Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teille tulee äkillisiä isompia laskuja? Ja mistä niitä tulee?

Vierailija
07.04.2026 |

Toisesta ketjusta spin off.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy todeta, että tämä keskustelu on todella tärkeää. Toivottavasti joku media tarttuu tähän. Mitä omakohtaiseen elämään tulee, koskien äkillisiä laskuja, niin hampaiden hoito menee siihen kategoriaan. Kallista on, mutta jos suinkin pystyn, niin haluaisin pitää hampaani edes jossain kondiksessa.

Vierailija
62/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään yllättävää laskua tule kun on elämä hallinnassa.

En tiedä miten elämänhallinnasta kiinni, jos jokin laite hajoaa. 

Sillä lailla, että siihen varaudutaan ennalta, että hajoaa. 

Ai se ei siis ole yllätys jos siihen on rahaa. Selvä.

Itse olen kyllä varautunut säästämällä rahaa mutta kyllä se autoremontti silti yllätyksenä tuli koska en omista kristallipalloa ja näe siitä että huomenna ajan kolarin.

siksi sitä puskuria säästetään yllätysten varalle. Jos ostat auton, tiedät heti ostaessasi, että siitä tulee kuluja. ALat sitten maksaa tulevia yllättäviä menoja itsellesi vaikka toiselle tilille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ja autottomana vuokra-asujana ei tule yllätyskuluja. Se onkin köyhyyden paras puoli.

No mulle tuli viisaudenhampaan leikkauksellinen poisto. Yksityisellä. Pyhänä. Yllätyksenä. Köyhänä.

Ei mulle tule tuollaisia yllätyskuluja, kun en mene yksityiselle hammaslääkärille.

T. Köyhä

Vierailija
64/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei sellaisia ole tullut. Kodinkoneet ovat pysyneet ehjinä, lemmikkejä en omista, autoa ei ole ja olen pysynyt terveenä. Kodin tavaroiden tai auton hajoamisia tai lemmikkien kuluja en oikeastaan edes pidä yllätyksellisinä menoina, koska mikään ei kestä ikuisesti, tavarat kuluvat käytössä ja eläimet voivat sairastua. Niissä ei ole mitään tavatonta tai ihmeellistä. Ei voi tietenkään aina päättää, mitä tarkalleen ottaen tapahtuu ja koska, mutta sitä varten otetaan vakuutuksia, laitetaan rahaa säästöön ja muuten suunnitellaan taloutta.

Joo, on säästöjä. Mutta silti jos yks kaks yllättäen lemmikki sairastuu ja on vietävä eläinlääkäriin, se 2000 euron lasku ON yllättävä kulu. Ei se suunniteltukaan ole.

Tai se että vuosia hyvin palvellut ja säännöllisesti huolloissa käytetty auto ei vaan enää käynnistynyt, kun useana päivänä oli pakkasta enemmän kuin -30. Iso lasku, sekin yllättävä meno.

Tai kun olet menossa töihin ja kolmion takaa ajaa auto kylkeesi, oma autosi menee lunastukseen eikä vakuutuksesta saatava summa riitä uuden auton hankintaan. Ei sekään suunniteltua voi olla, tai kyse on petoksesta 😄

"Joo, on säästöjä. Mutta silti jos yks kaks yllättäen lemmikki sairastuu ja on vietävä eläinlääkäriin, se 2000 euron lasku ON yllättävä kulu. Ei se suunniteltukaan ole."

Mikä estää suunnittelemasta tuollaista kulua etukäteen? Kuitenkin lemmikinomistajat tietävät, että joskus se päivä tulee, kun tarvitaan isompaa remppaa eläinlääkärillä. Omasta rahatilanteesta riippuen, joko laittaa heti 2-3 tonnia sivuun tai sitten alkaa laittaa rahaa sivuun kuukausittain kunnes on varattu rahaa tuhansien eläinlääkäriremppoihin. Jos tuntuu ettei voi tehdä sellaista, niin ikävä tosiasia on, että silloin ei kannata lemmikkiä ottaa. ELäinlääkärikustannukset nousevat mutenkin vuosittain (siis ei lemmiksitä johtuen, vaan kohonneiden hoitomaksujen vuoksi)

Vierailija
65/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä lailla, että siihen varaudutaan ennalta, että hajoaa. 

Ai se ei siis ole yllätys jos siihen on rahaa. Selvä.

Itse olen kyllä varautunut säästämällä rahaa mutta kyllä se autoremontti silti yllätyksenä tuli koska en omista kristallipalloa ja näe siitä että huomenna ajan kolarin.

siksi sitä puskuria säästetään yllätysten varalle. Jos ostat auton, tiedät heti ostaessasi, että siitä tulee kuluja. ALat sitten maksaa tulevia yllättäviä menoja itsellesi vaikka toiselle tilille. 

Kyllä mulla on rahaa puskurissa, mutta on se yllätys, kun joku hajoaa yllättäen. Mulla lohkesi hammas tosi pahasti yllättäen, ja siihen piti laittaa kruunu. Yllätyslasku.

Vierailija
66/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ja autottomana vuokra-asujana ei tule yllätyskuluja. Se onkin köyhyyden paras puoli.

No mulle tuli viisaudenhampaan leikkauksellinen poisto. Yksityisellä. Pyhänä. Yllätyksenä. Köyhänä.

Ei mulle tule tuollaisia yllätyskuluja, kun en mene yksityiselle hammaslääkärille.

T. Köyhä

Julkinenkaan ei ole ilmainen, edes köyhälle. Ja kuule kyllä menet vaikka mille hammaslääkärille, kun pyhänä alkaa sellainen särky, että ensin luulet että kuolet ja kohta jo pelkäät että et kuolekaan.

Vierailija
67/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli yllärinä sairaalalasku. En ollut suunnitellut sairastuvat niin pahasti että joudun sairaalaan. Sen lisäksi tuli muita terveydenhuollon maksuja, lääkekustannuksia sekä tavallista suurempia ruokailuun ja kodinhoitoon liittyviä laskuja.

Sitä täytyy syödä silloinkin kun ei pysty itse laittamaan ruokaa, eikä kotikaan itsestään siivoa itseään.

Sairastaminen on yllättävän kallista.

Se on. Yksi poliklinikkakäyntikin maksaa jo yli 70 euroa. (Eikä tarvitse tulla selittämään sitä, että todelliset kulut ovat paljon suuremmat ja tuo on halpa hinta)

Itse laitan/säästän joka vuosi 500 euroa terveyenhoitokuluihin. Joinain vuosina ei ole tullut sieltä kuluja, tänä vuonna on ollut 1 leikkaus, 1 toimenpide. Nyt on käytetty siitä rahasta jotain 250 euroa, arvion mukaan. EI ainakaan tuota 250 euroa enempää. Säästösumma nousee sitten, jos terveys alkaa reistailla enemmän, tai sitten ei, riippuen siitä miten paljon olen vuosien varrella saanut säästöön terveydenhoitokuluja 

Vierailija
68/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissojen eläinlääkäri- tai sairaalareissuista voi tulla isompia yllättäviä menoja. Näihin on toki varauduttu ottamalla hyvät vakuutukset ja laittamalla kissojen hankinnasta asti 250 € / kk säästöön kissojen kuluja varten. 

Sairasta

Ei vaan hyvää ennakointia.

Mutta noi summat ovat sairaita. Isoja, siis. Tuo tarkoittaa kissan sairaanhoitoa kolmella tonnilla vuodessa.

Vierailija
69/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei sellaisia ole tullut. Kodinkoneet ovat pysyneet ehjinä, lemmikkejä en omista, autoa ei ole ja olen pysynyt terveenä. Kodin tavaroiden tai auton hajoamisia tai lemmikkien kuluja en oikeastaan edes pidä yllätyksellisinä menoina, koska mikään ei kestä ikuisesti, tavarat kuluvat käytössä ja eläimet voivat sairastua. Niissä ei ole mitään tavatonta tai ihmeellistä. Ei voi tietenkään aina päättää, mitä tarkalleen ottaen tapahtuu ja koska, mutta sitä varten otetaan vakuutuksia, laitetaan rahaa säästöön ja muuten suunnitellaan taloutta.

Joo, on säästöjä. Mutta silti jos yks kaks yllättäen lemmikki sairastuu ja on vietävä eläinlääkäriin, se 2000 euron lasku ON yllättävä kulu. Ei se suunniteltukaan ole.

Tai se että vuosia hyvin palvellut ja säännöllisesti huolloissa käytetty auto ei vaan enää käynnistynyt, kun useana päivänä oli pakkasta enemmän kuin -30. Iso lasku, sekin yllättävä meno.

Tai kun olet menossa töihin ja kolmion takaa ajaa auto kylkeesi, oma autosi menee lunastukseen eikä vakuutuksesta saatava summa riitä uuden auton hankintaan. Ei sekään suunniteltua voi olla, tai kyse on petoksesta 😄

"Joo, on säästöjä. Mutta silti jos yks kaks yllättäen lemmikki sairastuu ja on vietävä eläinlääkäriin, se 2000 euron lasku ON yllättävä kulu. Ei se suunniteltukaan ole."

Mikä estää suunnittelemasta tuollaista kulua etukäteen? Kuitenkin lemmikinomistajat tietävät, että joskus se päivä tulee, kun tarvitaan isompaa remppaa eläinlääkärillä. Omasta rahatilanteesta riippuen, joko laittaa heti 2-3 tonnia sivuun tai sitten alkaa laittaa rahaa sivuun kuukausittain kunnes on varattu rahaa tuhansien eläinlääkäriremppoihin. Jos tuntuu ettei voi tehdä sellaista, niin ikävä tosiasia on, että silloin ei kannata lemmikkiä ottaa. ELäinlääkärikustannukset nousevat mutenkin vuosittain (siis ei lemmiksitä johtuen, vaan kohonneiden hoitomaksujen vuoksi)

Vaikka sitä rahaa olis miljoona euroa jemmassa niin kyllä se eläimen sairastuminen ja siitä seuraava parin tonnin lasku on YLLÄTTÄVÄ MENO. Se ei ole arkipäiväinen toistuva kulu kuten vesi, sähkö, ruoka, polttoaine jne. Vaan yllättävä ja ennalta suunnittelematon kulu. Sä et voi ennakkoon tietää meneekö sun koiralta nivelside kun se leikkii toisen koiran kanssa. Et voi ennakkoon tietää, että liikennevaloissa sun auton perään ajaa rattijuoppo ja sun koira loukkaantuu siinä rytäkässä. Tai sä et voi tietää, että sun koiralle tulee perianaalifisteli.

Vierailija
70/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viime syksynä öljypoltin hajosi ja hetken päästä ilmalämpöpumppu. Toinen 170€ ja toinen n.500€.

Täysin odottamattomia tapahtumia.

Vierailija
71/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen selvänäkijä.

Vierailija
72/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Köyhä

Julkinenkaan ei ole ilmainen, edes köyhälle. Ja kuule kyllä menet vaikka mille hammaslääkärille, kun pyhänä alkaa sellainen särky, että ensin luulet että kuolet ja kohta jo pelkäät että et kuolekaan.

Jos joku nuori miettii, että mitähän sitä kandeis tehdä tulevaisuudessa työkseen, niin jos tuntuu, että kykyä vois löytyä, niin ehkäpä voisi olla hyvä tutustua hammaslääkärin työhön. Eipä se monelle sovi ja vaatii menestyäkseen myös kykyä osata olla erilaisten ihmisten kanssa. Itse käyn usein hammaslääkärissä, koska hampaat ovat mitä ovat. 

Vierailija
73/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukset tulee kerran vuodessa ja on 1400e. Tokikaan tuo ei yllätä vaan on tiedossa.

Vierailija
74/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissojen eläinlääkäri- tai sairaalareissuista voi tulla isompia yllättäviä menoja. Näihin on toki varauduttu ottamalla hyvät vakuutukset ja laittamalla kissojen hankinnasta asti 250 € / kk säästöön kissojen kuluja varten. 

Sairasta

Kyllä. Eläinlääkärikulut ovat yklättävän suuria, mitä moni lemmikkiä hankkiva ei ymmärrä huomioida.

Kyllä, kissamme oli yön yli sairaalassa tulehduksen vuoksi. Lasku oli noin 3000 euroa, josta vakuutus korvasi 1900 euroa. Itselle jäi maksettavaa siis reilu tonni. Alusta asti tällaisiin tilanteisiin varautuminen on tarpeen. 

Kolme tonnia vuodessa on sitten joka vuosi useampi sairaalahoitoa vaativa yllättävä tulehdus per kisu. En muista, että omat lemmikit olisivat olleet noin sairastavaisia. On tosi huono-onninen kissa jos joka vuosi elämästään on jotain sairaalahoidon tarvetta.

Tarkoitan siis lähinnä sitä, että onko ihan järkevää varata kolme tonnia vuodessa per kaksi kissaa yllättäviin hoitotarpeisiin? Heittää vaikka saman summan osakkeisiin ja myy niitä jos kissalle sattuu jotain.

Vierailija
75/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet ihan seko. Että pitäisi etukäteen suunnitella äkilliset sairastumiset 😂😂 

Kyllä mulla on rahaa maksaa ell-kulut. Mutta äkillinen sairastuminen ON yllättävä, sille sinä et voi mitään. 

Vaikka varmaan suunnittelet aivoinfarktisikin hyvissä ajoin etukäteen ja siivoatkin valmiiksi.

Vierailija
76/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin niitä yllätyslaskuja tulee, jos on maltillinen rahankäyttäjä. Meillä isompi lasku tuli hljattain, kun ostettii n uudet pesukone ja kuivausrumpu, mutta toki siihenkin oli osattu varautua jo hyvissä ajoin.

Toki yllättäviä menoja voi aiheuttaa vaikka hammaslääkärissä käynti, lapsen käyttäminen yksityisellä lääkäriasemalla tai lemminkin eläinlääkärikulut, jos ei ole vakuutusta eikä julkiselle saa aikoja.

Aloituksessa ei sanottu mitään yllättävästä laskusta.

Vierailija
77/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sitä rahaa olis miljoona euroa jemmassa niin kyllä se eläimen sairastuminen ja siitä seuraava parin tonnin lasku on YLLÄTTÄVÄ MENO. Se ei ole arkipäiväinen toistuva kulu kuten vesi, sähkö, ruoka, polttoaine jne. Vaan yllättävä ja ennalta suunnittelematon kulu. Sä et voi ennakkoon tietää meneekö sun koiralta nivelside kun se leikkii toisen koiran kanssa. Et voi ennakkoon tietää, että liikennevaloissa sun auton perään ajaa rattijuoppo ja sun koira loukkaantuu siinä rytäkässä. Tai sä et voi tietää, että sun koiralle tulee perianaalifisteli.

Ei se ole yllättävä meno, jos tajuaa, että kaikki menee rikki ennemmin tai myöhemmin. Siksi säästäminen aloitetaan ajoissa. Ainoa, joka voi yllättää, on ajankohta tai paikka, tai tilanne mistä  se lemmikki (tai vaikka ihminen) sairaalaan joutui. Siksi säästäminen aloitetaan ennakoivasti ajatellen, että kun se päivä tulee, niin on ainakin vähänn puskuria. 

Vierailija
78/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta

Kyllä. Eläinlääkärikulut ovat yklättävän suuria, mitä moni lemmikkiä hankkiva ei ymmärrä huomioida.

Kyllä, kissamme oli yön yli sairaalassa tulehduksen vuoksi. Lasku oli noin 3000 euroa, josta vakuutus korvasi 1900 euroa. Itselle jäi maksettavaa siis reilu tonni. Alusta asti tällaisiin tilanteisiin varautuminen on tarpeen. 

Kolme tonnia vuodessa on sitten joka vuosi useampi sairaalahoitoa vaativa yllättävä tulehdus per kisu. En muista, että omat lemmikit olisivat olleet noin sairastavaisia. On tosi huono-onninen kissa jos joka vuosi elämästään on jotain sairaalahoidon tarvetta.

Tarkoitan siis lähinnä sitä, että onko ihan järkevää varata kolme tonnia vuodessa per kaksi kissaa yllättäviin hoitotarpeisiin? Heittää vaikka saman summan osakkeisiin ja myy niitä jos kissalle sattuu jotain.

Viidessä vuodessa on kertynyt säästöön 15 000.

Vierailija
79/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli yllärinä sairaalalasku. En ollut suunnitellut sairastuvat niin pahasti että joudun sairaalaan. Sen lisäksi tuli muita terveydenhuollon maksuja, lääkekustannuksia sekä tavallista suurempia ruokailuun ja kodinhoitoon liittyviä laskuja.

Sitä täytyy syödä silloinkin kun ei pysty itse laittamaan ruokaa, eikä kotikaan itsestään siivoa itseään.

Sairastaminen on yllättävän kallista.

Tää taitaa olla tääsä ketjussa ainut oikea ylltävä iso lasku.

Muut on ihan höpöhöpö juttuja, joko pieniä ja/tai ennekoitavia.

Aloituksessa ei sanottu sanaakaan laskun yllättävyydestä.

Vierailija
80/96 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jollei sinulla ole vakuutukset kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän