ja lapset kuitenkin haaveissa sitten muutaman vuoden päässä. Otin lapsen vastaan ja sillä hyvä.
Sinunlaisesi raukat ei vaan pysty käsittään sitä että tässäkin hyvinvointivaltiossa on paljon surkeassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä jotka eivät tule toimeen sillä kotihoidontuella. Va luuletko oikeasti että niin moni ihminen on niin leipääntynyt lapseensa vuodessa että hankkiutuakseen siitä hetkeksi eroon vie sen hoitoon? TYHMÄ!!!
Joillekin oikeasti on kynnyskysymys jäädä pelkän hoitorahan varaan, valitettavasti. Itsestä se tuntuu aika absurdilta, koska meitä on kaksi vakavaraista aikuista näitä kahta lasta elättämässä, mutta en yhtään silti epäile, etteikö se JOILLEKIN voisi olla erittäin hankalaa.
Sekin vaihtelee, kuinka työnantaja suhtautuu hoitovapaaseen. Vaikka siihen lain mukaan oikeus onkin, saattaa joidenkin olla painostuksen takia ikävä kyllä parasta omasta halustaan riippumatta sännätä töihin heti " pakollisen" vanhempainvapaan jälkeen.
Lisäksi jotkut ehkä ajattelevat vilpittömästi, että vanhempainvapaan päätyessä " kuuluu" mennä töihin - siis että hoitovapaalle jääminen ei ole mitenkään perusteltua, ellei erityisesti itse niin halua. Siinä viis veisataan lapsen kehitysvaiheesta, sikäli on aika erikoista katkaista vanhempainvapaa jo noin aikaisin kaikilta. Parempi aika olisi 11-13kk, silloin lapset on ohimenevässä " tasapainoisuuden tilassa" ennen kuin 1,5-vuoden seuraava " takertumisvaihe" alkaa.
Myös imetyksen kannalta olisi loogista, että kaikilla äideillä (ja tahallani imetyksen näkökulmasta sanon nyt siis nimenomaan, että äideillä) olisi aidosti mahdollisuus olla kotona lapsen eka elinvuosi. Imetystä voi toki jatkaa töissäkäynnin aikanakin, mutta aika harva jaksaa pumppailua... Yli 1-vuotiaalle voi jo antaa lehmänmaitoakin, ja imetystä voi lopetella tai ainakin vähentää kätevästi (rinnat sopeutuvat nopeasti muutamaan imetyskertaan päivässä). Silloin kotiin voisi jäädä puolestaan lapsen isä tai kotiin voisi tulla joku muu luotettava lastenhoitaja tai lapsi voisi mennä kodin ulkopuolellekin inhimillisen pituisiksi päiviksi hyvään päivähoitoon.
Ikävä kyllä totuus tästä haavekuvasta on aika kaukana, ja syytä pitää hakea ihan jostain muualta kuin yksittäisiä valintoja tekevistä äideistä tai isistä...
toista vuotta heti perrän. ja jos se olisi vahingiollista viedä lapsi ennen 3vuotta hoitoon niin tuskin alle tuon iän olevia oteetaisiin hoitoon. 5
Sain lapsen ku vielä opiskelin. Ei niitä opintoja viiti venyttää ikuisuukssiin. Vuoden olin kuitenki " lomalla" opinnoista. Nii eiskoinen synty marraskuussa ja 9kk meni tarhaan.
JA miks sitte opiskelujen ohella lapsi?? No se tuntu oikeelta. Miks pitää odottaa että on maisterin paperit kourassa, talo, auto ja työ paikka??
Nyt mulla on kaks lasta (la heinäkuussa), asunto ja auto kun valmistun. Enpä ainakaan lähe heti lapsia tekemään. Enkä oo kuuttakymmentä ku lapset on teinejä ja asuu kotona ;-)
Syystä että: PK-seudulla asunnon neliöhinta = 3500¿, muualla isommissa kaupungeissa melko tasaisesti 2000¿. Eläminen on niin tyyristä täällä ettei tässä voi jäädä laakereilleen lepäämään jos aikoo tarjota lapsilleen katon pään päälle.
Itselläni on kohta 9 kk vanha poika enkä veisi häntä hoitoon noin pienenä kodin ulkopuolelle. Mutta kun ei ole edes pakko niin mitä sitä murehtia. Eikä muitten perheitten ratkaisuja saa tuomita, jokainen perhe toimii niin kuin itse parhaaksi näkee. Me tehdään niin että jään hoitovapaalle 2 kk:si, sitten mieheni jää kotiin hoitamaan lastamme. Se toimii meillä, ja muut tekee miten tekee. Kyllä mulla on työkavereita jotka on sännänneet tukka putkella takaisin töihin heti kun mahdollista, koska eivät jaksa olla lasten kanssa päivisin. Ymmärrän heitäkin, miksi pitäisi junnata kotona jos kerran HALUAA mennä jo töihin. Ei se ole mikään synti, paljon paljon pahempia tekoja hei tehdään lapsille ympäri maailman kuin viedään kunnalliseen hoitoon!
Toinen sanoi suoraan että ei halua olla kotona kun siellä on niin tylsää. Ei siis ollut rahakysymys.
Toinen taas halusi isomman asunnon, ostella entiseen malliin ja käydä kampaajalla kerran kuussa -> lapsi hoitoon 9kk iässä kun materia meni edelle.
Mielestäni koko äitiysloma voitaisi poistaa tai kutistaa pariin viikkoon, loppuisi tämä saakelin valitus ämmiltä.
Kuka tahansa voi olla lasten kanssa kotona vaikka lopun elämäänsä, eri asia miten rahat riittää.
Ja riittäähän ne, kun osaa budjetoida ja venyttää penniä.
Terveisin kotiäiti, joka kotona kahden lapsen kanssa vaikka kaikesta on enemmän tai vähemmän pulaa joskus