Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan lasten suositut nimet, joiden suosiota et tajua

Vierailija
02.04.2026 |

EMelia... miksi ei vaan Emilia?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäpä se olidi lapsellisempaa touhia kuin arvostellatoisten antamia nimiä lapsilleen.

Ei kuulu muille kökön vertaa :))

Sitä on tapana kunnioittaa toisia ihmisiä.

Saa sanoa

Vierailija
102/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino. No kun se on niiiin yleinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Substantiivinimet, esim Nuppu, Pyry, Lumi, Onni jne

Vierailija
104/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enia 

Elenia

Tulee vaan ne firmat mieleen xD

Näiden sisarus voisi olla Oomi.

Vierailija
105/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iklas

Iqlas vaan on aika yleinen tytön nimi.. saattaapi herättää hilpeyttä maailmalla.

https://babny.com/name/Iqlas

Vierailija
106/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa taaperot Jorma, Urpo, Erkki ja Kalevi leikkimässä hiekkalaatikolla. Väliin tulee Irmeli ja lyö Jormaa hiekkalapiolla. Olisi kiva saada nämä nimet takaisin

Vierailija
107/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuprakka

Söpö nimi.

Vierailija
108/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuppu

Ruusunnuppu

Unelma

Vierailija
109/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeda

Beeda

Beata

Vierailija
110/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän nimistä joissa on r -kirjain, siksi nykyiset muotinimet kuulostavat minusta  vähän lällyköiltä.   R  antaa ryhtiä ja voimaa. 

Ja sitten lapsella on r-vika. Mulle oli aikoinaan ainoa ehdoton ei että lapsen nimessä ei ole r-kirjainta.

No opeta se r lapsellesi. Ei se niin yleinen vika ole, vai kulkeeko se suvussasi?

Vierailija
111/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolineutraalit nimet 

HAVU

RUNO

KUU

SOINTU

Sointu on kyllä vanha naisten nimi. Tunnen parikin Sointua, joiden ikä on päälle 70 vuotta.

Vierailija
112/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eemi, jeemi, eeli, jeeli, leeli, ym. Ihan itse keksityt "uniikit" väännösnimet. 

Vaikka Eeli nykyiseen nimimuotiin hyvin istuu ja ehkä väkisin väännetyltä voi johonkin korvaan kuulostaa, se on silti ikivanha nimi.

t. Jo edesmenneen Eeli-papan tuntenut 

Vierailija
113/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa taaperot Jorma, Urpo, Erkki ja Kalevi leikkimässä hiekkalaatikolla. Väliin tulee Irmeli ja lyö Jormaa hiekkalapiolla. Olisi kiva saada nämä nimet takaisin

Tulevat kyllä muutaman vuosikymmenen kuluttua, vielä ei ole noiden nimien aika.

Vierailija
114/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolineutraalit nimet 

HAVU

RUNO

KUU

SOINTU

Sointu on kyllä vanha naisten nimi. Tunnen parikin Sointua, joiden ikä on päälle 70 vuotta.

Miksi alapeukku? Tarkista itse Sointu-nimi digi- ja väestörekisterin etunimihausta

Vierailija
115/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun halutaan antaa kansainvälinen nimi mutta  mikään Leo tai Sara ei kelpaa ,vaan pitää olla tyyli  Kevin-rixo Daniel Pöntinen tai  Felicia-ines Mercedes Immonen. 

Vierailija
116/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JaX

Jaxuhali?

Siis Jax on aika hyvä nimi pojalle. Iskevä urbaani nimi, sopisi lätkäpelaajalle tai ...jengiläiselle, en tiedä. ; D Enkä ole aikaisemmin törmännyt nimeen, mutta voisin hyvin kuvitella sen nimisen koulupojan. 

Vierailija
117/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä lasten parissa. En ymmärrä sitä, miksi umpisuomalaiselle lapselle halutaan antaa "kansainvälinen" nimi. Ja nämä kansainväliset valinnat ovat aina näitä Ashereita ja Ashleytä sen sijaan, että nimi olisi vaikka Anna tai Johannes.

Nämä perheet perustelevat nimivalintaa sillä, että lapselle olisi helpompaa sitten ulkomailla. 

Mikä on todennäköisyys sille, että pikkupaikkakunnalla, matalasti koulutetussa perheessä kasvava Yasmine Romppainen päätyy ulkomaille asumaan? 

Kapeakatseista ajattelua. Ulkomailla on jos jonkinlaista nimeä, suorastaan typerää ajatella muuta. Itse asun "hankalan" nimeni kanssa ulkomailla ja työkavereillani on nimiä laidasta laitaan. Yhtään Annaa, Adaa, Alexanderia tai Oliveria ei kyllä ole tullut vastaan. 

Vierailija
118/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaako kukaan enää nykyään nimeksi mitään tällaisia: Taija, Maija, Saija, Saila, Leila? Nuohan on yllättävän söpöjä nimiä.

Vierailija
119/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän nimistä joissa on r -kirjain, siksi nykyiset muotinimet kuulostavat minusta  vähän lällyköiltä.   R  antaa ryhtiä ja voimaa. 

Ja sitten lapsella on r-vika. Mulle oli aikoinaan ainoa ehdoton ei että lapsen nimessä ei ole r-kirjainta.

Täh? Kyllä kaikki kirjaimet oppii. Minun lapsella oli r-vika. Se opeteltiin, ei ole enää.

Vierailija
120/125 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sellaiset luontonimet, jotka vaikuttavat liian teennäisiltä ja vähän myös häiritsee jos ei tiedä kumpaa sukupuolta henkilö on. Esim. Kuura, Kajo, Kaneli, Usva jne.

En myöskään pidä liian "pehmeistä" nimistä ja sellaisista jotka ovat muunnoksia jo vakiintuneista nimistä. Esim.jossain lehtijutussa oli Iklas. Kaikki Eemut, Uumut jne. Myös selvästi itsekeksityt sukunimet ahdistaa, ihan nyt itse keksimänä nämä jotta tajuatte tyylin mitä tarkoitan: Vedenkimalle, Minttumetsä, Taivashohde jne.

Usva on vanha nimi ja ollut nimipäiväkalenterissa jo silloin kun minä olin lapsi. Olen yli 35v nyt. Naisen nimi perinteisesti. 

No ei Usva vielä kovin vanha nimi ole. Tullut käyttöön 1980 ja 1990 luvuilla, mutta vasta hieman yleistynyt 2000-luvulla ja ei ole vieläkään yleinen.

Usva on tyypillinen luontonimi, jolla haetaan sukupuolineutraalisuutta.

Pidän vanhoina niminä n 100 vuotta käytössä olleita nimiä esim Martta, Maria, Onni, Nestori, Niilo