Oliko teidän lapsuudessa virpomista ?
Vai onko kiinni asuinpaikasta? Itse olen syntynyt 80-luvulla. En muista että oltais koskaan käyty virpomassa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970-luvulla Etelä-Pohjanmaalla kierrettiin trulleina (eli noidiksi pukeutuneena) talosta taloon, mutta ei virvottu eikä annettu oksia.
Ja tämä tapahtui lankalauantaina eikä palmusunnuntaina.
Mulla kaveri Pohjanmaalta sanoi samaa.
Oli, isovanhemmat, käytiin virpomassa. Näin teki kaikki virpojat, vain omat lähisukulaiset virvottiin. Palkka haettiin viikkoa myöhemmin pääsiäissunnuntaina, koska niin virvottaessa kuuluu tehdä. Parhaimpiimme puettuna virvottiin, ei mitään naamiais- tai noita-asuja, koska ne eivät kuulu virpomisperinteeseen. 60-70-luvulla Itä-Suomessa. Karjalainen ortodoksinen perinnehän se on.
Niin joo se unohtui sanoa että pirkanmaalta kotoisin olen. Muistan että koulussa koristeltiin kyllä pajunoksia. Virpomassa ei kuitenkaan käyty.
Ap
Satakunta, - 76 syntynyt. Kävimme virpomassa pääsiäislauantaina.
Keski-Suomessa virvoin, ja joskus myös Itä-Suomessa. Oli hyvin tärkeä asia.
Asuttiin pienessä kylässä Etelä-Karjalassa 90-luvulla ja kyllä silloin käytiin virpomassa kaikki "lähi"naapurit eli meidän tapauksessa kaikki kolmen kilometrin säteellä. Se oli kylän mummoille aina vuoden kohokohta ja meitä lahjottiin kunnolla. Ihan kahdestaan kierrettiin pikkuveljen kanssa 6-10-vuotiaina.
Trullina kiersin itse 60-luvulla Pohjanmaalla. Naama noidaksi maalattuna, huivi päässä ja kahvipannu kädessä. Toivotimme hyvää pääsiäistä ja saimme nameja palkaksi. Ja siis lankalauantaina. Tällä ei ollut mitään tekemistä virpomisen kanssa, enemmän liittyi noitaperinteeseen, Pohjanmaallahan poltetaan kokkojakin pääsiäisenä.
Kyllä, 50- luvulla oli.