Ekonomistit yllättyneitä:suomalaisten ostovoimasta: tavallisella suomalaisella on nyt rahaa kuin itse kuningas Kroisoksella
Suomi oli taantumassa ja syväs ä "ostovoimakuopassa" vuodet 2020-2023 mutta viimein vuodesta 2025 tavallisen suomalaisen kuluttajan ostovoima on kääntynyt takaisin nousuu ja reaalipalkat ovat ennätyslukemissa mikä on näkynyt kulutuksen elpymisenä ja lisääntymisenä, esimerkiksi uusia autoja myydään nyt enemmän kuin aikaisemmin.
https://www.hs.fi/visio/art-2000011808781.html
Kommentit (71)
Kun lukee pienellä präntillä olevan, niin asia koskee vain palkkatöissä olevia naisia. Jos tarkastellaan miehiä, heidän ostovoimansa on jopa kuvaajan mukaan alempi ennen koronan aloittamaa inflaatiokierrettä.
Oheinen kuvaaja on oikein oppikirjaesimerkki, miten esitysmuodolla saadaan asiat tukemaan narratiivia, vaikka tulokset eivät sitä tue.
Mitä kuvaaja oikeasti kertoo on, että hallitus on onnistunut tavoitteessaan kasvattaa tuloeroja entisestään. Ekonomistit ottivat rusinan pullasta ja lavensivat sen koskemaan koko pullaa.
Kansantalous ei ole verrannollinen yksityistalouteen. Minäkin olen vaurastunut alapeukuista huolimatta 50.000€ vuodessa viimeisen vuosikymmenen. Omaisuutta on siis puolimiljoonaa enemmän kuin silloin. Enkä taatusti ole ainoa tässä maassa.
Kerro ihmeessä miten!? Minäkin haluan vaurastua!!
Tässä lähtötilanne: nettoeläke 1860e- 2 talon laina- + asumiskuluista ja ruokakuluista 1/2, lastenlasten sijoituksiin 90e/kk.
Odotan neuvoa miten 22320e - kulut muuttuu 50 000e vaurastumiseksi🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs paskaa täällä taas jauhetaan?
Talousuutisia ja akonomistien lausuntoja. Lukisit sinäkin niin tietäisit että missä mennään ja nojataan sen sijaan että elättelette jollain mutu tuntumalla ja oman henk kohtaisen kokemuksen pohjalla.
Jep, turha luottaa oman tilin saldoon kun voi luottaa hs vision haastelemaan ekonomistiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää - työnantaja korjasi tilanteen irtisanomalla ja lomauttamalla!
Työnantajalla on vain tietty määrä rahaa käytössä. Voi antaa kymmenelle euron tai yhdelle kymmenen euroa.
Se on sitä piilotyöpaikoista maksettua piilopalkkaa, joka näkyy vain Marttisen ja muiden poliitikkojen laskimessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä piilotyöpaikoista maksettua piilopalkkaa, joka näkyy vain Marttisen ja muiden poliitikkojen laskimessa.
Jep, siellä laskimissa on 100000 laskennallista työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan mun ostovoima ei ole kasvanut pätkääkään 2020 ajoista, vaikka liittokorotukset on saatukin.
Sama täällä. Vähemmän jää rahaa kun kaikki on kallistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on vain tietty määrä rahaa käytössä. Voi antaa kymmenelle euron tai yhdelle kymmenen euroa.
Ai liikevoitolla ei ole mitään merkitystä? Se menee aina omistajan taskuun?
Mekin olemme saaneet ostovoiman kurottua kiinni. Se on tarkoittanut kaiken ylimääräisen kulutuksen lopettamista, jotta rahaa jää enemmän käteen. Se laitetaan sitten säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teillä siellä Albaniassa, mutta täällä Suomessa tilitetään miljoonavoittoja ja kymmeniäkin miljoonia omistajille.
MISSÄ MAINITAAN TUO AUTOJEN MYYNTILUKU
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan mun ostovoima ei ole kasvanut pätkääkään 2020 ajoista, vaikka liittokorotukset on saatukin.
No se taas on seurausta vain ja ainoastaan omasta typeryydestäsi. Minun ostovoimani on kasvanut vuoden 2020 ajoista ihan viikoittain. Katsos siihen omaan tulotasoon voi ihan itsekin vaikuttaa, eikä vain luottaa mihinkään "liittojen korotuksiin". Mutta tyylinsä kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, fiksu työnantaja kasvattaisi liiketoimintaa eikä leikkaisi itseään henkihieveriin kuten Suomessa on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai liikevoitolla ei ole mitään merkitystä? Se menee aina omistajan taskuun?
Jos verrataan esim. Nokiaa ja Omppua niin Omppu ei maksanut osinkoa vaan käytti rahat kasvuun - Nokia kyykytti työntekijöitään ja maksoi osinkoa vaikka tulos olisi ollut tappiollinen. Kummalla meni paremmin??
Kiva. Mä tipuin työmarkkinatuelle eli yleistuelle ja ostovoima nollissa. Työllistymismahdollisuudet umpisurkeat ja vaikka välillä pätkän saisi, ei se paljon lämmitä kun kestää vaan pari kuukautta ja sitten taas minimituloilla, koska ansiosidonnaiselle pääsystä on tehty mahdotonta.
Niinhän sitä on ja jos sitä käytettäisiin, niin talous alkaisi nousta. Ei tietysti ole järkeä ostaa jotain temusta, jos olisi kotimainen vaihtoehto.
Kaikkea ei kannata odottaa, että yhteiskunnan on se maksettava, kun kuiitenkin saadaan palkkaa tai eläkettä tai toimeentulotukea. Voi ihan hyvin satsata itseensä ja ostaa palveluita, jotka sitten työllistäisivät ja valtion talous alkaisi nousta.
Rahaa valtiolle tulisi verotuloista, jos yrityksiä olisi enemmän. Mutta jostain syystä jotku vihaavat yrityksiä, vaikka sieltä se raha kiertoon oikeasti tulee.
Yritystoiminta on aina riski varsinkin näinä aikoina, mutta eräs puolue repii takapuolensa siitä pelosta, että yrityksen pitäisi myös kehittää toimintaansa ja kuiskaan hiljaa-, ei haittaisi jos se, joka siihen rahansa sijoittaa, saisi myös hieman voittoa jossain välisllä. Puolet yrityksen tuloista tietenkin imaisee verottaja jo heti päältä.
Silloinhan meillä meni niin hyvin, kun oli tuottavia yrityksiä, kun ne kuolivat ja kutistuivat, niin alamäki alkoi ja on jatkunut jo yli 20 vuotta.
Velkaa ottamalla toki jatkettiin yhtä kallista elämistä, mutta sekin on tullut makstettvaksi.
Sentään ruokaa vielä tuotetaan ja yksityisiltä voi ostaa esim lääkäripalveluita, niin ei tarvitse vuosia odottaa vaikka jotain hoito hampaisiin tai mihin tahansa.
Mutta ei huolta , kyllä seuraava hallitus niitä säästöjä sitten imaisee pussiinsa.
Mulla ei hirveästi ole rahaa, mutta olen ostanut tänä vuonna jo suomalaisen patjan ja käynyt yksityisellä hammaslääkärillä. Ja ruuankin yritän valita kotimaisista vaihtoehdoista, vaikka se vähän kalliimpaa voi ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se taas on seurausta vain ja ainoastaan omasta typeryydestäsi. Minun ostovoimani on kasvanut vuoden 2020 ajoista ihan viikoittain. Katsos siihen omaan tulotasoon voi ihan itsekin vaikuttaa, eikä vain luottaa mihinkään "liittojen korotuksiin". Mutta tyylinsä kullakin.
Oletko kotimyyjä vai joku muu kieroilija? https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011898067.html
Noniin, otetaan rahaa ihmisten säästötileiltä propaganda alkaa taas.
Minä sain töitä ja elintasoni on noussut huimasti.