Muinaisen Egyptin vauva.fi
Faarao kyselee taas pyramiditöihin kylältä miehiä. Kautta Ran en lähde! Viime vuonna antoi siksi vähän viljaa ja olutta palkaksi raadannasta, että meikäpoika lähtee nyt Kaldean Uuriin hommiin.
Kommentit (92)
Häät tulossa! Mitäs sanotte, riittääkö puolentoista debenin verran viikunalaatikkoa vierasta kohden? Raikkaita ohraleipäsiä lisäksi tarjolla.
Huhut kertovat, ettei faarao aio naida siskoaan! Mistä nyt saadaan riittävän jumalaista syntyperää oleva seuraava faarao?
Vierailija kirjoitti:
Huhut kertovat, ettei faarao aio naida siskoaan! Mistä nyt saadaan riittävän jumalaista syntyperää oleva seuraava faarao?
Laskeutuu tähdistä pyramidilla kuten ne edellisetkin!
Miettikääpä tätä. Voisiko olla kannattavaa teu-rastaa muutama Niilin krokotiili, parkita ne ja tehdä nahasta san-daalit? Ehkä voisi tehdä myös nyytin?
Sanokaa, mitä sanotte, mutta tuo Kleopatra ei ole minkään näköinen. Vetelee vain kohlia silmiinsä ja on olevinaan koko Välimeren upein ilmestys.
Näin oudon unen, joka tuntui sijoittuvan kauas tulevaisuuteen ja kauas, kauas pohjoiseen. Ultima Thuleen, sanoisi roomalainen.
Edelleen kirjoiteltiin, mutta ei kelpo papyrukselle vaan vähän kuin ammoisten sumereiden savenpaloille. Merkit kuitenkin katosivat kiiltävältä pinnalta ja jollain taialla ilmestyivätkin toisten samanlaisille laatoille.
Aiheet silti paljolti samoja! Elämän syklisyyttä kai sitten. Siinä missä me täällä väännämme siitä, ovatko pyramidityömaiden vastaavat parasta ainesta perheenpäiksi, siellä kiivailtiin jostain salamyhkäisestä DI-merkkiyhdistelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Näin oudon unen, joka tuntui sijoittuvan kauas tulevaisuuteen ja kauas, kauas pohjoiseen. Ultima Thuleen, sanoisi roomalainen.
Edelleen kirjoiteltiin, mutta ei kelpo papyrukselle vaan vähän kuin ammoisten sumereiden savenpaloille. Merkit kuitenkin katosivat kiiltävältä pinnalta ja jollain taialla ilmestyivätkin toisten samanlaisille laatoille.
Aiheet silti paljolti samoja! Elämän syklisyyttä kai sitten. Siinä missä me täällä väännämme siitä, ovatko pyramidityömaiden vastaavat parasta ainesta perheenpäiksi, siellä kiivailtiin jostain salamyhkäisestä DI-merkkiyhdistelmästä.
No unesi fantasiamerkeistä en tiedä, mutta sen kylläkin, että oma sfinksin rakentamista johtava mieheni hoitaa aamiaispöytään 3:mea eri laatua hanhea. Syökää te muut niitä leivänkänttyjänne vain!
Kyllä nauru maittoi, kun kirjuri näytti papyrusta, jonka mukaan sen naapurin ohrakeinottelijan uudet vaunut ovatkin temppelin viljavaraston omaisuutta.
Ei faarao kysele, vaan ottaa. Luulitko, että sinulla, kurja orja, on jotain oikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Ei faarao kysele, vaan ottaa. Luulitko, että sinulla, kurja orja, on jotain oikeuksia?
Taasko joku muunmaalainen orja aiheuttaa hankaluuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko joku muunmaalainen orja aiheuttaa hankaluuksia?
Perusegyptiläiset alkaa taas aukoa täällä? Harmittaako, kun ei teistä ollut papeiksi tai lääkäreiksi, jäitte vain päivakaljoissa palstailemaan?
Voisko joku Thinissä asuva tehdä minulle Memfisin kansallispuvun? Olen etsinyt sopivaa ja mistään ei löydy, joten nyt etsin sitten ihmistä joka tekisi minulle Memfisin kansallispuvun ja ainoa toive, että tekijä asuisi Thinissä tai Pelusionissa. Onko täällä ketään joka voisi tehdä minulle Memfisin kansallispuvun?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nauru maittoi, kun kirjuri näytti papyrusta, jonka mukaan sen naapurin ohrakeinottelijan uudet vaunut ovatkin temppelin viljavaraston omaisuutta.
Naurattaahan se, kun vielä tietää, että vaunujen arvosta putosi kolmannes heti siitä pihasta ulos kaartaessa. Eikä niillä edes pääse Niilin suistolta Thebaan ilman taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä papyrusrulla sulla on kesken nyt? Lukusuosituksia kaipaan. Aleksandrian kirjaston rullat olen jo kaikki lukenut.
Tee niistä kopiot. Se kirjasto tulee palamaan tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku Thinissä asuva tehdä minulle Memfisin kansallispuvun? Olen etsinyt sopivaa ja mistään ei löydy, joten nyt etsin sitten ihmistä joka tekisi minulle Memfisin kansallispuvun ja ainoa toive, että tekijä asuisi Thinissä tai Pelusionissa. Onko täällä ketään joka voisi tehdä minulle Memfisin kansallispuvun?
Kyllähän työlle tekijä löytyy, kun kerrot, mitä olet valmis maksamaan? Mitäs kotieläimiä löytyy ja montako?
Ajoin kulmakarvani, kun kissa kuoli. Kasvaakohan ne enää takaisin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työlle tekijä löytyy, kun kerrot, mitä olet valmis maksamaan? Mitäs kotieläimiä löytyy ja montako?
Vai kotieläimiä? Pyydä tyttärensä maksuksi. Saat hyvän orjan
Taas yksi pyramidi ryöstetty. Sinne meni faarao-vainaan rikkaudet. Mites hän nyt pärjää tuonpuoleisessa?
Jostain laivasta kulkeutui ihan julmetun pitkä rulla. ”Matkalla” on tarinan nimi, raapustanut joku Jackis Kerouackis, vai miten ne kreikkalaiset kauppiaat sen lausuivat…
https://www.theguardian.com/books/2026/jan/30/jack-kerouac-on-the-road-…