On epäreilua, että metsänomistaja saa aiheuttaa naapureille pysyvät kiinteistöjen arvon alentumiset avohakkuilla
Kommentit (43)
Olen metsänomistaja. Yleensä teen avohakkuita tai alaharvennuksia, koska normaalista "tasaikäismetsätaloudesta" saa huomattavasti paremman tuoton kuin ns. jatkuvasta kasvatuksesta.
Hakkuu ei vaadi Suomessa lupaa, vaan hoituu ilmoitusmenettelyllä. Rakennuslupa on sitä vastoin nimensä mukaisesti lupa, joka aina vaatii myös naapurin kuulemisen. Naapurin kanta voi vaikuttaa lupaharkintaan, joskin harvermmin sillä on kovin suurta merkitystä.
Hakkuuilmoituksesta ei nykyisin mene mitään tietoa naapurikiinteistöille. Ehkä tiedonanto olisi hyvä uudistus, kunhan siinä ei luotaisi sellaista kuvaa, että naapureilla olisi jotain sananvaltaa hakkuuaikaan tai -tapaan. Kyllä minä olisin valmis harkitsemaan hakkuuta, jos naapurit yhdessä maksaisivat minulle menetettyä tuloa vastaavan korvauksen. Kyseeseen voisi tulla esim. 10 vuoden määräaikainen suojelu.
Puista tehdään Sinulle hammastahnaa, hajuvettä, maalia, jugurttia, jäätelöä yms.
Miksi joku ulkopaikkakuntalainen metsänomistaja nauttii etuoikeuksia?