Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö vuonna 2026 poikien äidit passaa poikiaan valmiiksi?

Vierailija
02.04.2026 |

Olen kahden aikuisen pojan äiti ja kahden aikuisen, nyt jo eläkeikäisen, veljen pikkusisko. 

Minulle tulee välillä feediin poikien äidit juttuja sosiaalisessa mediassa. Siinä oikein naureskellaan sille, mitä kaikkea poikien puolesta tehdään valmiiksi. Pliis, sanokaa minulle että ne on vitsejä? Sanokaa, että teinipojat osaa laittaa ruokaa, osaa siivota ja osaa pestä pyykkiä ihan itse! 

Veljieni kanssa vanhempani tekivät sen erehdyksen että vain tyttö osallistuu kotitöihin, pihatyöt on veljien mutta voi tyttökin pihatöitä tehdä. Eli minulta vaadittiin enemmän. Toinen veljistä on oppinut tekemään kotityöt itse kantapään kautta. Toinen ei oppinut laittamaan ruokaa koskaan, ei edes keittämään kahvia.  Mikrossa lämmitti tai kävi ostamassa valmista tai lounaalla jossain - ja rahat aina loppu. En nyt ala kertomaan miksi toisesta tuli pienituloinen ja toisesta hyvätuloinen, mutta näin siinä  kävi. Mm. pyykinpesua toiselle opetin minä vanhempien kuoltua, toinen oppi kyllä itsestään, se parempituloinen on ollut parempi oppimaan asiat itse ja jäätyään eläkkeelle on jopa alkanut leipoa kun tulot pienenivät. Ruuanlaittoa koetin opettaa, mutta kun mielenkiinto puuttui niin ei siitä oikein mitään tullut, lisäksi hänellä adhd niin hermostuu jos ei heti onnistu (ei onneksi perinnöllistä sorttia, vaan synnytyksessä hapenpuute).  

Omat poikani osaavat kaikki kotityöt. On otettu pienestä pitäen mukaan leikin varjolla ja vastuuta lisätty. Erityisesti ruuanlaitto ja pyykinpesu tuntuvat olevan jopa mieluisia hommia.  

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, ikää 43v, en ole koskaan opetellut tekemään ruokaa ja silti syön joka päivä. Ei hauduttaminen, pilkkominen, paloittelu, marinointi jne. ole ollenkaan tarpeen, jos haluaa syödä terveellisesti eikä käytä eineksiä. Aikansa voi käyttää muuhunkin kuin ruuanlaittoon!

Suurin osa naisten hehkuttamasta metatyöstä on turhaa ja vielä turhempaa on valittaa, että ei opeteta poikia kotitöihin. Miehillä on erilaiset standardit kuin naisilla, ei heitä kiinnosta miettiä sitä, onko viikkosiivous perjantaina klo 18 vai lauantaina klo 7.30.

Oletko miettinyt että jos joku äiti tai isä ei tekisi noita ruokia, sinä et söisi lainkaan? Mieti mistä ruoka tulee?

Kyllä tuo siisteyskasvatus lähtee ihan kotoa. Jos kotona ei ole opetettu mitään, eikä vaadittu mitään standardia , kämppä on kuin hävityksen kauhistus. 

Jos ihminen ei ole koskaan opetellut tekemään ruokaa, niin hän saattaa silti tehdä ruokaa. 

Vierailija
22/24 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, ikää 43v, en ole koskaan opetellut tekemään ruokaa ja silti syön joka päivä. Ei hauduttaminen, pilkkominen, paloittelu, marinointi jne. ole ollenkaan tarpeen, jos haluaa syödä terveellisesti eikä käytä eineksiä. Aikansa voi käyttää muuhunkin kuin ruuanlaittoon!

Suurin osa naisten hehkuttamasta metatyöstä on turhaa ja vielä turhempaa on valittaa, että ei opeteta poikia kotitöihin. Miehillä on erilaiset standardit kuin naisilla, ei heitä kiinnosta miettiä sitä, onko viikkosiivous perjantaina klo 18 vai lauantaina klo 7.30.

Oletko miettinyt että jos joku äiti tai isä ei tekisi noita ruokia, sinä et söisi lainkaan? Mieti mistä ruoka tulee?

Kyllä tuo siisteyskasvatus lähtee ihan kotoa. Jos kotona ei ole opetettu mitään, eikä vaadittu mitään standardia , kämppä on kuin hävityksen kauhistus. 

Jos ihminen ei ole koskaan opetellut tekemään ruokaa, niin hän saattaa silti tehdä ruokaa. 

Koulussa on aine nimeltään kotitalous. Siellä tehdään ruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaikuttaa siltä, että jokainen äiti kertoo opettaneena poikansa tekemään kotitöitä, ja melkein jokainen vaimo kertoo että miehensä vähintään yrittää luistella kotitöistä.

Minun mieheni ei osannut mitään, siis käytännössä mitään, tavatessamme, mutta nykyään tekee yhtä paljon kuin minäkin. Joten en stressaa vaan passaamaan poikiamme ja luotan mallioppimiseen.

Vierailija
24/24 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että äitien mielenterveysongelmat olisivat vuonna 2026 vaan jotenkin hävinneet?! Hah!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan