Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä velkakierre on alkanut?

Vierailija
31.03.2026 |

Oon viime aikoina miettinyt paljon sitä, miten helposti velkaa kertyy vähän huomaamatta.

Ensin yksi pienempi laina johonkin yllättävään menoon, sitten toinen paikkaamaan sitä… ja jossain vaiheessa huomaa, että niitä on useampi päällekkäin.

Tuntuu, että tästä puhutaan aika vähän rehellisesti, vaikka tosi moni on jossain vaiheessa ollut samassa tilanteessa.

Miten teillä muilla – mistä velkaantuminen on lähtenyt ja missä kohtaa tajusitte tilanteen?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisostani, jolle mikään ei riitä.

Ensiksi asuttiin pienessä harvassa vuokrakämpässä pienellä paikkakunnalla, vuokra 400€/kk.

Mut ei, piti päästä hesoihin koska se on niin cool. Noh, sieltä opiskelijaluukku 525/kk.

Koska opiskelijaluukku oli slummi, piti päästä "paremmalle alueelle", Espooseen. Sieltä kaksio 700€/kk. 

Siinä vaiheessa kun kaksio oli täynnä sinne haalittua sisustusromua, piti kahdelle ihmiselle saada 75m2 kolmio, koska parveke olis kiva. 890€/kk.

Tämän jälkeen Helsinki houkutti jälleen, sinne piti päästä koska siellä asuu rikkaita ja hienoja ihmisiä, etutöölössä.

Okei, 1100€/kk sileänä siellä.

Tämän jälkeen keksittiin että nyt on maha pystyssä ja lapsille pitää saada omakotitalo. Noh, teetettiin sellainen ja olisko tuon kulut lyhennyksineen, sähköineen ymym varmaan se 2000€/kk.

Jos tässä välissä on jotain onnistunut koulua käymään ja töissä etenemään, ei huolta. Se kaikki menee kyllä kasvaneisiin asumiskuluihin, eikä riitäkään. Vaimo itse puksuttaa pienellä hoitsun paikallaan vuodesta toiseen ja pitää itseään menestyneenä koska on hoitsuna saavuttanut puolen miljoonan kämpän.

Kuulostaapa tyhmältä tapaukselta. En silti epäile etteikö tälläisiä olisi paljonkin.

Oma ex oli tuollainen. Halpa vuokrakämppä keskustan ulkopuolelta? Hyi kamala, pitää päästä ydinkeskustaan! Vanhat huonekalut, jotka eivät ole nykyajan mukaiset? Kauhistus, pitäisi saada uutta design-kalusteita! Auto on parikymmentä vuotta vanha luuska? Yök, pitäisi olla uusinta uutta koska naapurin liki kuusikymppisellä pariskunnalla on!

Monet riidat saatiin aikaiseksi kun alettiin puhumaan satulinnahaaveilun realiteeteista. Eli millä koko setti maksetaan? Toinen työtön, toinen opiskelija, tulot molemmilla onnettomat.

Vierailija
22/24 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomalla alkoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolla alkoi niin, että muutti miesystävänsä kanssa yhteen ja sopivat kumpikin maksaa joka 2 kk vuokran. Vuokranantaja otti yhteyttä vasta, kun olivat vuoden asuneet, kun joka 2 kk tuli vuokra

Miesystävällä oli tietty luottotirdot menneet siskon luottokorttiin sai sivukortin. Minä määräsin minimiluotto, oli 500 e. Yhtenä päivänä vaan mies lähti. Ensiksi heti määräsin luottokortin poikki ja tämän jälkeen vuokranantaja otti yhteyttä. Antoi jonkun 2 viikkkos maksuaikaa. 

Sisko ei menettänyt luottotietoja, vanhemmat kuittasi ne ja sisko muutti vanhempien luo asumaan. 

Miesystävä sitten löytyi seuraavan naisen luota ja oli tehnyt saman sopparin. Luottotiedoton retku, mutta aina joskus sieltä jotain rahaa tulee. Älä rakasturenttuun

Vierailija
24/24 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt ongelmat oli elämässä läsnä vahvana siinä 17-22v iässä.

Melkeen heti kun täytin 18 tyhjensin ensin säästötilin. Sitten kun oli rahat loppu eikä tuloja, otin osarilla kaikkea mitä halusin.

Vuosi siinä meni, että alkoi ensimmäiset perintäkirjeet ilmestyä. Mulla oli siinä vaiheessa niin monta pientä kuukausierää, etten enää selvinnyt niistä. Kun mulla oli vielä luottotiedot, vuokrasin just valmistuneesta yhtiöstä hienomman asunnon yksityiseltä.

Sit alkoi haasteita putoilemaan postilaatikkoon.

Tilasin tietenkin niin paljon kaikkea kun ehdin, kun tiesin luottotietojen olevan menossa.

Näin jälkikäteen oon onnellinen siitä, etten ottanut yhtään pikavippiä. Velkaisena aloitin opinnot ja otin tietysti opintolainaa ja nostin sitä yli kaksi vuotta valmistumatta edes.

Olin 20 vuotias kun tein ensimmäisen maksusopimuksen perintä yhtiön kanssa.

Siitä lähtien aloin maksaa pienillä summilla saatavia, jotka eivät olleet vielä ehtineet ulosottoon.

Sitten tein aina maksusopimuksia kun saatavat palasivat ulosotosta perintäyhtiölle.

Opiskelin sitten ammatin ja työllistyin.

Olin maksanut 26- vuotiaana kaikki ulosotot ja perinnät, mutta vielä 30- vuotiaana mulla on melkeen 10000€ opintolainaa.

Eipä oo tullut asuntolainaakaan haettua, kun en saanut vuosi sitten edes luottokorttia omalta pankilta.

No, olen aloittanut säästämisen ja kunhan on opintolaina maksettu, voin avata ASP-tilin ja siirrellä sinne säästötililtä joka vuosineljännes.

En pysty vielä maksamaan kerralla opintolainaa pois ja ajattelin pitää nyt puskuria, ettei tarvitse ottaa luottoa jos tulee jotain yllättävää.

Mä oon niin tottunut maksamaan velkoja koko aikuiselämän ajan, että oman asunnon lainan maksaminen vuokran sijaan menis ihan itsestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä