Paljonko teille tulee äkillisiä isompia laskuja? Ja mistä niitä tulee?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan niitä väkisinkin. Joku isompi kodinkone hajoaa lopullisesti, auto vaatii isomman huollon, puhelin hajoaa. Yleensä nämä nimenomaan on sitä, että jotain menee rikki ja pitää saada uusi tilalle, tai maksaa korjaus.
Ja sitten esimerkiksi, meidän AMK:ssa opiskellut nuori etsi yli vuoden ajan harjoittelupaikkaa, että saisi opinnot loppuun. Sitten sai sen paikan, vieläpä palkallisena, mutta 400 km päästä ja työ alkoi 2 viikon kuluttua, ei neuvotteluvaraa. Pakko saada äkkiä vuokrakämppä, ja maksaa sitten kuukauden ajan kahteen paikkaan vuokraa. Melko iso äkillinen kulu oli.
Eli yllätyksenä tuli tuollainen nuori hakee 400 kilometrin päästä töitä ja pääsee sinne ja työnantaja kertoo milloin työt alkaa ?
Kyllä niitä välillä tulee. Yleensä kun yksi ylläri tulee niin kohta tulee toinen ja sitä rataa. En mä ainakaan niin varautumisen mestari ole että osaisin ihan joka ikisen yllätyksen ja sen ajankohdan ennakoida.
Kaukolämpöputki hajosi. Sitten tuli vielä silmätulehdus.
Eipä noita isompia tai pienempiäkään yllärilaskuja tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään yllättävää laskua tule kun on elämä hallinnassa.
En tiedä miten elämänhallinnasta kiinni, jos jokin laite hajoaa.
Sillä lailla, että siihen varaudutaan ennalta, että hajoaa.
Koiran eläinlääkärilaskuun meni 1300 euroa.
Koiran leikkaus 850e+150e kontrolli + lääkkeet 100e oli sellainen kulu mitä en etukäteen tiennyt (eikä ole vakuutusta). Muutenhan noita yllätyksiä ei tule. Toki tammi- helmikuun sähkölasku oli kanssa suuri, mutta sekin summa oli etukäteen tiedossa. Edellinen iso (yllätys)lasku oli kun pumppukaivo hajosi, toki vakuutus korvasi ison osan ja melko nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se yllätys, jos yhtäkkiä hajoaa vaikka iän perusteella ei pitäisi hajota.
Ulkomailla ajaessa autosta hajosi kallis osa. Oli kyllä ylläri pylläri. Odotin kaksi päivää, kun osa tilattiin ja sitten asennettiin. Sitten matka jatkui.
Mikä nyt sitten on yllättävää , monen mielestä täällä mikään ei ole yllättävää paitsi äkillinen sairaala keikka.
Minut on vuoden kuluessa yllättänyt :
Alle 100 000 km ajetun auton mökkiteiden rikkoma auto( kyllä kuoppia on väistelty sen mitä pystyy ) uuden gynelogisen vaivan hoito , hammaslääkäri ( vaikka käyn kerran vuodessa niin silti korjattavaa) . Lisäksi mökillä piti korvata tiensä päähän tulleita asioita .
Tiedossa olevia on kesärenkaat ja huolto .
Noihin sai yllätyksiin upposi somat n.3500e, tiedossa oleviin varauduttubn.1500e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se ei siis ole yllätys jos siihen on rahaa. Selvä.
Itse olen kyllä varautunut säästämällä rahaa mutta kyllä se autoremontti silti yllätyksenä tuli koska en omista kristallipalloa ja näe siitä että huomenna ajan kolarin.
Viime kesänä tuli yllätyksiä tämän tästä ja niihin meni n. 3000e. Kyllä niihin rahallisesti varaudutaan mutta silti ylimääräiset menot yllättää ja v*tuttaa.
Mulle tule yllätyslaskuja muuten kun joskus poikaani autan jos hänelle tulee jotain yllättäviä laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sellaisia ole tullut. Kodinkoneet ovat pysyneet ehjinä, lemmikkejä en omista, autoa ei ole ja olen pysynyt terveenä. Kodin tavaroiden tai auton hajoamisia tai lemmikkien kuluja en oikeastaan edes pidä yllätyksellisinä menoina, koska mikään ei kestä ikuisesti, tavarat kuluvat käytössä ja eläimet voivat sairastua. Niissä ei ole mitään tavatonta tai ihmeellistä. Ei voi tietenkään aina päättää, mitä tarkalleen ottaen tapahtuu ja koska, mutta sitä varten otetaan vakuutuksia, laitetaan rahaa säästöön ja muuten suunnitellaan taloutta.
Joo, on säästöjä. Mutta silti jos yks kaks yllättäen lemmikki sairastuu ja on vietävä eläinlääkäriin, se 2000 euron lasku ON yllättävä kulu. Ei se suunniteltukaan ole.
Tai se että vuosia hyvin palvellut ja säännöllisesti huolloissa käytetty auto ei vaan enää käynnistynyt, kun useana päivänä oli pakkasta enemmän kuin -30. Iso lasku, sekin yllättävä meno.
Tai kun olet menossa töihin ja kolmion takaa ajaa auto kylkeesi, oma autosi menee lunastukseen eikä vakuutuksesta saatava summa riitä uuden auton hankintaan. Ei sekään suunniteltua voi olla, tai kyse on petoksesta 😄
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin niitä yllätyslaskuja tulee, jos on maltillinen rahankäyttäjä. Meillä isompi lasku tuli hljattain, kun ostettii n uudet pesukone ja kuivausrumpu, mutta toki siihenkin oli osattu varautua jo hyvissä ajoin.
Toki yllättäviä menoja voi aiheuttaa vaikka hammaslääkärissä käynti, lapsen käyttäminen yksityisellä lääkäriasemalla tai lemminkin eläinlääkärikulut, jos ei ole vakuutusta eikä julkiselle saa aikoja.
Vaan jos 2v vanha pesukone alkaa savuta, ette sellaiseen ole osanneet varautua.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli yllärinä sairaalalasku. En ollut suunnitellut sairastuvat niin pahasti että joudun sairaalaan. Sen lisäksi tuli muita terveydenhuollon maksuja, lääkekustannuksia sekä tavallista suurempia ruokailuun ja kodinhoitoon liittyviä laskuja.
Sitä täytyy syödä silloinkin kun ei pysty itse laittamaan ruokaa, eikä kotikaan itsestään siivoa itseään.
Sairastaminen on yllättävän kallista.
Se on. Yksi poliklinikkakäyntikin maksaa jo yli 70 euroa. (Eikä tarvitse tulla selittämään sitä, että todelliset kulut ovat paljon suuremmat ja tuo on halpa hinta)
Työttömänä ja autottomana vuokra-asujana ei tule yllätyskuluja. Se onkin köyhyyden paras puoli.
Vierailija kirjoitti:
Kissojen eläinlääkäri- tai sairaalareissuista voi tulla isompia yllättäviä menoja. Näihin on toki varauduttu ottamalla hyvät vakuutukset ja laittamalla kissojen hankinnasta asti 250 € / kk säästöön kissojen kuluja varten.
Joo. Meidän kissa sai roskan silmään. Piti käyttää silmään erikoistuneella eläinlääkärillä kun paikallinen tuotantoeläimiin erikoistunut ell ei osannut tehdä kuin alkudiagnoosin.
Vähän nikotellen maksoin kissan silmäleikkauksen, mutta pakkohan se oli kaveri hoitaa terveeksi.
Meillä myös on eläimille oma pankkitili ja luottokortti näitä tilanteita varten. Saa heti hoidot maksettua ettei jää rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä ja autottomana vuokra-asujana ei tule yllätyskuluja. Se onkin köyhyyden paras puoli.
No mulle tuli viisaudenhampaan leikkauksellinen poisto. Yksityisellä. Pyhänä. Yllätyksenä. Köyhänä.
Tuleehan niitä vaikka mistä. Toimeentulotukiasiakkaana ei vaan voi säästää pahan päivän varalle. Hieman olen taktikoinut ja kaverin tilille siirtänyt pieniä summia turvaan. Hänen tililtään voidaan sitten maksuja hoidella. Mutta tiukilla ollaan, todella tiukilla.