Miten 4kk sairaalassa voi maksaa kymppitonnin?
Eikö Suomessa ole hoitomaksujen maksukatto?
https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000011926958.html
Kansanedustajana ja näyttelijänä tutuksi tullut Risto Autio, 71, sanoo menettäneensä puskurirahana olleet säästönsä viime vuonna.
”Entisten sairauksien paheneminen ja uudet vaivat ovat vieneet kaiken. Taloudellinen tilanteeni on nyt katastrofaalinen”, Risto Autio kertoo.
Sairastamiseen kului viime vuonna tavallista enemmän.
”Puskurirahastoni meni niin, että heilahti. Eikä riittänytkään – olen jo miinuksella.”
Talouden romahtaminen kävi yllättävän nopeasti, Autio sanoo.
”Olen hyvätuloinen eläkeläinen, mutta silti nyt yhteiskunnan tukien tarpeessa.”
Kuluja ovat kasvattaneet sairaalassa vietetyt neljä kuukautta sekä kovat lääkekulut.
”Lääkkeisiin meni viime vuonna yli 12 000 euroa. Lääkekatosta huolimatta niin käy, kun Kela ei korvaa kaikkia lääkkeitä eikä muita hoidossa tarvittavia, kuten voiteita.”
Autio sanoo, ettei Kela korvaa hänen kortisoniaan.
”Olen joutunut syömään sitä kohta 15 vuotta reumaan ja vähän muihinkin vaivoihin. Se on järjettömän kallista, mutta Kela korvaa hinnasta vain 40 prosenttia”, hän kertoo.
”Kortisoni on aiheuttanut minulle viime vuonna todetun vaikean osteoporoosin.”
Osteoporoosin aiheuttamien nikama- ja kylkiluumurtumien takia Autio on joutunut olemaan pariin otteeseen pitkään sairaalahoidossa.
”Olin sairaalassa nelisen kuukautta, ja siihen meni yli kymppitonni.”
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulosidonnaisessa pitkäaikaishoidossa ei ole maksukattoa.
Milloin 85 % tuloista peritään?
Vain kun henkilö siirtyy sosiaalihuollon puolen pysyvään hoivaan:-pitkäaikainen tehostettu palveluasuminen
-pitkäaikainen perhehoito
-pitkäaikainen laitoshoito (vanhuspalvelulain mukainen – poistumassa 2027)Näissä maksu on:
85 % nettotuloista, henkilölle jää 182 € käyttövaraa
Mutta tämä EI koskaan koske:-sairaalahoitoa
-terveyskeskussairaalan akuutti- tai kuntoutusosastoja
-erikoissairaanhoidon osastojaT: ChatGpt
Tällaisia asioita ei koskaan kysytä tekoälyltä.
Mieheni on pitkäaikaishodossa " palvelutalossa", Hoivapalvelun perusmaksu ja huoneen vuokra on n. 3 000e / kk. Sen päälle tulee lääkkeet 80e--. 130 e / kk. Viemme hänelle sitten kalliita pesuvoiteita ja hygienia tarvikkeitan 30e / kk.. Lääkärikäynnit poliklinikalla 4kertaa vuodessa 75x 4 tekee 300 e. Invataksi 8 kertaa 280e.Vaatteet , sisäkengät, puhelin, välipalat, tietokonetabletti, paranajoälineet, parturi, huoneenvarustus tekeen. 300 e vuodessa. Siis kunnan järjestämä paikka maksaa noin 4000 e kuussa. Myös minun eläkkeestä menee osa hoitoon. Ja tietysti vielä minun matkat sinne maksaa. Huoneessa ontalon puolesta vain sänky ja yöpöytä-. Hoiton on hyvää, aina tuoksuu puhtaalle ja hoitajat kivoja, Etelä- Aasiasta lähinnä. Tämä talo on siis EI ARAkelpoisille, vain varakkaammile, niin ymmärsin.
Maksukatto on harhaanjohtava, sillä käytännössä se tarkoittaa lyhytaikaisessa laitoshoidossa vain maksun alentumista maksukaton täyttyessä (taitaa olla vajaat 29 euroa, minkä lyhytaikainen vuodeosastohoito maksaa maksukaton jälkeen). Tästä maksukaton ylittymisen jälkeen perittävästä maksusta voi anoa vapautusta, mutta en tiedä missä tapauksissa vapautuksen saa (riippuu kai maksukyvyn arvioinnista?). Keskituloisenkin pahan päivän varalle säästämät rahat voivat hyvin hurahtaa yhden pidemmän sairaalareissun maksuihin, vähävaraiset saanevat sairaalamaksuihinsakin harkinnanvaraisia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on pitkäaikaishodossa " palvelutalossa", Hoivapalvelun perusmaksu ja huoneen vuokra on n. 3 000e / kk. Sen päälle tulee lääkkeet 80e--. 130 e / kk. Viemme hänelle sitten kalliita pesuvoiteita ja hygienia tarvikkeitan 30e / kk.. Lääkärikäynnit poliklinikalla 4kertaa vuodessa 75x 4 tekee 300 e. Invataksi 8 kertaa 280e.Vaatteet , sisäkengät, puhelin, välipalat, tietokonetabletti, paranajoälineet, parturi, huoneenvarustus tekeen. 300 e vuodessa. Siis kunnan järjestämä paikka maksaa noin 4000 e kuussa. Myös minun eläkkeestä menee osa hoitoon. Ja tietysti vielä minun matkat sinne maksaa. Huoneessa ontalon puolesta vain sänky ja yöpöytä-. Hoiton on hyvää, aina tuoksuu puhtaalle ja hoitajat kivoja, Etelä- Aasiasta lähinnä. Tämä talo on siis EI ARAkelpoisille, vain varakkaammile, niin ymmärsin.
Miten tämä liittyy Aution tapaukseen?
Toissavuonna minulle lakkasi tulemasta laskuja hyvinvointialueeltani, kun terveyskeskuskäynnit ja keskussairaalalaskut ylittivät hintakaton.
Pitäkää ihmiset itsenne terveinä, niin riski joutua tällaisille pitkille ja kalliille hoitoreissulle vähenee; ylipaino, kolestrolit, maksa-arvo sekä sokeriarvo kuriin oikeilla ruokavalinnoilla ja jokaisen pitää myös pyrkiä liikkumaan edes jonkun verran.
Äitini lonkkaleikkaus maksoi 12 000 euroa ja seuraavana päivänä hänet sysättiin mun vastuulle. Matkustin Tampereelta Lahteen ja hoidin Äitiäni viikon. Sen jälkeen oli vaan pakko lähteä takaisin Tampereelle ja neuvoin Äidilleni vippaskonsteja että pärjäisi yksin. Pärjäsi jotenkuten.
Onpa Risto Autiolla pieni puskuriraha. Mulla on yli 10 kertaa suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatosta huolimatta potilas maksaa osastohoidosta eikä Kela korvaa kaikkea, kannattaa olla tietoinen asiasta.
Kela ei liity sairaalan maksukattoon mitenkään.
Julkisen terveydenhuollon maksukatto on 815 euroa vuonna 2026 (762 € vuonna 2025). Maksukatto kertyy kalenterivuosittain (1.1.–31.12.) ja sisältää useimmat julkiset sairaalamaksut sekä poliklinikkakäynnit. Kun katto täyttyy, palvelut ovat loppuvuoden maksuttomia, lukuun ottamatta 26,80 euron ylläpitomaksua/vrk lyhytaikaisessa laitoshoidossa.
Eli kuukauden sairaalahoito maksaa 100 € maksukaton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini lonkkaleikkaus maksoi 12 000 euroa ja seuraavana päivänä hänet sysättiin mun vastuulle. Matkustin Tampereelta Lahteen ja hoidin Äitiäni viikon. Sen jälkeen oli vaan pakko lähteä takaisin Tampereelle ja neuvoin Äidilleni vippaskonsteja että pärjäisi yksin. Pärjäsi jotenkuten.
Mun äidin lonkkaleikkaus maksoi tonnin, eli kolmisen viikkoa sairaalassa. Senkin sai takaisin tapaturmavakuutuksesta
Vierailija kirjoitti:
Toissavuonna minulle lakkasi tulemasta laskuja hyvinvointialueeltani, kun terveyskeskuskäynnit ja keskussairaalalaskut ylittivät hintakaton.
Et siis ollut sairaalahoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukatosta huolimatta potilas maksaa osastohoidosta eikä Kela korvaa kaikkea, kannattaa olla tietoinen asiasta.
Kela ei liity sairaalan maksukattoon mitenkään.
Julkisen terveydenhuollon maksukatto on 815 euroa vuonna 2026 (762 € vuonna 2025). Maksukatto kertyy kalenterivuosittain (1.1.–31.12.) ja sisältää useimmat julkiset sairaalamaksut sekä poliklinikkakäynnit. Kun katto täyttyy, palvelut ovat loppuvuoden maksuttomia, lukuun ottamatta 26,80 euron ylläpitomaksua/vrk lyhytaikaisessa laitoshoidossa.
Eli kuukauden sairaalahoito maksaa 100 € maksukaton jälkeen.
Siis 1000€
Vierailija kirjoitti:
Kortisoni kallista? Syön minäkin sitä päivittäin reumaan, ei todellakaan ole kallista. Muutama euro kuussa.
Jutussa on jotain mätää.
Kansanedustaja tempaisee lukuja hatusta ja vinkuu miten nyt pitäisi äkkiä saada lisää etuja / tuloja omalle tilille. Ei mitään uutta, hajaantukaa.
Eihän ole pakko ostaa palvelua jota ei tarvitse. Kuten vaikka että hoitaja käy valvomassa valmiiksi pakattujen lääkkeiden oton. Ei tulisi mieleenikään ja olen 81. Liuskoista osaan vielä ihan itse ottaa.