Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matala hemoglobiini ja ferritiini

Vierailija
31.03.2026 |

Mun hemoglobiini on ollut aina matalahko, yleensä n. 115 luokkaa, kunnes nyt menkat ovat ehkäisyn takia jääneet pois, niin hemoglobiini on noussut 120 tuntumaan. 

Ferritiini mitattiin hiljattain ensi kertaa, koska olo on tosi uupunut, on tykytystä, hiusten lähtöä jne. Tulos oli 32, jolloin lääkäri ilmoitti, että se on normaali. Rautaa voisin kyllä syödä ja olen jo syönytkin. Ilmeisesti vasta 30:n alittavilla lukemilla myöntävät ehkä että ferritiinin kanssa on ongelmaa. Mutta koska olen "täpärästi" yli tuon rajan, niin olen ihan "kunnossa". 

Millä ferritiini/hemoglobiinilukemilla tai oireilla olette saaneet apua terveydenhuollosta?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa terveydenhuolto määrää mieluummin sulle masennuslääkkeet, kuin myötää että rautavarannoissa on mitään ongelmaa. Äitien kuuluukin olla väsyneitä...

(sarkasmia, valitettavasti)

Vierailija
2/2 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten Hb 92. Melkein vuoden sain kituuttaa rautalisäkokeilujen parissa, joita vatsa ei kestänyt yhtään. Sitten eri asian takia otettiin sairaalassa laajat verikokeet, joissa ferritiini 5. Sain kertaalleen infuusion eikä varmaan ikinä elämässäni ole olleet niin hyvät rauta-arvot kuin sen jälkeen.

Nyt oli vuosien ajan kertynyt kaikenlaisia oireita, joista en jaksanut välittää, koska olen ollut henkisesti niin huonossa kunnossa itsemurhan partaalla keikkuen. Hiukset ohentuneet olemattomiin, liikkuessa loppuu happi täysin, sydänoireita... Nyt vihdoin sain raahauduttua tutkimuksiin. Otatin verikokeet yksityisellä, tuloksena taas klassinen raudanpuuteanemia. Kuukaudessa sain rautalisällä nostettua Hb 96 > 100. Ferritiini 6. Kuulemma Hb:n pitäisi olla paljon huonompi, jotta harkittaisiin infuusiota julkisella. Kolmas rautalisä nyt kokeilussa, ja jos ei tämänkään kanssa lähde tilanne paranemaan, menen yksityiseltä kysymään infuusiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme