Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

erityisäitiysvapaa + hoitotyö?

07.05.2007 |

Eli onko kukaan jäänyt erityisäitiys vapaalla hoitoalan työstä, itse työskentelen 3 vuorotyössä, ja meillä on kaksi hoitajaa aina vuorossa, asiakkaat on osa raskaita ja hankalia siirreltäviä. joita siis joutuu siirtämään 4-6 kertaa vuorossa,osa on myös erittäin aggressiivisia. saattaa lyödä hoitajaa täysillä vatsaaan jne vastustellessaan hoitotoimenpiteitä.

onkohan tälläisessä tilanteessa mahdollisuutta erityiäitiysvapaaseen? onko kenelläkään tietoa tai kokemusta.

Itseä' kyllä hirvittää työskennellä vatsani kanssa moisessa paikassa, firma on pieni ja siirtoa toiseen tehtävään ei oikeen voida ajatella.

kiitos jos joku viitsisi kertoa omaa kokemusta asiasta =)

tearangel

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessani toimin fysioterapeuttina ja työni oli fyysisesti raskasta ja haastavaa. Tuolloin kysyin tästä erityisäitiyslomasta. Se on kuitenkin tarkoitettu sellaisille odottajille joilla on muunlaisia riskitekijöitä, kuten maalarit yms. Minä itse jäin hyvissä ajoin sairaslomalle, oiskohan ollu viikoilla 26. Kun jää sairaslomalle raskauden vuoksi niin Kela maksaa sairaspäivärahaa saman verran kuin äitiyspäivärahaa, joten sillä ei niinkään ole merkitystä millä " nimikkeellä" on " lomalla" .

Jos työnantajasi ei pysty järjestämään kevyempiä töitä niin hakeudu sairaslomalle. Minulle lääkäri ehdotti parin viikon s.lomaa, mutta sanoin että ei se tilannetta mitenkään helpota! Kahden viikon päästä mahani on entistä isomp ja työskentely entistä vaikeampaai! Ihmeellinen logiikka lääkärillä...

Vanttu rv 38+6

Vierailija
2/5 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksia: Itsekin työskentelen hoitoalalla ja meilläkin on " vaara" , et asiakkaat lyö, huitoo, potkii. Lisäksi ovat raskaita nosteltavia ja paljon apua tarvitsevia. Kun odotin esikoista, selvitin myös mahdollisuutta erityisäitiysvapaaseen, mutta se on todellakin tarkoitettu henkilöille, jotka altistuvat työssään säteilylle, liuottimille jne. Omalla kohdallani kävi niin, et jäin sairauslomalle rv 22, kun alkoi tulla supistuksia ja olin äitiysoman alkuun asti. Oma työterveyslääkäri kirjoitti heti sairauslomaa äippälomaan asti, koska eihän se tilanne helpottuisi muutaman viikon lomalla. Tsemppiä sulle!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin asiaa ajattelin, eli siis täytyy turvautua siihen sairaslomaan kun ei uskalla mennä enään töihin. Miellä se lyöminen, huitominen ja potkiminen on joka päiväistä joten joka vuorossa paitsi yö siihen törmää. t

nyt kuitenkin vielä vähäiset viikot joten jaksettava on vielä töissä.

;I

tearangel 5+ jotain

Vierailija
4/5 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin tota ko. asiaa taannoin ja totesin, ettei se juurikaan kannata, koska se on loppupäästä pois, jos jäät aiemmin. ennemmin kannattaa jäädä saikulle, kuten joku muu totesi. Sitä saa suhteellisen helposti.

Meillä on sen verran joustavaa työpaikalla, että olen saanut lopetttaa valvomiset kokonaan kun yrjösin kaaressa ennen töihin menoa...kannattaa ainakin kysyä. Jos ei muuta niin työterveyden kautta tai sitten nauvolalääkäriltä tms. saa todistuksen, ettei esim. öitä tartte tehdä ja se ainakin helpotti mua. Tosin olen päättänyt, etät jos yhtään tuntuu siltä, jään herk' sti pois. Lapsi se tärkein on ja oma jaksaminen.....

Katarina 17+2

Vierailija
5/5 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiukkis lääkäri. Meillä suurin uhka agressiiviset nuoret ja lapset (työskentelen siis lastensuojelussa). Ja en päässyt saikulle vain siksi että lkoi töissä pelottamaan. kaksi tilannetta oli sellaiset että olisi voinut käydä pahasti. Ekalla kerralla teini poika potkaisi rajoittamis tilanteessa vatsaan pari kertaa ja toisessa humalassa oleva tyttö tönäisi selkä edellä seinään. Pelottavinta oli kuitenkin kun eräs poika seikkaperäisesti kuvaili kuinka on potkinut äitinsä vatsasta vauvan pihalle ja lupasi minulle saman käsittelyn. Vointini oli kuitenkin ihan ok lukuun ottamatta suppareita joten ei herunut saikkua vaikka tällaisia riskejä oli töissä. Yöt sain kyllä lopettaa puolessa välissä raskautta. Parempaa onnea muille vaikeissa olosuhteissa työskenteleville ja neuvona että kannattaa valitella jos jotain vaivaa noiden pelkojen lisäksi että varamasti saikkua saa.