Ei Herra Jumala mua rupes säälittään ihmiset joilla ei ole viilennystä asunnossaan. Kesän 2026 +35 helteet tulossa ja taas saa lukea hikisis
Palleista.
Meillä kesät talvet 22 astetta asunnossa.
Säälin teitä.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minkä merkkistä kiinan ihmettä yrität kaupustella. yksityis henkilöä ei kiinnosta naapurin lämpötila.
-
Säälin sua.
-
Eiköhän kaikille täällä ole yks hailee että säälitkö vai et tai muutenkaan sun elämä. Sori siitä. Koita jaksaa.
Tosi sääliö kommentti sulta taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen viilennyslaite sopii vuokra-asuntoon, jonka yhdestäkään ikkunasta ei saa poistoilmaputkea ulos?
Kysyn ihan tosissani.
Säälittävyyden huippu olet.
Löytyykö jotain perustelujakin kommentillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen viilennyslaite sopii vuokra-asuntoon, jonka yhdestäkään ikkunasta ei saa poistoilmaputkea ulos?
Kysyn ihan tosissani.
Hae apua tuohon sääliöisyyteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn ihan tosissani.
Hae apua tuohon sääliöisyyteesi.
Vaikuttaa siltä, että olet itsekin ilmastoinniton, ja suutuit ap:n aloituksesta, yrittäen derailata koko ketjun tuolla säälispämmilläsi. Harmi, täältä kun olisi voinut saada jopa jotain viilennysvinkkejä.
Minulla ei ole ilmastointia tai ilmalämpöpumppua, ei edes pöytätuuletinta, enkä ole ikinä ollut liian kuumissani +35-asteessakaan. Jos aurinko paahtaa sisälle, silloin kuuluu sulkea verhot ym. siksi aikaa. Ja nukkua viileissä ja ohuissa tekstiileissä yöllä. Jne. Itsellä ei kesäisin tule kuuma kuin ulkona liikkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihana hellekesä 2026
Oli joo. Mut eipä haitannut kun olin töissä. Taukoja sai pitää ja talo tarjosi juomat. Kun helteet hellitti sopivasti niin lähdettiin automatkalle pariksi viikoksi. Kotona oli max. 26 astetta.
Ja kohta lehdet kilpaa kirjoittelevat ohjeita näille kuumissa betonikopeissa kärvistelijöille.
Paksut verhot ikkunoihin, lakanat pakastimeen, märkä t-paita päälle jne.
Miksiköhän näitä ohjeita oikeastaan julkaistaan, kun ainakaan täällä ei ketään se 32 asteen huonelämpötila tunnu haittaavan.
Ei Suomessa tarvitse viilennystä. En ole koskaan kaivannut sitä. 30C on sopiva lämpötila ihmiselle.
Sopiva lämpö on ollut vuodesta 1991, ilman lämpöpumppuja. Suuri hirsitalo suurella takalla poissa keskipäivän paahteelta. Ei sen enempää kikkailua.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta lehdet kilpaa kirjoittelevat ohjeita näille kuumissa betonikopeissa kärvistelijöille.
Paksut verhot ikkunoihin, lakanat pakastimeen, märkä t-paita päälle jne.
Miksiköhän näitä ohjeita oikeastaan julkaistaan, kun ainakaan täällä ei ketään se 32 asteen huonelämpötila tunnu haittaavan.
Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen, ettei haittaisi? Minä olen kärvistellyt jo monta kesää yli 30-asteisessa asunnossa.
Olen jo ostanut kesää varten juomia lisää. Ei tarvi sitten helteellä roudata painavia pulloja, koska itsellä ei ole autoa. Siinäpä vinkki ainakin autottomille, että ostaa sellaisia jo etukäteen, mitä voi, niin säästää itseään hikireissuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana hellekesä 2026
Oli joo. Mut eipä haitannut kun olin töissä. Taukoja sai pitää ja talo tarjosi juomat. Kun helteet hellitti sopivasti niin lähdettiin automatkalle pariksi viikoksi. Kotona oli max. 26 astetta.
Ai sulla on jo kesä -26 ollut?
Jaksat jauhaa tuota koko vuoden. Kai se pitää sinut jotenkin käynnissä. Odotellaan nyt niitä viittä päivää kun viilennystä tarvitsisi ja tule sitten leuhkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit ap tarttua tuumasta toimeen ja ryhtyä lahjoittamaan vähävaraisille ilmalämpöpumppuja, jos niin säälittää ja huolettaa muiden puolesta. 😉
Joka vuosi on mahdollista säästää mutta ei käy. Kerää vaikka pulloja.
Uutena ilppi on hyvä. Mutta entä sitten kun homehtuu? Se on yleistä.
Ellei ole ilppiä, niin hommatkaa niitä vihreitä kevytpeitteitä päivän ajalle ulos auringonpuoleisten ikkunoiden eteen, lisäksi verhot kiinni ja sulkekaa ikkunat ettei kuumaa ilmaa tule sisään.
Vierailija kirjoitti:
Ellei ole ilppiä, niin hommatkaa niitä vihreitä kevytpeitteitä päivän ajalle ulos auringonpuoleisten ikkunoiden eteen, lisäksi verhot kiinni ja sulkekaa ikkunat ettei kuumaa ilmaa tule sisään.
Säälittävä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ilmastointi tai ilmalämpöpumppu ole nykyään joka kämpässä.
Saattaa olla mutta eihän ne toimi. Todellakin odotan helteitä että voi kerrankin nukkua alasti. Talvella hytisin 9 asteessa.
Hakekaa ne painavat ja isot tavarat nyt sieltä kaupasta, joita ketuttaa raahata kesähelteillä otsa hiessä. Myös jääkuutiot, jäätelöt yms. voi hankkia jo valmiiksi pakkaseen. Miksei jotain ruokaakin. Kovana hellepäivänä voi sitten ottaa valmista ruokaa ja vain lämmittää sitä. Ei tarvi silloin kuuman hellan ääressä kuluttaa aikaa ja hikoilla. Jos kesällä on pakko mennä jonnekin asioille, niin menee heti aamulla tai vasta illemmalla, kun ei ole enää yhtä kuuma.
Ihanaa jos tulee helteet, ei tarvi pitää lämmitystä päällä.
Eiköhän kaikille täällä ole yks hailee että säälitkö vai et tai muutenkaan sun elämä. Sori siitä. Koita jaksaa.