Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten r-vian saa pois

Vierailija
06.04.2026 |

Ku ei vaa ärrä räisky vaikka ikää on 35. Apuja kiitos

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä jeesus sanoi kun sitä naulattiin ristille?

Ei naulata enää.

Vierailija
42/46 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä johonkin puheterapeuttiin, saat ohjeet miten harjoitella. Minä sorautin ärrän 12-vuotiaaksi asti, sitten pääsin koulun puheopettajan pakeille. Harjoittelin puolisen vuotta ja pikku hiljaa ärrä tuli sujuvammaksi. Nykyään ei puheestani enää huomaa, että ärrän kanssa on ollut ongelmia. Olen varma, että opettelu onnistuu sinullakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ongelmana sekä r että s. Kävin jonkun aikaa puheterapiassa, mutta en oikein edistynyt ja asian annettiin olla. Lopulta alkoivat sujua itsestään. Välillä on käynyt mielessä, että kyse taisi olla vain kehitykseen kuuluvasta asiasta ja vanhempieni hätiköinnistä. Olisivat säästyneet paljolta, jos olisivat antaneet mulle jonkun muun nimen ilman noita äänteitä. 

Vierailija
44/46 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten ei pysty sanomaan sitä ärrää tai ässää? Onko siellä suussa joku vika vai eikö vaan osaa käyttää sitä suuta tehdäkseen ne äänet? Hieman kuin sama kun ei osaisi viheltää?

No ei siinä mitään vikaa ole, mutta aivan kuten ilma menee sieltä mistä on helpointa mennä, toisilla se ilma vain ohjaantuu sieltä mistä se menee helpommin. 

Se on vaan myöhemmällä iällä vähän vaikeampaa opetella ne hermoradat uudestaan. 

Näitä ongelmia ei ole mm. kiinalaisilla, joilla porkkanasta tulee "pokkana," ja varsiselleristä "vaselleli." 

Pitäisi varmaan väitöskirja tehdä tästä, mutta uskon että kiinalaiset vain menivät helpointa tietä tässä ja löysivät helpomman tavan kommunikoida. Paitsi se kirjoitus, tietysti. Kai se piti tehdä symbolein, kun ääntämys oli mitä oli.

Vierailija
45/46 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle Päätalo, jolla oli ärrävika, ilahtui kuullessaan saksalaisten sotilaiden puhetta. Heillä oli kaikilla ärrävika! Saksalaiset eivät päräytä ärrää niin kuin suomalaiset.

Vierailija
46/46 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärrän kierrän orren ympäri.  Tämähän on se ikivanha harjoitus ärrävikaisille.  Ihmettelen, kuinka vanhempasi eivät ohjanneet sinua puheterapiaan, mutta vielä ehdit oppia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi