Synnytys nelikymppisenä, kokemuksia
Kaipaisin synnytyskokemuksia YLI 40-vuotiaana alakautta synnyttäneiltä?
Erityisen arvokkaita olisivat esikoisensa yli 40-vuotiaana synnyttäneiden kokemukset.
Myös pituus, paino ja lantion malli kiinnostaisivat. Myöskin vauvan mitoilla toki vaikutusta.
Itse olen lyhyehkö ja tasapaksu eli lantio enemmänkin kapea kuin leveä. Sisareni eivät ole pystyneet synnyttämään alakautta, koska paikat eivät auenneet riittävästi. Molempien synnytykset siis päätyivät hätäsektioon.
Pelkään siis synnytystä kuin ruttoa, mutta sektiota melkein vielä enemmän kuin alakautta tapahtuvaa. En ole synnytyspelostani kertonut neuvolassa, sanonut sen vaan jännittävän jo ikänikin puolesta. Vauvan terveys toki ensisijainen, jonka vuoksi olen miettinyt pyytäisinko suunniteltua sektiota. Mitä jos minunkin vauvani synnytyksessä paikat eivät avaudu riittävästi eli vauva ei mahdu ulos ja hätäsektioon ei ehditä ajoissa. Kamala ajatellakin.
Terv. Esikoistaan odottava synnytyspelkoinen nelikymppinen
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Rohkeasti vaan synnyttämään! Nykyään saa ikävän usein lukea synnytystä demonisoivia pelottelukirjoituksia. Valtaosa synnytyksistä sujuu kuten pitää, ja valtaosa äideistä toipuu hyvin. Mielestäni on katalaa pelotella ensikertalaisia, jos oma kokemus on ollut huono. Valtaosalla ei ole.
Höpsis, valtaosa naisista r aiskataan ja silvotaan sairaalassa. Osa enemmän osa vähemmän. Isolle osalle jää pysyviä vammoja ja traumoja, mitä ei hoideta. Nimenomaan vain pieni osa saa synnyttää ilman mitään tällaista, mutta pidätte näitä normaaleina synnytykseen kuuluvina asioina. Vähän niinkuin sanoisi että r aiskatuksi ja pahoinpidellyksi tuleminen nyt vaan kuuluvat elämään. Lisäksi vauva saatetaan erottaa sairaalassa äidistään ja muut naiset sitten pumppaavat tämän täyteen jonkun toisen naisen maitoja ja sylittelevät tätä. Tuo kaikki on äärimmäistä äitiysväkivaltaa ja misogyniaa. Ei kuulu synnytykseen millään tasolla.
Sain lapset 22- ja 40-vuotiaana. Olen suht hoikka ja kapealanteinen. Muuta eroa ei ollut kuin että jälkimmäisellä kerralla sattui enemmän mutten usko sen johtuvan iästä. Otin sitten kivunlievityksen kun en enää kestänyt ja se vei kivun täysin pois muttei välttämättä toimi kaikilla. Palautuminen oli 2.kerralla oikeastaan jopa nopeampaa.
Pelkäämäsi skenaario on tosi epätodennäköinen. Sektio on kuitenkin yleensä sekä lapselle että äidille huonompi vaihtoehto. Kyllä ne ammattilaiset tietävät milloin siihen on parempi päätyä. Onnea synnytykseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkeasti vaan synnyttämään! Nykyään saa ikävän usein lukea synnytystä demonisoivia pelottelukirjoituksia. Valtaosa synnytyksistä sujuu kuten pitää, ja valtaosa äideistä toipuu hyvin. Mielestäni on katalaa pelotella ensikertalaisia, jos oma kokemus on ollut huono. Valtaosalla ei ole.
Höpsis, valtaosa naisista r aiskataan ja silvotaan sairaalassa. Osa enemmän osa vähemmän. Isolle osalle jää pysyviä vammoja ja traumoja, mitä ei hoideta. Nimenomaan vain pieni osa saa synnyttää ilman mitään tällaista, mutta pidätte näitä normaaleina synnytykseen kuuluvina asioina. Vähän niinkuin sanoisi että r aiskatuksi ja pahoinpidellyksi tuleminen nyt vaan kuuluvat elämään. Lisäksi vauva saatetaan erottaa sairaalassa äidistään ja muut naiset sitten pumppaavat tämän täyteen jonkun toisen naisen maitoja ja sylittelevät tätä. Tuo kaikki on äärimmäistä äitiysväkivaltaa ja misogyniaa. Ei kuulu synnytykseen millään tasolla.
Otapa lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkini, jos alakautta synnytät:
- tee spinning baby -harjoituksia loppuraskaudessa ja öljyä välilihaa
-opettele oikea, todella voimakas hengitystekniikka, jossa käytät keskivartalon lihaksia "työntämään" vauvaa ulospäin hengityksen aikana
- ponnistettaessa pidä huoli, että asento on sulle mieluinen. Älä hätäänny siitä, että vauvan pää menee edestakaisin. Kyllä se sieltä ulos tulee.
- koeta pärjäillä supistusten kanssa. Ilokaasua vasta sitten, kun et pärjää
- juo synnytyksen aikana samarin-vettä
-etsi itsellesi paras asento. Liiku ja pyörittele lantiota
Ilokaasu? Kyllä se kannattaa ihan epiduraalia pyytää.
Epiduraali poistaa kipua mutta pidentää synnytystä sekä hidastaa toipumista synnytyksestä. Lisäksi kun ei tunne kipua, ei tiedä miten kovaa kuuluu ponnistaa ponnistusvaiheessa, ettei paikat repeä. Kukaan ei ole synnytyskipuun kuollut tässä maailmassa, joten miksi sitä pelätään niin hirveästi?
Bullshit.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapset 22- ja 40-vuotiaana. Olen suht hoikka ja kapealanteinen. Muuta eroa ei ollut kuin että jälkimmäisellä kerralla sattui enemmän mutten usko sen johtuvan iästä. Otin sitten kivunlievityksen kun en enää kestänyt ja se vei kivun täysin pois muttei välttämättä toimi kaikilla. Palautuminen oli 2.kerralla oikeastaan jopa nopeampaa.
Pelkäämäsi skenaario on tosi epätodennäköinen. Sektio on kuitenkin yleensä sekä lapselle että äidille huonompi vaihtoehto. Kyllä ne ammattilaiset tietävät milloin siihen on parempi päätyä. Onnea synnytykseen!
Kiireelliseen- ja hätäsektioon päätyminen on aina huono juttu. Suunniteltu sektio on eri asia, koska siinä ei ole kenelläkään mitään hätää. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Hei! Tsemppiä tulevaan. Itse parin viikon päästä samassa tilanteessa ja saman ikäinen. Taustalla mulla kuitenkin yksi aiempi, joka meni hyvin vaikka olikin tosi pitkä ja kivulias, mutta ei jäänyt traumoja. Toivon että tämä tokakin kerta sujuu hyvin. Älä kuuntele noita epiduraali- ja sektiojankkaajia vaan luota omalla kohdallasi omaan ja hoitavan henkilöstön arvioon. Ota epiduraali, jos itse haluat. Itselläni se ei pidentänyt synnytystä, vaan synnytys oli kestänyt jo tosi kauan ennen kuin pystyin epiduraalin saamaan, en ollut nukkunut kahteen vuorokauteen, joten epiduraalin myötä sain rentouduttua ja nukuttuakin ja loppusynnytys meni hyvin ja nopeasti.