Autoa ei saa ajaa ilman liikennevakuutusta
Täytyykö ostajan mennä kaupanteon jälkeen kotiin nettiin anomaan liikennevakuutusta ja palata myöhemmin, kun vakuutus on voimassa, autoliikkeeseen hakemaan ajoneuvo?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi siirtää autoasi edes nimiisi ennen liikennevakuutuksen ottamista.
Kyllä voi, miksei voisi, liikennevakuutus pitää olla jos sillä autolla ajetaan.
Vakuutus ensin, rekisteröinti sitten: Lakisääteinen liikennevakuutus on oltava voimassa, kun rekisteröit auton omiin nimiisi.
https://asiointi.lahitapiola.fi/default/#/external/purchase/motor
Rekisteritunnus täytyy olla, jotta vakuutusta voi hakea.
Mitä sä sotket jotain tunnusta tähän, tuossa on tarkoitettu rekisteröinnillä omistajuuden siirtoa, ei muuta.
Ennen kuin teet ilmoituksen omistajanvaihdoksesta, muista hankkia liikennekäytössä olevalle ajoneuvolle liikennevakuutus.
https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajoneuvon-osto-ja-myynti/ost…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koetapa tehdä omistajuuden siirto Traficomissa. Vaatii vakuutuksen. Et ole tainnut tehdä siirtoja?
Ei mulla ikinä mitään ole tarvinnut, monia kymmeniä vanhoja japsiautoja olen afrikkaan myynyt.
7 päivän kuluessa pitää ottaa vaikka ei edes ole liikenne käytössä, mutta kun nää kulkee vaan nopeesti ohi niin on aika selvää että ei tietenkään mitään vakuutuksia oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koetapa tehdä omistajuuden siirto Traficomissa. Vaatii vakuutuksen. Et ole tainnut tehdä siirtoja?
Ei mulla ikinä mitään ole tarvinnut, monia kymmeniä vanhoja japsiautoja olen afrikkaan myynyt.
Ennen kuin teet ilmoituksen omistajanvaihdoksesta, muista hankkia liikennekäytössä olevalle ajoneuvolle liikennevakuutus.
Eli tässä nyt sekoitetaan romuautokauppa ja liikennekäytössä olevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tässä nyt sekoitetaan romuautokauppa ja liikennekäytössä olevat.
No ei, kyllä romuautokauppa on ihan eri asia kuin nuo jotka ostavat autoja afrikkaan myytäviksi, niitä autojahan ei romuteta vaan ne menee sinne kovaan ajoon, heillä on ihan eri standardit autoille kuin meillä.
Auton ostajalla on omistusoikeuden siirtymisen jälkeen 7 päivää aikaa ottaa liikennevakuutus ja rekisteröidä auto nimiinsä. Sen jälkeen alkaa sakkomaksut juosta ja olet itse korvausvelvollinen onnettomuuden sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Auton ostajalla on omistusoikeuden siirtymisen jälkeen 7 päivää aikaa ottaa liikennevakuutus ja rekisteröidä auto nimiinsä. Sen jälkeen alkaa sakkomaksut juosta ja olet itse korvausvelvollinen onnettomuuden sattuessa.
Niin, edelleen vaatii ensin sen liikennevakuutuksen. Kokeilapa vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tässä nyt sekoitetaan romuautokauppa ja liikennekäytössä olevat.No ei, kyllä romuautokauppa on ihan eri asia kuin nuo jotka ostavat autoja afrikkaan myytäviksi, niitä autojahan ei romuteta vaan ne menee sinne kovaan ajoon, heillä on ihan eri standardit autoille kuin meillä.
Tarkoitettu, että eivät ole Suomessa liikennekäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tässä nyt sekoitetaan romuautokauppa ja liikennekäytössä olevat.No ei, kyllä romuautokauppa on ihan eri asia kuin nuo jotka ostavat autoja afrikkaan myytäviksi, niitä autojahan ei romuteta vaan ne menee sinne kovaan ajoon, heillä on ihan eri standardit autoille kuin meillä.
Tarkoitettu, että eivät ole Suomessa liikennekäytössä.
En tiedä miten sinä asiat ymmärrät mutta nämä jotka autoja tuonne afrikkaan ostavat niin ne ovat kaikenlaisia elämän ehtoopuolella olevia autoja yleensä toyota merkkisiä, osa on liikennekäytössä osa ei, ja nämä romutettavaksi autoja ostavat ovat taas ihan eri tyyppejä jotka maksaa sen noin 80€ per tonni siitä autosta painon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos onnettomuus sattuu koeajon aikana ennen kaupantekoa?
Saatko jotkut kiksit siitä että leikit vammasta vai harrastusko toi tyhmän esittäminen on? Ne autot on vakuutettuja ja rekisteröityjä liikkeen toimesta. Mihin vit tuun sä luulet vakuutuksen tarvitsevas koeajaaksesi auton joka on vakuutettu?
Kyllä se kulkee ilman vakuutuksiakin...vuosien kokemus asiasta..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kulkee ilman vakuutuksiakin...vuosien kokemus asiasta..
Toivottavasti jäät kiinni ja saat kunnon sakot.
Ajoin joskus 2000-luvun alussa vakuuttamattomalla,katsastamattomalla ja liikennekäytöstä poistetulla autolla melkein 3 vuotta, enää en kyllä uskaltaisi koska jokaisessa poliisiautossa on rekisterin lukulaitteet, joten kiinni jääminen on 100% varmaa jos pitempään ajelee.
Minä olen kuullut, että joka maassa ei makseta liikennevakuutusta, mutta sitten ajetaankin omalla vastuulla.
Tosiaan auton saa siirrettyä omiin nimiin myös ilman vakuutusta jos se ei tule tieliikennekäyttöön, ainakin katsastuskonttorin tiskillä asioidessa tämä onnistui.
Jos ostat auton yksityiseltä kannattaa vakuutus hakea samalla istumalla kun teet kaupat, onnistuu normaalisti netistä käden käänteessä. Jos ostat auton liikkeestä he voivat samalla tilata sinulle vakuutuksen.
Vakuutus tarvitaan kun ajoneuvo rekisteröidään omiin nimiin. Liikkeessä se tehdään ostettaessa, yksityisten välisessä kaupassa on viikko aikaa siirtää omistus. Tällöin kauppakirja on tärkeä. Jos uusi omistaja kolaroi kotimatkalla tai jättää tekemättä rekisteröinnin kauppakirjalla pääsee irti vastuista ja saa katkaistua omat vakuutukset ja verot.
Voi. Itse ostin liikkeestä auton ja liikkeestä sain hankittua myös liikennevakuutuksen ja kaskon. Yksityiseltä ostettaessa on viikko aikaa hankkia vakuutus ja hoitaa rekisteröinti omiin nimiin.