Miniän perhe päättää kaikkien lasten ruokailusäännöt
Miniä ja poika kasvattaavat lapsia ns. vapaalla kasvatuksella ja tämä näkyy ruokapöydässä täällä mummilassa. Antavat jälkiruokaa, vaikka pääruokaa ei ole syöty. Ei ole karkkipäivää, vaikka joka ruuan jälkeen saa makean.
Omalla tyttärellä selvät säännöt, jos ei syödä lautasta tyhjäksi tai äidin määräämää annosta, mistään jälkiruuista on turha haaveilla. He myös pysyvät tässä ja välillä tulee itkua ja huutoa. Heillä on karkkipäivä, makeisia vain silloin.
Nyt on tullut vaikeita tilanteita kun pääsiäispöydässä miniän ja pojan lapset saavat syödä kaikkea. Tyttären pojalle ei ruoka maistunut, niin eipä maistunut makeatkaan. Poika pisti ison esityksen päälle: miksi nuo toiset sitten saa ja minä en. Tytärkin alkoi suuttua, miniä itkeä ja lähtivät pois.
Mikä neuvoksi, etenkin jos muita mummeja täällä?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen on sinun poikasi perhe, poikasi perheen säännöt
Nämä poikani perheen säännöt ovat niin erilaiset ja tyttäreni lapsille epäreilut, ettei näin voi enää jatkaa. Jo etukäteen on paha mieli kun kutsun heitä syömään, mistä tällä kertaa huudetaan. Miniä ei halua tiukentaa sääntöjään ja oma tyttäreni on kasvatuksen ammattilainen, joten hänelläkin tiukoille säännöille perustelut olemassa.
Talossa talon tavalla. Teette omat mummolasäännöt ja noudatatte niitä kummankin jälkikasvun osalta
Ei tyttären mieskään polta tupakkaa meidän tontilla, vaikka mieli tekisi. Olen kieltänyt sen ja siitä ei neuvotella. Talossa eletään talon säännöillä, eikä niistäkään neuvotella.
Mieti jos sinut pakotettaisiin syömään tietyn kokoinen annos. Sehän on kidutusta. Tuolla tavalla kasvatetaan tulevia syömähäiriöisiä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos sinut pakotettaisiin syömään tietyn kokoinen annos. Sehän on kidutusta. Tuolla tavalla kasvatetaan tulevia syömähäiriöisiä aikuisia.
Jep
Ro ska väe llä on tapansa, jotka yrittävät tuoda mukanaan sivistyneisiin koteihin, joissa on kunnon tavat ja säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei syödä lautasta tyhjäksi tai äidin määräämää annosta, mistään jälkiruuista on turha haaveilla.
Terveellinen suhtautuminen ruokaan opitaan näköjään tyttäresi kodissa?? Herra Isä, tuohan on julmuutta.Ei ole julmuutta, vaan ihan päiväkodissa tehdään näin ja tytär on siellä töissä ollut jo pitkään. Osaa kyllä lapsia kasvattaa.
Näin ei kyllä tehdä ainakaan kaikissa päiväkodeissa. Olen erityisopettaja ja työskennellyt noin kymmenessä päiväkodissa Helsingissä opiskelujeni aikaan. Ja vuoden valmistuttuakin. Missään en ole pakottanut lasta syömään lautasta tyhjäksi enkä nähnyt muidenkaan tekevän niin. Jos lapset ovat syöneet edes vähän niin jälkiruokaa ovat saaneet. Useimmiten sitä ei edes ole. Kaikkea kehoitetaan maistelemaan mutta ei ole pakko. Minun itsenikään ei ollut pakko syödä lapsena mitään mutta terve olin ja lähes kaikkiruokainen. En syö nyt aikuisenekaan kaikkea. En viitsi laittaa tähän mitä en syö, koska siitä alkaa sitten uudet riidan aiheet ketjussa.
Energiajuoma ja karamelli tiellä pitää.
T:Minna
Sun tyttären perheen tiukkuus ruokailuissa kuulostaa sairaalta. Ja se, ettei kylässä voi tyttäresi joustaa, on tyhmää.
Jos pojan lapset on normaslipainoisia, niin voivat hyvin jatkaa samalla linjalla. Itsekin syön aikuisena usein jälkkärin ennen ruokaa, jos on verensokerit alhaalla.
Tyttäresi lapsi on vaarassa sairastua johonkin syömishäiriöön tolla menolla.
Meillä ei päiväkodissa saanut ysärillä edes näkkäriä, jos ei syönyt ruokaa. Minä söin yleensä hyvin, mutta yhtä jotain ruokaa en kerran saanut alas. Kaveri sai puhuttua meille sitten PUOLIKKAAT näkkärit per tyttö. Sillä mentiin tyyliin koko pv ja illalla oli kotona kiljuva nälkä. Oliko ihan tervettä menoa pk:ssa? Ei ollut ja tuo nälässä pito ei auttanut mitään, paitsi laittoi illalla kotona ahmimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vam ma isuutesi julkituominen on ihailtavaa. Et häpeä tunnustaa olevasi idi oo tti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä joku provo.. Eikai kukaan anna lapsen syödä makeaa jos ei ruokaakan syö 🤔
Aloittajana ihmettelen myös näitä vastauksia. Ei meillä koskaan annettu jälkiruokaa jos kunnon ruokaa ei syönyt, ei silloin jaksa makeaakaan. Ja sama sääntö ollut aina myös tyttäreni perheessä. Miniä tuntuu vetävän jotain ihan omaa linjaansa, joka on minulle todella outoa ja mielestäni myös vahingollinen. Lapset saivat myös ihan pieninä päättää etteivät juo maitoa. Meillä ja tyttärellä ei pöydästä nousta, ennen kuin väh. yksi maitolasillinen on juotu kalssiumin takia.
Minä olen en ole omaa lasta pakottanut syömään koko lautasta tyhjäksi, mutta puolet suunnilleen pitää ainakin syödä jotta saa jälkiruokaa. Jos ei syö kun lusikallisen ruokaa ni ei tuu jälkkäriäkään. Tämä sen takia, että eihän se lapsi söis ikinä kunnon ruokaa, jos heti saa jälkkäriä kun ruoka ei maistu.
Ei provoon pitäisi vastata, mutta:
Jälkituoka kaivetaan esille vasta kun kaikki ovat lopettaneet pääruuan. Jota saa syödä sen verran kuin haluaa (tai ei halua). Ite saa ottaa. Pöydässä jutellaan, myös lapsille. Ruokailun pitää olla hauska hetki.
Jos lapsi on jäänyt nälkäiseksi, voi tunnin parin päästä kysyä, haluaisiko hän ruisleivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä joku provo.. Eikai kukaan anna lapsen syödä makeaa jos ei ruokaakan syö 🤔
Aloittajana ihmettelen myös näitä vastauksia. Ei meillä koskaan annettu jälkiruokaa jos kunnon ruokaa ei syönyt, ei silloin jaksa makeaakaan. Ja sama sääntö ollut aina myös tyttäreni perheessä. Miniä tuntuu vetävän jotain ihan omaa linjaansa, joka on minulle todella outoa ja mielestäni myös vahingollinen. Lapset saivat myös ihan pieninä päättää etteivät juo maitoa. Meillä ja tyttärellä ei pöydästä nousta, ennen kuin väh. yksi maitolasillinen on juotu kalssiumin takia.
Provohan tämä on, mutta vastaan kuitenkin.
Tyttäresi ole mikään kasvatusalan ammattilainen, puoskari hän on (jos nyt ylipäätään ap:lla on lapsia).
Tuo Valion valistus maitotuotteiden erinomaisuudesta jäi jo 20 vuotta sitten historiaan.
Kalsiumin lähteitä: esim appelsiini, lohi, kananmunat, tofu, kaurahiutaleet, parsa- ja kukkakaali.
Kalsiumia voi syödä tabletteina, jos maito ei maistu.
Osa on myös maidolle tietämättään allergisia ja se ei sen vuoksi maistu (keho kertoo), muttei osaa kertoa oikeaa syytä.
Eli ap ihannoi pakkosyöttämistä ja pakkojuottamista?
Tervetuloa syömishäiriö.
T. Maitoallergikko, jolta ko asia löytyi 25-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vam ma isuutesi julkituominen on ihailtavaa. Et häpeä tunnustaa olevasi idi oo tti.
Miksi vammaisuutta pitää hävetä? Oletko ennakkoluuloinen erilaisuutta kohtaan? Mitäpä, jos lapsellasi olisi downin oireyhtymä? Häpeäisitkö häntäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä poikani perheen säännöt ovat niin erilaiset ja tyttäreni lapsille epäreilut, ettei näin voi enää jatkaa. Jo etukäteen on paha mieli kun kutsun heitä syömään, mistä tällä kertaa huudetaan. Miniä ei halua tiukentaa sääntöjään ja oma tyttäreni on kasvatuksen ammattilainen, joten hänelläkin tiukoille säännöille perustelut olemassa.
Tuollaisia sääntöjä ei ole ainakaan kaikilla kasvatuksen ammattilaisilla. Minulla on kolmenkymmenen vuoden kokemus. Valtava määrä työtovereitakin ehtinyt siinä tavata ja tutustua heidän sääntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan näin.
Tässä kohtaa olisi ollut myös suotavaa, että isoisä olisi ottanut tilanteen haltuun.
Meillä isoisällä oli tapana kyseisissä tilanteissa kaivaa meisseli housustaan ja pyyhkäistä sillä kaikki kipot ja lupit huuthelevettiin siitä pöydältä.
Yleensä jo tässä vaiheessa miniä olisi sen verran kiihottunut, että ottanut siitä paikasta eron siitä vi#un lapasesta ja kosinut appiukkoa...tai antanut nyt ainakin persettä heti siinä keittiöon lattialla.
Poikaansa isoisä nimitteli impotentiksi ja vätykseksi ja veti sitä turpaan ja perseeseen.
Anoppi työnsi piirakkapulikkaa haivevaan värkkiinsä ja lauloi virsiä Pääsiäisen kunniaksi.
Lopulta tehtiin kaikkien kesken sovinto ja sen vahvistuksena ja eleenä jokainen vuorollaan paskansi jääkaappiin.
Miehet on sikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi maitosääntö sai mut aikoinaan oksentamaan lautaselle koulussa.
T. Inhoan vieläkin maitoa.
Sama täällä mutta piimä menee alas! Ja toi, että lautanen tyhjäksi, ensinnäkin kuka mättää sen ruoan siihen ja minkä määrän?
Voiko lapsi itse päättää miten paljon syö?
Omani saivat syödä minkä jaksoivat mutta jos ei maistunut, niin ei makeaakaan eli jälkkäriä saanut. Ei mitään ruokailu/vatsa/oksennusongelmia nyt heillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia sääntöjä ei ole ainakaan kaikilla kasvatuksen ammattilaisilla. Minulla on kolmenkymmenen vuoden kokemus. Valtava määrä työtovereitakin ehtinyt siinä tavata ja tutustua heidän sääntöihin.
Kireä pipo tietää ikävyyksiä.
Mun lapseni oli pieni ja laiha ja nirso, mutta ongelma se oli ainoastaan silloin kun oltiin isovanhemmilla, kun sisarusten isommat ja ns. hyvinkäyttäytyvät lapset olivat paikalla. Syömään painostaminen on ihan hirveätä.
Nyt hän on normaalisti käyttäytyvä ja normaalisti syövä lähes aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi pakkosyöttäminen ei ole ammattilaisen touhua. Välillä ruoka ei maistu mutta on julmaa, jos ei saa juhlapöydässä herkkua.
Aikuinen lappaa ruokaa lautaselle ja lapsen on pakko syödä lautanen tyhjäksi. Tuolla luodaan lihavia lapsia ja syömishäiriöitä.
T. Mummu
Taitaa tämä tytär olla ihan ap harha, tai jos tämä juttu on totta niin tyttären ammatti ei lähihoitajaa kummempi ole.