Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly

Vierailija
05.04.2026 |

Käytätkö tekoälyä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tekoäly siellä ongelma.

Vierailija
2/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun aikuinen huutaisi äitii tuu auttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin kyse on siitä, että ihminen toimii kuin päällikkö, joka delegoi rutiininomaiset ja aikaa vievät tehtävät assistentille, jotta voi itse keskittyä olennaiseen, luovaan ajatteluun ja päätöksentekoon. Kyse ei ole avuttomuudesta, vaan tehokkaasta ajankäytöstä ja työskentelyn optimoinnista.

Vierailija
4/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin kyse on siitä, että ihminen toimii kuin päällikkö, joka delegoi rutiininomaiset ja aikaa vievät tehtävät assistentille, jotta voi itse keskittyä olennaiseen, luovaan ajatteluun ja päätöksentekoon. Kyse ei ole avuttomuudesta, vaan tehokkaasta ajankäytöstä ja työskentelyn optimoinnista.

Koitas keksiä vastaus ihan itse.

Vierailija
5/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli juuri noin viisikymmentä sivua käsintehtyjä muistiinpanoja, muutamassa minuutissa tekoäly oli siistinyt mun muistiinpanot ja tehnyt selkeitä kaavioita ja taulukoita piirtämistäni asioista.

Vierailija
6/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan itse ajattelu on se pointti, siksi delegoin rutiinit ja turhan näpertelyn tekoälylle, jotta voin keskittyä siihen paremmin.

Vierailija
7/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että osaa käyttää apuvälineitä, on merkki fiksuudesta, ei tyhmyydestä. Aivan kuten Google korvasi pitkälti tietosanakirjat, tekoäly on vain seuraava askel tiedon hyödyntämisessä.

Vierailija
8/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka suunnittelen matkaa, voin syöttää budjetin tekoälylle, kertoa millaisista asioista pidän ja mahdollisen erikoisruokavalion, ja pyytää siltä ehdotuksia sekä alustavan matkasuunnitelman, hotellisuosituksia, ravinolasuosituksia ja vinkkejä ajankohtaisiin tapahtumiin. Sen jälkeen voin itse syventyä niihin vaihtoehtoihin ja tehdä lopulliset päätökset. Mikä järki olisi tehdä kaikki alusta asti itse ja kahlata läpi kymmeniä nettisivuja, kun voin käyttää aikani olennaiseen?

Vierailija
9/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on riittävästi älyä omasta takaa.

Vierailija
10/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan älykäs ihminen käyttää tekoälyä, koska ymmärtää ajan ja tiedon arvon. Älykkyys ei ole sitä, että tekee kaiken itse, vaan sitä, että tietää, miten saa parhaat tulokset mahdollisimman tehokkaasti. Ihminen, joka kieltäytyy käyttämästä tehokkaita työkaluja, ei ole sen fiksumpi vaan usein vain tehottomampi. Oikein käytettynä tekoäly ei korvaa ajattelua vaan se vahvistaa sitä. Se auttaa jäsentämään tietoa, tuo uusia näkökulmia ja nopeuttaa tiedonhakua, jolloin oma ajattelu voi keskittyä olennaiseen kuten arviointiin, luovuuteen ja päätöksentekoon. Lisäksi se aika, joka säästyy, voidaan käyttää oman älyn kehittämiseen kuten opiskeluun, uusien taitojen oppimiseen ja syvempään ymmärtämiseen.

Vierailija
11/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan älykäs ihminen käyttää tekoälyä, koska ymmärtää ajan ja tiedon arvon. Älykkyys ei ole sitä, että tekee kaiken itse, vaan sitä, että tietää, miten saa parhaat tulokset mahdollisimman tehokkaasti. Ihminen, joka kieltäytyy käyttämästä tehokkaita työkaluja, ei ole sen fiksumpi vaan usein vain tehottomampi. Oikein käytettynä tekoäly ei korvaa ajattelua vaan se vahvistaa sitä. Se auttaa jäsentämään tietoa, tuo uusia näkökulmia ja nopeuttaa tiedonhakua, jolloin oma ajattelu voi keskittyä olennaiseen kuten arviointiin, luovuuteen ja päätöksentekoon. Lisäksi se aika, joka säästyy, voidaan käyttää oman älyn kehittämiseen kuten opiskeluun, uusien taitojen oppimiseen ja syvempään ymmärtämiseen.

Kuulostat modernilta hihhulilta.

Vierailija
12/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
13/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi on kasa höyryävää hevonpaskaa ja sinä tiedät sen itsekin. Tekoäly nimenomaan korvaa sinun ajattelusi koska sinä et tee sitä ajatustyötä vaan korvaat sen tekoälyllä.

Vierailija
14/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska matkan suunnittelu ja eri vaihtoehtojen pohtiminen ja aikataulutus on "part of fun", miksi ulkoistaisin tämän tekoälylle.

Suurin osa ihmisistä ei kaipaa "luovaa aikaa" tai "keskittyä päätöksentekoon"

Vierailija
15/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet sinua huomattavasti älykkäämmätkin tahot käyttävät tekoälyä hyväkseen, esim lääketiede:

Monet lääketieteen alat hyödyntävät tekoälyä jo nyt – nimenomaan siksi, että se auttaa lääkäreitä tekemään parempia ja nopeampia päätöksiä. Tässä keskeisiä esimerkkejä:

1. Radiologia (kuvantaminen)
– Tekoäly analysoi röntgen-, CT- ja MRI-kuvia
– Auttaa havaitsemaan kasvaimia, murtumia ja muita poikkeavuuksia
– Voi löytää pieniä muutoksia, joita ihmissilmä ei heti huomaa

2. Syöpätaudit (onkologia)
– Auttaa syövän varhaisessa diagnosoinnissa
– Ehdottaa yksilöllisiä hoitovaihtoehtoja potilaan datan perusteella
– Ennustaa hoitovastetta

3. Patologia
– Analysoi kudosnäytteitä mikroskooppikuvista
– Nopeuttaa diagnoosien tekemistä ja vähentää virheitä

4. Kardiologia (sydänsairaudet)
– Tulkkaa EKG:tä ja muita sydändatoja
– Ennustaa sydänkohtauksen riskiä
– Auttaa seuraamaan potilaan tilaa jatkuvasti

5. Neurologia
– Käytetään esim. Alzheimerin tauti ja aivohalvausten tunnistamisessa
– Auttaa analysoimaan aivokuvia ja oireita

6. Lääketutkimus ja lääkekehitys
– Nopeuttaa uusien lääkkeiden löytämistä
– Analysoi valtavia määriä tutkimusdataa
– Voi lyhentää kehitysaikaa vuosilla

7. Perusterveydenhuolto
– Chatbotit ja digipalvelut arvioivat oireita
– Auttaa lääkäreitä kirjaamisessa ja potilastietojen analysoinnissa

Vierailija
16/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden puolesta joskus copilotia helpottamaan asioita. Se on matemaattisissa pulmissa sekä avustavien käännöstekstien kanssa ihan ok, kunhan promptaa kunnolla esim. terminologian tai käytettävät lähdemateriaalit. 

Mutta tarkastan aina vielä erikseen tekoälyn tuotokset, se on apuväline, ei se tee mun töitäni. 

Vierailija
17/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet sinua huomattavasti älykkäämmätkin tahot käyttävät tekoälyä hyväkseen, esim lääketiede:

Monet lääketieteen alat hyödyntävät tekoälyä jo nyt – nimenomaan siksi, että se auttaa lääkäreitä tekemään parempia ja nopeampia päätöksiä. Tässä keskeisiä esimerkkejä:

1. Radiologia (kuvantaminen)
– Tekoäly analysoi röntgen-, CT- ja MRI-kuvia
– Auttaa havaitsemaan kasvaimia, murtumia ja muita poikkeavuuksia
– Voi löytää pieniä muutoksia, joita ihmissilmä ei heti huomaa

2. Syöpätaudit (onkologia)
– Auttaa syövän varhaisessa diagnosoinnissa
– Ehdottaa yksilöllisiä hoitovaihtoehtoja potilaan datan perusteella
– Ennustaa hoitovastetta

3. Patologia
– Analysoi kudosnäytteitä mikroskooppikuvista
– Nopeuttaa diagnoosien tekemistä ja vähentää virheitä

4. Kardiologia (sydänsairaudet)
– Tulkkaa EKG:tä ja muita sydändatoja
– Ennustaa sydänkohtauksen riskiä
– Auttaa seuraamaan potilaan tilaa jatkuvasti

5. Neurologia
– Käytetään esim. Alzheimerin tauti ja aivohalvausten tunnistamisessa
– Auttaa analysoimaan aivokuvia ja oireita

6. Lääketutkimus ja lääkekehitys
– Nopeuttaa uusien lääkkeiden löytämistä
– Analysoi valtavia määriä tutkimusdataa
– Voi lyhentää kehitysaikaa vuosilla

7. Perusterveydenhuolto
– Chatbotit ja digipalvelut arvioivat oireita
– Auttaa lääkäreitä kirjaamisessa ja potilastietojen analysoinnissa

No kokonainen tieteenala lieneekin vähän eri asia kuin mun vaatimaton arkielämäni.

Vierailija
18/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edellinen kommentoija pystyi vastaamaan tuohon tekstiseinään mutta minä en? Kommenttini oli täysin asiallinen. Tässä tämä tekoäly nähdään käytännössä, ei mitään järkeä eikä mikään toimi oikein.

Vierailija
19/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi on kasa höyryävää hevonpaskaa ja sinä tiedät sen itsekin. Tekoäly nimenomaan korvaa sinun ajattelusi koska sinä et tee sitä ajatustyötä vaan korvaat sen tekoälyllä.

Tekoäly ei korvaa ajattelua, ellei ihminen itse niin päätä tehdä. Se on työkalu, joka nopeuttaa tiedon käsittelyä. Verrattavissa esim:

-Navigaattori ei korvannut ihmisen suuntavaistoa vaan se auttaa pääsemään perille tehokkaammin.
-Tekstinkäsittelyn oikoluku ei korvaa kielitaitoa se auttaa hiomaan lopputuloksen paremmaksi.
-Excel ei korvaa ymmärrystä numeroista vaan se auttaa käsittelemään niitä nopeammin.
-Hakukoneet eivät tee ihmisestä tyhmää vaan ne tekevät tiedon käytöstä tehokkaampaa.
-Kirjat eivät korvaa ajattelua vaan ne laajentavat sitä.

Vierailija
20/26 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekoäly ei korvaa ajattelua, ellei ihminen itse niin päätä tehdä. Se on työkalu, joka nopeuttaa tiedon käsittelyä. Verrattavissa esim:

-Navigaattori ei korvannut ihmisen suuntavaistoa vaan se auttaa pääsemään perille tehokkaammin.
-Tekstinkäsittelyn oikoluku ei korvaa kielitaitoa se auttaa hiomaan lopputuloksen paremmaksi.
-Excel ei korvaa ymmärrystä numeroista vaan se auttaa käsittelemään niitä nopeammin.
-Hakukoneet eivät tee ihmisestä tyhmää vaan ne tekevät tiedon käytöstä tehokkaampaa.
-Kirjat eivät korvaa ajattelua vaan ne laajentavat sitä."

Korvaa. Hevonpaskasi ei uppoa minuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan