YLE: Kohdunkaulan seulontanäytteen voi kohta ottaa kotona omatoimisesti!
HPV-näyte onnistuu kohta helposti ja kivuttomasti kotona itse otetulla testillä. Pumpulipuikkoa pyöräytetään alapäässä ja avot, testi on tehty. Ikävät kokemukset ja kipu jäänevät kohta tämän näytteenoton kohdalla historiaan.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet edes maksavat tuon? Ei miestenkään syöpiä seulota
Miehetkin hyötyy tuosta tietenkin, se HPV voi tarttua sieltä pimpsasta suuhun ja HPV-infektio lisää riskiä sairastua pään ja kaulan alueen syöpiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitsi en ala ronklaamaan kohdunkaulaani itse. Onnistuisin varmasti aiheuttamaan toheloillillani enemmän epämukavuutta itselleni kuin ammattilainen, jolta homma sujuu alle minuutissa.
Työllisyyttä ajatellen on myös parempi käydä labrassa kuin viedä taas työt joltain labrahoitajalta.
Sama. Mähän en mitään tikkuja työnnä itselleni niin syvälle, että tökkäsee sinne ihan loppuun. Muutenkin papa koe sattuu mulla ihan sikana. En usko, että pystyisin itselleni tuota edes tekemään, kun kipu pakottaisi lopettamaan. Enkä edes näe itse kohdunnapukkaani. Mistä edes tietäisin, että edes ottaisin oikeasta kohdasta näytteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kotitesti on vain hpv-virukselle eikä korvaa siis papakoetta. Sama tikku pesään -testi kuin sp-testeillä. Jos on hpv-positiivinen niin silti pääsee lääkärin penkkiin ketarat kattoon.
Täällä Keski-Euroopassa kohdunkaulasuelonnat on standardisti tuolla kotitestillä. 30-synttärinä postilaatikkoon kilahtaa kutsu papakokeeseen ja samassa kirjekuoressa on tuo kotitesti. Itse saa valita tekeekö itse vai menee vastaanotolle.
Juu mutta turhaa se onkin, että kaikki menee lettunsa levittämään, riittää että vain hpv-positiiviset menee.
Ylen artikkelissa sanottiin että 6% näytteistä tulee takaisin hpv-positiivisena. Toisin sanoen vain yksi kahdestakymmenestä papakokeesta on tuon kotitestin esiseulonnan jälkeen enää tarpeen. Ajattele että gyne voisi peruuttaa 19 potilasaikaa kahdestakymmenestä kun labra on jo hoitanut homman kotiin.
Gyne? Missä julkisella pääsee gynekologille papan vuoksi? Olen kohta vaihdevuosi-iässä ja vain yksityisellä omakustanteisesti olen päässyt tälllaisen tyypin ikinä näkemään 🙁. Papa-näytteet on hoitajat ottaneet aina.
Mutta kuulostaa hyvältä tämä uusi menetelmä kyllä. Jos tarjotaan niin mielelläni kokeilen, hienoa jos näin on mahdollista kohdistaa liian vähäisiä terveydenhuollon rahoja oikeampiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Te nyt sekoitatte irtosolunäytteeseem. Tätä HPV-kotitestiä ei tehdä kohdunsuulta.
Ylen justusta poimittua:
"Seulontaa varten naisen on mentävä terveydenhuollon toimipisteeseen HPV-näytteenottoon. Siinä terveydenhoidon ammattilainen ottaa kohdun kaulaosasta solunäytteen, josta tutkitaan ensisijaisesti HPV-näyte."
^Tuo lainaukseni lähti liian aikaisin. Juu, kotitestissä ei kaiveta syvältä, mutta minusta se ei ole sitten luotettava. Vielä kun lopputulema saattaisi kotitestistä huolimatta olla se, että joudut labraan, missä näyte otetaan oikeasta kohtaa, niin ennemmin kerralla siellä labrassa.
Onhan sillä nyt väliä mistä kohtaa se näyte otetaan. Gynekologiset syövät on vieläpä erittäin salakavalia eivätkä välttämättä anna oireita. En ota omalle vastuulleni noin tärkeän näytteen ottamista.
Miksei koronatestiä otettu vain syljestä, kun kuitenkin pisaratartunta oli todennäköinen.
Vierailija kirjoitti:
^Tuo lainaukseni lähti liian aikaisin. Juu, kotitestissä ei kaiveta syvältä, mutta minusta se ei ole sitten luotettava. Vielä kun lopputulema saattaisi kotitestistä huolimatta olla se, että joudut labraan, missä näyte otetaan oikeasta kohtaa, niin ennemmin kerralla siellä labrassa.
Onhan sillä nyt väliä mistä kohtaa se näyte otetaan. Gynekologiset syövät on vieläpä erittäin salakavalia eivätkä välttämättä anna oireita. En ota omalle vastuulleni noin tärkeän näytteen ottamista.
Miksei koronatestiä otettu vain syljestä, kun kuitenkin pisaratartunta oli todennäköinen.
Hyvin pieni osa kotitestin tehneistä joutuu enää labraan. Ja tietysti jokainen halukas voi edelleen käydä jo heti ensimmäisessä näytteessä labrassa, sitä ei olla kieltämässä.
Testillä katsotaan onko emättimessä HPvirusta. Jos virusta ei ole, niin papa on todennäköisesti puhdas. Virus aiheuttaa tulehduksen, joka johtaa mahdolliseen syöpään myöhemmin. Vähän sama kuin koronavirustesti!
Virus pesii siellä emättimessä, kohdunsuulla, alapään limakalvoissa ja peräaukossa. Kyllä se kotitestiin osuu jos sitä on siellä. Ihan hyvä uutinen kyllä!
Vierailija kirjoitti:
En luottaisi. Eihän sitä tikkua mitenkään saa itse osumaan kohdunkaulakanavaan.
Samaa mieltä.Varsinkin kun oma kohtuni jo roikkuu en varmasti saisi kohdunkaulasta mitään koetta otettua.Miksi siinä levitetään niillä raudoilla jos sen voi sutaista vaan vaginan suulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luottaisi. Eihän sitä tikkua mitenkään saa itse osumaan kohdunkaulakanavaan.
Samaa mieltä.Varsinkin kun oma kohtuni jo roikkuu en varmasti saisi kohdunkaulasta mitään koetta otettua.Miksi siinä levitetään niillä raudoilla jos sen voi sutaista vaan vaginan suulta.
Ei sillä ole itse tarkoitus sorkkia mihinkään syvälle. Lukekaa nyt oikeasti se juttu ja vaikka Fimlabin ohjeetkin.
Miksei tämä tullut heti kaikille alueille käyttöön?
Ei enää oteta seulonnoissakaan varsinaista papakoetta, siinä ennen nipsaistiin pala kohdunkaulasta. Sattui ja vertakin vuosi. Nykyään terveydenhoitaja ottaa vain solunäytteen puikolla. Nopea ja kivuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas vaan yksi hv-alueiden "säästökeino". Epäluotettava testi ei mitään säästä, päin vastoin. Syöpiä jää havaitsematta aivan taatusti.
Tämä ei ole irtosolutesti vaan hpv-testi ja se on varsin luotettava.
Irtosolutesti, siis vanha papa-näyte otettiin kolmesta eri kohtaa, kahdella eri näytteenottovälineellä objektilasille. Oli aikanaan suuri edistysaskel syövän havaitsemiseen, kiitos Georgios Papanikolaouksen. Testin huono puoli oli mm. sen herkkyys ottovirheille, joten on siirrytty käyttämään ThinPrep- testiä, joka etsii hpvirusta. Nykyisin myös ns.hoitoPapa otetaan tuolla tarkemmalla testillä.
Mitä siis tarkoitat irtosolutestillä?
Vierailija kirjoitti:
Miksei tämä tullut heti kaikille alueille käyttöön?
Koska sitä testattiin ensin yhdellä alueella, sitten useamman alueen yhteisen labran alueella. Kyllä se vielä muuallekin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet edes maksavat tuon? Ei miestenkään syöpiä seulota
Miehet ovat vahvasti osallisia hpviruksen leviämisessä. Miehille, kuten naisillekin on suolistosyöpäseulonnat, mutta ei ole oikein ottanut tuulta alleen, moni jättää testin tekemättä, vaikka onkin kotona otettava sekin. Miksi siis vinkua?
Vierailija kirjoitti:
Lukutaidottomien kokoontumisajot.
Se pumpulipuikkoa muistuttava testipuikko pyöräytetään emättimen seinämässä, ei viedä mihinkään kohdunsuulle.
Katsopa kuvaa, joka on täällä linkattu Fimlabin ohje. Eikö tavoitella kohdunsuuta? Vai etkö tunne anatomiaa, muuta kuin että reikä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pumpulipuikkoa muistuttava testipuikko pyöräytetään emättimen seinämässä, ei viedä mihinkään kohdunsuulle.
Olikohan se tyyliin 5 cm syvyydessä. Luin ohjeet tarkkaan syksyllä kun muistutuksessa mainittiin tästä mahdollisuudesta, mutta unohdin tilata testin.
Tikussa on viiva jonka kohdalla laitetaan sormet, ja siitä pyörittelysyvyys. Jos esim. tamponin laitto on tuttua niin sama fiilis.
Katkoviiva on siksi, että näytteenoton jälkeen sen kohdalta tikku katkaistaan, jotta se sopii näyteastiaan. Ei se mikään sormimerkki ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei enää oteta seulonnoissakaan varsinaista papakoetta, siinä ennen nipsaistiin pala kohdunkaulasta. Sattui ja vertakin vuosi. Nykyään terveydenhoitaja ottaa vain solunäytteen puikolla. Nopea ja kivuton.
Vielä tämän kerran: papa-näytteeseen ei ole ikinä nipsaistu palaa mistään, se on täysin urbaanilegendaa, jonka soisi jo lakkaavan kiertämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsopa kuvaa, joka on täällä linkattu Fimlabin ohje. Eikö tavoitella kohdunsuuta? Vai etkö tunne anatomiaa, muuta kuin että reikä löytyy.
EI tavoitella kohdunsuuta. Näyte otetaan noin 5 cm syvyydestä. Etkö tunne anatomiaa, että mitä sieltä reiän sisältä löytyy missäkin syvyydessä?
Ylen artikkelissa sanottiin että 6% näytteistä tulee takaisin hpv-positiivisena. Toisin sanoen vain yksi kahdestakymmenestä papakokeesta on tuon kotitestin esiseulonnan jälkeen enää tarpeen. Ajattele että gyne voisi peruuttaa 19 potilasaikaa kahdestakymmenestä kun labra on jo hoitanut homman kotiin.