Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

'Aseksuaalinen' kämppissuhde alusta asti

Vierailija
05.04.2026 |

Skippaa vaan jos seksi on kaikki kaikessa etkä ymmärrä muita näkökantoja.

Näin vuodenvaihteessa tätä sivuavan ketjun, että joku haki vain halikaveria ainakin aluksi ja siellä oli sitten jotain kommenttia, että on pysyvästikin seksittömiä, mutta romanttisia suhteita.

Minulla ja miehelläni on melkolailla tällainen suhde. Emme ole koskaan harrastaneet perinteistä intiimiä kanssakäymistä emmekä esimerkiksi suutele, mutta rakastamme toisiamme, asumme yhdessä, halimme paljon ja fyysinen läheisyys voi olla aika intensiivistäkin. Alastomuus myös ihan luontevaa yhdessä, saunotaan, hengailen vähissä vaatteissa yms. 

Paljon yhteistä huumoria ja tekemistä ja mies eteenkin tekee sanoin ja teoin selväksi että rakastaa ja että olen hänelle tärkein ihminen.  

Meillä on kummallakin oma makuuhuone, eikä tosiaan olla ikinä oltu yhdynnässä tai nukuttu yötä yhdessä kotona (sukuloidessa tai hotellissa toki nukuttu samassa sängyssä, koska oletus että ollaan tavallinen pari). Oma tila on molemmille tärkeää ja toimimme monessa muussakin asiassa toisin kuin miten ns kuuluisi toimia. Esimerkiksi miten asuminen ja työt on järjestetty tai koti laitettu. 

Meillä taustalla ainakin nepsyjutut, trauma (minun), jonkinasteinen aseksuaalisuus (miehen, molempien) ja se, että muut seksuaalisuuden ilmaisumuodot ovat tärkeämpiä molemmille. 

Olisi kiinnostavaa kuulla onko muilla vastaavaa? Asiahan on ihan eri kuin että seksi on lopahtanut suhteessa jossa se on molemmille tärkeää tai että ei välitä toisesta tai halua olla hänen lähellään. 

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi julkisuudessa on tällaisia isojen ikäerojen pariskuntia, joilla tuskin on sellaista "roihuavaa intohimoista rakkautta." Tässä esimerkkejä:

Anna-Maija Tuokko ja Kari Heiskanen 

Sauli ja Jenni 

Paavo ja Päivi Lipponen 

Renny ja Johanna Harlin

Vesku Loiri ja nuoremmat naiset kuten Stina Toljander ja Marita Hakala

Spede Pasanen ja Riitta Väisänen 

Sami Yaffa ja Meeri Koutaniemi 

Hjallis Harkimo ja Jasmine Pajari 

Vierailija
62/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ hekin vaikuttavat/vaikuttivat olevan erittäin tyytyväisiä parisuhteessaan, vaikka ei olisikaan syviä romanttisia tunteita miestään kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joskus käyttänyt masennuslääkettä, niin ei ehkä enää ikinä pysty tuntemaan romanttisia tunteita tai kiihottumaan.

Vierailija
64/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, mitkä ovat "muut seksuaalisuuden ilmaisumuodot"? 

Masturbointi? 

Vierailija
65/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika epätavallinen parisuhde. Mutta eipä sillä ole loppujen lopuksi mitään merkitystä onko parisuhde tyypillinen vai epätyypillinen, jos sen osapuolet ovat onnellisia. 

Vierailija
66/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika epätavallinen parisuhde. Mutta eipä sillä ole loppujen lopuksi mitään merkitystä onko parisuhde tyypillinen vai epätyypillinen, jos sen osapuolet ovat onnellisia. 

Mikä tuossa sitten on niin epätavallista? Ehkä olen myös yksi oudokki, mutta minusta tuo kuulostaa aika paljon siltä mitä omat parisuhteeni ovat olleet.

Vierailija
67/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Miehelle myöskin piiskaaminen ja erinäinen muu sadismi. Mies pitää myös siitä jos hoitelen hänet käsin tai hän saa katsella minua ja hän pitää todella, to-del-la paljon läheisyydestä, siinä missä minua se ei kiinnosta yhtään. ''

Kyllä tämä minun mielestä vaikuttaa seksiltä, (esim. toisen hoitelu käsin), vaikkei olisikaan yhdyntää. Ei tuo nyt kovin aseksuaaliselta vaikuta.

Vierailija
68/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseksuaalinen parisuhde on unelmani jota en ole koskaan saavuttanut. Ace miesten määrä kun on niin pieni, ja sitten pitäisi vielä muutenkin mätsätä ja rakastua... Ei ole todennäköisyydet tässä mun puolella. Pitäkää siis kiinni jos olette sellaisen suhteen löytäneet <3.

Vierailija
69/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

''Miehelle myöskin piiskaaminen ja erinäinen muu sadismi. Mies pitää myös siitä jos hoitelen hänet käsin tai hän saa katsella minua ja hän pitää todella, to-del-la paljon läheisyydestä, siinä missä minua se ei kiinnosta yhtään. ''

Kyllä tämä minun mielestä vaikuttaa seksiltä, (esim. toisen hoitelu käsin), vaikkei olisikaan yhdyntää. Ei tuo nyt kovin aseksuaaliselta vaikuta.

Kommentoin sivusta että aseksuaalisuus ei tarkoita seksin puutetta. Aseksuaali voi harrastaa seksiä vaikka joka päivä jos niin haluaa. Ja osa haluaa ja osa on taas täysin vastaan ajatustakin - ja kaikkea tältä väliltä löytyy myös. Se mitä aseksuaalilla ei ole on seksuaalinen halu/vetovoima toisiin ihmisiin. Siinä se yksinkertaisimmillaan on. Ja seksin harrastamiseenhan ei tuota vetovoimaa tarvitse välttämättä ollenkaan. 

Vierailija
70/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aseksuaalinen parisuhde on unelmani jota en ole koskaan saavuttanut. Ace miesten määrä kun on niin pieni, ja sitten pitäisi vielä muutenkin mätsätä ja rakastua... Ei ole todennäköisyydet tässä mun puolella. Pitäkää siis kiinni jos olette sellaisen suhteen löytäneet <3.

Minkä hlvt takia?

Vierailija
71/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erehtynyt suhteeseen seksuaalinen nepsyn kanssa. Mies johti suhteen alkupuolella nähdäkseni tarkoituksellisesti harhaan tässä asiassa. Ei ole koskaan myöntänyt asiaa vaan edelleenkin väittää, että syy on milloin missäkin hetkellisessä olosuhteessa, vaikka todellisuudessa hän ei ole ihan aidosti halunnut seksiä missään vaiheessa. Ekat puolisen vuotta lähinnä minun mielikseni, sitten väheni koko ajan ja nyt sitä ei ole ollut vuoteen. Olen yrittänyt puhua asiasta, mutta kun toinen ei edes myönnä tosiasioita niin ero on parhaillaan vakavasti harkinnassa. 

Se on håmå. Kaapissa.

Vierailija
72/75 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hlvt takia?

Mitä? Voisitko avata mitä tarkoitat kysymykselläsi? Jos tarkoitat että miksi haluaisin aseksuaalisen parisuhteen, niin siksi että olen aseksuaali mutta hetero eli rakastun miehiin. En sovi "normaalin" miehen kanssa parisuhteeseen, joten toivoisin löytäväni aseksuaalin.

Vierailija
73/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja miehellä on edelleen seksiä.Ollaan oltu yli 30 vuotta yhdessä.Seksi ei ole se tärkein asia suhteessa,mutta jos sitä ei olisi,kärsisin.Olen hyvin seksuaalinen naiseksi vielä yli viisikymppisenä kun en vain monesti halua puhua aiheesta tuntemattomien kanssa koska varsinkin nyt varttuneemalla iällä olen tullut hyvin häveliääksi.

Olen ollut naimisissa yli 30 vuotta ja vaimoni ei koskaan ole ollut erityisen seksuaalinen tai läheisyyttä hakeva. Lasten jälkeen hän jossain vaiheessa lopetti seksin yksipuolisesti, joka johti siihen, että minulla oli muita suhteita nuorempien naisten kanssa. Kerroin hänelle yhdestä pidemmästä suhteessa ja menimme terapiaan, jonka jälkeen asiat paranivat joksikin ajaksi kunnes homma taas valui seksittömyyteen. Sanoin vaimolleni, että tämä ei minulle käy ja minulla on seksiä joko kotona tai muualla, hän saa valita. Nyt minulla on seksiä muualla kivan, nuoremman eronneen naisen kanssa. Tapaamme yleensä hänen lapsettomilla viikoilla ja järjestely sopii molemmille. 

Vierailija
74/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä en ole lainkaan aseksuaali ja mies on aseksuaalisella spektrumilla, olettaisin (hän ei näistä termeistä perusta) koska hänellä ei ole libidossa tai romanttisissa tunteissa mitään alentumaa tai erikoista, mutta hän ei vain ole kiinnostunut tekemään mitään kun fyysistä halua ilmenee. 

Mielestäni se, ettemme ole koskaan olleet yhdynnässä eikä siihen ole suunnitelmia näillä näkymin (yhdessä asuttu useampi vuosi) ja että näitä jommallekummalle mieluisia seksuaalisia toimintoja on 2-4 kertaa vuodessa ei kyllä ole ihan tavallisen seksuaalista. Ja onpa mennyt kokonainen kalenterivuosikin niin, ettei ollut ns. mitään. 

En usko, että tavanomainen mies tai nainen olisi tällaiseen tahtiin tai "seksityyppiin" tyytyväinen? 

Se taas lienee ei niinkään kummallista, jos pariskunta ei harrasta perus PiV-menoa, onhan samaa sukupuolta olevia parejakin tai pareja joissa tuo kyseinen toiminta ei syystä tai toisesta onnistuisi, mutta seksi voi silti olla vahvasti läsnä aiheena ja toimintana. 

Ja jommankumman tahtomatta seksittömät liitot taas ihan eri asia myöskin. Todella kurjaa varmasti jos toinen ei halua tai on koko ajan innoton, mutta syystä tai toisesta väittää että haluaa ja kaikki on ok. 

Itse varmaan aiheutin tällaista stressiä ex-kumppanille, koska vaikka yritin kovasti suorittaa tiettyjä asioita niin plörinäksihän se meni. 

En tehnyt sitä ilkeyttäni, mutta menimme ihan teineinä yhteen, enkä osannut sanoittaa asiaani kunnolla -etenkin kun ex meni niin voimakkaisiin tunnetiloihin jos sanoin, että seksi ei tunnu minulle oikein miltään henkisesti paitsi ehkä pahalta ja että ainakaan ne hänelle tärkeät asiat eivät ole minulle kivoja. Asiaa vaikeutti suuresti, että hän koki sen hyökkäyksenä itseään ja haluttavuuttaan kohtaan, vaikka hänessä ei suinkaan ollut sellaista vikaa, päinvastoin. 

Joku kuvaili aiemmin ketjussa miten seksi on kiehtovaa aiheena tai tarkastelun kohteena, mutta jos minä olen osallisena siinä ja teen jotain niin ehh... Ei kiitos. 

(Plus tietenkin minulla myös traumatausta eli en joitain asioita voi enkä halua tehdä). 

Itselläni ei ole mitään lääkitys -tai hormonivalmistehistoriaa myöskään mikä selittäisi. Kaikki toimii ihan normaalisti fyysisesti ja olen tosiaan hyvässä kunnossa. Henkinen puoli on se missä koen seksin hyvin eri tavalla kuin "kuuluisi". 

-ap 

Vierailija
75/75 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseksuaalinen suhde on yhtä kuin kaverisuhde. Eihän se olisi edes pettämistä, jos jompikumpi hakisi seksiä muualta. 

Halailut ym. läheisyys ei tee siitä parisuhdetta. Kai saatte halata muitakin ja käydä vaikka hieronnassa, joka on hyvin fyysistä läheisyyttä ilman seksiä. 

Ja onko hormonaalinen tasapaino kunnossa, jos ei koskaan tee seksiä mieli?

"Aseksuaalinen suhde on yhtä kuin kaverisuhde. Eihän se olisi edes pettämistä, jos jompikumpi hakisi seksiä muualta."

Voi kun se olisikin noin yksinkertaista. Yleisintä taitaa kuitenkin olla että jos halut ei kohtaa niin se aseksuaalinen osapuoli on silti sitä mieltä, että puolisolla ei saa olla seksiä myöskään kenenkään muun kanssa. Minä olen monesti ehdottanut miehelle suhteen avaamista koska rakkautta kuitenkin on (ja yhteinen talo jne) mutta seurauksena on aina hänen taholtaan primitiivireaktio ja massiivinen riita.

Tuo on todella erikoista ja olisi mukava selvittää mitä tällaisen ihmisen päässä liikkuu. Äitinsä kanssako hän luulee asuvansa?