Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko teidän lapsuudessa virpomista ?

Vierailija
30.03.2026 |

Vai onko kiinni asuinpaikasta? Itse olen syntynyt 80-luvulla. En muista että oltais koskaan käyty virpomassa. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 50- luvulla oli.

Vierailija
22/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970-luvulla Etelä-Pohjanmaalla kierrettiin trulleina (eli noidiksi pukeutuneena) talosta taloon, mutta ei virvottu eikä annettu oksia.

Ja tämä tapahtui lankalauantaina eikä palmusunnuntaina.

Mulla kaveri Pohjanmaalta sanoi samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, isovanhemmat, käytiin virpomassa. Näin teki kaikki virpojat, vain omat lähisukulaiset virvottiin. Palkka haettiin viikkoa myöhemmin pääsiäissunnuntaina, koska niin virvottaessa kuuluu tehdä. Parhaimpiimme puettuna virvottiin, ei mitään naamiais- tai noita-asuja, koska ne eivät kuulu virpomisperinteeseen. 60-70-luvulla Itä-Suomessa. Karjalainen ortodoksinen perinnehän se on. 

Vierailija
24/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo se unohtui sanoa että pirkanmaalta kotoisin olen. Muistan että koulussa koristeltiin kyllä pajunoksia. Virpomassa ei kuitenkaan käyty. 

Ap

Vierailija
25/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satakunta, - 76 syntynyt. Kävimme virpomassa pääsiäislauantaina. 

Vierailija
26/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Suomessa virvoin, ja joskus myös Itä-Suomessa. Oli hyvin tärkeä asia.

Vierailija
27/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin pienessä kylässä Etelä-Karjalassa 90-luvulla ja kyllä silloin käytiin virpomassa kaikki "lähi"naapurit eli meidän tapauksessa kaikki kolmen kilometrin säteellä. Se oli kylän mummoille aina vuoden kohokohta ja meitä lahjottiin kunnolla. Ihan kahdestaan kierrettiin pikkuveljen kanssa 6-10-vuotiaina. 

Vierailija
28/28 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trullina kiersin itse 60-luvulla Pohjanmaalla. Naama noidaksi maalattuna, huivi päässä ja kahvipannu kädessä. Toivotimme hyvää pääsiäistä ja saimme nameja palkaksi. Ja siis lankalauantaina. Tällä ei ollut mitään tekemistä virpomisen kanssa, enemmän liittyi noitaperinteeseen, Pohjanmaallahan poltetaan kokkojakin pääsiäisenä.