**SyysSissien viikko 19**
Tässä taas uutta pinoa, ei muuta kuin ahkeraa kirjoittelua.
Ja viime viikon tarinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10197662&p=2&tmode=1&smod…
Kommentit (33)
Pimun kanssa lähdettiin kauppoja kiertelemään - kummipojalla lauantaina Disney aiheiset synttäri/naamiaiset. Tyttö haluaa olla tuhkimo, yllättävää. Ihan tosissaan sai hakea niitä Disneyn prinsessa mekkoja, joka kaupasta puuttui oikea koko! Mutta huomenna tulee yhteen kauppaan Prinsessa Ruususen pukua, jos se kelpais ;)
Sit etsittiin Mikki Hiiri -fanille lahjaa, siis Mikki Hiiri aiheista, lahjapapereineen kaikkineen.
Ostettiin uuvuttavan reissun kunniaks donitsit kotiin ja keitettiin iltapäiväkahvit :D
Kestoista. Mä ajattelin ainakin aluks kokeilla niitä. Esikoisella ei ollut, enkä siihen aikaan tainnut edes tietää moisista kapistuksista ;) Mutta sisko on niitä jonkin verran ostanut ja tehnyt itse ja sanoi että saan ne sitten käyttöön. Siskokin on käyttänyt sillein molempia, kyläillessä ja öisin ainakin kertiksiä. Jos siskolta en niitä sais, tuskin innostuisin ihan oma-aloitteisesti niistä kumminkaan, myönnettäköön :)
Hirveesti himottais muuten ostaa vauvalle vaatteita ym. Niin ja vaunutkin ois jo kiva laittaa tilaukseen. Mutta on kait se ootettava sinne 4 D ultraan, jos vaikka sukupuoli selviäis ja sais ostaa jo ihan oikean värisiä!
Mullakin olis neuvola ens viikolla, saa tosiaan niitä Kelan papruja täyttää. Saa nähä onko paino kuin noussu ja miten on tuon hempan laita, viimeksinin niin matala 105 :(
Dumle rv 20+5
VOI PE......KLE! pikkusenkos oon ollu pahalla päällä. Mulla oli tänään toisen kerran rakenne ultra, kun eka kerralla ei lääkäri mielestään nähny sydäntä kunnolla. No, valitettavasti tänään oli eri lekuri, oikein ylimielinen paskiainen... katteli mitä katteli ja kysyi eka et hauanko tietää kumpi on, sanoin et mikä ettei, en välttämättä ois kysyny, mut aattelin et samahan tuo. Ukko vaan tuumas et ei hän taida kertoakkaan, saatte tietää sen sitten aikoinaan. No, ei se vielä pahasti haitannu, mut just sydäntä etsiessään tuumas, et ei hän kyllä aorttaa näe, mut eiköhän tämä nyt riitä......JA JUST SEN SYDÄMEN TAKIAHAN SIELLÄ OLTIIN!!!!! Taidan tilata ajan yksityiseltä, josko siellä näkyisi sydän.........
mitoista sen verran, et painoa on 500g, bm 57 ja fl 35, eli toinen mitta vastaa viikkoja, toinen on viikon jälessä...
maitohamsteri ja kirppu
Maitohamsteri, saitpas huonoa kohtelua. Minä ainakin menisin viivana yksityiselle ja laskusta kopio valitusten kera kaupungin ultraajille. Oli kamalaa kuultavaa. Koeta jaksaa tämänkin kanssa!!
Kirahviina kirjoitteli väsymyksestä. Kirjoitat kuten minä olisin kirjoittanut silloin kun odotin neiti kakkosta. Toisin en silloin jaksanut kirjoittaa. Noin pienen kanssa kuin sinulla on riittää tekemistä siinä välttämättömässäkin ja siihen raskauden vaivat vielä päälle. Minut pelasti silloin leikkipuistotuttuni. Heti kun vain esikoinen alkoi syödä hiekkaa, minä etsin kaupunginosan vilkkaimman leikkipuiston ja siellä sentään sai puhua jostain jonkun kanssa. Muuten minulla ei ollut ystäviä eikä edes tuttavia tässä kaupungissa. Samalla tuli lähdettyä ulos ja lenkille kerran päivässä, vaikka oikeasti ei olisi jaksanutkaan. Jaksua sinullekin!!
Hansu kyseli kestovaipoista. Kestovaippailin esikoisen kanssa, mutta toisen kanssa en juurikaan. En jaksanut enkä saanut arkeamme rullaamaan niiden kanssa. Mielestäni kannattaa kuitenkin kokeilla jos siltä tuntuu. Nyt aion taas yrittää. Meillä oli käytössä ruskovillan villahousut ja niiden sisällä tavalliset sideharsot. Sideharsot oli minusta käteviä koska kuivuvat niin helposti ja villahousut hengittävät taatusti. Sideharsojen sisällä pidimme flanellisia lisäimuja. Nyt aion ommella niitä flanelleja lisää jahka pääsen äitini saumurin ääreen. Lisäksi neuvoisin malttia, jos on sairautta ja muuta riesaa kannattaa kuunnella itseään ja jaksamistaan.
Oma napa. Eilen oli neuvoa piiitkän tauon jälkeen. Parasta oli tietty kuulla sydänäänet. Lapset ja mieskin olivat niitä kuulemassa. Oli tytöillä keskittyneet ilmeet. Tänään tuntuikin mies käyvän keskustelua aiheesta: kuinka vauvat menee äidin masuun. Vauvan siemenistä oli vakavaa puhetta taas kerran. Hb oli pudonnut jälleen, nyt oli 115. Eli rautakuurin sain. Syke oli 140 ja sfää ei mittattu vielä. Kolmen viikon päästä sitten kelan paprujen täyttöä.
Galluppia kyselisin, mitä lisäravinteita syötte? Minusta tuntuu että nappeja menee kuin kroonikko-osastolla. Syön siis multivitaa, kromia ja rautaa. Pitäsi vielä lisätä maitohapot ja kalsium. Hurjalta vain tuntuu tabujen määrä.
Kaksi pupua loikki just meidän pihalla! Hyvää vointia kaikille!
terv peikkoäet ja turkulainen 19+2
En oo oikein jaksellu viimeaikoina kirjoitella.Pari kertaa oon käyny mietteitänne kurkkimassa.
Oiskos joku muu samaamieltä että viikkopinoa voisi puolittaa alku ja loppuviikkoon tai jotain...tuppaa pukkaamaan niin pitkää pinoa ettei enään muista /jaksa komentoida kaikkea mitä haluaisi?
Mun vointi on ollut ihan hyvä.Pari päivää sitten alkoi pitkästä aikaa supisteluja mutta ei vielä mitään sen vakavampaa.
Selkä on kyllä aika kipeä varsinkin jos makaa selällään niin tod.vaikea päästä kampeemaan ylös.
Väsyneitä mammoja näemmä täällä,kurjaa:(Oikein paljon lähettelen voimasäteitä nyt kun itse jaksaa riehua vähän liiankin kanssa eli illalla sitten ihan dead meat kun on päivän töissä touhuillu tai nyt viikonloppuna laiteltiin puutarhakalustoa,laattoja,haravoitiin yms..välillä piti kyllä hengähtää kun alkoi ottamaan tuolta vatsanpohjasta.
Aika turvoksissa nuo jalat on päivänpäätteeksi.
Tänään oli neuvola jossa sitten sain ne kelan paperitkin.Ajattelin hakea varhennettua äitiyspäivärahaa ja kun siihen lisää jäljellä olevat 3viikkoa kesälomaa niin ennen juhannusta sitten alkaa vapaa.
neuvolassa oli kaikki ok ja vauvelin sydän jumpsutteli lukemia 130 mikä on musta kyllä aika vähän,vai onko teistä??
Mulla oli aiemmat tytöt 150-160.
Pojalla kai pitäis olla alemmat lukemat mutta kyllä tää vauva jorvissa tytskyltä näytti,no on kumpi on tosi rakas kultapieni täällä masussa kuperkeikkoja heittää:)
Kestovaipoista:En ole käyttänyt ja taidan olla myös niin laiska edelleen etten jaksa lähteä siihen rumbaan:=0
Joku kirjoitteli tuolla aiemmin että tammikuisetkin jo pinoutuvat ahkerasti,että pitkällä me ollaan odotuksessa..:)
Itsekkin olen ajatellut samaa,tuntuu että juuri jaoimme kokemuksia alkuraskauden pahoinvoinneista,ekasta ultrasta,kertomisesta..
ja nyt kaikilla on jo " " isot" " oikeat vauvat massussa mylläämässä:)))
Nyt toivottelen kaikille mammoille kauniita unia.Huomenna 7-17.00 töitä ja lasten kanssa aamusta poliisi messuille.
t.rakkausvauva 22+4 tai 23
Aamu lähtenyt huonosti käyntiin. Eilen illalla nukuin tunnin ja sitten neidin kanssa valvonut koko yön. Molemmista päistä siis lentää tavara. Iskän annettiin nukkua, että jaksaa mennä töihin. Oikein sääliksi käy reppanaa, kun paikat jo niin tyhjät, että ainoa mitä tulee ulos on vesi/mehu jonka juo oksentamisen jälkeen. Väsy siis painaa aikas pirusti. Pelkäänpä vain, että se tauti tulee nyt sitten mullekkin ja väsyneenä sitä tuskin oikein jaksaa kahlata läpi, kun virkeänäkään ei tahdo onnistua. Ajattelinkin soittaa plikalle hoitajaa päivällä, että pääsen nukkumaan. Olenpahan sitten ainakin varautunut ensi yöhönkin...
Mukavaa keskiviikkoa kaikille
vm78 ja " iiro" rv23+3 sekä toipilas mimitsu
Vm78:lle ensin jaksuja sairastelevan lapsen kanssa - ja toivottavasti kuitenkin itse välttyisit moiselta pöpöltä. Tosi inhottavalta kuulostaa.
Hyvin voitaisiin tehdä alku- ja loppuviikon pinoja - varsinkin jos kirjoittelu on näin aktiivista. Huominen aloittelija voisi vaikka aloittaa jo uuden pinon.
Aamulla olin neuvolassa ja Kelan paprut sain täytettäväksi. Vauvan syke jumpsutti 140-150 ja kunnon potkutkin näki terkka mahan päältä. Sf-mitan kasvu herätti vähän huolestusta - kuukaudessa kasvua vain 1cm ja ei käyrä ei siis mene ihan kuten pitäisi tasaisesti ylöspäin. Viimeksi 19+4 oli 17cm ja nyt 23+4 vain 18cm. Terkka tosin sanoi, että kohdun koko tuntuu ihan sopivalta käsin kokeiltuna ja itse olen varma, että masu on kuukauden aikana kasvanut aika reilustikin ja liikkeet tuntuu sata kertaa selvemmin kuin kk sitten, joten ihan kauhean huolissaan en osaa olla. Ja tuohan on kuitenkin vaan käsipelillä ja mittanauhalla mittausta, joten mahtaakohan nuo mittaukset aina ihan tarkkoja olla, mutta hyvä kuitenkin, että seurataan. Menen nyt kuitenkin viikon päästä perjantaina uudestaan mittaukseen ja jos ei käyrä ole lähtenyt ylöspäin niin sitten lähete ultraan. Miten teillä muilla nämä mitat on menneet? Joku taisi mainita, ettei vielä ole edes mitattu, taitaa nekin käytännöt vaihdella.
Että tällaista tällä kertaa..
Jondeliini ja pikkuinen 23+4
Nopeesti käyn tässä vaan kiittämässä Huldiota ja muita jotka kerto kokemuksiaan kestoista.Luulen, että teen itse tai ostan ihan pari, ja kun tuntuu että jaksaa ruveta kokeilemaan, niin sitten se nähdään miten ne meillä toimii.
Ja laitetaan tosiaan vaikka huomisesta alkaen uusi pino.Ollaan tosiaan sen verran aktiiveja.
Hansu ja Hemppa 22+4
Moi taas!
Hansu kyseli niistä kestovaipoista. En ole aiemmilla lapsillani niitä kokeillut, mutta nyt tekisi mieli testata. Täytyy perehtyä asiaan ja käydä vaikka kestovaippailijoiden sivuilla etsimässä vinkkejä. Mä kun olen myös täysin noviisi tässä asiassa. Tarvitsen käytännön sujumiseen tarkat opastukset, ennen kun ryhdyn puuhaan :) Yleensähän noita kestiksiä kai pidetään aika työläänä vaihtoehtona, mutta sen puolesta puhujat taas kertoo, että kun asian oppii ja tottuu,sujuu kuin itsestään. Mulla kiinnostus kestovaippailuun on herännyt lähinnä ekologisista syistä.
hansu, olitko se sinä joka odotit niitä Oran vaunuja? Tulivatko jo ja miltä näyttävät ja tuntuvat?
Peikkoäet kyseli vitamiini arsenaalista. No, täälläkin syödään aikamoinen määrä päivittäin " tabuja" . Eli rautaa x 2 vrk, multi-tabs monivitamiini " raskaus x 1, C-tabs x 1, minisun (d-vitamiini) x 1, kalsium x 1. Tähän päälle vielä allergialääkkeet, antihistamiini (Cetirizin rat.) ja Nasonex nenäsumute. Tosiaan tulee mieleen vuodeosaston mummon lääkekippo aina välillä näitä popsiessa.
Minttupipsan remontti aikeet kuulosti hienolta. Tosi kivoja sävyjä olet valinnut makkariin. Itse myös tykkään ruskeasta, beigen eri sävyistä ja valkoisesta sisustuksesta. Myös punaista suosin näiden kanssa. Täälläkin olisi tarkoitus pientä maalaus ja tapetointi hommia tehdä kevään ja kesän aikana.
Maitohamsterin kohtelu ultraäänessä sai mun niskakarvat pystyyn. Kyllä nyt on ehdottomasti valituksen paikka. Ei lääkäri voi vain tylysti todeta, että vaikka aorttaa ei näe, niin eiköhän se siellä kuitenkin ole. Sitä vartenhan te sinne menitte, että sydän asiat selviää. Nyt vaan pikaisesti yhteys ks. lääkärin esimieheen ja pyyntö uudesta ajasta ja mahdollisesti toisesta ultraajasta. Todella sapettavaa touhua!
Onnittelut hyvistä rakenneultra uutisista!
Olikohan se jondeliini joka mietti sitä fundusmittaa...Olen samaa mieltä, että ei kannata liian vakavasti ottaa sitä mittausta, yksilöllisiäkin eroja on niin paljon ja tosiaan mittäusvirheitäkin sattuu. Tietysti on hyvä, että kontrolloivat varmuuden vuoksi.
Flunssasille ja vatsatautisille pikaista paranemista. Todella kurjaa tuo sairastelu.
Golatoffeelle tervetuloa takaisin Suomeen ja palstoille. Prahan reissu oli varmasti ihana...Voi kun pääsisi itsekin taas joskus reissuun. Ehkäpä ensi keväänä...?
Onko pippurimamma kadonnut palstoilta...?
Omaan napaan ei uutta. Tenttiin lukua pitäisi harrastaa, perjantaina edessä neljän tunnin ponnistus. Jotenkin en vaan jaksa stressata, menee miten menee. Toivottavasti läpi.
Vauvalla kaikki hyvin masussa.
Haikarapolska ja neiti masukki 23+3
Moikka vaan kaikille munkin puolesta (pitkästä aikaa). Täällä myös sama ongelma eli ihan kamala väsymys. Sitä energistä keskiraskautta olen minäkin odotellut vaan turhaan... Tosin hemoglobiinikin oli alhaalla, viime viikolla mitattuna 113. Vain 10:llä oli noussut ensimmäisen rautakuurin aikana, nyt sitten toinen obsidan-kuuri heti perään.
Muutenkin olo on jo hieman raskas, kun kiloja on tullut jo 10. Edellisistä raskauksista on molemmista tullut n 25 kg ja siihen menee varmaan nytkin. No, on ne kilot siitä ennenkin kaikonneet, joten toivottavasti nytkin.
Kestovaipoista... Minä käytin esikoisella ja olivat kyllä tosi käteviä. Pikkukakkosen kanssa tuli sitten muutot ja remontit ja käytettiin kertakäyttövaippoja ja nyt aion tällä kolmosella käyttää kestiksiä ihan alusta alkaen. Nyt kun on kokemusta molemmista, voin lämpimästi suositella kestovaippoja. Tuntuu että isompi vaiva on roudata vaippapaketteja jatkuvasti kotiin ja tuntuu kamalalta heittää aina sellainen määrä jätettä menemään. Sen sijaan kestovaipat olivat jopa miehenkin mielestä käteviä käyttää ja pesurumbakaan ei vaivannut. Nyt tosin päätin, että kuivausrumpu hankitaan sillä aion käyttää enemmän all-in-one -vaippoja. Teille muuten, jotka mietitte kustannuksia, kannattaa käydä vilkaisemassa käytettyjen kestovaippojen jälleenmyyntihintoja. Ne ovat ainakin mitä minä olen katsonut, jopa 70-80 % uusien hinnoista, joten käytännössä kestovaippailu tulee tosi halvaksi! Jos siis yhtään on rahasta tiukkaa, niin siinä on hyvä sauma säästää:-)
Hyviä vointeja kaikille :-)
tanaan on ollu niin paljon hommia kotosalla, etten paljon koneella (enka muutenkaan )ole istunut!
Nyt aattelin nostellakin tata pinoa samalla.
Muksujen vaatteita kun vaihtelen, niin siina menee nain 6-henkisella perheella paiva jos toinenkin, kun en viitti kuitenkaan itteeni ihan piippuun vetaa... paussaillen hyvaa tulee!
Laakkeista; etta syon vaan 1xkalsiumin ja 1xrautatabun seka aamulla sen 100mg babydisperiinin. Oon voinu olla ilman paansarky tablettejakin koko raskauden, varmaan tuo disperiini (asperiini) auttaa hiukan siihenkin, mulla kun on taipumusta saada sillointalloin noita migreenikohtauksia.
Nyt en muista edes kommentoida mitaan; sydantarkastukseen menevan kannattaisi uudelleen menna samaan paikkaan vaatien uutta laakaria ja selittaa asian vakavuus ihan aluks! (kivaa selitella lekureille, tiedan)
Voikaa kuitenkin hyvin ja aurinkoa kaikille!
-Levinia ja Hope rv 21+4-
Maitohamsterille alkuun tsemppihali. Mene vaan uudelleen ultraan, että saat mielenrauhan. Kaikki on varmaan ihan kunnossa, mutta kylläpä on ollut törkeä lääkäri!
Mitäköhän piti muille kommentoida? Ai niin, sf-mittaa ei multa ole vielä edes otettu. Tänään piti itse asiassa olla neuvola, jossa se varmaan olis jo otettu, mutta jouduin sen perumaan. Mutta sitä vaan, että luulisin, että näin alkuun voi olla vaikea vertailla että mennäänkö käyrillä tms, mutta hyvä että seurataan...
Niin, täällä on ollut karsea viikko. Minulla on ollut jokin lievä vatsatauti ilman, että mitään mistään tulee. Pariin päivään ei tehnyt mieli syödä eikä juoda mitään, ja sen myötä olo on ollut todella voimaton ja heikko. Mies oli vielä työmatkalla pari päivää eli lasten kanssa piti touhuta... Tänään olen onneksi jo pystynyt syömään ja juomaan paremmin eli toivon, että huomenna olisi sitten voimiakin. Muuten pitää soitella lääkärille.
Onneksi masuasukki (lasten käyttämä nimi neidistä) on ollut koko ajan aktiivinen ja tömistellyt kunnolla pitkin päivää.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja toivotaan, että väsy menee itse kullakin ohi. Tsekatkaa hemoglobiininne! Mullakin noita rautatabuja on jo toinen laatikollinen menossa. Sen lisäksi syön kalkki-d-tabuja.
apinaemo 22+3
Päätin minäkin pikaisesti piipahtaa.
Maitohamsterille,ymmärrän että olet hiilenä,ihan uskomaton lekuri:C
*halaus*
sf-mitasta:mulla se otettiin eilen ekaa kertaa ja oli 21.menee keski ja yläkäyrän välissä.Aikaisemmissa raskauksissa on mitattu jo aiemmin.(rv mulla eilen siis 22+4)
Tuleeko muilta jo " maitoa" ?mulla tuli viime viikolla joku teelusikallinen ja eilen kun menin nukkuu niin tuli aika reilusti ja nyt kun tulin tänne palstalle niin taas tulee tuosta samaisesta tissistä ihan reilusti nestettä.TOSI kökkö juttu jos tarvii nyt jo alkaa nukkuu liivit päällä,mä kun mieluiten olen ihan natural sängyssä.
Mies tuli just kaupasta ja toi mulle sitä uutta salmiakki suklaata,ihan hyvää mutta onnistun kyllä tonkin kanssa sotkemaan kun toi salmiakki sisällä on valuvaa.
mutta nyt katson hetken telkkria ja sitten petiin.oon tosi tosi poikki tänään.10 h duunissa,ruuanlaitot ja saunomiset kera lasten..nyt hetki omaa aikaa miehen kanssa ennenkuin menen nukkuu.On tullu mulle noita nukahtamis vaikeuksiakin ei oo mikään ihme jos menee yli 2h kun nukahtaa vaikka olis kuin väsynyt tahansa sänkyyn mennessä.
mut nyt,illan jatkoja kaikille!
Mitä sitten meninkään kehumaan virkeästä olosta.. Nyt alkoi niin väsyttämään ja pötköttelinkin hieman.. Vaihdettiin sitten lasten kanssa koulukuulumiset rintarinnan pötkötellen.. =) Tuli jokseenkin viluinen ja kuumeinen olo.. Kai sitä voisi laittaa mittarin kainaloon.. Yleensä olenkin sairastellut lomilla ja vapaa päivinä, joten olisi tämäkin poikkeus..
Pitäs mennä tuo unelmatorttu täyttämään ja siten ruokaa laittamaan.. Illalla esikoisen vanhempainilta, kun aloittaa tuon ylä-asteen syksyllä..
Tuosta vaippailusta joku kyseli.. Olen kaikilla lapsilla käyttänyt kertakäyttö vaippoja, ja niin aion tehdä tämänkin mussukan kohdalla.. Joku voi sanoa laiskaksi, mutta se on meidän päätös..
Juu.. Mutta nyt mentävä..