Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Optikko vai silmälääkäri

Vierailija
04.04.2026 |

Ikänäkö iskenyt, ilman kaupan lukulaseja, en näe mitään. Kaukonäkö hyvä. Mutta nyt täytynee ottaa askel eteenpäin, eli silmälääkäri, optikko? 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkäri mittaa silmänpaineet, tarkistaa onko silmänpohjan rappeumaa, kaihin alkua, silmien kuivuutta. Saat luotettavan reseptin silmälaseihin ja milloin kannattaa seuraavan kerran tutkia silmät.

Ehdottomasti siis silmälääkäri. 

Ihan nuo samat saa optikollakin ja lähetteen silmälääkärille tarvittaessa. Silmälääkäriltä et saa silmälaseja tilattua.

Optikolla ja silmälääkärillä on eri koulutus !

Optikon homma on myydä sinulle mahdollisimman kalliit uudet lasit ja kehykset. Silmälääkäri pitää huolen silmiesi terveydestä. Minä olisin sokea perinnöllisen rappeutuman takia ellei lääkärini olisi ollut ajan tasalla ja alkanut antaa pistoksia silmiini.

Vierailija
22/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea hyvästä kaukonäöstä. Itse kävin silmälääkärissä 16v sitten leikkauksen jälkitarkastuksessa, jossa jouduttiin hieman liikuttamaan toista silmähermoakin ja optikon palvelut on ihan riittäneet. Itsellä kaukolasit. Mielenkiintoista se, että kun käytin piilolaseja, niin tarvitsin minäkin lopuksi marketin lukulaseja. Siihen loppui piilareiden käyttö. Nyt n. 10v sitten. Viimeisin optikkokäynti n. 1v sitten. Kaukonäön korjaus vähentyi (vähemmän voimakkuuksia molemmissa linsseissä, jolloin tarkempi näkö päivitetyin lasein). Lukulaseja en tarvitse (ikänäkö). Otan kirjaa tms. tekstiä lukiessa lasit pois tai pikkutarkkaa lähinäköä muuten tarvittaessa. Kaupassa luen tuoteselosteet lasien yli katsoen. Ikää on 57v. Kaikki on yksilöllisiä. Ja ihan tavisoptikko (silmäasema) ollut. Laitteet on nykyään aika kehittyneitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkäri mittaa silmänpaineet, tarkistaa onko silmänpohjan rappeumaa, kaihin alkua, silmien kuivuutta. Saat luotettavan reseptin silmälaseihin ja milloin kannattaa seuraavan kerran tutkia silmät.

Optikko mittaa silmänpaineen ja käskee silmälääkärille jos paineet on koholla, optikolla saa myös kuvattua silmänpohjan ja jos epäilyttää taas silmälääkäriin kehotus. Kaiken voi hoitaa optikolla, silmälääkäri ei kirjoita mitään reseptejä optikolle vaan kehottaa menemään optikolle 

No minulle kyllä silmälääkäri kirjoitti linssireseptin. Menin silmälasiliikkeeseen ja sanoin, että tehkääs lasit näillä vahvuuksilla. Ei nikotelleet yhtään vaan tekivät linssit valitsemiini sankoihin. Menin alunperin poistattamaan roskaa luomen alta. Samalla lääkäri tutki paineet, kaihit, silmänpohjat, verkkokkalvot ynnä muut. Kysyi sitten onko tarvetta uusille linsseille, hän voi tutkia tässä samalla.

Itse linssien vahvuuden määritys tapahtui silmälääkärillä 

samoin kuin optikolla. Vaihdeltiin linssejä ja kysyttiin näkyykö paremmin vai huonommin kuin edellisellä. Lopputulos oli likimain sama kuin pari vuotta aiemmin optikon tutkimuksen tulos, eli päässäni olleet lasit. Sanoi, että se on sama otanko uudet lasit näillä arvoilla vai käytänkö vanhoja seuraavat pari vuotta. Sangat oli hiukan väsähtäneet, joten otin uudet.

Vierailija
24/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkäri tekee kirjauksen jonka näet Omakannasta !

Näkyy nuo optikon käynnitkin kannassa 

Vierailija
25/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

samaa mieltä, varsinkin jos on hajataittoa niin optikon tekemä tutkimus saattaa antaa väärät lukemat laseihin.

Samalla tavalla se lääkäri ne hajataitot tutkii kuin lääkärikin. Sinähän se lopulta ne lasit valkkaaat kun kerrot itse millä linssillä, siis tässä tapauksessa hajataiton korjauksella, näet parhaiten. Ei niillä lääkäreillä mitään ihmelaitetta ole,  jolla lurkataan silmiin ja kone sylkäisee arvot paperille. Ei ainakaan niillä silmälääkäreillä, joilla olen käynyt.

Vierailija
26/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on ekalla kerralla silmälääkärille maksaa. On nopea ja tekee kaikki tutkimukset samalla kertaa. Optikko pystyy vain tekemään näkötarkistuksen, kasimääräyksen ja jos jotain on niin kehoittaa silmälääkärin.

Itse menin aikoinaan optikon näön tarkistukseen. Koska yhtenäisnäköni oli huono. Alkoi pelottelemaan kuolemalla ja etsi alan spesiaalin numeron. Menin toisen ketjun silmälääkärille. Ei pelottelua, juttu normaali. En nähnyt edes lapsena 3d kuvia. Niin yhtenäisnäkö huono. Ja hengissä ollaan edelleen 17 vuotta myöhemmin. Se optikko oli paska.

Vierailija
27/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Optikon tutkimus kattaa myös silmänpohjakuvauksen ( maksaa etxraa n. 40€), mutta ap:n tapauksessa, missä silmissä ei ole muuta "vikaa" kuin lähinäön korjaus kyseessä, silmälääkärille on turha maksaa n. 200 €! Kyllä se optikko osaa ohjata lääkärille, jos on jotain tarvetta ilmenee. Silmänpaineen mittaamisen yhteydessä optikko näki jotain, ohjasi minua käymään silmälääkärissä vain muutama viikko ennen kuin optikkokin olisi voinut silmälasireseptin kirjoittaa, no oli alkava kaihi, johon optikkokin olisi voinut niiden muutamien viikojen jälkeen sen reseptin kirjoittaa. Eipä minulle tuota asiaa kerrottu, toisin kuin lapselleni... lapseni laserleikattuineen silmineen (lasit -10 luokkaa ennen leikkausta) sai sopivat linssit optikon tarkastuksen jälkeen. Hullu se, joka turhasta maksaa,  jos on varaa, maksakoon, muuten silmälääkärit jäävät kohta työttömiksi!

Sori ehkä vähän sekava sepustukseni, mutta jäi ärsyttämään tuo tiedon pimittäminen, kiitos Speks... turhasta rahanmenosta!

Valehtelet. Yksikään laserleikattu lapsi ei taatusti saa sopivia silmälaseja optikolta, koska Suomessa vain silmälääkärillä on oikeus määrätä silmälasit sellaiselle ihmiselle, jonka silmät on leikattu.

Vierailija
28/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen liian monella huuhaa optikolla käynyt, että valitsen ehdottomasti silmälääkärin. Sitä samaa sanoivat myös silmäpolilla, että joka toinen vuosi kannattaa käydä. Mulla on silmäsairaus siksi.

Ennen tuota sairautta kävin optikolla tarkastuttamassa näköni ilmaiseksi. Järjetöntä silmälasien pakkomyyntiä suurimmalla osalla. Kai ne jotain provikkaa niistä myynneistä sitten saa. E i sitä käytöstä mikään muu selitä. 

Paras oli vielä se vika, kun nähtävästi mulla oli sairaus jo iskenyt. Ei saanut oikein mitään tuloksia, mutta silti olisi pitänyt lasit ostaa. Ääni koveni ja alkoi kimittämään, kun kieltäydyin kunniasta. Palaan asialle silmälääkärin jälkeen, ei rauhoittanut optikkoa.

Teinille oli myös varattu näöntarkastus seuraavalle viikolle, niin muistihan se mut. "onko silmälääkärissä jo käyty" alkoi penääminen, ei vaan mulla on aika ensi viikolle.. Sitten se vittuili teinille ja niinpä me äänestettiin jaloillamme ja lähdettiin. Sanoin vielä, että kiitti, mutta takas ei tänne tulla. Sitten alkoikin tyypille raivo nousta. Naamapunasena se sinne jäi mumisemaan.

Laitoin vielä palautetta ketjun asiakaspalveluun. Sieltä tuli pahoitteleva kirje. Mutta takas ei menty.

Vierailija
29/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikolta harvoin saa 100 prossasia silmänpohjakuvia. Monessa liikkeessä on vaan 80 prossaa kuvaavia kameroita.

Vierailija
30/30 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Optikon tutkimus kattaa myös silmänpohjakuvauksen ( maksaa etxraa n. 40€), mutta ap:n tapauksessa, missä silmissä ei ole muuta "vikaa" kuin lähinäön korjaus kyseessä, silmälääkärille on turha maksaa n. 200 €! Kyllä se optikko osaa ohjata lääkärille, jos on jotain tarvetta ilmenee. Silmänpaineen mittaamisen yhteydessä optikko näki jotain, ohjasi minua käymään silmälääkärissä vain muutama viikko ennen kuin optikkokin olisi voinut silmälasireseptin kirjoittaa, no oli alkava kaihi, johon optikkokin olisi voinut niiden muutamien viikojen jälkeen sen reseptin kirjoittaa. Eipä minulle tuota asiaa kerrottu, toisin kuin lapselleni... lapseni laserleikattuineen silmineen (lasit -10 luokkaa ennen leikkausta) sai sopivat linssit optikon tarkastuksen jälkeen. Hullu se, joka turhasta maksaa,  jos on varaa, maksakoon, muuten silmälääkärit jäävät kohta työttömiksi!

Sori ehkä vähän sekava sepustukseni, mutta jäi ärsyttämään tuo tiedon pimittäminen, kiitos Speks... turhasta rahanmenosta!

Valehtelet. Yksikään laserleikattu lapsi ei taatusti saa sopivia silmälaseja optikolta, koska Suomessa vain silmälääkärillä on oikeus määrätä silmälasit sellaiselle ihmiselle, jonka silmät on leikattu.

Kyllä optikolta saa. Nehän nimenomaa myyvät laseja. Muusta ei niin viis.