Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki tutut töissä vaikka huono työtilanne

Vierailija
01.04.2026 |

Hirveä meuhkaus huonosta työtilanteesta, mutta silti kukaan omista tutuista ei ole työttömänä, vaikka ovat ihan tavallisia pulliaisia, amis, amk, yliopisto. Eikä kukaan ole mikään huippu tai isosti verkostoitunut.

Ja tämän tarkoitus ei siis ollut kiistää huonoa tilannetta, vaan orpo olo kun itse ainoa jolla aina vaikeuksia työllistymisen kanssa. Ja edes tämän päivän tilanne ei näy kenenkään tutun elämässä.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka työttömyysprosentti olisi 20%, silti 80%:lla on töitå

Ja työttömät usein on kouluttamattomia, vastavalmistuneita nuoria, maahanmuuttajia, työkyvyttömiä, sairaita muttei tarpeeksi eläkkeelle päästäkseen

Itse asiassa nyt koulutettujen työttömyys on nousussa.

Esimerkiksi opettajia tarvitaan koko ajan, ja tuntuu siltä, että entistä enemmän. Mikään tekoäly ei voi korvata opettajaa. Nyt jo kouluissa on huomattu tekoälyn vajaa osaaminen ja yksipuolisuus.

Vierailija
42/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä viisastella niin kauan kuin itsellä töitä sattuu riittämään. Onkin sitten ihan eri asia alkaa hakemuksia tekemään kun hakijoita on 800-2000. 

Loppuu nopeasti se luulo omasta erinomaisuudesta. Totuus nyt vaan on että töitä ei oikeasti ole. Siinä ei auta 30-vuoden työkokemuskaan.

Jep! Sain itse vakipaikan muutama vuosi sitten ja olin todella onnekas. Nyt pyörii jatkuvat yyteet ja määräaikaisia laitetaan pihalle. Jos nyt sattuukin avautumaan paikka niin hakijoita voi olla tuhansia. Enpä menisi sanomaan, että itsekään enää pääsisin töihin nykyiseen paikkaan. 

Tämä on juuri se mikä unohdetaan omassa kuplassa. Eikä ole mitään töitä tekevälle juttuja enää vaan esim. varastoon voi olla 4000 hakijaa että suostuminen huonompiin hommiin ei auta mitään kun niihinkään ei ole käytännössä mahdollisuutta päästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työttömät usein on kouluttamattomia, vastavalmistuneita nuoria, maahanmuuttajia, työkyvyttömiä, sairaita muttei tarpeeksi eläkkeelle päästäkseen

Esimerkiksi opettajia tarvitaan koko ajan, ja tuntuu siltä, että entistä enemmän. Mikään tekoäly ei voi korvata opettajaa. Nyt jo kouluissa on huomattu tekoälyn vajaa osaaminen ja yksipuolisuus.

Kerrotko missä? Oman käsitykseni mukaan opettajia on työttömänä isot määrät. 

Vierailija
44/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyviä omatkin tuttuni ovat. Erityisesti nuorisoa revitään töihin. Omalla opiskelijallani olisi töitä omassa yrityksessä, mutta häntä pyydettiin myös muualle ja lupasi mennä sinne.

Toisen lapsen kaveria pyydettiin töihin armeija-aikana. Luvattiin, että töitä löytyy armeijan jälkeen.

Meidän yrityksestä puuttuu vielä syksylle työvoimaa. Työ vaatii ammattitaitoa, joten jatketaan omista verkostoista etsimistä.

No on kyllä todella spesifiä ammattitaitoa vaativaa työtä jos tekijöitä ei löydy kuin omista verkostoista. 

Vierailija
45/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Meillä kaveripariskuntien ryhmä ja ollaan tuttuja jo kansa-ja oppikoulusta, kaikki töissä tai eläkkeellä, osa molempia. Kaikki yliopistokoulutettuja kuin myös ne yhteensä kaksitoista lasta puolisoineen ja nekin kaikki töissä. Ei yhtään hanurinsoiton maisteria ( termi a’la SHeikinheimo HS), eikä huovuttaja-artesaania. Ei nenärenkaita, rakennekynsiä tai hiusten pidennyksiä tai näkyviä tatskoja yms.

Vierailija
46/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani työtön on alalla josta työt ovat kadonneet ja alanvaihto edessä.

Vierailija
47/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, en tunne yhtään työtöntä ihmistä. Kaikki ovat töissä. 

Vierailija
48/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä kyllä on. Tekevälle siis. Aina. 

Minä olenkin vailla palkallisia töitä

Vierailija
49/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työttömäksi on joutunut enimmäkseen korkeakoulutettuja toimistotyöläisiä ja etätyöläisiä, koska tekoälyllä on pystytty tehostamaan heidän töitään ja lopulta korvaamaan osittain

Toimistotyöläiset eivät ole korkeakoulutettuja, vaan opistotasoa, entisiä merkantteja ja merkonomeja. 

Riippuu työpaikasta. Esimerkiksi meillä valtaosa on amkin käyneitä tai maistereita. Ihan muutama on merkonomi ja he ovat saaneet työpaikat aikanaan. Nykyään ei työnhaussa ole käytännössä meille mitään mahdollisuuksia päästä merkonomina, kun hakijoita on niin paljon. 

Vierailija
50/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ne samat on työttöminä, jotka on viimeisen 10v olleetkin. Tai no yks etätöihin jäänyt lensi korona-aikana himadokaamisen aloittaneena vuos sitten ulos jobistaan. Alko tuleen lähipäivinä vähän saikkuja...

N47

Vierailija
51/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisotyöttömyys on ihan älyttömän korkea. 

Jokainen nelikymppinen jonka tunnen, on töissä. 

Vierailija
52/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rakennusalalla työttömiä kyllä riittää, ihan iästä ja koulutustasosta riippumatta. 

Vierailija
53/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen huomaa, miten erilaisissa kuplissa elämme. Minut irtisanottiin v. 2020 ja en ole vieläkään saanut vakituista työpaikkaa sen jälkeen. Olen n. 3,5 v. ollut kursseilla, täyspäisenä opiskelijana, pätkätöissä. Nyt masentuneena pääsiäisenä väkerrän opinnäytetyötä ja elän opintolainalla. Hyvää pääsiäistä kaikille! Ja muistakaa juoda viiniä!

Vierailija
54/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis tunne yhtään tavallista ihmistä? 

Minulla on toista vuotta peräkkäin kohta puoli vuotta kestänyt lomautus päällä. Olen tehnyt vakituisia töitä 15 vuotta eikä ikinä ole ollut näin huono työtilanne. Kaupungin lähes jokaisesta rakennus- ja maalausliikkeestä on lomautettu porukkaa, joistakin pienemmistä on jouduttu lomauttamaan koko porukka. Suuri osa näistä firmoista oli olemassa 90-luvun laman aikaan ja kuulemma silloinkin oli paremmin töitä kuin nyt. Tilanne rakennusalalla on katastrofaalinen. Ja koskee ihan meitä tavallisia suomalaisia. 

Samoin yhdeltä tehtaalta irtisanottiin 200 ja sairaalasta satakunta ihmistä. Tässä kaupungissa ainakin joka ikinen tuntee jonkun työttömän/lomautetun, yleensä useampia. Minunkin kaveripiirissäni on viimeisen vuoden aikana ollut eniten lomautuksia kuin ikinä. Ja joka ikinen on supisuomalaisia. 

Vierailija
55/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni jäi vuosi sitten työttömäksi, sitten äitini ja loppuvuodesta itse. Veljeni sentään vielä työelämässä.

Vierailija
56/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko missä? Oman käsitykseni mukaan opettajia on työttömänä isot määrät. 

Mafyke-pätevyydellä suht varma duuni. Ala ei vedä ja pätevät opettajat hakeutuvat muihin hommiin.

eri

Vierailija
57/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä kyllä on. Tekevälle siis. Aina. 

Kuuskymppisenä. et.saa.töitä.vaikka.miten.haet.

Ei.auta.koulutukset.eikä.työkkärin.kurssit.

#ikasyrjinta

Vierailija
58/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen huomaa, miten erilaisissa kuplissa elämme. Minut irtisanottiin v. 2020 ja en ole vieläkään saanut vakituista työpaikkaa sen jälkeen. Olen n. 3,5 v. ollut kursseilla, täyspäisenä opiskelijana, pätkätöissä. Nyt masentuneena pääsiäisenä väkerrän opinnäytetyötä ja elän opintolainalla. Hyvää pääsiäistä kaikille! Ja muistakaa juoda viiniä!

Tee hyvä gradu niin voit päästä tohtorikoulutettavaksi, jos ei muuta löydy.

Vierailija
59/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää oli? Ite 50v ja ikäisilläni hyvä työtilanne, mutta 18-25-vuotiailla ei

Vierailija
60/79 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis tunne yhtään tavallista ihmistä? 

Minulla on toista vuotta peräkkäin kohta puoli vuotta kestänyt lomautus päällä. Olen tehnyt vakituisia töitä 15 vuotta eikä ikinä ole ollut näin huono työtilanne. Kaupungin lähes jokaisesta rakennus- ja maalausliikkeestä on lomautettu porukkaa, joistakin pienemmistä on jouduttu lomauttamaan koko porukka. Suuri osa näistä firmoista oli olemassa 90-luvun laman aikaan ja kuulemma silloinkin oli paremmin töitä kuin nyt. Tilanne rakennusalalla on katastrofaalinen. Ja koskee ihan meitä tavallisia suomalaisia. 

Samoin yhdeltä tehtaalta irtisanottiin 200 ja sairaalasta satakunta ihmistä. Tässä kaupungissa ainakin joka ikinen tuntee jonkun työttömän/lomautetun, yleensä useampia. Minunkin kaveripiirissäni on viimeisen vuoden aikana ollut eniten lomautuksia kuin ikinä. Ja joka ikinen on supisuomalaisia. 

Jooh. Mä oon nyt pätkätyössä isolla raksalla ja täällä on nyt ihan tavallisia aikuisia osaavia ihmisiä töissä. Lähes jokainen heistä kertoo, miten lomautukset, työttömyys ja pätkätöissä kärvistely on nyt arkipäivää. 

Koskee se työttömyys muitakin kuin kouluttamattomia, ma muja, työkyvyttömiä jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän