Useilla ovilla ollut "ei virpojia"-kyltit, niillä joissa ei ollut olikin vastassa vihainen isäntäväki. Virpomisperinne on kuollut.
Oma lapsi ei enää ensi vuonna virvo, vaikka olisi vielä virpomisiässä. Useilla ovilla tosiaan ollut kylttejä, joissa virpominen kielletään. Ja jos ei ole kylttiä ollut ja lapset soittaneet ovikelloa, on tultua avaamaan aivan raivosta punaisena, huudettu lapsille ja yhdessä paikassa päästetty jopa iso koira räyhäämään ja näykkimään sentin päähän lapsen kasvoista.
Toisella paikkakunnalla asuvan ystävättären 10v poika oli ollut pikkuveljiensä kanssa virpomassa aamupäivällä ja häntä oli oven avannut puolipukeinen mies alkanut repiä vaatteista. Huomenna rikosilmoitusta tekemään.
Nämä virpomiskielteiset lastenvihaajat ovat onnistuneet tappamaaan tämän hienon perinteen ja lasten ilon. YKSI HELEVATUN PÄIVÄ VUODESSA ja silti tekee tiukkaa olla ihmisiksi!!
Kommentit (310)
Oon edelleen sitä mieltä että niihin vitsoihin vois panostaa, luulis hävettävån tavallinen risu yhdellä sulalla. Toista se oli silloin ysärillä, pajunvitsoissa nähtiin vaivaa koristeltiin komeasti oli silkkapaperia, sulkia, jopa serpentiiniä, monien pajunvitsat oli kauniita, oli vielä avautunut nupuistaan ja pukeuduttiin "noidiksi" ja maalattiin kasvot, oli pieni kahvipannu tms sellainen johon sai palkkaa.
Ompa ikävä kuulla, että on ollut tuollaisia kokemuksia.
Me käytiin 90-luvun lopussa kolmen tytön voimin virpomassa myös monia tuntemattomia. Oltiin pukeuduttu hyvin, oksat oli hienoja ja aina kysyttiin ensin, saako virpoa. Yleensä kukaan, joka avasi oven, ei kieltäytynyt.
Palkaksi saatiin vähän kaikkea: suklaamunia, karkkia, kolikoita, keksejä ja korvapuusteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan, että noitatouhu ei jaksa kiinnostaa. Vielä kun halloween loppuis niin ois jo upeeta.
Virpominen on suomalainen perinne. Halloween on Amerikasta apinoitu ja kovaa markkinoitu juhla.
Mutta hauska sekin. Toivotan tervetulleeksi kaiken juhlan tänne arkea piristämään.
Ne, ketkä eivät halua juhlia, voivat kaikin mokomin mököttää kämpässään.
Suomi on lapsivihamielinen maa. Minusta todella surullista kun lähes poikkeuksetta häät ovat esim nykyään lapsettomia, itse muistan lapsuuden kesähäät kun juostiin serkkujen kanssa pihalla.. nykylapset ei pääse enää ollenkaan mihinkään isompiin sukujuhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää omien ystävien ja sukulaisten kanssa lapset kyydissä virpomassa. Ei ihmisillä ole enää varaakaan vieraita lapsia karkittaa.
Kyllö monilla on edelleenkin varaa. Ei tämä nyt niin kalliiksi tule. Vai onko palstalla pelkkiä peruspäivärahalla eläjiä?
Herää todellusuuteen! Pienituloisia on muitakin kuin työttömyyskorvauksilla elävät! Ei köyhän tarvitse elättää pullamössöpentuja!
Ja, yllätys yllätys, on myös normaalituloisia, joiden talous ei kaadu muutamaan namuun ja suklaamunaan kerran vuodessa.
Itse saan munani lutkuttaa. Ei maistunut muna lapsosille.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on lapsivihamielinen maa. Minusta todella surullista kun lähes poikkeuksetta häät ovat esim nykyään lapsettomia, itse muistan lapsuuden kesähäät kun juostiin serkkujen kanssa pihalla.. nykylapset ei pääse enää ollenkaan mihinkään isompiin sukujuhliin.
Koska ne on kasvatettu niin huonosti, etteivät osaa käyttäytyä! Kyllä siinä välillä vihaiseksi tulee! Olen ollut lapsena myös kaikenlaisissa juhlissa, mutta siellä piti osata myös käyttäytyä
Vierailija kirjoitti:
Ompa ikävä kuulla, että on ollut tuollaisia kokemuksia.
Me käytiin 90-luvun lopussa kolmen tytön voimin virpomassa myös monia tuntemattomia. Oltiin pukeuduttu hyvin, oksat oli hienoja ja aina kysyttiin ensin, saako virpoa. Yleensä kukaan, joka avasi oven, ei kieltäytynyt.
Palkaksi saatiin vähän kaikkea: suklaamunia, karkkia, kolikoita, keksejä ja korvapuusteja.
Niin silloin olikin vähän enemmän tilannetajua ja kunnioitusta, aikuisetkin semiystävällisiä, nykyään lapsilla ja nuorilla ei mitään käytöstapoja, ei tilannetajua yms vanhemmat ei opeta kuten täällä saadaan lukea, ollaan aggressiivisia, töykeitä, itsekkäitä, raivotaan pikkulapsille ja nuorille jotka ei ole omia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää omien ystävien ja sukulaisten kanssa lapset kyydissä virpomassa. Ei ihmisillä ole enää varaakaan vieraita lapsia karkittaa.
Kyllö monilla on edelleenkin varaa. Ei tämä nyt niin kalliiksi tule. Vai onko palstalla pelkkiä peruspäivärahalla eläjiä?
Herää todellusuuteen! Pienituloisia on muitakin kuin työttömyyskorvauksilla elävät! Ei köyhän tarvitse elättää pullamössöpentuja!
Ja, yllätys yllätys, on myös normaalituloisia, joiden talous ei kaadu muutamaan namuun ja suklaamunaan kerran vuodessa.
Mutta köyhän kaatuu!!!!
Vierailija kirjoitti:
Itse saan munani lutkuttaa. Ei maistunut muna lapsosille.
Mun kamu antoi torttua viime vuonna, oli itse sen vääntänyt.
Vierailija kirjoitti:
Näinkö itsekkäiksikö vanhemmat ovat tulleet, että olettavat vähävaraisen antavan viimeisetkin rahat tai niillä ostetut karkit?
Hävetkää!
Mitä hemmettiä horiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun luokseni virpojat ovat aina tervetulleita, nytkin oli iso korillinen kaikenlaista herkkua odottamassa. Jostain syystä tänä vuonna kävi vain neljä virpojaryhmää. Olisiko syynä sitten nuo aloittajan mainitsemat asiat.
Eiväthän lapset käy kuin muutaman tunnin ajan yhtenä päivänä vuodessa. En ymmärrä tällaista aggressiota ja vihamielisyyttä lapsia kohtaan. Annetaan lasten olla lapsia. Virpominen on ihana vanha perinne. Itsekin virvoin lapsena.
Perinteen mukaan ei mennä tuntemattomien oville, joten olisi aika ottaa perinne uudestaan käyttöön eikä kerjätä, kuten nykylapset tekevät. Suurin osa suomalaisista ei ole koskaan kiertänyt ovelta ovelle, joten kyseessä ei ole mikään ihmisoikeus.
Meillä ei ollut lappuja ovella, mutta eipä ovea avattu. Pari ipanaa innostui potkimaan autoa, heistä on sekä valvontakameran kuva että minun ottamani, kun menin portaille ihmettelemään, että mitä teette. Siinä saa vanhemmat maksaa muutaman tonnin kolhitusta etuovesta, vahingoksi sitä eivät voi väittää.
Sellanen fantasia
Olisikin fantasia, Nämä vantaalaiset lähiölapset sotkevat halloweenin karkki vai kepposen virpomiseen. Jos et maksa suojelurahaa, me rikotaan sun auto ja sä et voi meille mitään, kun me ollaan alaikäisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta köyhän kaatuu!!!!
NO ÄLÄ SITTEN AVAA OVEA VIRPOJILLE, UHRIUTUJA!
Siksikaa vi. ttuun sueltä ovilra saa traba vi. ttuh hel vetto
Itse keitin kananmunia ja kirjoitin niiden kylkeen Fazer suklaamuna. Ai että nauratti kun mietin lapsosia kuorimassa munaa ja sieltä paljastuukin tavallinen keitetty kananmuna!
Kerran vuodessa, ei nyt sen takia hermojaan kannata menettää. Kertoo jotain nykyajan ihmisen ajattelusta.
Nämä samat ihmiset itkee, kun heidän lapsilleen ei suklaamunia anneta. Samat ihmiset, jotka eivät Easter Egg Huntista tiedä eivätkä siihen pysty ja jotka jo 20 v sitten kritisoivat Halloweenia. Meillä näitä kaikkia vietetään, on vietetty aina. Lapsilla toooodella paljon kindereitä ja muita karkkeja Easter Egg Hunt omalla pihalla, vanhempien rahoittama. Viitsinkö avata oven naapurin penskoille, en. Mun lapsien askartelemat virpomisvihdatkin on niin paljon hienompia kuin naapureiden äkkiä nykäistyt .Ostin vain kindereitä omille lapsille ja loputkin munat täytetty heidän suosikeillasn. Mies tänään kaupassa sanoi, että hei tässä on näitä karkkeja millä täyttää munat niin totesin, ettei meidän lapset noin pahoja karkkeja syö.
Vuodesta toiseen yritetään selittää, kertoa ja opastaa, että virpomisperinne ei ole mikään halloweeni jolloin kierretään kerjäämässä tuntemattomien ovilla. Perinteisesti on virvottu vain tuttuja ihmisiä.
Meillä pidetään ovi kiinni, eikä avata. Mutta ymmärrän hyvin, jos jonkun hermo palaa, meilläkin on soinut ovikello tänään kuusi kertaa.
Meillä paikallinen Citymarket ja Biltema ilmoitti, että heille voi tulla virpomaan. Palkkaakin oli luvassa.
Tää on tosi kiva ja turvallinen mahdollisuus, jos ei uskalla virpoa tuntemattomia ja sukulaiset/ystävät asuu kaukana.
Miksi te vanhemmat itkette tästä asiasta joka vuosi, kun pennuillenne ei annettu tarpeeksi rahaa ja suklaata?
Noin heikoksiko on vanhemmuus mennyt? Lapsiäitejä, siis henkisesti!