***MAALIKSET 2007 viikkolla 19***
Aurinkoista huomenta kaikille!!
Aivan ihanan näköinen päivä on tulossa. Meillä on tänään taas lääkärissä käynti päivä, toiveissa olisi saada kipsi pois, mutta se nähdään sitten. Seuraavaksi tulee tilalle tulee sellaiset tukikengät ja niitä sitten pidetään aluksi 23h vuorokaudessa ja sitten kun lähtee liikkeelle vain yöllä ja päiväunien aikaan. Mutta jos kenkiä ei ole tullut , niin luultavasti lasta tulee jalkaan. Onneksi kuitenkin kesäksi päästään eroon kipsistä kun se kuitenkin hautoisi jalkaa.
Muuten kaikki sujuu mukavasti, tyttö nukkuu yöt ja seurustelee sitten päivällä. Edes tällä hetkellä oleva nuha ei ole paljoa häirinnyt unta. Ja hyvä niin. Kahdella sisaruksella on korvatulehdus.No mutta toisaalta meillä ei ole sairastettu koko keväänä laisinkaan joten täytyyhä se jonkunlainen tauti meillekin tulla.
Saattaa noita kirjotusvirheitä tulla kun on tyttö samalla rinnalla, joten yhdellä kädellä kirjoittaminen on hiukan hankalaa.
Huomenna olisi myös lääkärineuvola, vähän jänskättää paljonko tuo paino on noussut. Varmaan ollaan jo reilusti yli 6 kg.
Mutta nyt täytyy alkaa laittamaan tavaroita ja lapsukaisia lähtö valmiiksi.
Kaksosmamma1 + Iita 6vk + 4pv
Kommentit (52)
Moi täältäkin, pitkästä aikaa! Kuten muillakin, aika vain MENEE johonkin, mutta jospa nyt olisi muutama minuutti aikaa kirjoitellakin :)
Muillakin tuntuu olevan nyt ajankohtaisena teemana nuha ja yskä. Voi vitsi, sanon minä! Mikä voi olla sen ärsyttävämpää, kuin kuunnella, kun toinen turisee ja körisee ja yskii, kun lima painuu kurkkuun, ja miettiä siinä sitten, että jaahas, katsellaanko tätä draamaa ihan kotona vai pitäisikö lähteä lääkärisetälle näyttämään että olisko lima saavuttanut ihan korvat tai tulehdus keuhkot?! Kun minen tiijjä!!! Argh, on niiiiiiiiin turhauttavaa, kun ei ole sitten minkäänlaista kokemusta tai tietoa vauvojen sairasteluista eikä siten tiedä,millä vakavuudella pitäisi mihinkin suhtautua! Juu, maalaisjärki, tiedän, useimmiten sitä löytyy ja se sanelee, mitä tehdään, mutta entäs silloin kun hormonit sotkevat järkevän (?!) ajatusmaailman ja vain itkettää harmista pienen sairastavan puolesta? No, vielä ei tästä torpasta olla lääkärisedälle asti edetty, kun kuumetta ei ole ja syö ja pissii ja kakkii normaalisti eikä hengistyskään tunnu vaikealta kuin pahimman rään tukkiessa röörit. Katsellaan ja kuunnellaan kevään kohinaa... Ja imeskellään Nenäfriidaa ja lohdutellaan pientä.
Jos jotain huonoa, niin hyvääkin: nyt koputan puuta. Meidän mahavaivat on KENTIES historiaa. Jiihaa. (Ei edes huutomerkkiä, ettei kalahda takaisin omaan nilkkaan...) Me ollaan nimittäin käyty pari kertaa akuhierojalla likan kanssa, ja nyt näyttää erinomaiselta. Vielä olisi kolmas kerta ensi viikolla, mutta näyttää tosiaan, että akupisteiden hieronta on tuottanut tulosta. Jes. Disflatylit on mekin heitetty vesilinnuille jo viikkoja sitten, nyt annetaan vain Rela-tippoja ja kuulostellaan omat mahat jäykkinä illat ja yöt, alkaako valitus. Vielä en siis tuuleta, mutta ehkä jo ensi viikolla... :)
Äipän mielenterveysreissuista olitte jutustelleet. Minun mies on aivan mahtava siinäkin mielessä, että hän hoitaa tyttöä lähes niin paljon kuin minä vain tahdon jossain yksin käydä. Niinpä olenkin käynyt treenaamassa koirien kanssa, lenkillä, kaupoilla, parturissa jne jne jne. Useimmat miun reissut on tietenkin vain tunnin, parin juttuja, mutta esim. treeneissä olen ollut melkein koko päivänkin. Sillä aikaa sitten iskä on syötellyt joko lypsymaitoa tai ihan Tuttelia. Me ollaankin oltu koko ajan lapsen ruokailun suhteen sillä kannalla, että vaikka rintamaito on automaattisesti pääasiallinen ja ensisijainen ruoka, niin jos tilanne vaatii, niin Tuttelia annetaan ihan reilusti. Vauva ei siihen kuole ja äiti jaksaa olla parempi äiti, kun saa tehdä muitakin asioita joista nauttii suunnattomasti. Tietenkään minä en juokse ympäri kyliä joka päivä, ehkä kerran parissa viikossa käyn muuallakin yksin kuin lenkillä. Lenkiltä kun pääsee suht nopeasti kotiin jos on tarvis.
Nyt tyttö murisee tissille sillä sävyllä, että pahin nälkä on jo tyydytetty. Aika siis viskata hynttyyt niskaan ja lähteä ulos nukkumatin kanssa treffeille :)
Rentouttavaa äitienpäivää, äidit!
Raisa ja rimpsessa - mitä, vajaa 8 viikkoako?
Jos em. palkovihjeet oli minulle tarkoitettu niin lienen taasen ilmaissut tekstissä itseäni epäselvästi.
Kun kirjoitin että olette niin jämptejä ja itse vain löysäilen niin se ei tarkoittanut mitään arvostelevaa tai muuta kuin sen, että MINUSTA ON IHANAA KUN olette todella viitseliäitä ja tarkkoja jälkikasvun kanssa. Itse ollen vähä laiskanlutjakka ja menen suosituksissa ja lapsenkasvatuksessa aika rennosti ja sinnepäin. Mulla on kaikki teoriat hävinnyt näiden 5 +1 mukana taivahan tuuliin ja nyt on vaan joitain perussuuntalinjoja, joiden mukaan kuljemma. Erityisesti tuo meiän adhd-poika on laittanut perhe-elon pykälät uusiksi.
Maataloustyö on mielestäni pitkästi verrattavissa yrittäjän työhön. Aina töissä. Toivottavasti jokainen löytää itselleen jotain mielekästä tekemistä että mieli virkistyy jne.
Kävitkö Möhkö uiskentelemassa? Mä eilen yritin hakea sun kännynumeroa kun ajelin siellä sairaalan tienoilla, että olisin pyytänyt sua messiin salille joku kerta, mutta finderi ei tuntenu sua.
JOS olisin tunnistanut sut jo sairaalassa niin olisin tietty pyytännä sun # jo silloin.
Mulla alkaa nikamat alaselästä mennä paikoilleen ja se aiheuttaa nikamalukkoja muuhun osaan rankaa. Eilen kävin avauttamassa kaularankaa kun ei meinaa pää kääntyä, mutta eipä toisiaan pussaavat nikamat halunneet päästää irti toisistaan. Jäykkyyttä on kuin olis rautakangen nielly.
Nyt ne pelaa jo lätkää, mentävä.
t-sukka
Ihan yleisesti kirjotin herneistä...mun lemppariaihe :) Joku herneen mainitsi ja tuli mieleen muistuttaa ettei niitä tule sieraimiin laittaa..etenkään kuivia!!! Ei siis ole tod. osoitettu TUKISUKKIKSELLE eikä kelleen muullekaan, tai siis on tietenki mutta yleisesti näät.
oooh..turinasta päätellen onkin lähdettävä vaipan vaihtoon..
Tappi...hernekeisarinna
Huomasin tässä lueskellessa näitä juttuja ja silleen, että mulla on ongelma... eli, vaikka mun mies hoitais tuota pojua kun tulee töistä, niin enhän minä halua lähteä sitten yksin mihinkään... päivät menee pojun kanssa höpötellessä, niin enhän todellakaan halua lähtee sitten yksin jonnekki :/ Jos lähtisin taas jonnekkin missä joku tuttu on niin sitten tulis useamman tunnin reissu ja olisin sidottu kaikenmaailman bussiaikatauluihin sun muuta. Eli olen sitten kiltisti kotona ja käyn päivällä pojan kanssa siellä missä aion käydä, eli kävelen välillä tuonne kylillepäin ja sitten välillä tuonne toiseen suuntaan. Ja kun mä en oo sitä koiraakaan vielä saanu niin aika tylsää on koskapa poju nukahtaa jo vaatteita pukiessa. Pihan laittoa vois jo alotella, mutta sitten pitäiski päästä kauppoja kiertelemään ja siihen tarvitaan taas kyytiä... Onneksi meillä on kuitenki tässä kuussa se ryhmäneuvola niin näkee edes hieman muitakin aikuisia välillä kuin tuota omaa ukkelia ja kaupan tätejä :P
Poika on flunssassa, käytiin lääkärissä ja se kertoi meille, että " poika on limainen, on varmaan flunssaa" ja se maksoi reilut 80 eurooo!!! Että sellasta, noh tulipahan varmistettua, ettei ole mitään tulehduksia. Ja onneksi on se vakuutus. Flunssasta huolimatta poika on hymyileväinen ja jokeltelee hereillä ollessaan. Tosin on nyt pari päivää onkin mennyt nukkuessa, välillä vain syödään ja vaihdetaan vaipat ja sitten taas uni tulee. Eilen piti kyllä herätellä tunnin välein, kun nukahti aina kun oli muutaman minuutin syönyt ja siksipä sinne lääkäriinkin sitten tuli mentyä.
Mutta nyt (näin ajoissa) korttien tekoon, aamulla tuli jo hieman aloiteltua, mutta sitten tuli kiire kauppaan, kun piti kuulemma peliä ehtiä katsomaan ;) Huomenna sitten ajellaan siten, että ollaan aina pelin alkaessa tv:n ääressä eli ainakin ollaan ajoissa kotona illalla :P
t.punkeli ja nuhanenä pojunen
Iloista Euroviisuiltaa kaikille ja iloa huomiseen(kin) kultataistoon. =)
Meillä täällä ihana ilta on aluillaan. Eilen ja tänään siivoiltiin oikein urakalla miehen kanssa. Siis rauhallisesti ja nautinnolla niin riitti hommia molemmille päiville. Nyt on sitten koti ihanan siisti. =)
Kävin pojan kanssa tänään mun ystäväpariskunnan synttäreillä ja oli tosi mukava nähdä ihmisiä ja nauttia kakuista. Kun tulin kotiin oli täällä sauna lämmin ja eteisessä seisoi mies pukeutuneena farkkuihin, kauluspaitaan ja pikkutakkiin. Meni melkein jalat alta, oli niin komea. Kysyinkin, että mihinkäs hän on menossa ja kertoi, että Euroviisuihin on illalla matkaamassa niin laittoi itsensä kuntoon. Oli tehnyt paperista itse " liput" ja pyysi mua seuralaisekseen. Vinkkasi pinnikseen päin ja sanoi, että lapsenvahtikin on järjestetty. Hih, kyllä meillä oli hauskaa! =)
Huominen oikein jännittää, kun näin tavallisenakin päivänä meillä on näin hauskaa ja ihanaa.
Tossa aattelin tota, että miten jotkut pääsevät menemään miten haluavat ja mies hoitaa lasta/lapsia. Se on tosi hienoa. Meillä on myös tämä käytäntö, että se hoitaa kumpi ehtii ensin ja aina ollaan valppaina lasten tarpeisiin. Kummallakin meillä on mahdollisuus mennä miten haluamme. Miehellä on harrastuksensa, joissa käy säännöllisesti ja minä taas en ihmeitä harrasta, mutta pääsen silti mihin milloinkin haluan. Kyllä se on suuri apu omaan hyvinvointiin, ettei ole yksin ja toisaalta taas ettei ole lasten kanssa jatkuvasti. (Näin yh:n arkea lähes 10 vuotta eläneenä tiedän siis mistä puhun ja nautin tästä nyt täysillä.) Paljon voimia siis kaikille niille, joilla ei mahdollisuuksia näin paljon ole.
KUOLA;
Kuolaako teidän vauvat jo? En muista, että missä vaiheessa tällanenkin ilmiö yleensä tupsahtaa kuvioihin..? Meillä valuu kuolaa, sellasta kunnon paksua vähän niinkö jatkuvasti. Kitinääkin on ollut ja aloin jo pelkäämään, ettei herra vielä sentään hampaita tee..? Huih. Mutta kiva, että näitä uusia puolia tulee vähän väliä, ettei ihan tylsäks käy.
HERNE;
Niiden paikka on pellossa. =D
Tuolla mein poju lattialla katselee (tai pikemminkin kuuntelee) lätkää. Meinaa nukuttaa tuo selostus ja miehen kanssa jo pohdittiinkin, että pitäiskö nauhottaa sitä varmuuden vuoksi nyt, kun vielä ehtii. Voi sitten yövalvomiset torjua sillä, että laittaa Mertarannan höpisemään. ;-)
Mutta nyt on ruoka-aika ja minä lähden hommiin. Hyvin menee siis täällä kaikki ja ihanaa, kun kohta on jo kesä.
Papu ja Hermanni 8+vkoa
Meilläkin flunssaa, toivotaan ettei tuohon poikaan tarttuisi mutta ei sovi murehtia etukäteen..
Herneistä vielä:
Juu juu, siitä se ajatus sitten lähti ;) Ihan yleistasolla meille kaikille kun väliin on kuullostanut siltä että tänne ei ole haluttanut tulla kun jutut on olleet sellaiset että koetaan ulkopuolisuutta tms.. Ja sitä vain ettei kenenkään tarvii tuntea niin. Ymmärsin kyllä tukisukkiksen jutusta että piti sitä meidän muiden puolesta hyvänä kun/jos kukanenkin jaksaa niin " sääntöjen mukaan" ;) vauvaa hoidella mutta kyllä kait meillä muutakin juttua täällä on ollut :/
Äh, en tästä tämän enempää mutta ei siis ollut nyt yksin tähän tukisukkiksen juttuun tämä yhteys näillä jutuilla.
Ja tukisukkikselle:
Että kait sinä jo kuitenkin tiedät useamman lapsen äitinä että miten mennään lapsen tahtiin ja jokainen omalla tavallaan eikä se sinusta tee huonompaa jos löysemmin otatkin nämä jutut, päin vastoin..
Ei meillä vauva saa vielä edes D-vitamiinia, hui! ja olis pitänyt jo aloittaa aikaa sitten ;) No ensiksikin että muistais ne antaa :) mutta vielä en oo aloittanut kun mahavaivoja niin neuvolantätikin vain sanoi että eiköhän äiti tiedä itse parhaiten koska niiden aloitukselle on aika!
Mun " jämpti äiti; hyvä äiti" -juttu sais kyllä ison listan tähän jotain ihan muuta kun vain kaikki kirjoittaisi..että aika laiskijainen täälläkin!
Omat menot:
Meillä kyllä pyritään siihen että niitä on molemmille tasaisesti.
Itse käyn jumpissa 3krt/vko..kunhan se jälkitarkastus on ollut niin aloitan taas!
Mutta herneet peltoon siis ja nyt viisuja jännittämään ja huomenna tietty jäkismatsia!
Sinna
Iltaa vaan täältä meiltäkin päin.
Vielä viime vuonna tähän aikaan ei käynyt edes mielessäkään että tänä äitienpäivänä olisinkin kahden lapsen äiti:) Niin se elämä vaan yllätttää.
Meillä tosiaankin arki rullaa ihan omalla painollaan.Safia syö silloin kun on nälkä,seurustelee sen aikaa kun vain jaksaa ja sitten taas nukutaan niin kauan kuin unettaa. Yöllä onneksi Safia herää vain kerran joten saan nukuttua melkein aina ensin n.5h unet ja sitten vielä aamustakin melkein 4h.Miehen kanssa on sellanen sanaton sopimus et mä nousen eka syöttämään ja sitten on miehen vuoro toisella kertaa.Näin me kumpikin saamme nukkua ihan kivasti.
Meillä tosiaankin on syöty pullosta jo jonkin aikaa.Oma maitoni kun otti ja loppu ihan tyystin melkein heti alkuunsa...:(
Oletteko huomanneet tuolla " ulkona" ollessanne että siellä on paljon masuja liikenteessä. Tänäänkin kun kävimme kaupassa niin joka puolella oli isoja ja pieniä masuja.....mitenköhän pian sitä itsellä olisi taas masuasukki???
Safia heräs,täytyy mennä.
Suur onnittelut siis kaikille ÄIDEILLE!!!!!!!!!!
Hanan ja Safia 7vko' a
Jäi sitten eilen mun iltameno välistä, kun mies oli ylitöissä :(, kylläpä oli pettymys. Tänään kävin uimassa ja olisi tarkoitus rueta käymään viikottain, päädyin uintiin, kun nuo jumpat ym. on turhan kalliita.
Ihanaa, kun teidän miehet osallistuu lastehoitoon, meillä mies hoitaa vaan isompaa, paitsi jos mä en ole kotona. Pääsen kuitenkin tuonne uimaan. Yleensä kuitenkin hoito vastuu minulla.
Tukisukkis: Nuo puhelinyhtiöt ei tajuu että mun sukunimi on muuttunut, joten vanhalla nimellä voisi löytyä: Rissanen. Meillä mies on arkisin kotona klo 17, joten sen jälkeen vasta pystyn minnekkään lähtemään...
täällä herättiin tänään melkoisen herkissä tunnelmissa. mulla on tosiaan tunteet edelleen ihan pinnassa. liikutus oli suuri, kun sain herätä elämäni ensimmäiseen äitienpäivään. (olen pojan syntymän jälkeen täyttänyt 36v) mikä voisi nyt olla suloisempaa kun heti herätessään kuulla viereisestä pinnasänkystä ihanan iloista ääntelyä...
koko raskausajan ajattelin, että tämä lapsi jää ainoakseni. mutta kas kummaa, nyt on mietteissä käynyt myös toisenlainen vaihtoehto... mutta antaa ajan hiukan kulua ja katsotaan sitten. tosin kovin kauaa ei tässä iässä enää kannata mietiskellä.
täällä on kaunis ja aurinkoinen sunnuntaiaamu. saa nähdä, vieläkö löydämme lähistöltä valkovuokkoja. etteivät kaikki jo olisi lopettaneet kukintaansa. niitä vietäisiin mummille.
nautinnollista päivää meille kaikille!
ruusunpiikki ja Leo (huomenna 10vko)
Imetysdementia,odotusdementia poistui ja tulos on tässä.Sovin menemisiä päällekkäin ja sekoitan päivät ja kaikki suunnitelmat ihan hurlumhei!
Juuri sain viestiä että leikkitreffit ystävä äidin ja lapsien kanssa onkin vasta huomenna eikä tänään niinkuin olin luullut.Toinen jalka jo lähes ovesta ulkona lähtöön=)Nyt sitten ihmettelen mitä tekisimme,sisälle en jää näin kauniina päivänä.
Aamulla(no onhan tämä aamua vieläkin joo)oli niin tyytyväinen tytsä sylissä,jokelteli ja hymyili.Voi sitä onnen tunnetta joka taas lämmitti sydäntä!
On nää niin ihania!!!!!!!
En kyllä millään malttais tähän lopettaa=)
Ei maar,nyt uutta päiväsuunnitelmaa kehiin!
Oikeen aurinkoista päivää kaikille!
Puoli tusinaa ja onnellinen äiti
Nyt alkaa tuntua jo siltä että kyllä kesä tulee :) Ulkona on aivan upea ilma ja niin lämmin, nyt jo +12 astetta! Meillä poika kyllä nukkuukin hyvin päiväunet vaunuissa, yöt kun menee vähän huonosti niin päiväunet tasoittaa sitä sitten.
RIMMA:
..vertaistukea täältä sinulle..
Me ollaan täysin samassa tilanteessa. En ole omaa synnytyskertomustani tuonne vielä laittanut, en ihan jaksa muistaa koko tapahtumaa vielä mutta siis rutkasti meni verta minullakin, itse synnytys meni ok mutta sitten istukka temppuili. No tilanne on se että maito ei noussut kuin muutaman päivän kunnolla ja sekin oli verensiirron jälkeen pari päivää mutta sitten se on pikku hiljaa loppunut, erilaisista yrityksistä huolimatta (paitsi lääkkeet, joita en kyllä ole oikein kuullut kuin täällä jossain keskustelussa jollekin käytetyn), nyt olen huomannut että sitä ei kerta kaikkiaan tulee enää yhtään.
Harmittaa. Mutta ei tästä kannata niin suurta murhetta kantaa kun on hyvin voiva ja tyytyväinen lapsi :) Mun hemoglobiini oli muistaakseni 106 tai 109 silloin kun vauva oli noin 3vkoa. Mutta elimistön rautavarastoarvo on varmasti lähellä nollaa ja se korjaantuu hitaasti.
Pärjätään me näinkin Rimma, eikö vain ;) Hyvä että ollaan rankasta synnytksestä toivuttu!
Masuvaivat on helpottanut kun nakattiin Disflatylit nurkaan :) Ja vaihdettiin maito, pientä kipristelyä yöllä mutta ei pahoja, ainut vain että itse en nuku ennen kuin poika rauhoittuu myös ja tämä kestää syötön päälle jonkun tovin joten aika pitkän aikaa yöllä joutuu valvomaan syötön jälkeen.
Jälkitarkastus on kuun lopulla ja mulla ei ole mitään käsitystä minkä ehkäisyn otan..pillerit..minkälaiset?, rangas?
G: Onko kokemuksia tuosta ehkäisyrenkaasta?
Ihanaa alkavaa viikkoa maalikset :)!
Sinna
On mulla ihanat lapset, toinen lukee kirjaa ja toinen nukkuu sitterissä. Eilel oli ritiäiset ja ne meni erittäin hyvin, vähän kokeiltiin kummin taitoja ja kummi selvisi mallikkaasti ;). Nimeksi tyttö sai Emilia Miia Maria. Olin tosi ylpee meidän pojasta, joka istui kiltisti mummin sulissä koko toimituksen ajan ja katsoi pahasti serkkua joka riehui! Kasteen ja syömisen jälkeen vasta alkoi meidän elohiiri riehumaan serkkujen kanssa :).
Täällä jo toiset haaveilee uusista vauvoista. Pakko myöntää, että vauvakuume taitaa olla krooninen, mutta totta puhuen en taitaisi jaksaa uutta raskautta, väsymystä, oksentelua, supistelua, kolotusta ja jättimäistä olomuotoa. Tietysati jos vahinko sattuisi niin olisihan se valtavan iloinen asia kuitenkin, on nuo lapset niin ihania..
Oma olo on tällä hetkellä kurja, poden nimittäin vatsatautia ja siinä syy miksi ollaan näin mahtavalla kelillä sisällä ja toinen syy on, että hissi on rikki ja vaunut oven edessä :(. Nyt en jaksa kauempaa koneella istuskella..
möhkis ja adalmiimi 6vk
Löytyhän se LEANNAkin sieltä vihdoin :) Mukavaa kuulla että hyvin menee.
Vai suunnittelette jo uusia raskauksia..huoh, mä taidan odotella vielä kotvasen, vaikka tuntuu että helpompaahan tää on kun kuvittelin - mut oli peloteltu oikein hyvin :) Kyllä mä vielä toisen haluan..mutta vasta sitten kun sairaalassa ollaan unohdettu millanen vaativa-kusipää-känkkäränkkä mä siellä olinkaan..ja siihen unohdukseen voi mennä vuosia!
Meillä voidaan oikein mukavasti, parina iltana oon ollu jo anoppilassa navetallakin kun poju on sopivasti nukkunu pitkät unet navetta-töiden aikaan - mukava tehdä väliin muutakin kun hoidella pojua, vaikka sekin on mukavaa.
Pitäs lähtee kangaskauppaan haahuilemaan josko sieltä löytyis bambu-kangasta vaippaimuihin..meillä siis kestoillaan sitkeesti vaikka väliin on hermoa kiristäny niin että ollaan tylysti tyrkätty poika kertiksiin - väliäkö tuolla, vaan kun poju saa niistä ihottumaa jos useempia käytetään putkeen :( yövaippana menee kuitennii hyvin.
Ulkona olis iiiihana ilma ja sinne pitäs kera vaunujen ja ajurin kiiruhtaa lenkille - vaan kun ei sais aikaseks, tänää ei huvita sitte ollenkaa. Pitäs mennä sinne kangaskauppaanki ja samalla vois käydä vaikka torilla jäätelöllä jne..ihana ajatus..mutta kun se lähteminen on nyt niin ylivoimasta tänään. Kukahan potkasis perseelle?
Ristiäiset on vasta 20.5 - menee vähän myöhäseks kun papilla oli kiirettä ni aiemmin ei ehdi..vaan hälläkö väliä, kunhan joskus on. Nimi on kyllä jo päätetty, joskin mieleen tulee aina sillon tällön muitaki vaihtoehtoja (minäkö päättämätön??). Ja mä en aio järjestellä niitäkään pirskeitä juur mitenkään - juhlitaan anoppilassa joten mun ei tartte siivota :), kakut tilaan jostain jos en innostu ite tekemään..pullat sun muut ostan kaupasta..jos jollekulle ei kelpaa ni tehkööt ite paremmat.
Huomaattekos ystäväiset, että mä olen oppinu olemaan ottamatta turhia paineita! JEEEE..vihdoin viimein..jossain välissä sen tajusin, että vauvan sekä mun itseni hyvinvointi on tärkeempää kun se itseleivottu ristiäiskakku tai pestyt lattiat, saati vahattu auto (no joo, sitä ei tässä talossa ole ennenkä ollu) tai pestyt ikkunat..kaiken ehtii aikanaan (kuten ne viikkoja sitten haravoidut lehtikasat joista osa seisoo yhä keskellä pihaa), ja jos ei ehdi niin sou, liekö sitten järin tärkeetäkään?
Oooh, nyt kuulostaa siltä että pyykkikone laskeutuu kiitoradalle linkouksestaan..taidan ripustaa pyykit ennenkun muksu heräilee päikkäreiltään :)
See you later...
Tapperttiini
Kirjoittelin odotusaikana paljonkin tänne palstalle sekä enskoihin että maaliskuisiin...
Poikahan syntyi 2.3.2007 pikkuisena, pituutta oli 45cm ja painoa 2098g syntyessä...tästä kävin pikaisesti kertomassa silloin kotiutumisen yhteydessä.
Kaikki on mennyt kivasti, poika kasvaa hyvin...nyt 52cm ja painoa 4340g(punnitus tehty lähes 2 viikkoa sitten), arki sujuu ihan ok. Poika ei syö juurikaan tissiä mut onneksi on keksitty se nan... ilmavaivat tietty joskus vaivaa ja kakka joskus jumittaa mut niihin on onneksi löytynyt suht toimivat helpoitus keinot. Jotenkin vaan ei ole oikein jaksanut kirjoitella sivuille vaik en olekaan yli rasittunut vauvan kanssa olemisesta. En ole edes käynyt lukemassa kuulumisia muiden osalta, on vaan niin paljon kaikkea muuta puuhaa nykyisin.
Eilen meillä vietettiin ristiäisiä. Nimen pohdinta oli kohtuu hankalaa, kun edustamme mihen kanssa eri kieliä, mikä mulle oli ns. uuden ja kivan kuuloinen nimi-olikin miehelle oikein peruskamaa ja toisin päin. Se oli päätetty et nimen on soinnuttava ruotsinkieliseen sukunimeen(mullakin on itselläni ruotsalainen sukunimi joskin eri kuin vauvan isällä) mut oltava silti helppoa lausua ja ujuttaa suomenkieliseen puheseen.
Koska vauva oli niin suuri yllätys ja onni jo odotusaikana etunimeksi annettiin Benjamin =Onnen poika ja toisiksi nimiksi Henrik Emanuel. Henrik on mun isän toinen nimi ja Emanuel vaan kuulosti meidän mielestä hyvältä Benjaminin kanssa.
Poika nukkui rauhallisesti koko toimituksen ajan ja seurusteli vilkkaasti vieraiden kanssa kun oltiin saatu virallinen osuus hoidettua. Pappi oli mainio ja viihtyi juhlassa suhteellisen pitkään.
Meillä oli kaksikielinen kastetilaisuus eli toimitu soli jaettu kummankin kielne kesken lähes tasan puoliksi, kasteosuuskin tehtiin kaksi kielisesti vuorotellen lausuen.
Virisä meillä laulettin suomen virsikirjasta vain yksi mutta lisäki yksi ruotsin vapaakirkon virsi ja sitten yksi muu kappale. Eli aloitettiin ruotsiksi " Du vet väl om att du är värdefull" (oli mulle aika haaste, pappi ei sitä osannut ja oli mullekin aika vieras, silti johtolauloin tämän kun mies niin toivoi), toisena laulettiin Mikko Alatalon tekemä " suojelusenkeli" 3 ekaa säkeistöä( Alku: Mä katsoin yhtä kuvaa monta lapsuuteni iltaa. Siinä kaksi pientä lasta kulki vaarallista siltaa...)- tässä mulla tuli itku kesken kaiken vaik harjoitellessa ei ollut mitään herkistelyä havaittavissa... Sit kun pappi oli akstanut pojan ja otti hänet syliin minä lauloin yksin Yön " Ihmisen poika" biisin ja selvisin siitä ilamn itkua. Lopussa laulettiin Mä silmät luon yläs taivaaseen osa asäkeistä ruotsiksi osa suomeksi.
Tarjoilutkin kelpasi ihan kiitettävästi. Meillä oli paikalla 18 aikuista ja yksi lapsi Benjaminin lisäksi, joten ruokaakin tarvittiin jonkin verran. oli kaksi voileipäkakkua, toinen liha täytteellä ja toinen juusto-kasvis täytteinen. Sitten pasteijoita kinkku ja kasvis täytteillä. Täytekakkua ja pullaa sekä pipareita. Pipareita söi bvain pikku-Maija...onneksi en siis jaksanut tehdä niitä itse. :) Kakun tein itse marsipaanikoristeista lähtien. Pullan ja voileipäkakut teki mun äiti ja mummo.
Kummeina meillä on mun veli avovaimonsa kanssa, sekä mihen ystävä Kalle(sylikummi) ja mun ystävä Maija.
Koristeina meillä oli lemmikkejä ja sinisiä pikkurusetteja shamppanja laseissa ja maljakoissa, sekä pienet laput tarjottavissa(mitä sisältää voileipäkakku yms). Lisäksi tien laulujen sanoista kaikille ns. ohjelmalehtiset niin ei tarvittu kahden kielen virsikirjoja ja vielä ruotsalaista vapaakirkon virsikirjaa lainkaan.
Sellaista tällä kertaa, nyt vauva kaipaa mamia.
Masumamma Ja Benjamin
niin tuosta nimestä vielä. Poikaa kutsuttiin syntymäpienuuden takia Miniksi tähän asti ja nyt sitten hänestä tuli Big-Ben... heh, ei kyllä sitä ajateltu mut yks vieraista tuon eilen heitti ilmoille...
Tässäpä on alkuun edellinen viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10199866&p=3&tmode=1&smod…
Ja sitten vielä tuo kasvupino: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10199912&p=5&tmode=1&smod…
Päivittelen tuon kasvupinon huomenna tai keskiviikkona, kun monella tuntui olevan neuvolaa tms.
Meillä Katariina jo nukkumassa. Monena päivänä onkin melkein kokopäivän vaan nukkunut ja sitten myöhään illasta aloittaa seurustelun. Yöunille asettuu nykyään yhden tai kahden maissa. Yleensä lähempänä kahta, onneksi olen itsekin ilta/yö ihminen. Ja tuo rytmikin kun kerkeää vielä sata kertaa muuttua.
Ihana hymytyttönen tuo on meilläkin jatkuvasti tulee juttua jo. Ja hampaita näyttää olevan tulossa kohta puoliin, kun ikenissä näkyy pienet valkeat pisteet ylhäällä ja alhaalla. Nyrkki on kova sana ja se eksyykin suuhun usein. Varmaan kyllä menee kuukausi ainakin niissä hampaissa. Mites muilla joko on hampaita luvassa?
Teillä oli ollut puhetta jo seuraavista vauvoista. Itsekin haaveilen seuraavasta 1,5-2 vuoden ikäerolla ja ukollekin jo vihjailin. Sitten vois pitää muutaman vuoden tauon ja tehdä toisen sarjan. Lopullista lapsilukua en ole mietinyt, mutta anopille lupasin tehdä vaikka kuusi, että saadaan niitten suvulle jatkaja. Ukko kun on ainut poika niinkuin isänsäkin on ollut. Eihän sitä tiedä vielä montako sitä innostuu tekemään :)
Dumle ja Kata 2kk
jatkan...
eli meilläkin ihanasti irtoaa hymyjä ja jokeltelua. pelkäsin et pieni koko syntyessä olisi vaikuttanut asiaan hidastavasti mut ei onneks. meillä pojalla sellainen tapa et nukahtaa illalla kympin maissa ihan hetkeksi yleensä,joskus ei.sit vaipatan pojan ja annan ruokaa ja hän nukahtaa yhteen mennessä,usein aiemminkin. yöllä herää 2-5 tunnin välein syömään, usein siinä 3h välein. aamulla noustaan 7-9 välillä ja päivällä torkkuu vaihtelevasti riippuen päiävstä, liikkuvissa vaunuissa nukkuu hyvin ja pitkästio joskus säkällä kotonakin,mut usein kotona vaan lyhyitä pikku unia. Illan valvoo usein tuolta noin kuudesta sinne kymmeneen yhtäjaksoisesti.
Nythän sitä on joutanut tänne pinoon miltei joka päivä :)
Meillä oli tänään 2kk lääkäri neuvola, hyvin on poika kasvanut.
Painoa 5605g ja pituutta 59cm.
Kovin jänteväksi ja söpöksi häntä kehuttiin :) Lääkärille poika vaan hymyili minkä kerkesi ja taisi se neuvolatätikin saada parit hymyt.
Neuvolassa oli myös muutama mahakas ja niitä kun siinä ihastelin ja tokaisin miehelle, että onpa ihania mahoja... että ihan meinaa ikävä sitä mahaa tulla... Niin katto melkosen kieroon kyllä siinä vaiheessa.
Mies ei ole tainnut lämmetä ajatukselle, että lapsilukua vielä kasvattaisimme ;)
Enkä kyllä minäkään ihan vähään aikaan, mutta jos sitten joskus ;)
Dumle83: Tuosta suvun jatkamisesta, itse olen kanssa ainoa lapsi ja samoin isäni ollut ainoa lapsi, minulle nyt sitten " lankesi" tämä suvunkasvattamis urakka :)
Isäni aikanaan sanoikin papalleni (jokas siis oli sitä mieltä että vielä se poika olisi vanhempieni tehtävä) että eiköhän tuolla tytöllö sitten saa sen pojan... vaan ei isäni kuulemma osannut kuvitella että niitä poikia saa näin paljon :)
Jotenka siis kolmen pojan äitinä tässä mietin, että mitenköhän monta tyttöä noilla pojilla sitten saakaan ;)
Sitten niistä hampaista. Toivonpa vaan, ettei meille niitä ihan vähään ikaan ilmesty. Poika on meinaa ruvennut puremaan tissiä ikenillä. Siis kunnolla liiskaa tissiä ikenien väliin ja se tuntuu aika ikävältä. on niissä ikenissäkin ihmeesti voimaa... saati sitten hampaiden kera :/
Syödessään myös usein alkaa seurustelemaan tissi suussa, mumisee ja tapittaa suoraan silmiin. On melkoisen söpön kuulosta ja näköstätouhua.
Mutta nyt meillä pulautellaan taas melkoisesti, siis riepua etsimään.
t. K@tju
Meillä ugu tyttönen käänsi itse unirytmin oikein päin ja nukkuu seitsemän tunnin yö unia.muutenkaan ei ole sen kanssa mitään ongelmia. ihmettelen itekin kuinka se voi olla noin helppo.
jok kysyi ehkäisy renkaasta... Mulla oli rengas muutaman vuoden ja osoittautui hyväksi kun en noita pillereitä muistanyt syödä.. ei seksin aikanakaan haittaa eikä putoile mihinkään.. mieskin kehui ettei se edes tunnu sillon.
esikoisella on vesirokko toistamiseen ja nyt mua mietityttää että tarttuuko se noin pieneen. en kyllä ite uskois että tarttuu.
mitä luulette?
Lauantaina on ristiäiset ja meillä on ihan kamala kaaos. tarvis siivota mutta kun en tunnu kerkiävän mihinkään. noh ehkä sekin asia hoituu jossain välissä.
vointeja kaikille
-Careless- ja " ugu"
Joo, hän joka erehtyy vetämää jonkulaisen palkokasvin siemenen sieraimeensa, saapi kokea Tappertin kiukun hänen saapuessaan hernekoiransa kera tonkimaan palkokasvin pienen simenen sieraimen uumenista..niih!
Että ei niitä herneitä kiitos..kukin taaplaa tyylillään - ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. On suosituksia, on " sääntöjä" , on tapoja, jokainen valitsee niistä itselleen ja lapselleen parhaimmat ja sillä siisti. On hyvä kertoa muista tavoista, on hyvä kertoa vaaroista, on hyvä opastaa tietämätöntä (ai mikä sammas??)..mutta jätetään ne herneet vetämättä.
Kukaan tuskin tarkoittaa pahaa, ei silloinkaan kun tulee kärkkäästi jostain mainittua..joskus vaan siellä sieraimessa on jo ennestään jotain palon tynkää :)
Ja se siitä.
KOIRA-ASIAA;
Meillä kilahti koira, ai perhana että mulla kilahti kanssa - oli nimittäin NÄIN lähellä ettei koira lähteny justiinsa. Se riitti että kaveri kävi kylässä ja hänellä on narttu jolle odotellaan juoksua. Lappalainen sitte hyökkäs ajurin kimppuun ja rei' itti korvan ja jalan..ja kähinä jatku kaks pvää, kiva olla pojan kanssa siinä välissä kun kunnon tappelu alkaa. Loppujen lopuks mulla palo käämit niin loppuun että roudasin lappalaisen eläinlääkärii ja pistätin sille " tyttöhormonipiikin" - njähnjäh..tappelu loppu siihen, tuskin piikin vaikutuksesta vielä mutta jokin sen teki. Piikin vaikutus alkaa näkyä alkuviikosta jos se tehoaa..saipahan hormonihyrrä ansionsa mukaan..ja jos ei muuta niin syksyllä koirapoika menettää pallinsa..hahaa.
YSKÄ;
Miten paljon vauva saa yskiä? Puksu yskii sillon tällön muutamia yskähdyksiä ja tänä aamuna sitte enemminkin. Ihan kuivaa yskähtelyä eikä ole nuhaa eikä poika tunnu kuumalta eikä vaikuta sairaalta eikä mitään..tartteeko tohon yskähtelyyn reagoida jotenki?? Muuta kun tarkkailua??
KAUPASSA KÄYMINEN;
Miks se on mun mielestä ihan ääääärimmäisen vaikeeta, siis mennä jonneki Prismaa tjn. Ensin autolla kaupalle ja nukkuva lapsi pitäs saada siirrettyä kärrin kaukaloo ja siinä se herää ja alkaa huutaa ja sitten nolottaa kun lapsi vaan huutaa kunnes ehkä nukahtaa ja sitten pitäs taas siirtää turvakaukaloon ja siinä se herää ekana ja...turvakaukalon taas jos siirtää kärriin niin lapsi ei herää muttei mahdu ostoksetkaan..kirottua..miten te sen teette???? Mä tyydyn yksinäin asioimaan lähikaupassa johon kävellään vaunujen kera..kori vaunun päälle, lastataa ostokset ja kassan kautta kotiin..ja vauva nukkuu koko matkan..helppoa, mutta ostokset jää vähän vähänlaiseks ja siellä joutuu ravaamaa joka pvä.
OMISTA MENOISTA;
Mulla on lypsymaitoa pakastimessa jo sen verran että kohta puoleen tää mamma lähtee...ja useemmin kun kerran :) Haaveena tosin päästä vaan ratsastamaan tai koiran kanssa kickbike-lenkille, mutta kuitenkin!! Ei tarvis kun saada mies kotiin..vaan kun nyt on toukotöiden aika ja mies puurtaa pellolla aamusta iltaan tehden navettatyöt välillä (no okei, mä tein navetan eilen kun anoppi vahti nukkuvaa vauvaa), sitten alkaa rehun teko ja heinän teko ja toinen rehu ja puinnit ja syystyöt ja...ehkä mä jo ens talvena pääsen jonnekin, oletuksena tietysti ettei ole lunta ja lumitöitä - aaah, kyllä maalla on mukavaa...voi vi#tu sentäs joo..tosi lystiä. Miestäkin näkyy kotona iltasella..tulee joskus puolen kymmenen tienoissa ja käy nukkumaan (vaihtaa lapselle jopa yövaipan ja kylvettää 2x vkossa), aamulla taas ennen 6:tta katoaa maisemista..johan kohta lapsikin vierastaa isäänsä..täytyy varmaan anella äitienpvä lahjaks vapaailtaa kerran vkossa..josko mies siihen suostuis/ehtis.
No joo..kun mulla ei nyt oikeestaa ollu kuitenka mitää asiaa niin...
Tappert lähtee tekemää kauppalistaa