Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkonko hoivakodissa asuva asuva vanhus tarvitsee käyttörahaa?

Vierailija
06.04.2026 |

Yleensä siinä kohtaa ollaan jo niin huonokuntoisia, ettei mitään harrasteta. Vaatteitakin on koko loppuelämän tarpeiksi, ainakin omalla vanhemmallani. Joku jalkahoito tai parturi ei montaa kymppiä maksa. Lääkkeissä on kelan maksukatto, joten  niihinkään ei loputtomasti uppoa.

Mietin vaan, että jos 2000e nettoeläkkeestä jää 85% maksun jälkeen 300e/kk käyttövaraa, niin siitähän jää säästöönkin. 

Mihin teillä hoitokodissa asuvan läheisen rahat kuluu?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks kellään oon läheistä hoitokodissa?

Vierailija
2/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkahoitoon, parturiin, taksimatkoihin sairaalaan ja takaisin, polimaksuihin, lääkkeisiin, kun Kela ei huomioi kaikkia maksukattoon, noihin nyt ainakin. Käytössä oleva summa oli paljon pienempi kuin 300 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka typeriä täällä on. 

Henkilökohtaiseen habituksen ylläpitoon sekä lisärävintoon, konjakkia menee.

Vierailija
4/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niihin lääkkeisiin, rasvoihin, kumihanskoihin ym. uppoaa yllättävän paljon rahaa. Läheskään kaikki rasvat, ravintolisät jne eivät kuulu maksukattoon. Lisäksi taksimatkoja sairaalaan, päivystysmaksuja sun muuta. Oma poikani on hoitokodissa, pelkkään apteekkiin menee ympäri vuoden reilusti yli satanen kuussa maksukaton jälkeenkin, ja kyseessä on vielä nuori ihminen. 

Vierailija
5/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 85v äiti ei ole varmaan koskaan käynyt jalkahoidossa. Milloin siellä pitää alkaa käydä?

Vierailija
6/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niihin lääkkeisiin, rasvoihin, kumihanskoihin ym. uppoaa yllättävän paljon rahaa. Läheskään kaikki rasvat, ravintolisät jne eivät kuulu maksukattoon. Lisäksi taksimatkoja sairaalaan, päivystysmaksuja sun muuta. Oma poikani on hoitokodissa, pelkkään apteekkiin menee ympäri vuoden reilusti yli satanen kuussa maksukaton jälkeenkin, ja kyseessä on vielä nuori ihminen. 

Äitini asuu vielä kotona kotihoidon turvin. Ei käytä mitään rasvoja. D-vitamiini taitaa olla ainoa ravintolisä mitä käyttää. Mihin tarvitaan kumihanskoja?

Ap

Vierailija
7/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 85v äiti ei ole varmaan koskaan käynyt jalkahoidossa. Milloin siellä pitää alkaa käydä?

Sitten kun ei pysty enää leikkaamaan varpaankynsiä, monella työikäiselläkin.

Vierailija
8/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaanko siihen tosiaan jalkahoitaja?

Vierailija
9/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumihanskoja tarvitaan pesemiseen. Ei hoitajat asiakkaita paljain käsin pese. 

Vierailija
10/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maksu määritellään noin? Meillä vanhuksen eläke on 1800 e/kk netto ja hän maksaa hoivapalveluista, asumisesta, siivouksesta, ruuasta ja päiväsalin käytöstä 2200 e/kk (sotealueen ylläpitämä laitosmainen kodinomainen vuokratalo). Lisäksi pitää itse maksaa lääkkeet, terveydenhoitokulut, hygieniatarvikkeet, kampaaja, jalkahoito jne. eikä todellakaan ole mitään systeemiä, jossa saisi pitää 15% eläkkeestään ns. omaan käyttöön.

Vierailija
11/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita, mutta jos omaiset eivät sitä tee, niin ei sitä sitten tee kukaan muukaan. Kynsienleikkuu ei kuulu hoivapalveluihin.

Vierailija
12/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumihanskoja tarvitaan pesemiseen. Ei hoitajat asiakkaita paljain käsin pese. 

Mun poika on kehitysvammainen ja asuu ympärivuorokautista hoivaa antavassa asumisyksikössä. Siellä ei ainakaan asukkaat osta mitään hanskoja, ne on talon puolesta

Vierailija
13/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne sitten leikkaa?

Vierailija
14/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maksu määritellään noin? Meillä vanhuksen eläke on 1800 e/kk netto ja hän maksaa hoivapalveluista, asumisesta, siivouksesta, ruuasta ja päiväsalin käytöstä 2200 e/kk (sotealueen ylläpitämä laitosmainen kodinomainen vuokratalo). Lisäksi pitää itse maksaa lääkkeet, terveydenhoitokulut, hygieniatarvikkeet, kampaaja, jalkahoito jne. eikä todellakaan ole mitään systeemiä, jossa saisi pitää 15% eläkkeestään ns. omaan käyttöön.

Onko tosiaan ympärivuorokautinen hoivapaikka?

Vierailija
15/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hänelle ole haettu eläkkeensaajan hoitotukea ja asumistukea?

Vierailija
16/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkahoitoon, parturiin, taksimatkoihin sairaalaan ja takaisin, polimaksuihin, lääkkeisiin, kun Kela ei huomioi kaikkia maksukattoon, noihin nyt ainakin. Käytössä oleva summa oli paljon pienempi kuin 300 euroa.

En tiedä, minkä laskuopin mukaan takuueläkettä saavalle jäisi 300 euroa. Toiseksi palveluasumisessa ei ole mitään rajaa, paljonko pitäisi jäädä välttämättömien lääke- ym. menojen jälkeen.

Vierailija
17/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, minkä laskuopin mukaan takuueläkettä saavalle jäisi 300 euroa. Toiseksi palveluasumisessa ei ole mitään rajaa, paljonko pitäisi jäädä välttämättömien lääke- ym. menojen jälkeen.

Miksi takuueläkettä saavalle pitäisi jäädä yhtä paljon luin 2000e nettona eläkettä saavalle jää?

Vierailija
18/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sinä kuvittele, että hoitajat varpaankynsiä leikkaavat? Eivät leikkaa edes sormenkynsiä. Monella työikäiselläkin on sen laatuisia ongelmia, että tarvitsee jalkahoitajan apua. Muillakin kuin diabeetikoilla tai pahasta kynsisienestä kärsivillä.

Vierailija
19/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeisiin, pesuaineisiin, hammasharjaan, hammastahnaan jne. Kelataksiin, taksiin, smbulanssiin. 

Vierailija
20/26 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti kyllä hoiti jalkansa vielä 85-vuotiaana, mutta on nyt 90, ja ammattiapua tarvitaan lähinnä kynsien vuoksi, saattavat iäkkäillä paksuuntua valtavasti  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän