Irtisanottu, ei työvelvoitetta
Miten on mahdollista että työntekijä kun irtisanotaan niin hänellä ei ole työvelvoitetta ja palkka juoksee silti 6kk?
Firma jatkaa kuitenkin normaalia toimintaa, muut joutuu nyt tekemään tän irtisanotunkin työt.
Miksi se saa vaan olla ja nauttia palkasta?
Mikä on syy moiseen?
Kommentit (79)
Ap.ta harmittaa kun sai tämän irtisanotun töitä itselleen. Ei kerkeä ap. somettaa niin paljoa enään töiden välissä. Harmillista.
Jos katsotaan että 5 henkilöä tekee 4 henkilön edestä töitä niin luonnollisesti se on firmalle kuluerä. Näin ne työt siirtyy jäljelle jääville työntekijöille ja irtisanottu ei tarvitse työvelvoitetta.
Mielestäni hyvin yksinkertaista ja en ymmärrä tätä kateutta mitä asia ap.lle aiheuttaa. Uskon että tämä irtisanottu vaihtaisi mielellään paikkaa kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla kateellinen kenkää saaneelle? Jos töitä on sen jälkeen muilla liikaa niin yrityshän on tehnyt virhearvion?
Tuntuu välillä, että sillä ei ole mitään merkitystä, onko töitä tai ei, ja meneekö firmalla hyvin vai huonosti. Yt-neuvotteluja tulee jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minut irtisanotaan joku päivä, toivottavasti minulla on työvelvoite. Puolessa vuodessa ehdin tehdä kaikenlaista pikku kepposta työnanatajalle...
Tosi lapsellinen ajatus. Teet itsellesi eniten vahinkoa. Takaat sen ettet työskentele enää jatkossakaan. Mut on irtisanottu YT lähdin pää pystyssä ja kakkukahvien kera. Ei oli tullut mieleenkään tehdä jotain typerää, mistä muut olisivat joutuneet kärsimään. Tietty siinä joutui käymään aikamoisen tunnemyrskyn läpi.
Näinhän se on, tulosta pitää saada paremmaksi. Vedetään duunarit niin tiukille kun mahdollista ja katotaan miten ne jaksaa vai onko pakko palkata lisää. Ap on vissiin tämmösessä firmassa duunissa, töitä sit ihan hlevtisti nyt koska kadehtii tälläisessä työttömyystilanteessa sitä pihalle laitettua..
Kun mut irtisanottiin oli mulla työvelvoite. Oli kyllä p*skaa. Sen vähän mitä tein tuona aikana, oli sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minut irtisanotaan joku päivä, toivottavasti minulla on työvelvoite. Puolessa vuodessa ehdin tehdä kaikenlaista pikku kepposta työnanatajalle...
Eli työnantaja valitsi oikean irtisanotavan. Sinut!
Vierailija kirjoitti:
Olisko se muuttanut tilannetta jos olisi ollut töissä sen 6kk ja sen jälkeen lähtenyt? Sittenhän ne työt on joka tapauksessa jaettu teille, koska lain mukaan on puolen vuoden takaisinottovelvoite? Ks alla.
Taloudellisista tai tuotannollisista syistä irtisanotulla työntekijällä on
takaisinottovelvollisuus, joka kestää yleensä 4 kuukautta työsuhteen päättymisestä. Jos työsuhde on jatkunut keskeytyksettä vähintään 12 vuotta, takaisinottoaika on kuusi kuukautta. Siis uutta työntekijää ei saa palkata.
Takaisinottovelvollisuuden laiminlyönyt työnantaja on korvausvelvollinen työntekijälle aiheutuneesta vahingosta. Takaisinottovelvollisuus on työsopimuslakiin perustuva pakottava velvoite, joka ei kuitenkaan velvoita työntekijää, jolla säilyy oikeus työstä kieltäytymiseen. Vanhalle työntekijälle tulisi tarjota sopivaa työtä ensimmäisenä ja vasta sen jälkeen, jos työntekijä kieltäytyy, työtä saa tarjota muille työpaikan ulkopuolisille hakijoille.
Tuo pykälä ei koske käytännössä kuin pilkku firmoja. Isommissa pyöröovi käy, irtisanottua porukkaa potkitaan pihalle ja uusia rekrytonteja menee sisään. Kun vetoat taaisinottopykälään, todetaan, että kompetenssisi ei riitä uusiin tehtäviin. Tervetuloa sitten kun olet kouluttautunut lisää. Palkka tietysti tipahtaa vastavalmistuneen tasolle, mikäli satut kouluttauduttuasi pääsemään takaisin.
Toki aina muutamalle huipulle löytyy töitä firman muista yksiköistä eikä heitä irtisanota.
Työnantajahan on just todennut, ettei irtisanotun työpanokselle ole tarvetta, joten miksi sen pitäisi jäädä notkumaan töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla kateellinen kenkää saaneelle? Jos töitä on sen jälkeen muilla liikaa niin yrityshän on tehnyt virhearvion?
Tuntuu välillä, että sillä ei ole mitään merkitystä, onko töitä tai ei, ja meneekö firmalla hyvin vai huonosti. Yt-neuvotteluja tulee jokatapauksessa.
Monesti yt:n tarkoitus hankkia uutta osaamista firmaan. Ennen yritykset kouluttivat työntekijöitään uusiin tehtäviin. Nykyään tämä koulutusvastuu on sysätty yhteiskunnalle ja ihmisille itselleen. Etisille potkut ja tuoreen koulutuksen omaavia tilalle. Mikä osrasta firman kannalle, niille uusille voi maksaa vähemmän. Osin irtisanomisilla hankkiudutaan eroon iäkkäämmistä työntekijöistä myös sen tskia, että ennen aikaisesti työkyvyttömyydestä johtuvat kustannukset kaadu työnantajille. Tämä koskee vain yki 500 henkilön firmoja. Vaikka on niillä tähänkin ratkaisu. Myydään työkyvyltään alentenut henkilö uudelleen rekrytlointi firmaan ( alle 500 työntekijää). Kaksi vuotta sen kirjoilla, ja sen jälkeen eläköitymisen kuluista vastaakin yhteiskunta. Hyvällä tsäkällä voi tietysti löytyä uusi työpaikka työntekijälle. Sellaisestakin ihmeestä liikkuu huhuja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut kuin kahden kuukauden irtisanomisaika, ja työvelvoite päättyi saman tien kun esimies ilmoitti irtisanomisesta. Puhelimen luovutin vasta myöhemmin, joten asiakkaat soittelivat minulle suoraan työtilauksia vielä sen pari kuukautta. Itse olisin mielelläni jäänyt töihin ja hoitanut asiakkuudet loppuun itse ja kertonut heille kasvotusten irtisanomisesta. Ei olisi tullut mieleenkään siinä tilanteessa kusta läheisten työkavereiden muroihin.
Ei minua ilkeyttään irtisanottu, vaan firman talous ei enää kestänyt pitää kaikkia työntekijöitä palkkalistalla.
Mulla ihan sama mutta sain hoitaa asiakkaat loppuun koska tahdoin niin. Enkä tietenkään kussut kenenkään muroihin.
Mun siskolle kävi noin. Hän meni puoleksi vuodeksi töihin aamupalalle ja lukemaan lehtiä. Teki työhakemuksia ja juoksi hoitamassa äitimme asioita. Ei kai tuosta haittaa kellekään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko se muuttanut tilannetta jos olisi ollut töissä sen 6kk ja sen jälkeen lähtenyt? Sittenhän ne työt on joka tapauksessa jaettu teille, koska lain mukaan on puolen vuoden takaisinottovelvoite? Ks alla.
Taloudellisista tai tuotannollisista syistä irtisanotulla työntekijällä on
takaisinottovelvollisuus, joka kestää yleensä 4 kuukautta työsuhteen päättymisestä. Jos työsuhde on jatkunut keskeytyksettä vähintään 12 vuotta, takaisinottoaika on kuusi kuukautta. Siis uutta työntekijää ei saa palkata.
Takaisinottovelvollisuuden laiminlyönyt työnantaja on korvausvelvollinen työntekijälle aiheutuneesta vahingosta. Takaisinottovelvollisuus on työsopimuslakiin perustuva pakottava velvoite, joka ei kuitenkaan velvoita työntekijää, jolla säilyy oikeus työstä kieltäytymiseen. Vanhalle työntekijälle tulisi tarjota sopivaa työtä ensimmäisenä ja vasta sen jälkeen, jos työntekijä kieltäytyy, työtä saa tarjota muille työpaikan ulkopuolisille hakijoille.
Tuo pykälä ei koske käytännössä kuin pilkku firmoja. Isommissa pyöröovi käy, irtisanottua porukkaa potkitaan pihalle ja uusia rekrytonteja menee sisään. Kun vetoat taaisinottopykälään, todetaan, että kompetenssisi ei riitä uusiin tehtäviin. Tervetuloa sitten kun olet kouluttautunut lisää. Palkka tietysti tipahtaa vastavalmistuneen tasolle, mikäli satut kouluttauduttuasi pääsemään takaisin.
Toki aina muutamalle huipulle löytyy töitä firman muista yksiköistä eikä heitä irtisanota.
Olemassa olevista päätöksistä olen käsittänyt et jos sisällöllisesti samaan työtehtävään palkataan uusi vaikka työnimike ei olisi sama, voi firma saada aika tuntuvat sakot. Tosin uskon kans et kyllä usea firma osaa tän lakiin perustuvan ehdon kiertää tavalla tai toisella. Paskaa mut eihän sille mitään voi..
Vierailija kirjoitti:
Just! Juuri pääsiäisen pyhinä jouduin paikkaamaan tällaisen henkilön "työpanosta", oli jättänyt homman kokonaan kesken ilmoittamatta mitää ja dead line on tänä aamuna. Harmitti hänen potkunsa mutta ei harmita enää, onpahan työmoraali, en itse kehtaisi tehdä noin työkavereille!
Mitä ap olis ite tehny samassa tilanteessa? Vai onks tää tyyppi sarjassa niitä maksan mieluummin ite satasen kun et naapuri saa viiskymppiä?
Vierailija kirjoitti:
Eräs elämäni hauskimmista kausista oli ottaa vastaan irtisanomispaketti, saada 15 kk täysi palkka ja sitä ennen puoli vuotta ilman velvoitteita.
Olitko nokialla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti yt:n tarkoitus hankkia uutta osaamista firmaan. Ennen yritykset kouluttivat työntekijöitään uusiin tehtäviin. Nykyään tämä koulutusvastuu on sysätty yhteiskunnalle ja ihmisille itselleen. Etisille potkut ja tuoreen koulutuksen omaavia tilalle. Mikä osrasta firman kannalle, niille uusille voi maksaa vähemmän. Osin irtisanomisilla hankkiudutaan eroon iäkkäämmistä työntekijöistä myös sen tskia, että ennen aikaisesti työkyvyttömyydestä johtuvat kustannukset kaadu työnantajille. Tämä koskee vain yki 500 henkilön firmoja. Vaikka on niillä tähänkin ratkaisu. Myydään työkyvyltään alentenut henkilö uudelleen rekrytlointi firmaan ( alle 500 työntekijää). Kaksi vuotta sen kirjoilla, ja sen jälkeen eläköitymisen kuluista vastaakin yhteiskunta. Hyvällä tsäkällä voi tietysti löytyä uusi työpaikka työntekijälle. Sellaisestakin ihmeestä liikkuu huhuja.
Tuohon edellä olevaan pitää lisätä se, että uusien ja nuorien työntekijöiden palkka on pienempi kuin vanhempien, kokeneiden palkka. Potkimalla kokeneet pois ja palkkaamalla uudet tilalle saadaan palkkakuluja laskettua mukavasti varsinkin, jos uudet työntekijät palkataan johonkin halvempaan maahan kuten Espanjaan tai Intiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi lapsellinen ajatus. Teet itsellesi eniten vahinkoa. Takaat sen ettet työskentele enää jatkossakaan. Mut on irtisanottu YT lähdin pää pystyssä ja kakkukahvien kera. Ei oli tullut mieleenkään tehdä jotain typerää, mistä muut olisivat joutuneet kärsimään. Tietty siinä joutui käymään aikamoisen tunnemyrskyn läpi.
Sinulle tarjottiin kakkukahvit ja ehkä oli muutenkin terve(empi) työyhteisö. Isolla osalla näin ei ole. Eikä yksikään työnantaja pysty vaikuttamaan siihen, että joku mirkkumarkku ei koskaan pääse töihin. Vankilassa olleet mu*haajatkin pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Kun mut irtisanottiin oli mulla työvelvoite. Oli kyllä p*skaa. Sen vähän mitä tein tuona aikana, oli sutta ja sekundaa.
Mulla ei ollut työvelvoitetta, mutta jos olis ollut, niin työn olisin hoitanut kunnolla. Tommonen ”kosto” ei oo mielestäni asiallista, sehän kaatuu loppupeleissä sinne jääneiden niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajahan on just todennut, ettei irtisanotun työpanokselle ole tarvetta, joten miksi sen pitäisi jäädä notkumaan töihin?
Paitsi että olis ollut ku alottaja valittaa työmäärästä. Tai sit ap on vaan kade.
Eräs elämäni hauskimmista kausista oli ottaa vastaan irtisanomispaketti, saada 15 kk täysi palkka ja sitä ennen puoli vuotta ilman velvoitteita.