Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: Kohdunkaulan seulontanäytteen voi kohta ottaa kotona omatoimisesti!

Vierailija
01.04.2026 |

HPV-näyte onnistuu kohta helposti ja kivuttomasti kotona itse otetulla testillä. Pumpulipuikkoa pyöräytetään alapäässä ja avot, testi on tehty. Ikävät kokemukset ja kipu jäänevät kohta tämän näytteenoton kohdalla historiaan. 

https://yle.fi/a/74-20214804

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas vaan yksi hv-alueiden "säästökeino". Epäluotettava testi ei mitään säästä, päin vastoin. Syöpiä jää havaitsematta aivan taatusti.

Vierailija
22/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tämä on aprillipila... Ei sillä ettenkö voisi tuota kokeilla, mutta en korvaisi sillä ammattilaisen ottamaa näytettä. 

No ainakin on hyödyllinen heille jotka eivät ammattilaisten luo syystä tai toisesta mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
24/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas vaan yksi hv-alueiden "säästökeino". Epäluotettava testi ei mitään säästä, päin vastoin. Syöpiä jää havaitsematta aivan taatusti.

Toisaalta havainnot voivat myös lisääntyä kun ne ketkä eivät halua tai pysty paikan päälle mennä niin niistä useampi voi ja uskaltaa ottaa tuon kotitestin.

Vierailija
25/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan samalla tavalla kuin vaikkapa myheritage-dna-testi mutta tikku laitetaan suun sijaan emättimeen. 

Vierailija
26/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole irtosolutesti vaan hpv-testi ja se on varsin luotettava. 

Vierailija
27/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt edes lukea juttu ensin.

Otan tuon käyttöön jos ja kun tulee mahdolliseksi.

Vierailija
28/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on siis dna-testi, siksi voidaan ottaa emättimen seinästä, ei tarvitse kohdunsuulle mennä. 

Vierailija
29/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luottaisi. Eihän sitä tikkua mitenkään saa itse osumaan kohdunkaulakanavaan.

Huoh. Ei sitä sieltä otetakaan. 

Vierailija
30/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli just kutsu seulontapapaan ja olin kyllä ihan monttu auki tästä! Toki hyvä idea niille, jotka muuten jättäisivät menemättä. Itse aion kuintenkin antaa ammattilaisen ottaa.. ettei jää syöpä havaitsematta itse tuherretun näytteen takia. 

Vierailija
31/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ottaisin näytteen ja lähettäisin tutkimuksiin, jos tuo omalle kohdalle tulisi. Paljon miellyttävämpää kuin lähteä jonnekin ronklattavaksi.

Vierailija
32/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kotitesti on vain hpv-virukselle eikä korvaa siis papakoetta. Sama tikku pesään -testi kuin sp-testeillä. Jos on hpv-positiivinen niin silti pääsee lääkärin penkkiin ketarat kattoon.

Täällä Keski-Euroopassa kohdunkaulasuelonnat on standardisti tuolla kotitestillä. 30-synttärinä postilaatikkoon kilahtaa kutsu papakokeeseen ja samassa kirjekuoressa on tuo kotitesti. Itse saa valita tekeekö itse vai menee vastaanotolle.

Vierailija
33/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, uskonko.

Jos on totta, saattaisin jopa osallistua seulontaan. Viime seulonta jäi väliin, koska ei ollut varaa palkattomaan vapaapäivään ja satojen kilometrien matkakuluihin. Kilometrin säteellä olisi terveydenhuollon yksikkö, mutta mitäpä sitä siellä seulomaan.

Vierailija
34/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehet edes maksavat tuon? Ei miestenkään syöpiä seulota

Vierailija
35/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaidottomien kokoontumisajot. 

Se pumpulipuikkoa muistuttava testipuikko pyöräytetään emättimen seinämässä, ei viedä mihinkään kohdunsuulle. 

Vierailija
36/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kotitesti on vain hpv-virukselle eikä korvaa siis papakoetta. Sama tikku pesään -testi kuin sp-testeillä. Jos on hpv-positiivinen niin silti pääsee lääkärin penkkiin ketarat kattoon.

Täällä Keski-Euroopassa kohdunkaulasuelonnat on standardisti tuolla kotitestillä. 30-synttärinä postilaatikkoon kilahtaa kutsu papakokeeseen ja samassa kirjekuoressa on tuo kotitesti. Itse saa valita tekeekö itse vai menee vastaanotolle.

Juu mutta turhaa se onkin, että kaikki menee lettunsa levittämään, riittää että vain hpv-positiiviset menee. 

Vierailija
37/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pumpulipuikkoa muistuttava testipuikko pyöräytetään emättimen seinämässä, ei viedä mihinkään kohdunsuulle. 

Olikohan se tyyliin 5 cm syvyydessä. Luin ohjeet tarkkaan syksyllä kun muistutuksessa mainittiin tästä mahdollisuudesta, mutta unohdin tilata testin.

Vierailija
38/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet edes maksavat tuon? Ei miestenkään syöpiä seulota

Ihan yhteisistä valtion verovaroista menee, kuten muutkin soten kulut. Ei ole mitenkään eritelty miesten ja naisten maksamia veroja eikä ole olemassa mitään korvamerkittyjä veroja.

Vierailija
39/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan se tyyliin 5 cm syvyydessä. Luin ohjeet tarkkaan syksyllä kun muistutuksessa mainittiin tästä mahdollisuudesta, mutta unohdin tilata testin.

Tikussa on viiva jonka kohdalla laitetaan sormet, ja siitä pyörittelysyvyys. Jos esim. tamponin laitto on tuttua niin sama fiilis.

Vierailija
40/43 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kiva esileikki jos roolijutut innostaa 👨🏻‍