Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäinen PAPA koe, pelottaa!!!

Vierailija
01.04.2026 |

Olen 17 v tyttö ja toistuvien naisten ongelmien takia multa otetaan huomenna papa koe… pelottaa ihan kauheasti kun otetaan vielä julkisella labralla eikä sitä ota esim lääkäri tai gyne vaan hoitaja. Oon lukenu täältä miten se sattuu ihan kamalasti monella, pelottaa ihan kamalasti. Onko se ollut millaista? Sattuuko se oikeesti paljon? Miten valmistautua siihen? 

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta on kinattu aiemminkin. Henkilökohtaisia kokemuksia!! Tämä on näitä aiheita, joissa "kipuilijat" on ns.huonoja naisia, naisen paikka on kärsiä kipua! Vai mitä rekkaLesbot?

--->> Papa-kokeen jälkeen vuotoa, onko muilla ollut?

Vierailija

27.04.2023 | 16:38

Tänään aamupäivällä kävin julkisella puolella seulonta papa-kokeessa (55 v). Sattui jonkin verran, aiemmin gynekologien ottamat eivät ole juuri tuntuneet. Nyt tuli pyyhkiessä haalean vaalea vuotoa. Kaipa tämä normaalia, onko muilla ollut?
Viimeksi kävin papassa kaksi vuotta sitten ja viime syksynä otettiin pipelle-näytekin (oli loppujen lopuksi normaali, polyyppi löytyi). Ja tammikuussa olin viimeksi gynen vastaanotolla, silloin kaikki oli normaalia

Vastaa

Vierailija
42/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveä kokemus - AINA. Ei auta kipulääkkeet eikä kokenut näytteenottaja yhtään mitään. Alavatsan kipu ja verinen vuoto monta päivää näytteenoton jälkeen. Olen synnyttänyt kahdesti alateitse. Repikää siitä.  Gynekologiset toimenpiteet, mammografiat sun muut on ihan järkkyjä -- "ne vaan pitää kestää" --- no v*ttu kun ei PITÄISI. Jos miehet kävisi saman rumban läpi mitä naiset koko elämänsä - suurin osa tutkimuksista olisi jo kehitelty inhimillisemmäksi vai luuletko että mies antaisi pallinsa litistettäväksi metallilevyjen väliin? 

Mammografia ei ole kynekologinen toimenpide, eikä kyllä tunnu yhtään miltään.  Et ole synnyttänyt, etkä ainakaan imettänyt 

Olet oikeasti joku mies valittamassa tällä palstalla 

Mammografia sattui niin paljon, että melkein pyörryin. Kävin kerran noin 35 v., kun oli joku patti rinnassa. Nyt olen 50 v. enkä ole vielä toista kertaa mennyt. Kohta on pakko ja meinaan mennä yksityiselle rintojen magneettiin, koska en halua kokea toista kertaa enää tuota kipua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mitään verrattuna Pipelle-näytteeseen. Se tuntuu kuin olisi puukolla vuollettu. 

Olin viikko sitten ja pakko sanoa ettei sekään ollut yhtään niin paha mitä kuvittelin. Täysin kestettävää ei edes kunnollista kipua. Olin tietysti lukenut kaikki kauhukertomukset etukäteen ja pelkäsin pahinta. Onneksi turhaan pelkäsin. 

Vierailija
44/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Leevi! Tietääkö sun äiti, että kommentoit rippikoulun pätevyydellä aikuisten naisten asioita? 

Vierailija
45/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kokeen ottaminen on nopeaa, eikä satu yhtä paljon kuin joskus 10 vuotta sitten. Yleensä kokeen ottaa bioanalyytikko, jotka ovat ottaneet useita tuhansia kokeita ja tietävät mitä tekevät. Se on ohi nopeasti. 

Ihan vaan mainintana, ettei näytteenottajan koulutuksella eikä nimityksellä ole mitään tekoa sen kanssa, miten näytteenotto sujuu. Meidän labrassa on bioanalyytikoita, jotka ovat ottaneet näytteen kaksi opiskeluaikanaan. Olen sairaanhoitaja, ja voin vilpittömästi sanoa, että meidän papaa ottavat lähihoitajat ovat ihan huippuammattilaisia, ja tekevät työnsä asiakas huomioiden, ystävällisesti ja moitteetta. Eikä edes se, että on julkisen sektorin labra, osaamista tai vilpitöntä suosittelua vähennä millään tavalla. Asiakkaan kannattaa kertoa jännittävänsä ja pelkäävänsä, sen tietäminen on yhtä tärkeää,kuin tuntemuksiensa ääneen sanominen.

Näytteenottsjalla ON merkitystä. Gynen tekemänä ei ole koskaan sattunut. Muilla näytteenottajilla on sattunut hieman. Ja se hoitajan kommentti "ilmoitamme, jos näyte ei onnistunut". Gyne tietää mitä tekee.

Vierailija
46/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papassa sattuu se levitin ja mammografia on järkyttävin kokemus. Olen sentään ollut kolmessa leikkauksessakin. 

Vierailija
47/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mitään verrattuna Pipelle-näytteeseen. Se tuntuu kuin olisi puukolla vuollettu. 

Olin viikko sitten ja pakko sanoa ettei sekään ollut yhtään niin paha mitä kuvittelin. Täysin kestettävää ei edes kunnollista kipua. Olin tietysti lukenut kaikki kauhukertomukset etukäteen ja pelkäsin pahinta. Onneksi turhaan pelkäsin. 

No hyvä sulle. Minulla kipu oli verrattavissa loppuvaiheen synnytyssupistuksiin, vertakin tuli enemmän kuin kuukautisissa. Papa-koe tai mammografia ei taas mielestäni satu yhtään. 

Vierailija
48/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveä kokemus - AINA. Ei auta kipulääkkeet eikä kokenut näytteenottaja yhtään mitään. Alavatsan kipu ja verinen vuoto monta päivää näytteenoton jälkeen. Olen synnyttänyt kahdesti alateitse. Repikää siitä.  Gynekologiset toimenpiteet, mammografiat sun muut on ihan järkkyjä -- "ne vaan pitää kestää" --- no v*ttu kun ei PITÄISI. Jos miehet kävisi saman rumban läpi mitä naiset koko elämänsä - suurin osa tutkimuksista olisi jo kehitelty inhimillisemmäksi vai luuletko että mies antaisi pallinsa litistettäväksi metallilevyjen väliin? 

Mammografia ei ole kynekologinen toimenpide, eikä kyllä tunnu yhtään miltään.  Et ole synnyttänyt, etkä ainakaan imettänyt 

Olet oikeasti joku mies valittamassa tällä palstalla 

Mammografia sattui niin paljon, että melkein pyörryin. Kävin kerran noin 35 v., kun oli joku patti rinnassa. Nyt olen 50 v. enkä ole vielä toista kertaa mennyt. Kohta on pakko ja meinaan mennä yksityiselle rintojen magneettiin, koska en halua kokea toista kertaa enää tuota kipua. 

Mun mielestä riippuu täysin kuukautiskierron vaiheesta sattuuko vai ei. Juuri kuukautisten loputtua ei sattunut lainkaan. 

Vierailija
49/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä sulle. Minulla kipu oli verrattavissa loppuvaiheen synnytyssupistuksiin, vertakin tuli enemmän kuin kuukautisissa. Papa-koe tai mammografia ei taas mielestäni satu yhtään. 

Hyvä muidenkin naisten saada hyviä kokemuksia tietoonsa eikä aina niitä kamalimpia. 

Vierailija
50/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinulle oikein tehdään, jos vertakin tulee? Tuo on todella epätavallista. Mikä paikkakunta ja mikä terveysasema? 

Ei ole ollenkaan tavatonta etteikö verta papan ottamisen jälkeen tule, minulta tuli ainakin, ei nyt paljon mutta kuitenkin että sen huomasi.

Sitten on kyllä parempi ettei mene miesten kanssa sänkyyn ollenkaan, jos verta alkaa ihan solkenaan tulemaan papa-kokeesta. Se otin on naurettavan pieni verrattuna penikseen tai tampooniin 

😂 Onnea, olet täysi ääliö. Joillain se limakalvo vuotaa herkästi esim. e-pillerien, imetyksen tai iän takia. -eri, sh

Vierailija
51/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kipuherkkä ja pelkään piikkejä ja rokotuksia. Papa otettu ehkä 30 kertaa ja pientä epämukavuutta olen tuntenut 10% kerroista 2 sekunnin ajan mutta ei aidosti minkäänlaista kipua! Pieni kutituksen tai kosketuksen tunne kun sillä pienellä harjalla gyne/näytteenottaja koskettaa kohdunsuuta. Ei kannatta kyllä pelätä ollenkaan!

N48

Vierailija
52/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtainen kokemus, kipu ja vuoto!!! Tämä info papakokeesta löytyy myös ihan googlettamalla !!!! --->> Pieni verinen tai rusehtava vuoto Papa-kokeen (irtosolunäyte) jälkeen on aivan normaalia ja johtuu usein näytteenoton aiheuttamasta lievästä ärsytyksestä kohdunkaulalla. Vuoto on yleensä niukkaa ja voi kestää näytteenottopäivän tai pari. Jos vuoto on runsasta tai jatkuu pitkään, ota yhteys näytteenottopaikkaan tai lääkäriin. 

Miulle tuli (HUS Lappeenranta) kahtena kertana kohtutulehdus papakokeen jälkeen. 

Ei kuulemma yhtään mitenkään voi sattua. No sattui. 

Ei pitäis aiheuttaa vuotoa. Aiheutti ja paljon! Viimeisestä 2v ja ferritiini on edelleen tuon vuodon takia ihan nollissa.

Itse papa epämiellyttävä, ei varsinaisesti kivulias ja tosi nopsasti ohi. 

Näytteen ottanut hoitaja oli kyllä ihan mukava ja ohjeisti uudessa toimenpidehuoneessa kivasti mihin vaatteet, missä vessa, missä pyyhkeitä ja kun kerroin että jännitän kovasti kertoi koko ajan mitä tekee seuraavaksi jne.

Se jälkihoito oli ihan ala-arvoista ja todella vähättelevää. Naisten sairauksien hoito ja tutkiminen on niin naurettavalla tasolla edelleen jopa meillä Suomessa.

Munatorvet arpeutui kohtutulehdusten seurauksena ja nyt olen (satavuotiaangynepapparaisen epämääräisen suattaapiolla oletustiedon varassa) sitten ilmeisesti lopullisesti lapseton.

Ei ollut myöskään kivaa kun kova verenvuoto ensimmäisen papan jälkeen kesti 92 päivää yhtäsoittoa.

Verisen yhdyntävuodon takia alunperin papakokeeseen siis hakeuduinkin.

Oispa vaan rahhoo mennä yksityiselle.

Vierailija
53/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat pari nelisatasta särkylääkettä varttia ennen. Itse otan aina ennen papaa ja mammografiaa. Ei tunnu missään.

Ei vartti riitä, ei se vaikutus niin joo tule. Vähintään tunti ennen. 

Vierailija
54/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakohtainen kokemus, kipu ja vuoto!!! Tämä info papakokeesta löytyy myös ihan googlettamalla !!!! --->> Pieni verinen tai rusehtava vuoto Papa-kokeen (irtosolunäyte) jälkeen on aivan normaalia ja johtuu usein näytteenoton aiheuttamasta lievästä ärsytyksestä kohdunkaulalla. Vuoto on yleensä niukkaa ja voi kestää näytteenottopäivän tai pari. Jos vuoto on runsasta tai jatkuu pitkään, ota yhteys näytteenottopaikkaan tai lääkäriin. 

Miulle tuli (HUS Lappeenranta) kahtena kertana kohtutulehdus papakokeen jälkeen. 

Ei kuulemma yhtään mitenkään voi sattua. No sattui. 

Ei pitäis aiheuttaa vuotoa. Aiheutti ja paljon! Viimeisestä 2v ja ferritiini on edelleen tuon vuodon takia ihan nollissa.

Itse papa epämiellyttävä, ei varsinaisesti kivulias ja tosi nopsasti ohi. 

Näytteen ottanut hoitaja oli kyllä ihan mukava ja ohjeisti uudessa toimenpidehuoneessa kivasti mihin vaatteet, missä vessa, missä pyyhkeitä ja kun kerroin että jännitän kovasti kertoi koko ajan mitä tekee seuraavaksi jne.

Se jälkihoito oli ihan ala-arvoista ja todella vähättelevää. Naisten sairauksien hoito ja tutkiminen on niin naurettavalla tasolla edelleen jopa meillä Suomessa.

Munatorvet arpeutui kohtutulehdusten seurauksena ja nyt olen (satavuotiaangynepapparaisen epämääräisen suattaapiolla oletustiedon varassa) sitten ilmeisesti lopullisesti lapseton.

Ei ollut myöskään kivaa kun kova verenvuoto ensimmäisen papan jälkeen kesti 92 päivää yhtäsoittoa.

Verisen yhdyntävuodon takia alunperin papakokeeseen siis hakeuduinkin.

Oispa vaan rahhoo mennä yksityiselle.

Sulla on täytynyt olla jotain ongelmaa valmiiksi jos pelkkä yhdyntäkin sai aikaan vuotoa. 

Vierailija
55/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama, mikä kokeen tekijän titteli on, kunhan on kokenut. Ihan sama milä koe on kyseessä, ne, jotka ottavat niitä päivästä toiseen, ovat usein parhaita niissä. 

Vierailija
56/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta aiot synnyttää?

Vierailija
57/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä muidenkin naisten saada hyviä kokemuksia tietoonsa eikä aina niitä kamalimpia. 

Tietysti mutta tämäkin on sellainen mistä ei oikein saa tietoa miksi se on niin erilainen eri naisilla. Vaikuttaako ottaja, kuukautiskierron vaihe (=kohdun limakalvon paksuus ottohetkellä) vai mikä? Mutta se on itseäni ihmetyttänyt että Suomessa ei Pipelleä otettaessa puuduteta vaikka se olisi ihan helppo juttu ja taas monissa muissa maissa puudutus kuuluu automaattisesti. 

Vierailija
58/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kokeen ottaminen on nopeaa, eikä satu yhtä paljon kuin joskus 10 vuotta sitten. Yleensä kokeen ottaa bioanalyytikko, jotka ovat ottaneet useita tuhansia kokeita ja tietävät mitä tekevät. Se on ohi nopeasti. 

Mikä stn.n bioanalyytikko.

Labrahoitaja siis.

Vierailija
59/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä alle viisivuotias? Yhtään vanhempi ei voi olla ihminen, jota pelottaa ihan kamalasti ja ties mitä paskaa. Puhut kuin pikkulapsi. Melkein aikuinen ei voi olla noin saakelin LAPSELLINEN. Menet testiin, joka ei vaadi sinulta yhtään mitään, niin mikä tässä asiassa nyt pelottaa? Jotain ongelmaahan sinulla ratkotaan, ja ei se järvi soutamalla kulu, mikä taitaa olla juurisyy ongelmiisi.

Vierailija
60/73 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätä ettei tunnu missään. Hengität rauhassa. Se on todella nopea hetki. Kokeen tarkoitus on tutkia ettei ole mitään vakavaa. Kestät kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän