YLE: Kohdunkaulan seulontanäytteen voi kohta ottaa kotona omatoimisesti!
HPV-näyte onnistuu kohta helposti ja kivuttomasti kotona itse otetulla testillä. Pumpulipuikkoa pyöräytetään alapäässä ja avot, testi on tehty. Ikävät kokemukset ja kipu jäänevät kohta tämän näytteenoton kohdalla historiaan.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet edes maksavat tuon? Ei miestenkään syöpiä seulota
Miehetkin hyötyy tuosta tietenkin, se HPV voi tarttua sieltä pimpsasta suuhun ja HPV-infektio lisää riskiä sairastua pään ja kaulan alueen syöpiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitsi en ala ronklaamaan kohdunkaulaani itse. Onnistuisin varmasti aiheuttamaan toheloillillani enemmän epämukavuutta itselleni kuin ammattilainen, jolta homma sujuu alle minuutissa.
Työllisyyttä ajatellen on myös parempi käydä labrassa kuin viedä taas työt joltain labrahoitajalta.
Sama. Mähän en mitään tikkuja työnnä itselleni niin syvälle, että tökkäsee sinne ihan loppuun. Muutenkin papa koe sattuu mulla ihan sikana. En usko, että pystyisin itselleni tuota edes tekemään, kun kipu pakottaisi lopettamaan. Enkä edes näe itse kohdunnapukkaani. Mistä edes tietäisin, että edes ottaisin oikeasta kohdasta näytteen?
Ylen artikkelissa sanottiin että 6% näytteistä tulee takaisin hpv-positiivisena. Toisin sanoen vain yksi kahdestakymmenestä papakokeesta on tuon kotitestin esiseulonnan jälkeen enää tarpeen. Ajattele että gyne voisi peruuttaa 19 potilasaikaa kahdestakymmenestä kun labra on jo hoitanut homman kotiin.