***MAALIKSET 2007 viikkolla 19***
Aurinkoista huomenta kaikille!!
Aivan ihanan näköinen päivä on tulossa. Meillä on tänään taas lääkärissä käynti päivä, toiveissa olisi saada kipsi pois, mutta se nähdään sitten. Seuraavaksi tulee tilalle tulee sellaiset tukikengät ja niitä sitten pidetään aluksi 23h vuorokaudessa ja sitten kun lähtee liikkeelle vain yöllä ja päiväunien aikaan. Mutta jos kenkiä ei ole tullut , niin luultavasti lasta tulee jalkaan. Onneksi kuitenkin kesäksi päästään eroon kipsistä kun se kuitenkin hautoisi jalkaa.
Muuten kaikki sujuu mukavasti, tyttö nukkuu yöt ja seurustelee sitten päivällä. Edes tällä hetkellä oleva nuha ei ole paljoa häirinnyt unta. Ja hyvä niin. Kahdella sisaruksella on korvatulehdus.No mutta toisaalta meillä ei ole sairastettu koko keväänä laisinkaan joten täytyyhä se jonkunlainen tauti meillekin tulla.
Saattaa noita kirjotusvirheitä tulla kun on tyttö samalla rinnalla, joten yhdellä kädellä kirjoittaminen on hiukan hankalaa.
Huomenna olisi myös lääkärineuvola, vähän jänskättää paljonko tuo paino on noussut. Varmaan ollaan jo reilusti yli 6 kg.
Mutta nyt täytyy alkaa laittamaan tavaroita ja lapsukaisia lähtö valmiiksi.
Kaksosmamma1 + Iita 6vk + 4pv
Kommentit (52)
Eli pikaisesti ferin solista masu-mammalle. Meilläkin poika saa kyseistä rautalääkettä, kun syntyi 6-viikkoa etuajassa, eli keskosena. Ymmärtääkseni lääkkeen voi lääkäri vaihtaa erimerkkiseen, jos ferinsol ei sovi. Onko teillä koska seuraavan kerran lääkäri käyminen, josko siellä otat asian puheeksi?
Meille lääke on sopinut alkumasukipujen jälkeen hyvin. Nykysin annankin sen ennen maitoa, että ehtii vähän aikaa olla mahassa, kun poika yleensä pulauttelee aikalailla ruuan jälkeen.
Pinjamiina: meillä edellinen ei suostunut tuttia eikä pulloa ottamaan ollenkaan. Pullo kelpas vasta ½-vuoden iässä, kun tissittely loppui (neiti lopetti itse). Onneks en joutunut kuitenkaan olemaan tuttina.
Ähh.. käsky käy....
-m-
Pulauttelusta:
Meillä röyhtäilee ruoan jälkeen helposti 2-4 isoa röyhtäisyä ja sit houkutellen vielä pari lisää,ei pulauttele. Oiskohan yhteensä 5-7 kertaa tullut pieni pukli. Mut ne rautalääkkeet se kyllä ihan oksentaa,nyt oon kylmästi jättänyt pois sen lääkkeen. Kysyn lääkärin mielipidettä asiaan kunhan hänet lopulta tapaan.
Me tässä odotetaan fafaa kylään, tulee hakemaan ristiäisiin lainatut astiat ja lisätuolit takaisin meidän nurkista... Onneks famu ei tuu mukaan,mulla ihan pipo kireenä siihen tätiin, sekaantuu ihan kaikkeen päivittäin.... * murinaa*
Mut jospa röyhtäyttäisin piku B:n ja söisin sit itse jotain...
Masumamma ja Benjamin
... kaikille pitkästä aikaa. En minäkään ole oikein ehtinyt kirjoitella, neljä lasta pitää kyllä mamman sopivan kiireisenä.
Ihanasti tuntuu melkein kaikilla pikku hiljaa vauva-arki alkaa sujumaan.
Ja niin myös meillä, Mette on oikein rauhallinen neitonen, masuvaivoja meillä ei juurikaan ole ollut, ja unirytmi on oikein sopiva. Yöllä nukkuu 21-05, syö ja jatkaa unia vielä 7-8 asti, päivisin sit valvoo enemmän mut yleensä ihan hyväntuulisena. Alkuun ei kyllä viihtynyt muualla kuin sylissä hereillä ollessaan, mut nyt jo sitterissä tai lattialla lelukaaren alla pitkänkin tovin. Isoveli on parasta viihdykettä, ja hänelle irtoaa leveimmät hymyt. Rintamaitoa ei enää tule, joten pelkällä Nannilla meilläkin mennään. Vettä en oo vielä tarjonnu, mut just mietin, ett vois alkaa pikku huikkia ruoan päälle antamaan.
Ehkäisyksi mä olen suunnitellut hormoonikierukkaa, ja kunhan toiset menkat vaan alkaa niin emnen sen laittamaan. Vauvoja en usko että meille enää lisää tulee, vaikkakin jo kaiholla katselen isomahaisia naisia:)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille, ja yritän ryhdistäytyä ja kirjoitella vähän useammin.
Petriina ja Mette, ensi viikolla jo 3 kk!
tutista:
meillä poika syö vaan silloin tuttia jos jo syönyt ihan ähkyksi itsensä eikä enään jaksa mut on selkeästi imuisa vielä eli suu lutkuttaa tyhjää pienellä supulla. kesken huudon ei ota tuttia vastaan ollenkaan. jos nukahtaa tutin kanssa niin ei yleensä herää vaik se tippuisikin mut usein nukkuu ilman tuttia. Siihen se havahtuu nukahtamisvaiheessa jos on laitettu unilauluksi pehmosoittolelu soimaan ja musa loppuu niin pojan silmät aukee ja alkaa kitinä. se rakastaa musiikkia, laulun kuuntelua ja kun sille juttelee.
meidän kakkatarinoita,sori:
Me otetaan siis aamuin illoin nyt sitä mallasuutetta kun kakka ollut hukassa jo kauan ja aina ulos kivun kanssa. Poika on tosi harvoin tehnyt kakkaa itsestään vaippaan vaan vasta kun avaan vaipan auki sen alle hoitopöydällä ja auttelen jalkoja jumppaamalla ja silloin se tulee alku kiinteää ja vaivalla pusaten ulos, loppu löysänä kaarena.
Eilen en odottanut hänen kakkaavan lainkaan kun edellisenä päivänä sen teki. Vaihdoin omasta mielestäni vaan pisuvaippaa uuteen mut onneks laitoin muovitetun essuni päälle valkoisten farkkujen suojaksi ja niinhän sieltä tuli oikein keltaiset sinapit ja paljon äidin päälle ja kylppärin lattialle, oli oikein suussa asti...niin että nyt tiedän miltä maistuu lapseni kakka..en suosittele maistamman, ei hyvää! : )
Masumamma ja benjamin (ens yönä 10 viikkoa)
Alkoi naurattamaan tuo masu-mamman " nyt tiedän miltä maistuu lapseni kakka" . Tänne uppoo kaikki kakkajutut! Meilläkin on lentäny paidalle kaaressa ja yhteen aikaan tuntu että joka vaipanvaihdon yhteydessä pissit tulee, välillä vauvan korvaan, välillä lattialle tai äidin/isän päälle. Mutta suuhun ei oo vielä onnistunu menemään.
Meillä lapsi kanssa surutta potkii minuu mahaan ja hakkaa tissejä pienilä nyrkeillä imetyksen aikana, naurattaa välillä että hänellä on omat nyrkkeilysäkit siinä.
Ensimmäinen äitienpäivä lähestyy! Ootatteko että saatte aamupalan sänkyyn tai muuta hemmottelua? Meillä mies lupasi tehdä aamupalan. Käydään mummoilla jo lauantaina koska mennään kaupoille samalla. Asutaan maalla ja tääl kun ei oo kuin pari ruokakauppaa, Aapo kasvaa niin kovaa vauhtia että tarvii uusia vaatteita. Ja jos sitä ostelis itellekii jotain.. :)
Kokeilin tänään rintareppua, poika oli ihan ihmeissään aluksi. Pää heiluu siellä vielä vähän eestakasiin joten ei varmaan kannata pitää pitkiä aikoja. Minuu on nyt alkanu vähän kiinnostaa se kantoliina kun kaikki sitä kehuu. Siinähän vissiin voi imettääkin. Pitäis vaan saada hyvät sitomisohjeet.
Mies lähti just pelaamaan koripalloa työkavereitten kanssa. Millonkohan tää mamma pääsis johonki itsekseen?
Siellähän alkaa kirkastumaan, koko aamun on satanu!
T. Pinjamiina
Tännekin kerkiää joskus :-)) tuolla kuumepuolella edelleen pinoudun suht säännällisesti, koska olen tainnut olla siellä vakiona jo kolme vuotta ja ihmiset ovat käynneet kovin tutuiksi, ja kyllähän se vauvakuumekin alkaa olla taas ajankohtainen, no jos ei nyt ihan vielä niin ainakin vuodenvaihteen jälkeen siirrytään yrityskannalle taas .. Ajattelin kuitenkin ottaa ehkäisyn vaikka ensin aateltiin, että ei ehkäisyä tulkoon vauva jos on tullakseen, mutta taidan nauttia nyt tästä vauvasta ja seuraavasta sitten taas omalla ajallaan :-))
Täällä muru kasvaa, ja on huomenna 5vkoa vanha niin se aika vain menee. Ihana tyttö on mutta kohtalaisen vaativa vauva, syli on se paras paikka mikä kelpaa, ja nyt olen pikkuhiljaa alkanut opettaa sitteriin joksikin aikaa, että saa itse tehtyä omiakin juttuja. Vaunuillaan päivittäin, kunhan vain sää sallii, tehdään pitkiä lenkkejä tänäänkin oltiin yli kolmetuntia reissussa. Meilläkin on alkanut tulemaan säännöllisyyttä elämään, ja vatsanpurut on hieman hellittänyt tai on hyviä päiviä ja öitä ja sitten taas HUONOJA päiviä. Meillä yöpuulle mennään klo. 20-21 ja neiti nukkuu sellaiset 4h ja herää tankkaamaan ja vaipanvaihtoon, ja taas unille ja yleensä nukkuu sinne klo. 3 ja taas samat kuviot, ja taas herää siinä klo.5 ja taas nukutaan ja jos hyvin menee niin nukkuu noin kasiin, ja sitten onkin aamupesut ja syönnit ja jutustelua, ja vauva unille ko.10, nukkuu n. 1-2 tuntia, heräilee ja syö, ja unille klo. 14 ja nukkuu n.klo.16 ja sitten onkin hereillä sinne ilta kasiin, seurustelee ja syö jatkuvasti :-)) Meillä myöskin hymyillään jo sujuvasti, ihania hymyjä ...
Meillä on vauva vielä rintaruokilla, ja saakin olla niin kauan kuin maitoa riittää, kerran pumppasin ainulla 7dl yhdella kertaa, mutta mol. rinnoista, mutta yleensä tulee sellainen 2-5dl pumpattua.
Väsymystä on täälläkin ilmassa, mutta koitan jaksaa ... Välillä rasittaa kaikki ja itkettää itseäkin, mutta sitten tulee katumus päälle, ja aattelen miten kauan yritimme vauvaa, ja saimme keskenmenoja ja nyt jo viiden viikon jälkeen itkettää, ja taas jaksan olla nöyrä, ei sen puoleen, jos väsyttää niin silloin saakin väsyttää ....
Meillä oli eilen Nla:
Tytön paino noussut kahdessa viikossa 500gr, nyt 4600g ja pituutta oli tullut vain 0.5cm nyt 51.5cm, ja kaikki oli hyvin.
Mamma:
Paino pudonnut 13kg, nyt 72kg, mutta vatsa roikkuu ja on sellaista löllyvää taikinaa :-//
Paineet edelleen koholla-seurataan- ja hb hyvä.
Lopputark. on kuun lopussa ja siihen saakka on odotettava ennen kuin uskaltaa alkaa liikkumaan rivakammin, olo on todella plösö, ja vaatteet ei mene päälle, hitto kun harmittaa ...
Mitäköhän sitä vielä valittaisi (?) ei juuri nyt tule mieleen mitään ...
Niin .. kenenkä vauva oli pikkuinen Sinja, kellä oli ongelmia painon nousun kanssa ?? Olen ootellut viestiä miten sairaalareissu meni, ja toivon edelleen, että kaikki on hyvin ...
Samoin Duppis, missä olet, onhan teidänkin poitsu kunnossa ? Toivotaan sinnekin kaikkea hyvää ..
Ja TiiaRiikka
Se haemate ei ole tutkittu lääke, siis sen vaikutusta rintaruok. oleviin vauvoihin ei tiedetä, ja veritulppa vaara siinä on olemassa, muakin hoputettiin koko ajan liikkeelle sairaalassa. Mua niiden piti pitää 8 päivää sairaalassa synnytyksen jälkeen, mutta en suostunut siihen tai lääkkeen ottoon, sain kuitenkin sitä lääkettä neljän päivän ajan. Miten sulla meni synnytys ? Saitko epiduraalin ? Mä olisin saanut, mutta kun ei keritty antamaan, joten Miss luomu sieltä sitten syntyi :-))
Nyt öitä kaikille t. emmi ja ' nukkuva' tyttönen 5vkoa
luulenpa, ettei tämä äitejenpäivä poikkea paljoa edellisistä, eli oma äiti ja äidin äiti ja miehen äiti on pääosissa, omaksi osaksi jää se autossa istuminen paikasta toiseen. Kotona ei juhlita, kun matkoihin menee kuitenkin ensin tunti sitten toinen ja kotiinkin pitäis vielä illaksi tulla eli vielä kolmaskin tunti autossa. Mua ei kai vielä lasketa äidiksi ihan täyspainosesti ;) En tiedä missä vaiheessa sitä jäädään sitten kotiin viettämään " omaa" äitejenpäivää :/ Ehkä vasta kymmenien vuosien kuluttua, sillä eihän oma äitinikään ole vielä omaa äitejenpäiväänsä viettänyt vaan aina on oma äiti eli minun isoäiti se pääasiallinen juhlittava :)
Meidän pienempi poju on hieman flunssainen ja tukkoinen nenä haittaa syömistä kovasti. Lisäksi molemmilla pojilla on yskä. Pitää varmaan höyrytellä ennen nukkumaan menoa, koska koko päivä on mennyt pientä hoidellessa, kun toinen on niin poloinen tuon nenänsä kanssa. syöminen on muutenkin vaikeaa kun äitee suihkuttelee aina naaman märäksi alkajaisiksi. Joka tapauksessa tai juuri flunssasta johtuen poju nukkui viime yönä ensin 22-4 ja sitten syömisen jälkeen vielä 8 asti. Päivä onkin sitten mennyt pätkittäin ja vasta neljän jälkeen nukkui ulkona hieman pitemmät päikkärit. Ajattelin että en ois sitä ulos laittanut kun vettä sataa ja on nuhainen, mutta eipä poju oikein osaa nukkua sisällä :(
Minä pääsin muuten tässä yhtenä päivänä pois kotoa... ilman vauvaa.... olin nimittäin pari tuntia isomman pojan koulun vanhempainillassa :P Hieman näki muita ihmisiä ja mies pärjäsi hyvin vaunissa nukkuvan lapsen kanssa ;). Mutta eipä isompia haluja ole ollut mihinkään isompiin menemisiin. Kesällä on sitten pojun kanssa kiva kierrellä. Pitäis kai yrittää käydä yksinkin jossain, mutta sitten myöhemmin...
Nyt pitää mennä joten heips...
t. punkeli ja nuhanenä poju
Hep
Meillä äitienpäivä on oikeastaan joka päivä, sillä yleensä lapset tuovat elämyksiä elämään päivittäin. Joten nyt äitienpäivä isommat lapset menevät isälleen. Tuskinpa on mitään hemmottelua vaan päivä toisten joukossa. Ostin jo itselleni äitipäivälahjat: maratonjuoksukengät ( jos joskus siihenkin vielä pystyis ) ja kestopigmentoinnin kulmiin ja huuliin. Ekoja olen harkinnut yli vuoden ja pigmentointeja 5 vuotta. Nyt sit toteutin molemmat.
Oon päivittäin käynyt lukemassa kuulumisenne, mutten o kehannu kirjoittaa kun teillä kaikilla on niin selkeät sävelet kaiken suhteen. Kommentoin nyt vähä mitä muistan jutteluista kuukauden ajalta.
Ruoka-ajoista ja ruuista: Meillä edelleenkin syö vavi just silloin kun huvittaa, en siis yritäkään hälle vielä minkäänlaista rytmiä luoda. Maitoa riittää edelleen luovutukseen asti. Vettäkin annetaan välistä, jos siltä tuntuu, ja relaa ja disflattia - ihan sama mitkä on alati muuttuvat suositukset. Edellisen kohalla isi antoi hälle tavan jugurttia 2 kk iästä lähtien - tosin myöhemmin kuultiin että maitoporteiinia ei pysty niin pienen elimistö vielä käsittelemään. Minusta kaikki älyn tiukat ruoka ja juomaehdot on ihan pullsittiä, hyvä että on sapuskaa ja vavi kasvaa.
Asennoista: Mahallaankin vavi on vähän ollut, mutta enemmän pitää suojella isoveljeltä jos lattialle laittaa.
Mustasukkaisuutta on näkyvissä.
Taannoiseen hiuskeskusteluun: Möhkön pojan pitkät hiukset on aivan ihanat möhkön pojalle vaikka hällä ikää onkin jo yli 2 v. Saattaishan ne lyhyetkin hiukset ihan kivat olla pienillä pojilla, ainakin silloin kun ne kovasti hiekassa möyrii.
Ehkäisyyn ja lapsimääriin ja elimistön toipumiseen: Mikä ihmeen häpeä se on että tulisi heti perään toinen? Joku viittasi taannoin, että se olisi vähän noloa. Joojoo, meillä ei ole ollu yksikään kauheen suunniteltu eikä nolota yhtään. Vai on jollakulla jo kuukausittainen elämä alkanut- nopeasti toipuu ja palaa ennalleen joidenkin elimistö. Mulla normaali puitteissa tulee siinä 7-9 kk synnytyksestä, ellen ala odottamaan uutta vauvaa.
Pinjamiina:
Mies lähti just pelaamaan koripalloa työkavereitten kanssa. Millonkohan tää mamma pääsis johonki itsekseen?
Siinäpä oiva äitienpäivälahja: vuoden sopimus miehen kanssa, milloin hän ottaa lapset ja huolehtii heistä jotta äiti pääsee liikekannalle on se mielenkiinnon kohde sit mikä tahansa.
Mun kanssa sais just helvetin valloilleen, jos toinen olis päivät töissä ja illat harrasteissa eikä tekis kotona mitään. Meillä on niin, että kun mies tulee kotiin, on hän lasten (6) kanssa, jotta mä pääsen lenkille, salille tms. Ja tämä mahdollisimman päivittäin. Mä en harrasta baariloita joten sellaiseen ei mun aika kulu.
Mutta joka perheessä tavallaan. Tää on meiän tapa. Hauskaa äitienpäivää kaikille. Käyn taas lukemassa näitä ja ihmettelemässä, miten te olettekaaan nin viitseliäitä ja jämptejä vauvojenne kanssa.
Itse vain olen ja annan päivien rullata - ja haaveilen reissusta ulkomaille, mikä ei onnistu ennenku on maidonluovutus loppu syyskuun lopussa. Ja ootan että tulis tännekin lämmin.
tsdukkis, jolla ei paino laske mutta herkut maistuu- erityisesti laku.
Meidän synnytyskertomus pinossa oli Marian surulliset uutiset, en keksi mitään kauheampaa kuin oman lapsen menetys, kyllä vetäisi taas nöyräksi, kun olen siunattu kahdella terveellä lapsella.
Olipas mukava kuulla tukisukkiksenkin kuulumisia, sähän olet repässyt, kun olet uskaltautunut kestopigmentin ottamaan, ihanaa! Mä ajattelin vain käydä lisäämässä väriä tatuointiin, jos kehtaan, ei tuo vielä kovin haalea ole.
Poika on taas kuumeessa, joten jää anopin äitienpäivälahja ostamatta, piti nimittäin lähteä nyt aamusta lasten kanssa kaupungille. Mä pääsen tänään rentoutumaan ja mies jää lasten kanssa kotiin. Tosi ihana päästä ihmisten ilmoille, alkoikin jo tuntua, että masentuu kotiin, kun ei oikein ole edes kavereita. Lauantaina olen sitten menossa uimaan. Tosin kaikki voi vielä peruuntua, jos poika tulee kipeemmäksi. Luulen että nää menot on mun äitienpäivälahja ja äitienpäivä menee muita muistaessa ja juostessa pää kolmantena jalkana kyläpaikasta toiseen.
Juuh, kukin tyylillään.. Toinen " nipottaa" päivärytmistä, toinen ruoasta, yks omasta kropasta jne.. kaikki me ollaan varmasti ihan normaaleja tehtiin ja toimittiin niin taikka näin. Toivoisin kuitenkin omalta osaltani ettei täällä olevat keskustelut ja jutun aiheet mene kenenkään nenään herneenä tai kukaan kokis ulkopuolisuutta näiden juttujen perusteella koska itse ainakin koen että täällähän juuri voi puhua aivan kaikesta ja jos joku mun juttu ei saa keskustelua niin.. souvat.., se vaan ei ole silloin muita kiinnostanut ja näin..jutellaan sitten muusta ;) Ja jos mua kiinnosta jotkut jutut..monetkaan..niin en mä nyt hyvänen aika siitä loukkaannu!
Toivotaan että tuo ei nyt loukannut ketään, ettei tarvii täällä joka sanaansa alkaa miettimään kun meitä on niin ihana joukko ja kaikki ollaan varmasti erilaisia! Tää on ollut koko raskausajan ja tämän synnytyksen jälkeisen ajan aivan ihana paikka tulla jutustelemaan ja porukka on ollut tosi huippua ja sitähän me jo alkuun kehuttinkin kuin meillä on hieno sakki täällä juttelemassa..pidetään tämä niin ja jutellaan ja puretaan mieltä tänne ihan siinä missä ennenkin oli sitten hyvä taikka huono päivä tai juttu! Eikö?
Tulipahan purkaus..
Sinna
TAPPERT:
Kyllä sitä maitoa jää useilla vauvoilla kielen päälle ja poskien limakalvoille. Jotlut sanoo et korvike ei jäisi samalla tavalla vaan meillä ainakin jää ihan yhtälailla. Eikä ole nielemisestä kiinni kuitenkaan, ei sitä sinne desilitroittain jää vaan ohut kalvo vain... =)
SAMMAKSEN HOIDOSTA:
Vettä meillä käskettiin antaa sammaksen takia ja suun raikastamiseksi aj vasta jos se ei auttaisi niin sitten puolukkaa. Sitruunaa ei suositeltu sen allergisoivan ominaisuuden takia vaik näin on ennen kuulemma neuvottukin tekemään. Sit jos ei nääkään auta niin on olemassa jotain lääkkeitäkin sen hoitoon.
MENKOISTA:
Mulle tuli mensut noin 5vko jälkivuodon loppumisen jälkeen. Hurjan suurella volyymilla ja kipeät kuin mitkä.
KYSYMYS RAUTALÄÄKKEESTÄ:
Jos joku teistä on joutunut pikkuiselleen antaman FER IN SOL rautalääkettä niin mitkä on kokemukset???
Meillä piti pienen syntymäpainon takia aloittaa 1kk iässä rauta ja aloitettiinkin, se vaan ei pysy sisällä vaan tulee oikein hurja oksennus yläs aina sen ottamsien jölkeen, ei mikään pulautus vaan kaikki lähiaikoina syöty ylös kaaressa. Neuvola vain sanoi et pienennä annostusta vaik just olin sille kertonut et oon jo pienentänyt annoksen niin pieneksi ettei vähempää osaa edes ruutalla ottaa pullosta.Hb oli aika alhainen mut ei aneminen kun vaadin sen tarkastamista.
Et tällaista tänään...
Masu-mamma ja Benjamin