Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanottu, ei työvelvoitetta

Vierailija
02.04.2026 |

Miten on mahdollista että työntekijä kun irtisanotaan niin hänellä ei ole työvelvoitetta ja palkka juoksee silti 6kk?

Firma jatkaa kuitenkin normaalia toimintaa, muut joutuu nyt tekemään tän irtisanotunkin työt.

Miksi se saa vaan olla ja nauttia palkasta?

Mikä on syy moiseen?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on se, että irtisanottaessa irtisanomisaika on tämän työntekijän tapauksessa 6kk. Työnantaja taas ei syystä tai toisesta halua että irtisanottu on tuon ajan töissä, joten palkka juoksee vaikkei tehdä töitä.

Vierailija
22/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että on irtisanottu? Jospa työsopimus on purettu? Tällöin työvelvoite ja palkanmaksu loppuvat välittömästi. Joka tapauksessa häntä ei enää työpaikalle haluta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että on irtisanottu? Jospa työsopimus on purettu?

Jos työsopimus puretaan, niin palkanmaksu päättyy heti. Vain lomakorvaukset ja lomarahat maksetaan, jos niitä on kertynyt.

Vierailija
25/79 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sitten työnantajan moka, jos on irtisanottu ja muilla liikaa töitä sen jälkeen?

Vierailija
26/79 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin isommissa firmoissa ihan käytäntö että työvelvollisuus loppuu irtisanomiseen. Sekin vaihtelee että saako oman tietsikanja puhelimen pitää irtisanomisen jälkeen. Firma josta itse sain kenkää muutama vuosi sitten antoi pitää läppärin ja puhelimen, numeron sai siirtää itselleen. Ei työvelvoitetta 6kk aikana. Tiettyihin paikkoihin (kuten työkalut) en enää päässyt irtisanom sen jälkeen,  handover tehtiin välittömästi siellä kuin mahdollista. Eipä ollut mun ongelma enää siinä vaiheessa miten projektit yms. hoituu. Laitoin neutraalin viestin sekä sisäisille että ulkoisille yhteistyökumppaneille, kaikki tiedustelut esihenkilölle. Joka ymmärsi alasta suunnilleen yhtä paljon kuin sika hajuvedestä...

Vierailija
27/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mä luin? Aloittajaa ottaa aivoon se että joku on irtisanottu? Ja on pitkä työura kun on 6kk irtisanomisaika? Jos tää ei ole kateutta niin mikä on? Toivottavasti meidän firmassa ei ole yhtään tollasta ap:n kaltaista tyyppiä.. 🤮

Vierailija
28/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet, mikä olisi työmotivaatio sillä irtisanotulla jos pitäisi jatkaa töitä normaalisti, vaikka tietää niiden loppuvan?

Irtisanottu voisi kerätä tietoja kilpailijalle tai sabotoida toimintaa koska ei saa enää jatkaa yrityksessä töissä. Voithan ap kysyä jos sinut myös irtisanottaisiin ilman työvelvoitetta niin pääset kotiin lepäämään jos työnteko on liian raskasta. 

Vierailija
29/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut irtisanottiin ilman työvelvoitetta. Varmaan olisin hommat hoitanut jos työvelvoite olis ollut mutta tilanne olis varmaan vaikuttanut koko tiimiin, voisin kuvitella. Jäin siis kotiin etsimään uutta duunia, toivottavasti löytyy pian vaikka ei kauhean hyvältä vaikuta.

Tiedän että mun työt jaettiin tiimin kesken ja tiedän että osalle se tuntuu varmasti raskaalta. Mut toisaalta, näin on nyt viisaammat päättäneet, joten näillä mennään.

Vierailija
30/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin isommissa firmoissa ihan käytäntö että työvelvollisuus loppuu irtisanomiseen. Sekin vaihtelee että saako oman tietsikanja puhelimen pitää irtisanomisen jälkeen. Firma josta itse sain kenkää muutama vuosi sitten antoi pitää läppärin ja puhelimen, numeron sai siirtää itselleen. Ei työvelvoitetta 6kk aikana. Tiettyihin paikkoihin (kuten työkalut) en enää päässyt irtisanom sen jälkeen,  handover tehtiin välittömästi siellä kuin mahdollista. Eipä ollut mun ongelma enää siinä vaiheessa miten projektit yms. hoituu. Laitoin neutraalin viestin sekä sisäisille että ulkoisille yhteistyökumppaneille, kaikki tiedustelut esihenkilölle. Joka ymmärsi alasta suunnilleen yhtä paljon kuin sika hajuvedestä...

Läppäriä en nykyään kyllä firman ICT-vastaavana antaisi edes uudelleen asennettuna, älypuhelinkin pitäisi vähintään tehdasasetuksille palauttaa, noihinhan on työntekijä voinut tallentaa vaikka mitä firman dataa. 

Vierailija
31/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja. Vuosi sitten jäins airaslomalle luunmurtuman takia. Viikko sen jälkeen minulle lähetettiin tekstiviesti jossa kutsuttiin irtisanomiskuulumiseen. Tehyn edustaja vaan levitteli käsiään kuten Tehyn edustajat tekevät. Olisinpa ollut JHL:n jäsen. Ei se voisi ainakaan huonompi olla.

Minulle ilmoitettiin että minun pitää työskennellä se kahden kuukauden irti sanomia aika. Työnantajan edustaja teki selväksi että aikoo tehdä työskentelystäni helvettiä jos en ota kaikki jäljellä olevat lomaviikkoni siihen loppuun niin että olisin loppu ajan lomalla. Siinä tapauksessa vaan en saisi pitkään aikaan työttömyyskorvausta. Se lomaraha oli ainoa millä pystyin elämään sen karenssiajan.

Sairasloma luunmurtumasta jatkui sairaslomana masennuksen takia. Kroppa meinasi pettää vaikka olin ollut terve siihen saakka. Aloitin verenpaine lääkityksen ja rauhoittavat. Sairaslomaa jatkettiin sen irtisanomisajan loppuun.

Se että irtisanottu laitetaan työskentelemään irtisanomisaika on kyllä oikeen korkeimman luokan sadismia. Ap miksi nautit muiden ihmisten kärsimyksestä ja haluisit saada työpaikkalla sadistista nautintoa? 

Vierailija
32/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin pitkä irtisanomisaika, niin irtisanotulla on pitkä työura yrityksessä, yli 12 vuotta. Epäilen että joskus voi olla kyseessä yrityksen kädenojennus, motivaatio ei varmasti ole hyvä irtisanomisen jälkeen.

Tän aloituksen perusteella kuulostaa siltä että irtisanottu teki paljon näkymätöntä työtä joka nyt näkyy muille lisääntyneenä työmääränä. Tuohan ei ole irtisanotun vika tai syy, vaan johdon joka ei ole ollut jostain syystä joko tietoinen asiasta tai ei välitä siitä. Ootteko keskustelleet johdon kanssa asiasta? Tämmöiset asiat pitää viedä eteenpäin.

En kyllä ymmärrä miten ihmeessä kukaan voisi olla olla kateellinen asiasta, mieti nyt vähän mitkä fiilikset sillä irtisanotulla on, varsinkin kun yleinen työtilanne on tämmönen..

Ei ole mitään näkymätäntö hänestä vain haluttiim eroon

Vierailija
33/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että on irtisanottu? Jospa työsopimus on purettu? Tällöin työvelvoite ja palkanmaksu loppuvat välittömästi. Joka tapauksessa häntä ei enää työpaikalle haluta. 

Työsopimuksen purkaminen koeajan jälkeen on mahdollista vain jos työntekijä on syyllistynyt rikokseen tai jotenkin sabotoinut tahallaan työnantajaa. Muutenhan kaikki työnantajat käyttäis tota temppua. Joutuvat maksamaan korvauksia jos purkavat sopimuksen ilman rautaisia perusteita. Harva työnantaja edes yrittää vaikka olisikin perusteet

Vierailija
34/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä ovat niitä kokonaisvaltaisen kusisia loukkoja, joista kaikki vähänkin pätevät ja osaavat kyllä lähtevät itsekin hyvin liukkaasti.

Vierailija
35/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin pitkä irtisanomisaika, niin irtisanotulla on pitkä työura yrityksessä, yli 12 vuotta. Epäilen että joskus voi olla kyseessä yrityksen kädenojennus, motivaatio ei varmasti ole hyvä irtisanomisen jälkeen.

Tän aloituksen perusteella kuulostaa siltä että irtisanottu teki paljon näkymätöntä työtä joka nyt näkyy muille lisääntyneenä työmääränä. Tuohan ei ole irtisanotun vika tai syy, vaan johdon joka ei ole ollut jostain syystä joko tietoinen asiasta tai ei välitä siitä. Ootteko keskustelleet johdon kanssa asiasta? Tämmöiset asiat pitää viedä eteenpäin.

En kyllä ymmärrä miten ihmeessä kukaan voisi olla olla kateellinen asiasta, mieti nyt vähän mitkä fiilikset sillä irtisanotulla on, varsinkin kun yleinen työtilanne on tämmönen..

Ei ole mitään näkymätäntö hänestä vain haluttiim eroon

Mutta tää aiheutti sen että muilla on nyt liikaa töitä? Oli kyllä sitten huono päätös. Miksi siitä haluttiin eroon? Ei varmaan ollut työstä johtuva syy kerran pitkä irtisanomisaika ja teistä tuntuu siltä että nyt työtä liikaa? 

Vierailija
36/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän aloituksen perusteella kuulostaa siltä että se irtisanottu sai lottovoiton, ei irtisanomisen takia vaan aloituksen tekijän.. vaikuttaa epäterveeltä työpaikalta

Vierailija
37/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ovat niitä kokonaisvaltaisen kusisia loukkoja, joista kaikki vähänkin pätevät ja osaavat kyllä lähtevät itsekin hyvin liukkaasti.

Jep on varmaan aika paska meininki tuolla

Vierailija
38/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se muuttanut tilannetta jos olisi ollut töissä sen 6kk ja sen jälkeen lähtenyt? Sittenhän ne työt on joka tapauksessa jaettu teille, koska lain mukaan on puolen vuoden takaisinottovelvoite? Ks alla.

Taloudellisista tai tuotannollisista syistä irtisanotulla työntekijällä on

takaisinottovelvollisuus, joka kestää yleensä 4 kuukautta työsuhteen päättymisestä. Jos työsuhde on jatkunut keskeytyksettä vähintään 12 vuotta, takaisinottoaika on kuusi kuukautta. Siis uutta työntekijää ei saa palkata.

Takaisinottovelvollisuuden laiminlyönyt työnantaja on korvausvelvollinen työntekijälle aiheutuneesta vahingosta. Takaisinottovelvollisuus on työsopimuslakiin perustuva pakottava velvoite, joka ei kuitenkaan velvoita työntekijää, jolla säilyy oikeus työstä kieltäytymiseen. Vanhalle työntekijälle tulisi tarjota sopivaa työtä ensimmäisenä ja vasta sen jälkeen, jos työntekijä kieltäytyy, työtä saa tarjota muille työpaikan ulkopuolisille hakijoille. 

Vierailija
39/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minut irtisanotaan joku päivä, toivottavasti minulla on työvelvoite. Puolessa vuodessa ehdin tehdä kaikenlaista pikku kepposta työnanatajalle...

Miksi odottaa irtisanomista kun voit aloittaa kepposten teon jo nyt?

Vierailija
40/79 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut töissä kun irtisanottu on pakotettu jatkamaan töissä pari kuukautta irtisanomisen jälkeen, oli siis toi työvelvoite. Tuntui aika pahalta, kun näki miten huono olo oli irtisanotulla, sanotaanko ettei kyllä omaa motivaatiota nostanut. Meiltä sitten irtisanoutuikin koko joukko työntekijöitä tän jälkeen, minä mukaanlukien. Ei ollut enää luottamusta yritykseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän