Kaikki tutut töissä vaikka huono työtilanne
Hirveä meuhkaus huonosta työtilanteesta, mutta silti kukaan omista tutuista ei ole työttömänä, vaikka ovat ihan tavallisia pulliaisia, amis, amk, yliopisto. Eikä kukaan ole mikään huippu tai isosti verkostoitunut.
Ja tämän tarkoitus ei siis ollut kiistää huonoa tilannetta, vaan orpo olo kun itse ainoa jolla aina vaikeuksia työllistymisen kanssa. Ja edes tämän päivän tilanne ei näy kenenkään tutun elämässä.
Kommentit (79)
Työssäkäyviä omatkin tuttuni ovat. Erityisesti nuorisoa revitään töihin. Omalla opiskelijallani olisi töitä omassa yrityksessä, mutta häntä pyydettiin myös muualle ja lupasi mennä sinne.
Toisen lapsen kaveria pyydettiin töihin armeija-aikana. Luvattiin, että töitä löytyy armeijan jälkeen.
Meidän yrityksestä puuttuu vielä syksylle työvoimaa. Työ vaatii ammattitaitoa, joten jatketaan omista verkostoista etsimistä.
Hieman vaikeaa kyllä uskoa tätä kauhistelua työttömyystilanteesta. Itse en tunne yhtään työtöntä tai edes ihmistä, jolla menisi taloudellisesti huonosti. Kaikki ovat jatkaneet koko ajan arkeaa kuin ennenkin, eikä mitään lamaa ole ollut näkyvissä. Matkustellaan, käydään kulttuuritapahtumissa, syödään ulkona, uusitaan autot, mökkeillään ja tehdään uraa. Ehkä kyse on siitä miten valitsee seuransa. Joissain piireissä varmaan on ongelmia, kun ei ole osattu varautua tai tehdä tarpeeksi hommia oman aseman eteen.
Itselläni on yksi työtön tuttu, joka asuu pikkukunnassa ja ei suostu muuttamaan sieltä. Lisäksi yksi tuttu lomautettiin, mutta en usko hänen jäävän pitkäksi aikaa työttömäksi.
Itse vaihdoin vasta työpaikkaa (suoraan työstä toiseen).
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyviä omatkin tuttuni ovat. Erityisesti nuorisoa revitään töihin. Omalla opiskelijallani olisi töitä omassa yrityksessä, mutta häntä pyydettiin myös muualle ja lupasi mennä sinne.
Toisen lapsen kaveria pyydettiin töihin armeija-aikana. Luvattiin, että töitä löytyy armeijan jälkeen.
Meidän yrityksestä puuttuu vielä syksylle työvoimaa. Työ vaatii ammattitaitoa, joten jatketaan omista verkostoista etsimistä.
Jatkatte omista verkostoista etsimistä. Nii-in. Jos suhteilla saa niin onhan se ihan eri asia kuin tavallisella työttömällä ilman suhteita. Ja tuohan yksi ongelma onkin. Työnantajat haluaa valmiin työntekijän, ei jakseta panostaa uuden perehdyttämiseen eikä kyllä jakseta maksaa palkkaakaan. Paitsi toki omille sukulaisille.
Ja itse olen ihan töissä, mutta en sokea enkä hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Hieman vaikeaa kyllä uskoa tätä kauhistelua työttömyystilanteesta. Itse en tunne yhtään työtöntä tai edes ihmistä, jolla menisi taloudellisesti huonosti. Kaikki ovat jatkaneet koko ajan arkeaa kuin ennenkin, eikä mitään lamaa ole ollut näkyvissä. Matkustellaan, käydään kulttuuritapahtumissa, syödään ulkona, uusitaan autot, mökkeillään ja tehdään uraa. Ehkä kyse on siitä miten valitsee seuransa. Joissain piireissä varmaan on ongelmia, kun ei ole osattu varautua tai tehdä tarpeeksi hommia oman aseman eteen.
Nyt en tiedä, että onko tämä kohtuullisen hyvä provo vai elääkö joku kokonaan ilman uutisia? Siltä varalta, että elätkin kuplassa niin esimerkiksi sosiaalialalta ja terveydenhuollosta sekä valtiolta on potkittu pois älytön määrä ihmisiä. Lisäksi melkein joka päivä tulee vastaan uutisia lomautuksista ja konkursseista. Mutta ehkä he tosiaan kaikki ovat "huonompaa sakkia", jotka eivät vaan viiti.
Omista tutuista suurimmalla osalla pyörii toistuvat YT:t. Vielä ei ole osunut, mutta pian varmaankin.
Tällä hallituskaudella on lopetettu paljon tempputyöllistämispaikkoja, joten niistä on tullut paljon "uusia" työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka työttömyysprosentti olisi 20%, silti 80%:lla on töitå
Ja työttömät usein on kouluttamattomia, vastavalmistuneita nuoria, maahanmuuttajia, työkyvyttömiä, sairaita muttei tarpeeksi eläkkeelle päästäkseen
Itse asiassa nyt koulutettujen työttömyys on nousussa.
Onpa täällä epäempaattisia ihmisiä.
Se on hyvä viisastella niin kauan kuin itsellä töitä sattuu riittämään. Onkin sitten ihan eri asia alkaa hakemuksia tekemään kun hakijoita on 800-2000.
Loppuu nopeasti se luulo omasta erinomaisuudesta. Totuus nyt vaan on että töitä ei oikeasti ole. Siinä ei auta 30-vuoden työkokemuskaan.
Vierailija kirjoitti:
Töitä kyllä on. Tekevälle siis. Aina.
Terveisin eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä on kyllä lomautettuna ja työttömäksi jääneitä. Lomautukset kestäneet nyt tavanomaista pidempään.
Meillä harvinainen talvi kun lähes koko firman väki 2-4kk lomautettuna.
Nyt vasta alkanut töitä ilmaantumaan. Silti vielä monella Lomautukset päällä.
Eipä ole koskaan tällaista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Omista tutuista suurimmalla osalla pyörii toistuvat YT:t. Vielä ei ole osunut, mutta pian varmaankin.
Tämähän se on. Tarpeeksi monta kertaa tuolileikkiä niin kyllä se osuu omalle kohdallekin.
"Työttöminä" on myös suuri joukko näitä joilla terveys reistaa ja 80-luvulla olisivat olleet sairas eläkkeellä. Nyt meitä roikotetaan kortistossa.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä viisastella niin kauan kuin itsellä töitä sattuu riittämään. Onkin sitten ihan eri asia alkaa hakemuksia tekemään kun hakijoita on 800-2000.
Loppuu nopeasti se luulo omasta erinomaisuudesta. Totuus nyt vaan on että töitä ei oikeasti ole. Siinä ei auta 30-vuoden työkokemuskaan.
Jep! Sain itse vakipaikan muutama vuosi sitten ja olin todella onnekas. Nyt pyörii jatkuvat yyteet ja määräaikaisia laitetaan pihalle. Jos nyt sattuukin avautumaan paikka niin hakijoita voi olla tuhansia. Enpä menisi sanomaan, että itsekään enää pääsisin töihin nykyiseen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
työttömäksi on joutunut enimmäkseen korkeakoulutettuja toimistotyöläisiä ja etätyöläisiä, koska tekoälyllä on pystytty tehostamaan heidän töitään ja lopulta korvaamaan osittain
Toimistotyöläiset eivät ole korkeakoulutettuja, vaan opistotasoa, entisiä merkantteja ja merkonomeja.
En henkilökohtaisesti tunne yhtäkään työtöntä. Omassa työssäni muun muassa rekrytoin erityisosaamista vaativiin tehtäviin. On erittäin vaikeaa löytää sopivia työntekijöitä. Hyvistä työntekijöistä en luovu missään nimessä, kun sellaisia löydän.
Mitä korkeampi koulutus, sitä varmempi työpaikka. Kannattaa siis ylioppilastutkinnon jälkeen jatkaa niin pitkälle kuin rahkeita riittää, yliopistoihin. Opintolainalla on ennenkin opiskeltu ja sen saavat kaikki opiskelijat. Korkeakoulututkinto on kuitenkin varmin tae saada hyvä työpaikka, vaikka ei tietenkään mikään ala tai aste ole idioottivarma, ei ole koskaan ollut.
Meillä töissä isot yyteet ja 100+sai kenkää. Jotenkin nekin 20v+ talossa olleetkin joilla ikää ~50 ovat saaneet uutta työtä ihan kokoaikaista ja keskipalkkaista ja jopa ihan uusilta aloilta. Tuntuu että ainoat ketkä eivät ole saaneet ovat niitä kellä suunnitelmissa pitempi loma ja opiskelu tms
Ai sittenkö osat vaihtuu? Olenko se sitten minä joka tulen teidän ruokapöytään syömään kolmasosan? Kodistani annan yli puolet, mutta toisaalta saan joka aamu jäädä vaan lepäämään ja päivät tehdä mitä haluan. Pääsiäispöytäkin olisi vaan kolmasosa siitä mitä nyt, mutta saisi sillä vatsan täyteen, saisi olla perheen kanssa, voisi nauttia pyhistä. Nyt pääsiäinen menee töissä, koska tuplapalkka. Herään aamuyöllä, keskellä päivää tai illalla. Vuorotyö vie voimia. Kolmasosa sovitusta palkastani lähtee kysymättä tai ilman suostumustani veroihin mitä sä syöt. Mun lapset on taas kerran keskenään pyhät kotona. Mä mietin myös kaupassa mihin rahat riittää. Maksan auton kuluja yms. Joo olen katkera ja joo oma valinta. Mutta voisit säkin olla edes vähän kiitollinen. Tai edes neutraali. Mut ei, sä kaiken päälle vielä toivot pahaa ja ankeutta niille jotka sua ruokkii?!